SU udeboende - definition
Fra : C. Overgaard

Dato : 16-12-10 23:18

Nu hvor at børnene bliver ældre og der formentlig kommer ændringer på
SU området, så søger jeg en definition på hvornår at en person er
udeboende. Vi har i familien nogle der bor et par kilometer fra
hinanden. Hvis de så at sige bytter børn, er børnene så at betragte
som udeboende?

Normalt er det sådan at en studerende er udeboende, hvis de ikke bor
hos deres værge. Men jeg mener at have læst om nogle sager, hvor at SU-
styrelsen alligevel ikke har villet godtage en status som udeboende,
hvis der var familiære relationer på tale.

Min far boede hos sin søster (Der var 20 års forskel på dem og det var
før SU var noget man talte om) fordi at han var kadet i forsvaret og
hun boede i København, hvor at hans forældre boede i Næstved. Var han
efter dagens normer så udeboende?

Mvh
C. Overgaard

Fra : Soeren Friberg

Dato : 17-12-10 07:36

http://www.su.dk/su/satsersu/ungdomsuddannelse/bopaelogsatser/Sider/default.aspx

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : Henning

Dato : 17-12-10 23:44

On Thu, 16 Dec 2010 22:17:47 -0800 (PST), "C. Overgaard"
<covergaard3650@gmail.com> wrote:

> [...]
>udeboende. Vi har i familien nogle der bor et par kilometer fra
>hinanden. Hvis de så at sige bytter børn, er børnene så at betragte

Husk lige på, at der skal betales skat af lejeindtægt fra det "nye"
barn. Så ryger fidusen sikkert med at modtage forhøjet SU

Fra : Leif Neland

Dato : 18-12-10 00:26

Den 17-12-2010 23:43, Henning skrev:

> Husk lige på, at der skal betales skat af lejeindtægt fra det "nye"
> barn. Så ryger fidusen sikkert med at modtage forhøjet SU

Der er bundfradrag for værelsesudlejning.

I følge http://www.tax.dk/pjecer/vaerelsesudlejning_hus.htm :

Bundfradraget udgør 1 1/3% af ejendomsværdien, dog altid mindst 24.000 kr.

Eller man kan lave regnskab med indtægter og lejerens forholdsmæssige
del af udgifter m.m.

Leif