Piggene virker... Lidt for godt?
Fra : Martin Bak

Dato : 18-12-10 09:57

Pigge punkterede bil på rette vej

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1472817.ece

--
Martin
Julesangen på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=qnIGe-27lTU

Fra : JBH

Dato : 18-12-10 10:15

news:4d0c7759$0$23764$14726298@news.sunsite.dk...
> Pigge punkterede bil på rette vej

Kunne man forestille sig at han er gledet lidt baglæns og har aktiveret
systemet. ?

Hvis han vitterlig er kørt den rigtige vej og systemet været aktiveret men
piggene ikke lagde sig ned, kunne jeg forestille mig det var pga. hjulspin
(det var glat)

mvh
JBH

Fra : KT

Dato : 18-12-10 12:42

?Det er da lidt svært at forestille sig - i så fald må måleudstyret være
monteret på den forkerte side af spærringen!

Knud

Fra : JBH

Dato : 18-12-10 12:47

"KT" <knt.t@privat.dk> skrev i en meddelelse
> ?Det er da lidt svært at forestille sig - i så fald må måleudstyret være
> monteret på den forkerte side af spærringen!

Ved du hvordan måleudstyret er monteret/konstrueret og hvordan det aktiveres
?

/JBH

Fra : KT

Dato : 18-12-10 21:37

?Nej - men målingen skal naturligvis finde sted på strækningen umiddelbart
før man møder piggene, når man kører i forkert retning - ellers vil man jo
ikke kunne aktivere dem (uanset hvilken målemetode som anvendes)
I nævnte tilfælde synes målingen at være sket på den side som ligger mellem
motorvejen og piggene - det giver ikke mening.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-12-10 12:54

Den 18-12-2010 10:15, JBH skrev:
> [...]
> piggene ikke lagde sig ned, kunne jeg forestille mig det var pga. hjulspin

Lige hvordan systemet aktiveres ved jeg ikke. Men ved Holebyafkørslen i
sydgående retning laver man forsøg. Tilkørsel og frakørsel samles på en
200m strækning inden de møder en landevej. Mellem disse to baner er der
sat små lamper ned langs midterstriben. Der hvor de to baner møder
landevejen er der en trafikø med helle. Dem der kommer ad frakørslen
kikke lige ind i et kamera. Kommer man og svinger til venstre og
passerer på venstre side af hellen, så tænder og blinker lyset i
vejbanen. Med andre ord, så må det være et visionkamera der detekterer
på hvilken farve lamperne har. Man kunne forstille sig at det var samme
kontrol der var til piggene.

Men årsagen til piggene var oppe kunne måske være af mere mekanisk art.
Is og frost kan gøre meget.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 18-12-10 13:52

On Sat, 18 Dec 2010 12:53:46 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Men årsagen til piggene var oppe kunne måske være af mere mekanisk art.
>Is og frost kan gøre meget.

>--

Ham med den onde tankegang kunne få den idé, at man kunne køre den
rigtige vej over piggene med forakslen, og så bakke. Nye vinterdæk på
forakslen betalt af Vejdirektoratet.

Men jeg véd ikke om det overhovedet er muligt.

--

Venlig hilsen
folmer

Fra : AS

Dato : 18-12-10 14:37

Jeg tænke også, om det er muligt, hvis 2 biler kører efter hindanden i
bestemt afstand. Muligvis ikke mange chance at ramme det præcist, men nogen
gang det kan ske.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-12-10 14:44

Den 18-12-2010 13:51, folmer@rasmussen.dk skrev:

> [...]
> forakslen betalt af Vejdirektoratet.
>
> Men jeg véd ikke om det overhovedet er muligt.

Det er der nok taget højde for. Man kan opsætte kameraerne til at optage
hele tide. Når der så optræder en fejl så gemmes der nogle minutter fra
før og efter. Man skal så huske at tage baklyset fra.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-12-10 11:19

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Ham med den onde tankegang kunne få den idé, at man kunne køre den
> rigtige vej over piggene med forakslen, og så bakke. Nye vinterdæk på
> forakslen betalt af Vejdirektoratet.

Eller jeg skal sgu lige prøve at snyde systemet, jeg prøver at bakke ....
ups, det virkede ikke, eller rettere: Det virker!

Is og sne - hvem kan så nå at bremse?? :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-12-10 22:03

"JBH" skrev i meddelelsen

[...]
------------

I TV-avisen forklarede han, at han kom kørende helt korrekt hen imod
anordningen og for sent fandt ud af, at den mod forventning var aktiveret...

Fra : JBH

Dato : 19-12-10 01:18

"Mogens (K)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I TV-avisen forklarede han, at han kom kørende helt korrekt hen imod
> anordningen og for sent fandt ud af, at den mod forventning var

Det ser ikke ud til at systemet (den måde piggene er slebet på) tager højde
for den situation at hjulenes rotatonshastighed er større end køretøjets
hastighed, for så kunne jeg forestille mig at piggene trækkes op i dækket
istedet for at forsvinde ned i vejbanen, da det svarer til at man kører "den
forkerte vej". I de TV indslag jeg har set virkede systemet fint, uden
nogen skader på dækkene men det var på tør vejbane, og da rullede køretøjet
også bare henover.
Et andet scenario kunne være at systemet var blokeret af sne/is, så der ikke
var plads til at piggene kunne forsvinde ned i vejbanen. Uanset hvad, må det
ikke kunne ske, det er er en ommer.

mvh
JBH

Fra : KT

Dato : 19-12-10 04:42

?
> [...]
> ikke var plads til at piggene kunne forsvinde ned i vejbanen. Uanset hvad,
> må det ikke kunne ske, det er er en ommer.

'

Rolig nu - det er da bedre at flænse et par dæk for meget end for få.
Det er trods alt kun materiel skade - medens en 'ægte' spøgelsesbilist
virkelig udgør en fare.

Knud

Fra : JBH

Dato : 19-12-10 11:18

> [...]
>
> Rolig nu - det er da bedre at flænse et par dæk for meget end for få.
> Det er trods alt kun materiel skade - medens en 'ægte' spøgelsesbilist

Det giver jeg dig helt ret i, og mon ikke bare systemet har nogle
"begyndervanskeligheder" som rettes når det for alvor kommer igang ?

/JBH

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-12-10 11:44

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> man kører "den forkerte vej". I de TV indslag jeg har set virkede
> systemet fint, uden nogen skader på dækkene men det var på tør vejbane, og

Dvs. at hvis bilisten blot havde koblet ud og rullet henover piggene,
så var der ikke sket noget med dækkene?
Tankevækkende.

> Et andet scenario kunne være at systemet var blokeret af sne/is, så der
> ikke var plads til at piggene kunne forsvinde ned i vejbanen. Uanset hvad,
> må det ikke kunne ske, det er er en ommer.

Det scenarie kan så ikke klares med at koble ud og rulle.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : hanzen

Dato : 18-12-10 11:22

> Pigge punkterede bil på rette vej
>
> http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1472817.ece

Men det mindsker risikoen for kødannelser på motorvejen.
--

hilzen
hanzen

Fra : AS

Dato : 18-12-10 13:26

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message
> Pigge punkterede bil på rette vej
>
> http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1472817.ece

Da jeg har læst, at det l... bliver monteret, har tænkt "Hvor lang tid det
tager, indtil den fanger en bil med rigtigt kørselsretning?" Nu er det
svaret

Og ellers kan man forstiller sig en stor glæde af familjen, som kommer fra
Sydtyskland / Holland / Spanien / lign. og drejer til resteplads til en
lille tissepause lørdag formiddag