Folkets vilje landets lov…
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 16-12-10 13:55

Folkets vilje landets lov…

er der nogen der ved om det fremgår af loven ? eller på en eller anden
måde er formuleret sådan ?
jeg har set på google men formuleringerne synes vage

Mv.
BMM

xpost : dk.videnskab.jura + dk.videnskab.historie

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 16-12-10 19:28

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> wrote in message
> Folkets vilje landets lov…
> er der nogen der ved om det fremgår af loven ? eller på en eller anden
> måde er formuleret sådan ?

Hvad er du helt præcist på jagt efter?
Jeg synes da Google giver en masse.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : Hauge

Dato : 16-12-10 20:14

Den 16-12-2010 19:27, Poul E. Jørgensen skrev:
> Jeg synes da Google giver en masse.

Måske er det lige netop det der er problemet.

"En masse" er jo ikke sikkert at det giver det svar, som er det rigtige,
eller som man forstår, slet ikke hvis det er 100 forskellige vage svar.

/Hauge

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 16-12-10 22:08

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> Måske er det lige netop det der er problemet.
> "En masse" er jo ikke sikkert at det giver det svar, som er det rigtige,
> eller som man forstår, slet ikke hvis det er 100 forskellige vage svar.

Problemet er stadigvæk at vi ikke ved hvad Bo Mogensen konkret går efter.

Godt nok er der meget, men jeg synes da man hurtigt finder frem til noget
essentielt, nemlig DKPs partiprogram fra 1944, se
http://www.arbejdermuseet.dk/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=22&Itemid=238.
Men det kunne lyde som om programmets overskrift bygger på noget ældre, f.
eks. en indskrift et eller andet sted.
Vendingen synes kendt - om ikke helt ordret efter subject - i 1915 i
forbindelse med grundlovsændringen, se
http://www.unipress.dk/docs/managed/9788779340572/Ebog.pdf

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 16-12-10 15:41

On 16 Dec., 22:08, Poul E. Jørgensen <3...@AAGVDNET.DK> wrote:

> Problemet er stadigv k at vi ikke ved hvad Bo Mogensen konkret g r efter.

Jeg synes, hans spørgsmål er klart: Er omtalte princip lovfæstet/
nedfældet i dansk ret? Svaret er nej, men princippet er en gammel
tanke bag demokratisk tænkning. Mon ikke den danske sætning stammer
fra den franske revolutions "grundlov", Erklæringen om menneskets og
borgerens rettigheder fra 1789? Artikel 6 starter: "La loi étant
l’expression de la volonté générale", på dansk "Loven er udtrykket for
den almindelige vilje".

Den måde at samle folket i én kollektiv vilje stammer i øvrigt fra
Rousseau, der definerer princippet "volonté générale" i hovedværket
"Du Contract Social" ("Om samfundskontrakten") fra 1762. Her anvendes
begrebet dog ikke snævert på lovgivningsprocessen.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Martin

Dato : 17-12-10 08:32

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

"Du Contract Social" ("Om samfundskontrakten") fra 1762. Her anvendes
begrebet dog ikke snævert på lovgivningsprocessen.

Det kan jo heller ikke være nedfældet i dansk lov, da det vil være i
modstrid med vi er et kongedømme og en lov kun er gyldig når den er
underskrevet af "kongen".

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 18-12-10 09:12

Den 16-12-2010 23:41, Kevin Borbye Edelvang skrev:
> Jeg synes, hans spørgsmål er klart: Er omtalte princip lovfæstet/
> nedfældet i dansk ret?
jamen det var faktisk det jeg tænkte ... kunne godt finde det fra DKP
men ellers ....

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 17-12-10 03:47

On 17 Dec., 08:31, "Martin" <min...@meandmynospamfriend.com> wrote:

> Det kan jo heller ikke v re nedf ldet i dansk lov, da det vil v re i
> modstrid med vi er et konged mme og en lov kun er gyldig n r den er
> underskrevet af "kongen".

Uden i øvrigt at begynde en større forfatningsretlig diskussion, så
ligger princippet afgørende bag den danske lovgivningsproces, og i
denne sammenhæng er "kongen" mindre væsentlig. På dansk lovgivning har
"kongen" ingen initiativret, og han kan kun iflg enkelte teoretikere
nægte at underskrive en af folketinget vedtaget lov. I Rousseaus
forstand (på et filosofisk, ikke stringent juridisk plan) er
princippet efter min mening gældende i Danmark. En anden spændende
diskussion er, om det overhovedet har noget med demokrati at gøre,
altså dette volonté générale-begreb. Men den diskussion får man næppe
lov at føre på dansk usenet.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Soren Larsen

Dato : 23-12-10 19:53

Bo M. Mogensen wrote:
> [...]
>
> Mv.
> BMM
>

> xpost : dk.videnskab.jura + dk.videnskab.historie

Bare for at få noget historie med.

Jyske Lov

"Loven skal være ærlig og retfærdig, tålelig, efter landets sædvane,
passende og nyttig og tydelig, så at alle kan vide og forstå, hvad loven
siger. Loven skal ikke gøres eller skrives til nogen mands særlige fordel,
men efter alle deres tarv, som bor i landet."

--
History is not what it used to be.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 27-12-10 09:16

On 23 Dec., 19:52, "Soren Larsen" <Wagn...@yahoo.youknowwhere> wrote:

> Bare for at f noget historie med.
>
> Jyske Lov
>
> "Loven skal v re rlig og retf rdig, t lelig, efter landets s dvane,
> passende og nyttig og tydelig, s at alle kan vide og forst , hvad loven
> siger. Loven skal ikke g res eller skrives til nogen mands s rlige fordel,
> men efter alle deres tarv, som bor i landet."

Og hvis man absolut skal være historisk (ikke at dette citat fra Jyske
Lov har spor at gøre med det oprindelige spørgsmål), så stammer denne
del af fortalen, som det meste af den i øvrigt, fra tidlige,
sydeuropæiske forlæg. Her skal kilden findes hos den hellige Isidor af
Sevilla, som via Gratians dekret er landet i Jyske Lovs fortale.
Formaningen, som er at finde i Isidors værk Etymologiæ fra 600-tallet,
lyder således:

Erit autem lex honesta, iusta, possibilis, secundum naturam, secundum
cosuetudinem patriaæ, lovo temporique conueniens, necessaria, utilis
manifesta quoque, ne aliud per obscuritatem, inconuieniens contineat,
nullo priauto commodo, sed pro communi utilitate ciuium conscripta.

Loven skal nemlig være ærlig, retfærdig, mulig, efter naturen, efter
fædrelandets sædvane, i overensstemmelse med tid og sted, til
nødvendig
og håndgribelig brug, ikke skrevet for at nogen ved skjulte ting kan
fremture i uskikkelighed eller hemmelig vane, men til statens fælles
gavn.

Jyske Lovs smukke fortale er, pånær et par enkelte sætninger, f.eks.
den første, indlånt fra den katolske verdens retsgrundsætninger, bragt
til Danmark af kirkemænd som Anders Sunesen, der havde læst hos
skolastikerne sydpå.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang