lovligt at downloade KLOVN film på baggrun~
Fra : Per

Dato : 18-12-10 11:26

Hej NG !

Casper og Frank siger at det er ok at folk downloader og fildeler deres nye
film se her:

http://www.kino.dk/Nyheder/2010/12/Frank-og-Casper-download-klovn.aspx

Er det så lovligt ? Har de mandat til udtalelsen ?

Mvh. Per

Fra : Kasper Demant

Dato : 18-12-10 12:33

Den 18-12-2010 11:25, Per skrev:
> [...]
>
> http://www.kino.dk/Nyheder/2010/12/Frank-og-Casper-download-klovn.aspx
>
> Er det så lovligt ? Har de mandat til udtalelsen ?

De har (nok) overdraget deres økonomiske rettigheder til en distributør
el.lign. Samtykket disculperer i så fald ikke.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Leif Neland

Dato : 18-12-10 16:24

Den 18-12-2010 12:33, Kasper Demant skrev:

> De har (nok) overdraget deres økonomiske rettigheder til en distributør
> el.lign. Samtykket disculperer i så fald ikke.

Godtnok er det juragruppen, men er det muligt at få det oversat?

Er det lovligt at downloade den?
JA [_]
NEJ [_]

Fra : Soeren Friberg

Dato : 18-12-10 16:37

Den 18-12-2010 16:24, Leif Neland skrev:

> Godtnok er det juragruppen, men er det muligt at få det oversat?

Det altid vanskeligt, når nogen vil bruge et fremmedord, som de staver
forkert. Formodentlig menes diskulperer. Hvis en given omstændighed ikke
diskulperer en handling, vil det sige, at omstændigheden ikke
"undskylder" eller "fritager for ansvar".

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-10 19:08

Soeren Friberg skrev:

> [...]

Det at nogen siger at du gerne må (samtykke), ændrer ikke på at
det er ulovligt (skylden (culpa) fjernes ikke).

> Det altid vanskeligt, når nogen vil bruge et fremmedord, som de staver
> forkert.

Og endnu værre hvis det er stavet rigtigt, men bliver skældt ud
for at være fejlstavet.

"Diskulperer" findes ikke i Retskrivningsordbogen. Det gør
"disculperer" heller ikke. Men det gør "culpa", og det kan ikke
staves med k. Så "disculperer" er rigtigt stavet.

> Formodentlig menes diskulperer.

Tjek det selv:

   http://www.retskrivning.dk/ro/ro.htm

--
Bertel

Fra : Soeren Friberg

Dato : 18-12-10 22:57

> [...]
> "disculperer" heller ikke. Men det gør "culpa", og det kan ikke
> staves med k. Så "disculperer" er rigtigt stavet.

Jeg regnede med at de kunne stave her:
http://www.retssal.dk/?page=vis_side&side=44

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-10 23:23

Soeren Friberg skrev:

> Jeg regnede med at de kunne stave her:
> http://www.retssal.dk/?page=vis_side&side=44

Tja, indtil ordet optages i Retskrivningsordbogen er det ene ikke
mere korrekt end det andet. Der er ca. lige mange forekomster på
nettet, med en lille overvægt til k.

--
Bertel

Fra : Soeren Friberg

Dato : 19-12-10 00:02

> Tja, indtil ordet optages i Retskrivningsordbogen er det ene ikke
> mere korrekt end det andet. Der er ca. lige mange forekomster på
> nettet, med en lille overvægt til k.

Tja
en google søgning giver 91 hits til disculperer og 224 til diskulperer.
Lige mange, tjow. Afhænger nok lidt af præcision
Men er da enig i, at det ikke er et bevis for korrekt stavning.

Fra : Kasper Demant

Dato : 19-12-10 01:34

Den 18-12-2010 16:36, Soeren Friberg skrev:

> [...]
> diskulperer en handling, vil det sige, at omstændigheden ikke
> "undskylder" eller "fritager for ansvar".

Juridisk ordbog, 12. udgave: disculpere: fritage for ansvar efter
culpareglen

Stavemåden "diskulpere" findes ikke i pågældende ordbog.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Soeren Friberg

Dato : 19-12-10 01:49

Den 19-12-2010 01:34, Kasper Demant skrev:

> Juridisk ordbog, 12. udgave: disculpere: fritage for ansvar efter
> culpareglen
>
> Stavemåden "diskulpere" findes ikke i pågældende ordbog.

Det er ikke overraskende et ord, der har ændret staveform. Fra Ordbog
over det danske sprog:

diskulpere, v. -ede. vbs. -ing ell. Diskulpation. (af lat. dis- og
culpare, beskylde; især jur.)
fritage for beskyldning; frikende; retfærdiggøre. HolbO.(disculpere).
Dette maa tjene til at disculpere Massilias Borgere. Heib.​Pros.​
VII.322. Tiltalte .. forsøgte vel at diskulpere sig ved at erklære, at
hans Kone .. havde forfalsket Fløden. BerlTid.6/10 1863.Till.1.sp.4.
Derimod er det ikke naivt .. at paaberaabe sig disse brave Folks
udenrigspolitiske Viden, Indsigt og Fremsyn, som Diskulpering for
handelspolitisk Passivitet. Rigsdagst.​F.1931/32.1085. det af Tiltalte
paaberaabte Motiv for hans Indmeldelse i Partiet .. findes (ikke) at
kunne disculpere. Ugeskr.fRetsv.1949.A.283.

Mon ikke begge former må anses for korrekte trods alt.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 19-12-10 01:57

Den 19-12-2010 01:48, Soeren Friberg skrev:

> [...]
> kunne disculpere. Ugeskr.fRetsv.1949.A.283.
>
> Mon ikke begge former må anses for korrekte trods alt.

Oprindelige latinske ord, der selvsagt stavedes med c, skifter jo ofte
til k på dansk som skrevet står.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-12-10 12:25

Soeren Friberg skrev:

> Oprindelige latinske ord, der selvsagt stavedes med c, skifter jo ofte
> til k på dansk som skrevet står.

Jeg ville anbefale at man valgte en stavemåde der er ens for
"kulpa" og "diskulpere" - uanset om man foretrækker c eller k.

--
Bertel

Fra : PDJ

Dato : 20-12-10 01:44

On 18 Dec., 12:33, Kasper Demant <n...@kwdemant.dk> wrote:
> De har (nok) overdraget deres økonomiske rettigheder til en distributør
> el.lign. Samtykket disculperer i så fald ikke.

Der er vel flere problemstillinger.
Hvis "De" = Frank og Casper, så svarer det vel bare til at de sælger
rettighederne to gange. (Anden gang er prisen så bare tilfældigvis 0
kroner)
Hvis "De" reelt havde solgt rettighederne til to forskellige
distributører, altså ekslusiv rettigheder. Skulle Distributør1 så
sagsøge Distributør2 eller Frank&Casper for brud på aftalen?

Og tilbage til den reelle sag.
Kan hr/fru Jensen ikke siges at være "i god tro" hvis de downloader
Klovn på baggrund af disse udtalelser - uanset hvor skummel
hjemmesiden eller ftp-serveren måtte være?

/Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-12-10 13:20

PDJ skrev:

> Hvis "De" = Frank og Casper, så svarer det vel bare til at de sælger
> rettighederne to gange.

.... rettigheder som de ikke har. De er ikke ene om at lave
filmen.

> Kan hr/fru Jensen ikke siges at være "i god tro" hvis de downloader
> Klovn på baggrund af disse udtalelser - uanset hvor skummel
> hjemmesiden eller ftp-serveren måtte være?

Nej. Selv den mest sløve åndsbanan har set kilometervis af
rulletekster løbe over lærred og skærm. Ingen kan for alvor tro
at en film laves af kun to personer - medmindre det er en
hjemmevideo.

--
Bertel