Hvad er titlen ...
Fra : Kert Rats

Dato : 17-12-10 18:16

.... på den melodi, som bliver spillet i Huset på Christianshavn i afsnittet
En gentleman bliver 50 i scenen i Rottehullet, hvor Dagmar Hammerstedt
danser på bordet.

Venligst

Kert Rats

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-12-10 20:42

Den 17-12-2010 18:16, Kert Rats skrev:
> ... på den melodi, som bliver spillet i Huset på Christianshavn i afsnittet
> En gentleman bliver 50 i scenen i Rottehullet, hvor Dagmar Hammerstedt
> danser på bordet.

Har du ikke et link til enten musikken eller til et videoklip?

Henning

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-12-10 21:01

Henning Jensen skrev:

> Har du ikke et link til enten musikken eller til et videoklip?

Afsnittet er nr. 75. Det nævnes at musikken er
af (og/eller med) Steen Holkenov:
http://danskfilmogtv.dk/content.php?page=media&value=14508

Jeg har prøvet Youtube, men kan ikke finde scenen,
hvor Karen Berg danser.

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-12-10 21:15

Den 17-12-2010 21:01, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
> af (og/eller med) Steen Holkenov:
> http://danskfilmogtv.dk/content.php?page=media&value=14508
>
> Jeg har prøvet Youtube, men kan ikke finde scenen,

Du plejer at har ret i sådanne spørgsmål, Herluf Holdt.

Men der er brugt mange musik-citater i disse danske serier. Lydkuliser,
der er med til at understrege stemningen. Og det er lykkedes genialt.

Der har for kort tid siden været et lignende spørgsmål, også fra et
afsnit af "Christianshavn", om Vivaldi.
Det har jeg spekuleret på lige siden. Jeg kender tre af de fire
koncerter, der er på den viste LP, og musikcitatet er ikke fra en af
dem! Det har fået mig til at gruble over, om det benyttede Vivaldi
citat, overhovet er fra den viste LP?

Blot en lille pudsighed,

Henning.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-12-10 23:31

Henning Jensen skrev:

> Du plejer at har ret i sådanne spørgsmål, Herluf Holdt.

Foreløbig har jeg kun bidraget med et par småhints til
videre søgning. Jeg tror det vil være en god idé hvis en
eller anden finder afsnit 75 frem og lytter til musikken.

> Men der er brugt mange musik-citater i disse danske
> serier. [...]

Ja, og det ser ud til at faktuelle credits er ret mangelfulde
i denne serie.

> [...]
> en af dem! Det har fået mig til at gruble over, om det
> benyttede Vivaldi citat, overhovet er fra den viste LP?

Ja, den tråd (fra 22. nov.) fik vi heller ikke opklaret. Jeg har
den stående endnu, og har lyttet til Vivaldi-klippet flere gange.
Jeg tror du har ret, coveret som vises, er måske slet ikke det
man hører. Pickup'en på B&O-grammofonen er langt inde på
en pladeside. Jeg er absolut ikke Vivaldi-kender. Jeg synes
ikke man hører noget soloinstrument i det korte klip. Men
det kunne jo være strygerindledningen til en af satserne i en
koncert?

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-12-10 10:15

Den 17-12-2010 23:31, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
> ikke man hører noget soloinstrument i det korte klip. Men
> det kunne jo være strygerindledningen til en af satserne i en

Lidt amatør detektivarbejde omkring Vivaldi.
Dette er ikke ment så alvorligt eller doserende, for det enkleste ville
være at spørge - - - at sende en mail til Nordisk Film eller Peter Ryom.
(Her mangler Ole Damgaard).
Så betragt kun det det her som lidt underholdende ping pong, i en mørk
juletid. Måske kan du eller andre komme med lidt indsigelser, og evt.
forslag.

Jeg er enig med dig i, at YouTube-klippet ikke lyder som værende fra en
af de "små" og ukendte solokoncerter.

Der er 4 koncerter på den viste LP. Disse småkoncerter havde, fra
Vivaldis side, hver 3 satser.
Der er så to koncerter på hver side af LP'en og det passer godt med de 6
spor man kan se. Så det man ser bliver spillet er enten slutningen af en
midtersats eller begyndelsen af en sidste-sats.
Tempoet kunne godt være begyndelsen af en sidste sats, men ikke
slutningen af en langsom midtersats. Vivaldi er/kan være dræbende
langsom i sine midtersatser. Men det lyder ikke som begyndelsen af en
sats, men snarere som afslutningen af en, og ikke blot en sats, men
afslutningen på en hel koncert???

Jeg nævnte en Turnabout plade med nummeret TV 34153 S.
Det er ikke en sådan LP, man kan se på billedet fra "Christianshavn".
Det glimt af plademærket der skimtes fra "Christianshavn", kan jeg ikke
umiddelbart genkende, men synes at kunne se et "M".
De "arbejdede" jo sammen, nogle af disse små selskaber. Mellem russiske
Melodia og Turnabout er der eksempler på, at de "udvekslede" kunstnere.
Men det er ikke en Turnabout plade der vises, og det ligner ikke et
Melodia logo.
Turnabout-pladen er fuldstændig de samme stykker musik, som på LP'en fra
"Christianshavn". Det er de samme numre, med samme solister, orkester og
dirigent, der er indspillet på denne Turnabout-plade. Og det er gjort
med dette udgivelsesnummer nummer jeg nævnte, og jeg kan se at
indspilningen er fra 1969.
Denne LP er i øvrigt til salg på E-Bay, men det er jo lidt dumt at købe
den, hvis musikken, der bliver brugt i "Christianshavn", ikke er fra en
af disse 4 koncerter:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=150528114990

Vivaldi var før noget frygteligt rod. Ingen, og formentlig heller ikke
ham selv, vidste hvad og hvor meget han havde komponeret. Selv har
Vivaldi kun tilføjet få opus numre, til nogle af sine værker. Først da
Peter Ryom begyndte sin systematisering, kom der lidt orden i det. Men
det skete først omkring de år, hvor disse musikstykker blev indspillet.
Fra 70'erne og frem. Og denne nummerering var ikke kendt og især ikke
endeligt anerkendt fra starten. Så derfor begyndte der først at komme RV
numre på Vivaldi indspilninger, op i 70'erne.

Det der står i Reimanns Musikleksikon fra 1916, var næsten alt hvad men
vidste om Vivaldi, før Ryom begyndte. Og stort set, var det kun de fire
af violinkoncerterne, dem som samlet kaldes "Årstiderne", som var
indspillet (hvilket tydeligt fornemmes på YouTube). Siden er der kommet
et væld af udgivelser.

http://dl.dropbox.com/u/2775481/Vivaldi_Reimanns_Musik%3DLexikon_1916.jpg

Lidt Vivaldi til slut, med et budskab der godt må spredes lidt rundt. Et
kinesisk kor og orkester med "Et in terra pax":

http://www.youtube.com/watch?v=GKn1nYgqyrE&feature=related

Hilsen Henning.

Fra : Kert Rats

Dato : 18-12-10 09:05

> [...]
> af (og/eller med) Steen Holkenov:
> http://danskfilmogtv.dk/content.php?page=media&value=14508
>
> Jeg har prøvet Youtube, men kan ikke finde scenen,

Det nævnes ganske rigtigt, at musikken er af Steen Holkenov, men det
refererer til kendingsmelodien til serien samt til de andre gennemgående
musikstykker.
Musikken til Dagmar Hammerstedts dansen på bordet er ikke komponeret at
Steen Holkenov, er jeg ret sikker på, for jeg har hørt melodien før i anden
sammenhæng.
Måske det er en polka af Offenbach eller Franz Lehar?

Hvis nogen har tid og lyst, så lyt til afsnittets musik og meld ind her i
gruppen.
På forhånd tak for hjælpen.

Venligst

Kert Rats

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-12-10 10:56

Den 18-12-2010 09:05, Kert Rats skrev:

> Måske det er en polka af Offenbach eller Franz Lehar?

De er nu ikke specielt kendt for polkaer!!!

Hilsen Henning,

Fra : Kert Rats

Dato : 18-12-10 11:14

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> De er nu ikke specielt kendt for polkaer!!!

Jeg mente H. C. Lumbye, ikke Offenbach. Sorry.

Nuvel, melodien til Dagmar Hammersteds dansen lyder som en polka - tror jeg
nok

Venligst

Kert Rats

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-12-10 11:19

Den 18-12-2010 11:13, Kert Rats skrev:

> Nuvel, melodien til Dagmar Hammersteds dansen lyder som en polka - tror jeg
> nok

Tag mig aldrig alvorligt. Næsten alt jeg skriver er med et lille smil,
og ofte lidt ironi.

Der må være en, som har afsnittet af serien, og som kan optage den
pågældende stump af lyden med en mobiltelefon og lægge klippet på Nettet.

Hilsen Henning.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-12-10 11:25

Kert Rats skrev bl.a.:

> [...]
> Måske det er en polka af Offenbach eller Franz Lehar?
>
> Hvis nogen har tid og lyst, så lyt til afsnittets musik og

Det må da være et "syn for guder" at se Karen Berg/
Dagmar Hammerstedt/tante Møghe danse på bordet
i Rottehullet.

Underligt at ingen har lagt et klip ud på YouTube endnu.

--
Herluf :·)

Fra : Kert Rats

Dato : 05-01-11 17:09

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i en meddelelse
> ... på den melodi, som bliver spillet i Huset på Christianshavn i
> afsnittet En gentleman bliver 50 i scenen i Rottehullet, hvor Dagmar
> Hammerstedt danser på bordet.

Så fandt jeg sgu linket til afsnittet på nettet:
http://www.dr.dk/bonanza/serie/drama/huset_paa_christianshavn.htm
Klik på afsnit 75 En gentleman bliver 50, og spol frem til tidskode 28:28.
Der finder I melodien - og Dagmar på slap line.

Hvad hedder melodien, som spilles?

Venligst

Kert Rats

Bonanza er fænomenal! I skulle prøve den, hvis ikke I allerede har prøvet
siten.

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 05-01-11 18:34

Fra : Kert Rats

Dato : 05-01-11 22:10

"Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Tusind tak for hjælpen!

Jeg vil prøve at finde den på biblioteket.

Allervenligst

Kert Rats

Fra : Kert Rats

Dato : 05-01-11 22:22

"Steen Lindkvist Nielsen" <slindkvi@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

Jeg fandt melodien på "De bedste danske evergreens 1925-34", og jeg har
reserveret den.
Ih, hvor jeg glæder mig!!

Venligst

Kert Rats

Fra : Max

Dato : 05-01-11 23:16

Hej Kert

> Jeg fandt melodien på "De bedste danske evergreens 1925-34", og jeg

Den kan hentes med Holger Gisseman på TDC play.

Max

Fra : Kert Rats

Dato : 06-01-11 11:18

> Hej Kert

> Den kan hentes med Holger Gisseman på TDC play.

Tak for tippet. Jeg kan se, at den ligger mange steder på nettet.

Cd'en "De bedste danske evergreens 1925-34" er hjemkommet til afhentning på
mit bibliotek, så jeg nupper melodien derfra.

Venligst

Kert Rats