Venstre-mand oversætter Hansi - noget for ~
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-12-10 16:44

SÅ ER DEN DER - VI KOM FØR HOLLAND

Den sang der meget overraskende blev Danmarks største hit i nogle sommeruger
i 2010 er nu oversat til dansk.
Den synges af partiet VENSTREs kulturpolitiske ordfører Troels Christensen.
Passer fint da det jo egentlig også
er ganske almindelig folkelig kultur i Danmark
Hænde zum himmel, fra tysk til dansk:
http://www.youtube.com/watch?v=lE29UE0GL80

Der er grøde i slagermusikken i disse år. Også hollandske SIENEKEs kanonhit
"Sjala li sjala la" er nu oversat til svensk
Sjala li sjala la, fra hollandsk til svensk:
http://www.youtube.com/watch?v=PtBG_df3QbQ

Hvad synes i der er bedst? - den originale udgave eller oversættelsen?

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-12-10 16:50

meddelelsen news:4d0a33b9$0$36577$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Den synges af partiet VENSTREs kulturpolitiske ordfører Troels
> Christensen.

................men han har sunget dansktop i årtier. Siden 1974 har han
været med i SEVENTY FOUR. Det er dem med
"Hør mit hjerte banker" og "Sikken abe-fest".
http://www.seventyfour.dk/udgivelser.html
(Her kan lyttes - Det er nr. 2 og 4)

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-12-10 17:08

meddelelsen news:4d0a33b9$0$36577$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Den sang der meget overraskende blev Danmarks største hit i nogle
> sommeruger i 2010 er nu oversat til dansk.

TYSKLANDSS-EXPERT EFTERLYSES
Men er der ikke noget ham den danske oversætter har misforstået. I den
tyske udgave er der noget med at strække hænderne til himlem, men også sænke
dem med jorden og holde dem ud til siden og op mod himlen igen.
I den danske udgave synger man kun om at strække hænderne mod himlen.

1: hvad er det meningen man skal strække hænderne mod himlen for - og
ligeledes mod jorden og ud til siden ?
2: har den danske oversætter gjort oversættelsen meningsløs, angående det
med at strække hænderne mod himlen, når han ikke synger om at sænke dem mod
jorden og holde dem ud til siden ?
3: og hvad drejer det sig egentlig om ?

Her ser vi tydeligt hvordan folk hæver og sænker armene:
http://www.youtube.com/watch?v=NW8ucKNWQwg&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-12-10 17:24

meddelelsen news:4d0a397e$0$36559$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

og så er der jo egentlig to forskellige HÄNDE ZUM HIMMEL har jeg lige
opdaget.

Her er den vi kender, med Hansi:
http://www.youtube.com/watch?v=NFxL9HyNN2U&feature=related

men så er der jo også denne HÄNDE ZUM HIMMEL på en helt anden melodi:
http://www.youtube.com/watch?v=Vvkeq4nDKhA&feature=related

? ? ? ? ?

Hilsen Åge