Danskere og kørsel i sne
Fra : oz3bto

Dato : 15-12-10 12:19

Havde den "fornøjelse" at køre i den smule sne der kom omkring Kolding i
mandags og blev nærmest skræmt

På motorvejen kørte folk 50kmt fordi der lå 2mm sne på kørebanen..
Umiddelbart var det ikke glat.. Jeg kunne ihvertfald godt stå fast med mine
billige nokian vinterdæk
At man køre 50kmt er OK.. Hvis man ellers holder til højre
Endte med at vi tog landevejen fra Kolding til Vejle hvor vi uden problemer
kørte 80-90kmt.. Den smule trafik der var kørte så tilpas langsom at det var
nemt at smutte forbi

Turen nordpå sidst på eftermiddagen gik dog lidt nemmere. Folk kørte stadig
langsomt på de våde veje men trak dog til højre så vi andre kunne komme
forbi

Køre folk i DK stadig på sommerdækkene eller hvad er der galt siden
trafikken skal gå helt istå bare fordi der kommer lidt sne ?

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 15-12-10 12:48

On Wed, 15 Dec 2010 12:18:43 +0100, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:

> [...]
>
>Køre folk i DK stadig på sommerdækkene eller hvad er der galt siden
>trafikken skal gå helt istå bare fordi der kommer lidt sne ?

De nordmænd som du elsker at skamrose for deres evner i vinterføre, er
det nogen af de godt 15.000 man kan læse om her?

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10028014

)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : oz3bto

Dato : 15-12-10 15:52

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

> De nordmænd som du elsker at skamrose for deres evner i vinterføre, er
> det nogen af de godt 15.000 man kan læse om her?

> [...]

Det de beskriver der er jo ikke problemer pga glatføre men døde batterier
o.l som skyldes usædvanlig hård frost.. Vi har været under minus 30 i nov.
hvilket ikke er normalt

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 15-12-10 17:36

"oz3bto" skrev i meddelelsen

> Det de beskriver der er jo ikke problemer pga glatføre men døde batterier
> o.l som skyldes usædvanlig hård frost..

I Sverige glædes man over de nye tyske regler vedr. vinterdæk, fordi dét vil
medføre et lavere antal ulykker på vejene i Sverige. Tyskere er oftere
indblandet i ulykker end andre nationaliteter - i Sverige :)

Fra : oz3bto

Dato : 15-12-10 18:13

"Mogens (K)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil medføre et lavere antal ulykker på vejene i Sverige. Tyskere er oftere
> indblandet i ulykker end andre nationaliteter - i Sverige :)

Det er sådan de norske har det med de danske.. Nordmændene er også glade for
at dem fra DK tror at vinterdæk er lovkrav i Norge

Men ja i vinter halvåret sidder der oftes en ikke norsk numerplade på
køretøjet.. I ugerne 6-7-8 er nummerpladen oftes dansk

Fra : AS

Dato : 15-12-10 20:59

"oz3bto" <no@in.dk> wrote in message

> Det de beskriver der er jo ikke problemer pga glatføre men døde batterier
> o.l som skyldes usædvanlig hård frost.. Vi har været under minus 30 i
> nov. hvilket ikke er normalt

Lige det. Og når (ikke hvis) der kommer sne, mængden er også anderledes, end
her.

Fra : Henrik B.

Dato : 15-12-10 20:34

> "oz3bto" skrev i meddelelsen
> Havde den "fornøjelse" at køre i den smule sne der kom omkring Kolding i
> mandags og blev nærmest skræmt
>
> På motorvejen kørte folk 50kmt fordi der lå 2mm sne på kørebanen..

Jep, der er RIGTIG MANGE danskere som burde blive hjemme, når det hvid
pulver kommer, for de magter sgutte at føre automobil...

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : AS

Dato : 15-12-10 21:04

"oz3bto" <no@in.dk> wrote in message
> ...> At man køre 50kmt er OK.. Hvis man ellers holder til højre

Og det er mest irriterende. Den slags bilist kører ca. 50,05 km/t, mens alle
til høje holder kun lige 50. Det kan tager flere km af vejen, indtil han/hun
overhaler muligvis 2-3 på hø.side indtil beslutter at dreje til den hø.spor
selv. Det er næsten en særlig national kendetegn. Når bliver overhalet af
andre, tit bliker med lyset, at "du skal passe på"...

Fra : Mikael

Dato : 16-12-10 01:16

On 15 Dec., 12:18, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:
> Køre folk i DK stadig på sommerdækkene eller hvad er der galt siden
> trafikken skal gå helt istå bare fordi der kommer lidt sne ?

Der er et par ting der gør sig gældende.

Man får jo tudet ørene fulde af at vinterdæk ikke er nødvendige, man
skal bare sætte farten ned og det gør folk så....

Fok er ikke vant til at køre i sne og mange er bange for det.

Helt generelt er danskere også meget ringe bilister

Så kombinatioonen af frygt, manglende evner og dårlige dæk, så skal
det gå galt.

Du kan jo barre prøve i dette forum at sige at det ikke er noget
problem at køre 100km/t på en sne og is glat vej, så skal du se en
ballade der bliver

Mikael

Fra : Jens Olsen

Dato : 16-12-10 10:00

On Thu, 16 Dec 2010 00:16:15 -0800 (PST), Mikael <miklarsen@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Du kan jo barre prøve i dette forum at sige at det ikke er noget
>problem at køre 100km/t på en sne og is glat vej, så skal du se en

Man kan jo så spekulere på om de 'ringe bilister' er dem der kører med
en fart efter forholdene, eller om det er dem der kører for stærkt?

Jens

Fra : alexbo

Dato : 16-12-10 10:58

"Jens Olsen" skrev

> Man kan jo så spekulere på om de 'ringe bilister' er dem der kører med
> en fart efter forholdene, eller om det er dem der kører for stærkt?

Alle kører efter forholdene, og et vigtigt forhold er ens overbevisning om
egne evner som bilist.

Det giver en lang række indlæg om de andres manglende evner, for ikke alene
kører man bedre end andre, man kan også godt lide at fortælle om det.
Det jo godt være rigtigt, er man ikke havnet i grøften kører man godt, så
enkelt er det,
og havner man i grøften er det en andens skyld.

Personligt kører jeg ganske langsomt på mine sommerdæk, jeg har så jeg tændt
tågelyset for det er lidt svært at orientere sig i snevejret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-12-10 11:05

KLIP

> Personligt kører jeg ganske langsomt på mine sommerdæk, jeg har så jeg
> tændt
> tågelyset for det er lidt svært at orientere sig i snevejret.

Så er du helt fremme i skoene og klar til eftermiddagens snestorm.

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 16-12-10 11:08

On Thu, 16 Dec 2010 10:57:45 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>
>Personligt kører jeg ganske langsomt på mine sommerdæk, jeg har så jeg tændt
>tågelyset for det er lidt svært at orientere sig i snevejret.

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig den måde du kører vinterkørsel på,
Alex.

I tillæg til det du har beskrevet, så har jeg valgt ikke at skrabe
mine ruder fri for is og sne, fordi jeg så slipper for at være vidne
til alle amatørernes tåbelige manøvrer.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : alexbo

Dato : 16-12-10 11:16

<folmer@rasmussen.dk> skrev

> I tillæg til det du har beskrevet, så har jeg valgt ikke at skrabe
> mine ruder fri for is og sne, fordi jeg så slipper for at være vidne
> til alle amatørernes tåbelige manøvrer.

God ide, og så kan de andre ikke se at man tager sig en tår for at dulme
nerverne, hvad de ikke ser får de ikke ondt i røven af.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-12-10 12:03

KLIP

> God ide, og så kan de andre ikke se at man tager sig en tår for at dulme
> nerverne, hvad de ikke ser får de ikke ondt i røven af.

Skulle det være noget problem, man har vel monteret den mørkeste solfilm,
der kan købes (hos T. Hansen), på alle ruderne i potten.

Fra : Ole Sørensen

Dato : 16-12-10 17:22

> Personligt kører jeg ganske langsomt på mine sommerdæk, jeg har så jeg
> tændt
> tågelyset for det er lidt svært at orientere sig i snevejret.

LOL! :P

Fra : AS

Dato : 17-12-10 22:30

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Personligt kører jeg ganske langsomt på mine sommerdæk, jeg har så jeg
> tændt
> tågelyset...

I dag har jeg bemærket mange med tågelyser. Nu ved jeg hvorfor folk tænder
dem

Fra : AS

Dato : 17-12-10 22:27

"Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> wrote in message
> On Thu, 16 Dec 2010 00:16:15 -0800 (PST), Mikael <miklarsen@gmail.com>

> Man kan jo så spekulere på om de 'ringe bilister' er dem der kører med
> en fart efter forholdene,...?

Når man skifter dæk efter forholderne, forhold bliver noget anderledes. Klar
hoved og træning i stedet for angst har vel også betydning.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 17-12-10 22:31

On Fri, 17 Dec 2010 22:26:50 +0100, "AS" <no@mail.com> wrote:

>"Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> wrote in message

>Når man skifter dæk efter forholderne, forhold bliver noget anderledes. Klar
>hoved og træning i stedet for angst har vel også betydning.

Nope! Bevidsthed om vinterdæk og deres overlegne egenskaber skaber
muligvis flere ulykker end de på sommerdæk der kender deres
begrænsninger! men det må man ikke tale om, for vinterdæk er et must
nu om dage ) Så jeg er en farisæer der kører på helårsdæk - som
faktisk præsterer midt i feltet af vintersko )

Fra : AS

Dato : 17-12-10 23:38

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> wrote in message

> Nope! Bevidsthed om vinterdæk og deres overlegne egenskaber skaber
> muligvis flere ulykker end de på sommerdæk der kender deres
> begrænsninger!

Det lyder, som vinterdæk skulle være forbudt
Ellers, hvis der findes nogen, som tror, at med vinterdæk på is og sne kan
lave det samme nummer, som med sommerdæk på asfalt, så behøver man ikke
kommentere mere.

men det må man ikke tale om, for vinterdæk er et must
> nu om dage ) Så jeg er en farisæer der kører på helårsdæk - som
> faktisk præsterer midt i feltet af vintersko )

Helårsdæk er bedre om vinteren, end sommerdæk, men dårligere, end vinterdæk.
Om sommeren alt er omvendt. Kort sagt, nogen slags nødløsning. Hmm, så
hvorfor skal man leve med en nødløsning hele tiden? Hvis der er problemmer
med penge/plads, kunne det være bedre at have konstant monteret nogen af de
vinterdæk, lavet af hård gummiblanding. De er kun dårligere på blodt is, og
dårligere i sammenligning med blødt gummiblanding eller pigdæk. Der findes
også nogle med silicium tilblanding, som bliver ikke så hurtigt slidt om
sommeren.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 17-12-10 23:52

On Fri, 17 Dec 2010 23:37:33 +0100, "AS" <no@mail.com> wrote:

> [...]
>også nogle med silicium tilblanding, som bliver ikke så hurtigt slidt om

Jeg har kørt snestorm på sommersko fordi jeg havde fået bilen leveret
dagen før snestormen og ikke nået at få klaret det problem med
vinterdæk. De gjorde det udmærket - faktisk kom jeg væk, hvor 4 biler
sad fast på deres vinterdæk

Jeg har haft vinterdæk til begge biler, men fandt efterhånden ikke
forskellen værd at bemærke. Vinterdæk er bedre i vinterføre, men ikke
så meget at de uden skal bortdømmes! Forudsat mønsterdybden er 4+ mm

At jeg så har monteret helårsdæk på bilerne skyldes at jeg ved hvad
jeg kører på - og at det nok er vigtigere end hvad der er under.

Det der burde forbydes, er den selvbevidsthed der følger med et sæt
vinterdæk (sammen med ABS ASC og alle de andre bogstaver) - nemlig at
man tror man kan køre 110 på isglat vej på vinterdæk fordi man har
vinterdæk på. Det kan man ikke, hvis man på sommerdæk kan køre 30-40
kan man højst køre 40-50 på vintersko!

Gid nogen ville udbrede dette! ,-))

Fra : AS

Dato : 18-12-10 14:35

> [...]
> dagen før snestormen og ikke nået at få klaret det problem med
> vinterdæk. De gjorde det udmærket - faktisk kom jeg væk, hvor 4 biler

Har du kikket, at de har vinterdæk, men du kørt forbi?

> Jeg har haft vinterdæk til begge biler, men fandt efterhånden ikke
> forskellen værd at bemærke. Vinterdæk er bedre i vinterføre, men ikke
> så meget at de uden skal bortdømmes! Forudsat mønsterdybden er 4+ mm

Your mileage may vary. Mønsterdybden har en del betydning, men selve dæk
model ikke mindre.

> At jeg så har monteret helårsdæk på bilerne skyldes at jeg ved hvad
> jeg kører på - og at det nok er vigtigere end hvad der er under.

IMHO begge er lige så vigtigt. Den grå substancen har andnu større
betydning.

> Det der burde forbydes, er den selvbevidsthed der følger med et sæt
> vinterdæk (sammen med ABS ASC og alle de andre bogstaver)

Hvis man tror, at med alle bogstaver er man over almindelig naturens lov,
så... Desværre, den almindelig lovgivning er magtløs her. Eller jeg har
observeret flere gang, når folk kører tæt til et sted på vejen, som kan ser
mistænksom ud, bremser pludseligt og kraftigt. I stedet for at fotsætte den
samme retning og samme tempo.

- nemlig at
> man tror man kan køre 110 på isglat vej på vinterdæk fordi man har
> vinterdæk på. Det kan man ikke, hvis man på sommerdæk kan køre 30-40
> kan man højst køre 40-50 på vintersko!

Muligvis er der ikke tale om hastighed, men om sikkerhed, hvor længe man kan
holde greb med vejen. Med dårlig greb svinger bilen til siderne hele tiden
og det kræver mere arbejbe at holder på vejen. På den måde får man flere
chance at ikke holde ud.

Fra : Mikael

Dato : 16-12-10 02:36

On 16 Dec., 09:59, Jens Olsen <in...@spam.invalid> wrote:

> Man kan jo så spekulere på om de 'ringe bilister' er dem der kører med
> en fart efter forholdene, eller om det er dem der kører for stærkt?

Dem der kører for stærkt, det er dem der ligger i grøften...

I min verden er man ikke en god bilist fordi man kører langsomt...

Mikael

Fra : Mikael

Dato : 16-12-10 05:40

On 16 Dec., 10:57, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> Alle kører efter forholdene, og et vigtigt forhold er ens overbevisning om
> egne evner som bilist.

Ja og når man så ikke har evnerne og man erkender det, så har vi
problemet med biler der kører 20km/t

Mikael

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 16-12-10 16:38

On Thu, 16 Dec 2010 04:39:56 -0800 (PST), Mikael <miklarsen@gmail.com>
wrote:

>Ja og når man så ikke har evnerne og man erkender det, så har vi
>problemet med biler der kører 20km/t

>--

Færdselslovensiger at man skal køre efter forholdene. Og det indebærer
at hvis tante Oda mener at 20 km/t. er den hastighed hvor hun har styr
på det, så er det det. Laveste fællesnævner gælder.

Det er dig der, efter at have hørt og set vejrudsigten, begår et
fejlskøn ved overhovedet at køre ud.

Det kan godt være du har vinterdæk på, og er pissedygtig til at køre
bil i vinterføre, men det hjælper dig ikke, fordi laveste fællesnævner
også er ude og køre.

Laveste fællesnævner hygger sig i dyb koncentration med det han/hun er
i gang med, mens du bare sidder og bliver frustreret og lukker damp ud
af ørerne.

Er det muligt bør man blive hjemme sådan en dag - for helbredets
skyld.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-12-10 16:52

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er det muligt bør man blive hjemme sådan en dag - for helbredets
> skyld.

Måske sommerferien samt alle helligdage med godt kørevejr skulle laves om
til snevejrsferiedage !

Når føret så er uden problemer, kan Danmark arbejde og køre videre..;)

Fra : AS

Dato : 17-12-10 22:33

<folmer@rasmussen.dk> wrote in message
> [...]
> at hvis tante Oda mener at 20 km/t. er den hastighed hvor hun har styr
> på det, så er det det. Laveste fællesnævner gælder.

Loven siger også noget om lav hastighed på vejen. Jeg håber, at det er også
gyldig i DK.

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-10 22:38

"AS" <no@mail.com> skrev :

>Loven siger også noget om lav hastighed på vejen. Jeg håber, at det er også
>gyldig i DK.

Hvis det er den danske lov - så ja :)

Hvad siger den egentligt ?

--
Jan_stevns
....Nu med 525i på stald :)

Fra : AS

Dato : 17-12-10 23:39

<jan_stevns> wrote in message

> Hvis det er den danske lov - så ja :)
>
> Hvad siger den egentligt ?

Jeg tror, at en dansk bilist skulle kende, ikke?

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-10 00:01

"AS" <no@mail.com> skrev :

><jan_stevns> wrote in message

>Jeg tror, at en dansk bilist skulle kende, ikke?

netop - hvad siger den ?

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 18-12-10 00:35

On Fri, 17 Dec 2010 23:39:26 +0100, "AS" <no@mail.com> wrote:

><jan_stevns> wrote in message

>Jeg tror, at en dansk bilist skulle kende, ikke?

Og det gør du jo så åbentbart ikke siden du ikke kan genfortælle
reglen, endsige bare henvise til hvilke(n) paragraf i færdselsloven
der er i spil her.

/Hans

Fra : Anders Majland

Dato : 20-12-10 06:48

> Du kan jo barre prøve i dette forum at sige at det ikke er noget
> problem at køre 100km/t på en sne og is glat vej, så skal du se en
> ballade der bliver

Det var ikke noget problem at køre 80km/t på bivejene på sne og is her til
morgen. Bevares, hastigheden kom selvfølgelig ned når der kom modkørende for
der skulle højre hjulsæt jo ud i driverne for at vi kunne passere hinanden

Det var ikke noget problem at køre 100km/t på en sne og is her til morgen på
motorstien. Var endda heldig at komme på E45 lige foran sneplovene ... Men
det gjorde så også at jeg nærmest havde motorvejen for mig selv da de holdt
resten tilbage .... Jeg satte så farten ned da der begyndte at komme
trafik. Det betyder jo intet med en lang standsningslængde hvis der ingen
forhindringer er ....

Fra : Martin [6000]

Dato : 20-12-10 08:34

In article <4d0eee82$0$23755$14726298@news.sunsite.dk>

> trafik. Det betyder jo intet med en lang standsningslængde hvis der ingen
> forhindringer er ....

Lidt ligesom at blæse ned ad villavejen med 100 for der er jo ingen
forhindringer? Altså lige indtil...... ;)

--
// Martin

Fra : Anders Majland

Dato : 20-12-10 22:12

> Lidt ligesom at blæse ned ad villavejen med 100 for der er jo ingen
> forhindringer? Altså lige indtil...... ;)

Med den forskel at det er tilladt at køre 100 i sne på motorstien*, mens 100
på villavejen ikke er tilladt hverken på sne eller tør sommer asfalt.

Klart at reservern er mindre end på god tør asfalt, men på motorvejen var
der intet blinkeri fra elektronikken som advarsel om at være for tæt på
grænsen. Og elektronikken i smarten er temmelig agressivt indstillet - Det
er det nok nød til at være for at kunne nå at gribe ind. Bid også lige mærke
i at at jeg havde vejen for mig selv. Syd for randers hvor vejen var
marginalt bedre men med mere trafik blev jeg også i højre spor mens der kom
en del med de sædvanlige 130++

Derimod var turen på de små veje over skridgrænsen en stor del af vejen...
Men bare fordi bilens hjul ikke har 100% kontakt med underlaget behøver det
jo ikke at være farligt - sålænge man har vejen for sig selv.

* Altså medmindre man dummer sig og laver buler. Så kan man altid få en bøde
for ikke at have kørt efter forholdene

Fra : Martin [6000]

Dato : 21-12-10 12:16

> Derimod var turen på de små veje over skridgrænsen en stor del af vejen...
> Men bare fordi bilens hjul ikke har 100% kontakt med underlaget behøver det
> jo ikke at være farligt - sålænge man har vejen for sig selv.

Jeg er som sådan ikke uenig med dig, men på en landevej eller lign. hvor køreunderlaget er is, der får du mig altså ikke til at køre 80 Sideveje, dyr fra marker/skov, cyklister mv. før at jeg føler det er komplet uansvarligt.

--
// Martin

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-10 11:43

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> Køre folk i DK stadig på sommerdækkene eller hvad er der galt siden
> trafikken skal gå helt istå bare fordi der kommer lidt sne ?

Naturligvis kører der stadig folk i danmark på sommerdæk.
De har, som jeg, måske valgt at køre ekstra forsigtig eller
lade bilen stå når der er mest sne og is.
Personligt har jeg ikke kørt i halvanden måned nu bortset
lige fra 2 stk. nødvendige udkørsler iforb. med en reparation
af en PC.
Årsagen til manglende lyst til at køre er ikke pga. føret,
men mere alt den salt og nu sand der strøes tilfældigt.
Fik bilen givet en komplet undervogsnbehandling i september
samt motorvask og nænner derfor ikke at få den svindet unødigt
til pga. unødvendig udkørsel. Den må derfor forvente et længere
ophold i sin lukkede, men velventilerede garage. Batteriet lød ikke
til at ha' mistet synderligt meget energi efter 1 måneds stilstand
og bilen sprang igang omgående. Eneste bekymring kunne så være
den kondens som ligger i udstødningssystemet som ikke blev
'blæst ud', men det er vel blot et luksusproblem.
Glædelig jul.