Elektrisk overgang?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 14-12-10 10:37

Der er lidt dødt herinde, så jeg kan da lige bidrage med en opfølgning
på en tråd fra marts i år :) :

http://groups.google.com/group/dk.fritid.bil/browse_thread/thread/bdc8b32fa66a9649/23ec261838cbf8a6?q=paulin+kn%C3%A6kket&lnk=ol&
:

"Ikke at jeg tror at nogen kan finde fejlen via mine oplysninger, men
jeg prøver alligevel

Var lige ude at køre i Camryen da jeg bemærkede at kontrollampen for
tågebaglys (vil jeg mene det er; instruktionsbogen nævner ikke nogen
"Kontrollampe for tågeforlygter") lyste hele tiden uagtet at jeg
hverken havde tændt de forreste eller de bagerste tågelygter.

En genstart under kørslen ændrede ikke noget på dét faktum; dog når
motoren blev slukket gik den ud.

Tænd og sluk af tågelygterne ændrede heller ikke noget.

Vel hjemkommet prøvede jeg flere genstarter og nu kunne kørelyset(?)
hænge efter at jeg havde slukket motoren og taget nøglen ud således at
både for- og baglygter lyste permanent samtidig med at div.
kontrollamper (tågelygter, olietryk m.fl.) glødede svagt.

Ved at tænde og slukke for hovedlyset et par gange kunne jeg dog få
lyset slukket til sidst.

Jeg har ikke været igennem store vandpytter eller undervognsvask; der
er ikke fusket med el-anlægget og tændingslåsen blev skiftet af Toyota
for et parår siden.

Bilen har dog stået stille 2 md. med en batterilader på udenfor, men
blev taget i brug igen i tirsdags uden problemer."

Nå, dét var problemet dengang; det viste sig at der var knækket en
ledning der sad på bagklaphængslet; jeg loddede den (efter først
fejlagtigt at have skiftet et stykke af en anden ledning samme steds :)
)

Nu her søndag aften kom jeg så hjem og åbnede bagklappen mens motoren
gik; så tændte tågebaglygten og nummerpladebelysningen glødede kun
svagt; øv!

Med motoren slukket og positionslys på startede bilens kabineblæser når
man åbnede bagklappen; meget avanceret! ;)

Tømte så bagagerummet i aftes og kravlede ind og fik fat i de der 5-6-7
ledninger der sad på hængslet til bagklappen; nummerpladelyset virkede
så som en indikator for hvornår jeg evt. fik fat i et brud :)

Det tog heller ikke lang tid at konstatere at den ene af de ledninger
jeg havde skiftet i sin tid var knækket i lodningen (kold lodning?) så
efter 15 minutter var den loddet - og krympet - igen :)

Hvem var dét der sagde at Toyota var kedelig!?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : oz3bto

Dato : 14-12-10 19:17

> [...]
> 15 minutter var den loddet - og krympet - igen :)
>
> Hvem var dét der sagde at Toyota var kedelig!?

Ikke kun toyota der laver el fejl

Caravellen jeg af og til køre som taxa da har bagviskeren sit helt eget liv
... Den starter åen når den har lyst .. nogen gange køre den i 30 sek andre
gange i flere timer

Vitoen har vi opgivet og trukket nye ledninger samt lavet kontakter til div
lys samt viskere

Men den sjoveste fejl jeg nogen sinde har oplevet var med terranoen
Den meldte motorfejl og vi var div. sædvanlige følere igennem uden held..
Bilen kørte iøvrigt som den burde
Efter et 1? times besøg ved nissan i Kolding blev fejlen dog fundet..
Sikringen til bremselyset var sprunget

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 14-12-10 19:38

Den 14-12-2010, skrev oz3bto:
> Vitoen har vi opgivet og trukket nye ledninger samt lavet kontakter til div
> lys samt viskere

Min Kadett GSi fik osse en ny ledning en gang imellem :)

> [...]
> Bilen kørte iøvrigt som den burde
> Efter et 1? times besøg ved nissan i Kolding blev fejlen dog fundet..

Kender jeg i princippet fra mit arbejde med cnc-styrede maskiner ;)

Ryger der en bestemt pære i en af vores laserskærere stopper hele
maskinen

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : oz3bto

Dato : 15-12-10 19:11

> [...]
>
> Kender jeg i princippet fra mit arbejde med cnc-styrede maskiner ;)
>
> Ryger der en bestemt pære i en af vores laserskærere stopper hele maskinen

At man skal rode med en GSI kan da forståes .. Men kan sku da ikke passe at
man skal rode med el i en bil der er max 5 år gammel