hej et lille hjælp
Fra : Jens Koch

Dato : 19-12-10 11:18

jeg skal ha Kølervæske på er der ikke noget med man skal blende det op for
det viker bæder
jeg har læst det er 1:1
er det vand man skal blende i det Kølervæske eller hvad

Fra : Martin Bak

Dato : 19-12-10 11:26

"Jens Koch" <jens537@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> jeg skal ha Kølervæske på er der ikke noget med man skal blende det op for
> det viker bæder
> jeg har læst det er 1:1
> er det vand man skal blende i det Kølervæske eller hvad
Der står på dunken, hvilket forhold det skal blandes i, for at frostsikre
til forskellige temperaturer. Men hvis du bare skal efterfylde lidt, kan du
roligt hælde det ufortyndet i.

--
Martin
Julesangen på Youtube:

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 19-12-10 11:38

On Sun, 19 Dec 2010 11:26:27 +0100, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>til forskellige temperaturer. Men hvis du bare skal efterfylde lidt, kan du

Og i samme farve som der er i, i forvejen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-10 12:05

folmer@rasmussen.dk skrev :

>Og i samme farve som der er i, i forvejen.

.......... hvis der er noget i :)

Gæt hvem der måtte ud og tø en transporter op :(
--
Jan_stevns

God Jul og gdt nyt Hår til alle der mangler !

Fra : Martin Bak

Dato : 19-12-10 13:20

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> ......... hvis der er noget i :)
>
> Gæt hvem der måtte ud og tø en transporter op :(

Trods alt godt at opdage, før frosten er så stærk at vandet skubber
propperne ud eller smadrer blokken...

Fra : Ivar

Dato : 19-12-10 15:52

Martin Bak skrev:

> Trods alt godt at opdage, før frosten er så stærk at vandet skubber propperne
> ud eller smadrer blokken...

Det har ikke noget at gøre med hvor hårdt det fryser. Udvidelsen
sker når vandet bliver til is. Når det er blevet til is, er det
ligegyldigt om det fryser -1 eller -20 grader.

Ivar Magnusson

Fra : Martin Bak

Dato : 19-12-10 16:57

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det har ikke noget at gøre med hvor hårdt det fryser. Udvidelsen
> sker når vandet bliver til is. Når det er blevet til is, er det
> ligegyldigt om det fryser -1 eller -20 grader.

Selvfølgelig. Men en utilstrækkelig frostsikring har større risioko for at
skubbe propper ud over en enkelt nat ved -20 end ved -1 grad. Ved kun et
par graders frost kan man være så heldig at det kun er blevet grødet, før
man igen får liv i dyret og varmet vandet op

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-12-10 17:00

Den 19-12-2010 15:52, Ivar skrev:

> Det har ikke noget at gøre med hvor hårdt det fryser. Udvidelsen
> sker når vandet bliver til is. Når det er blevet til is, er det
> ligegyldigt om det fryser -1 eller -20 grader.

Så forudsætter du at metallet ikke trækker sig sammen.
Husker jeg ikke meget galt så trækket isen sig sammen jo koldere den
bliver. Men dog ikke ret meget.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Ivar

Dato : 19-12-10 18:12

Ib Jakobsen skrev:

> Så forudsætter du at metallet ikke trækker sig sammen.
> Husker jeg ikke meget galt så trækket isen sig sammen jo koldere den bliver.
> Men dog ikke ret meget.

Når vand fryser udvider det sig cirka 10% i volumen. Når først
det er frosset har is en udvidelseskoefficient der cirka dobbelt så
stor som aluminium og cirka fire gange så stor som jern. Så ved -20
grader trækker isen sig mere sammen end metallet. Så hvis motoren har
overlevet at vandet fryser, bliver presset mindre jo mere koldt
det bliver.

Ivar Magnusson

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-12-10 23:27

Den 19-12-2010 18:12, Ivar skrev:

> Når vand fryser udvider det sig cirka 10% i volumen. Når først
> det er frosset har is en udvidelseskoefficient der cirka dobbelt så
> stor som aluminium og cirka fire gange så stor som jern.

Nu gad jeg ikke lige slå værdierne op. Mente bare at huske at
alu/støbejern trak sig mere sammen end isen.

> Så ved -20
> grader trækker isen sig mere sammen end metallet. Så hvis motoren har
> overlevet at vandet fryser, bliver presset mindre jo mere koldt
> det bliver.

Hæ hæ. Har lige bakset med et lignende problem på arbejdet. Dog var der
tale om Polypropylen. Noget medicin skulle fryses til -40 grader i en
injektionssprøjte. Ved optøning var der kommet en luftlomme i sprøjten.
Og det var netop forskellen mellem udvidelseskoefficienterne der
spillede kunden et pus. At så kundens projektleder var fysiker med en
Phd kan man så undre sig over.

Ligeledes skal man huske at isen presser i alle retninger. I forbindelse
med at jeg laver badeværelse stillede jeg mit lokum udendørs.
Selvfølgelig tømte jeg det for vand. Desværre var der kommet regnvand i
vandlåsen. Her har isen skudt bunden ud af vandlåsen.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Leo Jensen

Dato : 20-12-10 00:17

On 19 Dec., 11:17, "Jens Koch" <jens...@hotmail.com> wrote:
> jeg skal ha Kølervæske på er der ikke noget med man skal blende det op for
> det viker bæder
> jeg har læst det er 1:1
> er det vand man skal blende i det Kølervæske eller hvad

Jeg vil som den første besvare dit spørgsmål: Det er vand, du skal
blande kølervæske med.

Leo