Bilingual og multilingual musik
Fra : Michel Husted

Dato : 16-12-10 05:27

Hej,

Så er jeg der igen, da jeg blev inspireret. Jeg synes at sange sunget
på to eller flere sprog er spændende. Og jeg giver selv et par
bud...Igen fra meget forskellige genrer, men jeg hører næsten alt.

Sash: "Together again" (engelsk og overraskende dansk!) -
http://www.youtube.com/watch?v=t3eY4iS2lYM
Jeg mener, at det er Julie (Blå øjne), der synger.

K2: "Der Berg ruft" (engelsk og tysk) - http://www.youtube.com/watch?v=r53Ao-Y5_2Q

Nicole: "Ein bisschen Frieden (tysk, engelsk, fransk, spansk og
hollandsk - respekt!)

Stefan Waggershausen & Ofra Haza: "Jenseits von Liebe" (engelsk og
tysk)
Israelske Ofra Haza døde i 2000 blot 43 år gammel, og det var tæt på
at sende Israel i landesorg, da hun var yderst populær. Hun har i
øvrigt også repræsenteret Israel i Melodi Grand Prix i 1983.

Nu vil jeg ikke sende flere bud fra Melodi Grand Prix, da det sikkert
ville blive 117, da det ikke er usædvanligt at synge på eget sprog og
slutte af på engelsk.

Hvis I har lyst, så smid et par flere bud. Jeg er som altid
nysgerrig.

Mange hilsner
Michel

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-10 14:23

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Hej,
>
>Så er jeg der igen, da jeg blev inspireret. Jeg synes at sange sunget
>på to eller flere sprog er spændende.

Frank Zappa på et noget gebrokkent tysk, blandet med engelsk:
http://www.youtube.com/watch?v=XYgf0HL_5mQ

/Alex

Fra : Jensen

Dato : 16-12-10 08:47

On 16 Dec., 13:27, Michel Husted <michelsan...@gmail.com> wrote:
> Hvis I har lyst, så smid et par flere bud. Jeg er som altid
> nysgerrig.

Polarkreis 18 - Allein, Allein (Nephew Remix, hvorefter den hedder
'Allein, Alene')
http://www.youtube.com/watch?v=vGoz4A6OLBQ

Eros Ramazzotti & Tina Turner - Cose Della Vita
http://www.youtube.com/watch?v=zZf_lo0Ux_8

Youssou N'Dour feat. Neneh Cherry - 7 Seconds
http://www.youtube.com/watch?v=wqCpjFMvz-k

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-10 20:18

"Jensen" <nondesperado@mail.dk> skrev i en meddelelse

>Eros Ramazzotti & Tina Turner - Cose Della Vita
>http://www.youtube.com/watch?v=zZf_lo0Ux_8

Wow, den havde jeg helt glemt, et fantastisk eksempel på fusion mellem
genrer.
Ved at blande en popdreng med en rockdronning, og tilsætte Michael Landaus
insiterende guitar, har man fået noget unikt og aldeles hørbart ud af det

/Alex.

Fra : Max

Dato : 16-12-10 21:12

Hej Alex

> Ved at blande en popdreng med en rockdronning, og tilsætte Michael
> Landaus insiterende guitar, har man fået noget unikt og aldeles
> hørbart ud af det

Ja det er dejligt at høre at "rigtige" musikere formår at hente en
popmusiker et par etager højere op.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-10 23:00

> Ja det er dejligt at høre at "rigtige" musikere formår at hente en
> popmusiker et par etager højere op.

Sådan er det med det meste, lige fra tøj til musik. Tag en metervare og
tilsæt en kunstner, og det er ikke til at vide hvad der kommer ud af det.
Flotte kjoler og flot musik for det meste :)

I musikken er der masser af eksempler på blandinger, der løfter hele
nummeret op i tagetagen.

Michael Jacksons "Beat It", hvor Eddie Van Halen trykker nummeret helt op
med sin solo (Her dog godt nok med en anden guitarist, da originalen er
blokeret på røret af Sony Music): http://www.youtube.com/watch?v=vOqY18Nzr1A

"No More Lonley Nights" med Paul McCartney, hvor David Gilmour hæver
nummeret fra det ordinære til det sublime (3:21):
http://www.youtube.com/watch?v=ah2ywKPfnTc

Bowie's "Lets Dance", hvor det er Steve Ray Vaughn der banker guitaren
igennem (3:29):
http://www.youtube.com/watch?v=N4d7Wp9kKjA

/Alex

Fra : Max

Dato : 16-12-10 21:46

Hej Michel

> Så er jeg der igen, da jeg blev inspireret. Jeg synes at sange sunget
> på to eller flere sprog er spændende. Og jeg giver selv et par
> bud...Igen fra meget forskellige genrer, men jeg hører næsten alt.

Hvad med lidt blandet snak ?

George Harrison Speaking German
http://www.youtube.com/watch?v=06B0R5rWLsU&feature=related

Max

Fra : Jan Kronsell

Dato : 16-12-10 23:32

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> på to eller flere sprog er spændende. Og jeg giver selv et par
> bud...Igen fra meget forskellige genrer, men jeg hører næsten alt.

Elvis: Wooden Heart.
http://www.youtube.com/watch?v=E9W6m_PhXq4

Jan

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-12-10 13:35

[...]

Florian Silbereisen synger her en dejlig slager "Bella la vita" sammen med
Marion, hvis far Norbert Rier forøvrigt er forsanger i Kastelruther Spatzen
http://www.youtube.com/watch?v=85QMZ0e-Ens

Men Norbert har også sunget den samme sang"Bella la vita" sammen med sin
datter for mange år siden:
http://www.youtube.com/watch?v=INf8UrKN8iE&feature=related

Det er en meget flot sang. Værsågod tysk og italiensk blandet sammen

Hilsen Åge

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 19-12-10 13:44

Michel Husted skrev:

>Så er jeg der igen, da jeg blev inspireret. Jeg synes at sange sunget
>på to eller flere sprog er spændende.

Falco - Rock me Amadeus
http://www.youtube.com/watch?v=wjNmRwKiy88

De nattergale