Direkte skødning uden om dødsbo.
Fra : Morten Lund

Dato : 18-12-10 02:22

Jeg står i den situation, at jeg har solgt min lejlighed til en person, der
desværre er afgået ved døden umiddelbart efter underskrivelse af købsaftale,
men inden underskrivelse af skøde. Dvs: Lejligheden er solgt, men jeg kan
ikke få mine penge frigivet fra bankgarantien, førend der er skrevet et
skøde.

Sagen er af flere årsager trukket i langdrag, således der nu er gået et år,
hvor dødsboet har stået som ejer af boligen, men der er endnu ikke skrevet
et skøde. Dvs: Jeg har endnu ikke fået mine penge frigivet.

Nu har dødsboet fået solgt lejligheden. Dødsboet vil gerne, at der skødes
direkte mellem undertegnede og ny køber. Her forholder jeg mig kritisk.

Ved direkte skødning ser det vel ud som om, at handlen er forgået direkte
mellem mig og den nye køber. Dvs: dødsboet har aldrig været den juridiske
ejer af lejligheden.

I så fald: Vil det så ikke være mig der skal betale ejendomdsskatten for det
indeværende år?

Derudover: Lejligheden har været i dødsboets hænder i et år. Jeg kan jo på
ingen måde stå inde for de ting der kan være sket i det indeværende år. Så
ved direkte skødning, hænger jeg så på ansvaret for det indeværende år,
eftersom dødsboet aldrig har stået som ejer af lejligheden?

Direkte skødning vil fremskynde processen. Men jeg vil være sikker på, at
jeg ikke kommer i uføre. Min egen advokat er desværre lidt sløv til at sætte
sig ind i tingene. Det er ulempen ved fast pris.

Venlig hilsen
Morten Lund

Fra : Henning

Dato : 18-12-10 17:21

>Direkte skødning vil fremskynde processen. Men jeg vil være sikker på, at
>jeg ikke kommer i uføre. Min egen advokat er desværre lidt sløv til at sætte
>sig ind i tingene. Det er ulempen ved fast pris.

Så skynd dig at finde en anden advokat? Der er formodentlig så store
summer på spil, at 10.000,- ikke gør det store udfald?

Fra : Hanne Christensen

Dato : 19-12-10 12:40

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sætte
> sig ind i tingene. Det er ulempen ved fast pris.

Hej
Hvis jeg var dig, ville jeg ikke under nogen omstændigheder stå som sælger
til den nye ejer. Du har ikke indgået aftalen med ham og prisen er jo
tilpasset, at det er et dødsbo der sælger. Du kender jo heller ikke
lejlighedens stand.
Den dobbelte skødning burde heller ikke tage så lang tid. Ellers kan
slutsedlen vedr. handlen til afdøde umiddelbart tinglyses uden et egentligt
skøde.

Du må se få gang i din advokat. En omtale af klageinstansen "Advokatnævnet"
kan muligvis hjælpe i den retning

vh Hanne

PS Du skal ikke betale ejendomsskatten til kommunen (grundskyld). Ejendommen
er solgt uanset tinglysning. Har du betalt, skal skal du have refunderet via
refusionsopgørelsen.
Er du flyttet fra lejligheden skal du heller ikke betale ejendomsværdiskat
til SKAT.

Fra : Jesper

Dato : 20-12-10 23:03

"Hanne Christensen" <hannec03@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Den dobbelte skødning burde heller ikke tage så lang tid. Ellers kan
> slutsedlen vedr. handlen til afdøde umiddelbart tinglyses uden et
> egentligt skøde.

Det kan den ikke efter man er overgået til digital tinglysning.

---
Jesper

Fra : Jesper

Dato : 20-12-10 23:07

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nu har dødsboet fået solgt lejligheden. Dødsboet vil gerne, at der skødes
> direkte mellem undertegnede og ny køber. Her forholder jeg mig kritisk.

Det er der ingen grund til. Tinglysning er en sikringsakt - ikke en aftale.

> Ved direkte skødning ser det vel ud som om, at handlen er forgået direkte
> mellem mig og den nye køber. Dvs: dødsboet har aldrig været den juridiske
> ejer af lejligheden.

Der ligger 2 forskellige aftaler til grund. Det er ligegyldigt hvad det ser
ud til.

> I så fald: Vil det så ikke være mig der skal betale ejendomdsskatten for
> det
> indeværende år?

Nej, dødsboet skal selvfølgelig refundere dig for deres ejerperiode i
handlen mellem dig og dødsboet.

> [...]
> ved direkte skødning, hænger jeg så på ansvaret for det indeværende år,
> eftersom dødsboet aldrig har stået som ejer af lejligheden?

Nej, du sælger ikke til den nye ejer - det gør boet. Tinglysning er kun en
sikringsakt.

> [...]
> sætte
> sig ind i tingene. Det er ulempen ved fast pris.

Han gider ikke så. Det er elementær viden for en advokat der beskæftiger sig
med ejendomshandel.

---
Jesper

Fra : Morten Lund

Dato : 22-12-10 23:05

Jesper wrote:

> Nej, dødsboet skal selvfølgelig refundere dig for deres ejerperiode i
> handlen mellem dig og dødsboet.

OK, men hvad bruger Skat som udgangspunkt for salgsdato? De har vel ikke
andet end tinglysningen? Så det bliver vel frem til ny ejer overtage
lejligheden, dødsboet skal refundere for? Skat finder vel aldrig ud af, at
dødsboet har stået som ejer, så længe der skødes direkte mellem ny køber og
jeg?

Vh
Morten Lund