Kø fænomener
Fra : Brian Larsen

Dato : 17-12-10 13:41

På min tur hjem fra arbejde via. sydmotorvejen havde jeg i dag rigelig tid til at fundere over ting jeg har oplevede og ikke umiddelbart kunne finde forklaringen på :)

Jeg har ofte hørt at det bedste at gøre ved kø kørsel er at udnytte begge spor så længe som muligt, men jeg så i dag for anden gang efter jeg blev bilejer at næsten alle biler mange kilometer før indsnævringen trak ind i højre spor og sporadisk var der så biler i venstre spor der afpassede deres hastighed efter deres "højre nabobil", dvs. at selv om der var måske 500-1000m fri kørebane forud så stoppede de når bilen til højre gjorde og trillede når den gjorde. Nogen der kan give en forklaring på hvad det går ud på? Det eneste jeg kunne komme på er at det er ud fra en idé om at ingen skal "snyde" sig foran og nogen så vælger at sørge for at håndhæve dette.

Lige ledes oplevede jeg to gange lastbiler der kørte halv i hver kørebane, selv om der var ledigt foran, jeg går ud fra at målet er det samme, men forstår det ikke helt. Er det som jeg gætter på, eller er der en naturlig forklaring?

--

Mvh,

Brian Lund

Suzuki SV1000S & Hyundai i30 CRDi

Fra : Ivan Madsen

Dato : 17-12-10 21:44

On Fri, 17 Dec 2010 12:40:47 -0800 (PST), Brian Larsen
<brian.lund.larsen@gmail.com> wrote:

Nu sletter jeg lige de der skærmforvirrende linier

Hvem har betalt dig for at starte endnu en tråd om lastbilers
samfundsgavlige virksomhed ved at "regulere" køer )

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-10 22:37

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :

>Hvem har betalt dig for at starte endnu en tråd om lastbilers
>samfundsgavlige virksomhed ved at "regulere" køer )

Høhø ... Det er sgu'dda Finn :)
--
Jan_stevns
....Nu med 525i på stald :)

Fra : Ivan Madsen

Dato : 17-12-10 22:38

On Fri, 17 Dec 2010 22:36:59 +0100, jan_stevns wrote:

>Høhø ... Det er sgu'dda Finn :)

))

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-12-10 04:17

Den 17-12-2010 22:38, Ivan Madsen skrev:

> ))

Som i kan i to.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-12-10 04:16

Den 17-12-2010 21:43, Ivan Madsen skrev:
> Nu sletter jeg lige de der skærmforvirrende linier
> Hvem har betalt dig for at starte endnu en tråd om lastbilers
> samfundsgavlige virksomhed ved at "regulere" køer )

Bare rolig, jeg gider ikke igen.

Fra : alexbo

Dato : 18-12-10 18:25

"Brian Larsen" skrev

> Jeg har ofte hørt at det bedste at gøre ved kø kørsel er at udnytte begge
> spor så længe som muligt,

Man skal ikke gå ud fra at alt hvad man hører er rigtigt.
Du vil sikkert også kunne høre at diesel er bedre end bensin, at
baghjulstræk er bedre end forhjulstræk, eller måske hører du det modsatte.
Du vil kunne høre at moment er bedre end heste, og du vil kunne høre det
modsatte.
Du vil høre at tågelygter har fanden skabt eller det er guds gave.
I denne NG kan du ikke høre, men du vil kunne læse hvad som helst, alle
synspunkter om alt er repræsenteret.

Det bedste man kan gøre ved køkørsel er at udnytte vejen og dens muligheder
bedst muligt, det kan være at fylde alle sporerne med biler, det kan være at
holde sig i et spor, det kan være at klumpe sig sammen for ikke at spærre
for sideveje, det kan være at holde højre spor fri til biler der ikke skal
helt hen til en evt. forsnævring..
Køkørsel er mange forskellige ting med mange forskellige "løsninger".

Det bedste er at lytte til de forskellige argumenter og tænke selv.

mvh
Alex Christensen

Fra : N/A

Dato : 19-12-10 08:12

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-10 08:12

Brian Larsen <brian.lund.larsen@gmail.com> skrev :

>Det jeg var ude efter var også blot at få opklaret hvad det gik ud på, det her med at køre og spærre og det lyder jo til at det var hvad jeg gættede på; det er selvbestaltet regulering.

Det er sådan et modefænomen blandt lastbil/bus chauffører ;(
--
Jan_stevns

God Jul og gdt nyt Hår til alle der mangler !

Fra : KT

Dato : 19-12-10 19:58

?Det fænomen har ingen - og jeg gentager ingen - fornuftig forklaring.
Der er desværre nogle bilister, som ganske enkelt ikke fatter, hvorfor man
har flere spor på en vej - og endnu mindre at de ikke behøver være til pynt!

Knud