Hvad hører I af klassisk?
Fra : Michel Husted

Dato : 13-12-10 13:39

Hej,

Jeg lytter som regel til pop, tysk schlager, techno og nogle gange
heavyrock. En måske mærkelig blanding, men det er oprigtigt ment. Min
musiksmag er ekstremt bred.

Jeg holder også meget af klassisk, så jeg vil høre, om I vil give et
par bud på jeres klassiske favoritter.

Jeg lægger selv for:

Beethoven: "Klaverkoncert nr. 5 1. sats" - http://www.youtube.com/watch?v=akc0v_KTZBM
Mozart: "Klaverkoncert nr. 21 - andante" - http://www.youtube.com/watch?v=df-eLzao63I
Bach: "Ave Maria" - http://www.youtube.com/watch?v=4KLU7xjqsDk

Mange julehilsner
Michel

Fra : Allan Krautwald

Dato : 13-12-10 22:29

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg holder også meget af klassisk, så jeg vil høre, om I vil give et
par bud på jeres klassiske favoritter.

Tjah denne her er jo uopslidelig....en virkelig schlager inden for klassisk
musik

http://www.youtube.com/watch?v=l-dYNttdgl0

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-12-10 23:20

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i meddelelsen

Jeg lytter som regel til pop, tysk schlager, techno og nogle gange
heavyrock. En måske mærkelig blanding, men det er oprigtigt ment. Min
musiksmag er ekstremt bred.

Min smag er også særdeles bred. Den spænder hele vejen fra rock´n´roll,
country, slager, dansktop videre til populær klassisk.

Jeg holder også meget af klassisk, så jeg vil høre, om I vil give et
par bud på jeres klassiske favoritter.

Der er meget godt indenfor det melodiøse klassiske musik.

BOLERO er jeg helt towlig med, selv om den er så lang. Det lyder så flot,
når de forskellige instrumenter får hver deres særskilte plads gennem hele
stykket. Bolero styrer vildt.
http://www.youtube.com/watch?v=ar3bJVtLhOI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Jioikkc9W3s&feature=related

ANDRE RIEU er også u-overtruffen. Det er klassisk musik på kvalitetsmæssigt
extremt højt niveau.
"An der schönen blauen Donau" er også klasse:
Her giver han et Straus-potpouri, sammen med sit "Johan Straus-orcestra".
Det sparker simmpelthen bagdel så det vil noget:
http://www.youtube.com/watch?v=0wCntR-95FA&feature=related
Der må også godt være "godaw" i klassisk musik. Det er der sandelig også i
"Radetzkymarsch". Huuuu hej:
http://www.youtube.com/watch?v=C91Uo6kxsZA&feature=related
En sentimental ting er også super. Her er "Dont cry for me Argentina:
http://www.youtube.com/watch?v=X4oPWINVVEw

Nytårskoncerten fra Wien hvert år kl. 11.15-13.45 med Wiener Filharmonikerne
er heller ikke at gå af vejen for.
Her er et tilfældigt klip, som er rigtigt godt:
http://www.youtube.com/watch?v=cnFIsjSOz4U&feature=related

Men nu skal østrigerne ikke have æren for al seriøs musikkultur. Vi har jo
også Berliner Filharmonikerne.
Her er et sjovt lille wuwuzela-stykke med dem:
http://www.youtube.com/watch?v=NMb45oX9jJ8

Men jeg har det sådan med klassisk, ligesom med tysk slager, at der skal
være lige dele til ørerne og til øjet. Halvt af hvert.
De klassiske koncerter i tysk og østrigst tv er jo udstyrsstykker af
dimensioner, når vi ser de steder de spiller. Udsmykningen i gamle
historiske bygninger, '
kirker og hvad ved jeg, hvor de spiller. Det er flot.

Jeg har faktisk lige set en times klassisk video-optagelse som jeg optog
sidste jul. Det er godt nok meget forsinker jeg ser det. Men jeg har ikke
set det før nu. '
Det er ALLE JAHRE WIEDER, en klassisk koncert for Forbundspræsidenter,
optaget i en flot kirke i Sachsen og med forskellige klassiske navne. Huuu
hvor det er er flot.
Her er lige et klip fra det klassiske show:
http://www.youtube.com/watch?v=BbUoGC_hh4I

Sørgeligt som Danmark er et tegneserieland angående seriøs musikkultur. Vi
kan intet.

Hilsen Åge

Fra : P.Petersen

Dato : 13-12-10 23:35

meddelelsen news:4d069c0b$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> musiksmag er ekstremt bred.
>
> Sørgeligt som Danmark er et tegneserieland angående seriøs musikkultur. Vi

Ja, ja lille Aage.
Jeg giver dig gerne ret hvis vi taler slagere, men ellers løber du igen med
en meget lille vind.
Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 14-12-10 00:12

"P.Petersen" <psp@ka-net.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, ja lille Aage.

Jo jo Hr. Petersen

> Jeg giver dig gerne ret

Dejligt tak

> hvis vi taler slagere,

Det gør vi også. Vi måske kun een eneste sangfer der kan måle sig med Hansi
Hinterseer. Tyskland og Østrig har masser i samme høje kvalitets-klasse. Men
når public-service tv kører korstog mod slager, så er det jo svært for
kunstnerne at få fodfæste. Derfor er tyskerne så gode i forhold til os. Hvis
der var danske slagershow, så skulle der nok komme massevis af grupper i den
høje kvalitetsklasse, ligesoin Kandis og Kim og Halo. Så jo, vi ER også et
tegneserieland hvad angår slager

> men ellers løber du igen med en meget lille vind.

Jaja, hvis ellers. men det gæller som sagt også slager. Vi kan ikke lave
noget musik ordentligt her i landet. Selv pop-musik fra Tyskland ligger
lysår fremme i forhold til den "kvalitet" vi kan frembringe i Danmark. Vi
har ikke andet end et kryds på en scene og en flok narhoveder af dommere i
hovedet. Det er dansk musikkultur når den træder frem.'
Vor Herre til hest

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 14-12-10 00:31

meddelelsen news:4d06a858$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Vi har ikke andet end et kryds på en scene og en flok narhoveder af
> dommere i hovedet. Det er dansk musikkultur når den træder frem.'
> Vor Herre til hest

Lan mig lige komme med et par eksempler på, at selv de genrer jeg ikke kan
lide, laves med på en måde hvor man sætter kvalitetsniveauet i højsædet.

En pop-gruppe som MUNCHENER FREIHEIT bryder jeg jeg bestemt ikke om. Men man
kan alligevel høre hvordan man indenfor pop-musikken sætter kvalitet lige så
højt som indenfor slager og klassisk.
http://www.youtube.com/watch?v=ibaQP0VMYig&feature=related
og her er heavy-metal-(eller hvad man skal kalde den)-gruppen TOTEN HOSEN
som jeg absolut heller ikke kan lide. Men igen, i forhold til danske grupper
der spiller den genre, så kan man tydeligt høre hvordan tyskerne i
modsætning til danskerne, igen fremhæver kvalitet.
http://www.youtube.com/watch?v=G3KPBRajN10

De er så extremt dygtige at de faktisk kan lave en form for slagermusik, der
også tiltaler et meget ungt publikum. Hvem kender ikke deres Europa-berømte
BALLERMANN-SHOW: http://www.youtube.com/watch?v=QaXXruJyldY

De kan lave biler og musik i Tyskland og alle musikgenrer genrer er i den
extremt høje kvalitetsklasse. I hvert fald i forhold til i Danmark.

Måske vi hellere helt skulle ophøre med at lave musik her i landet og i
stedet importere kvalitet fra Tyskland, Østrig og Holland

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 14-12-10 00:40

meddelelsen news:4d06ac9d$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> De er så extremt dygtige at de faktisk kan lave en form for slagermusik,
> der også tiltaler et meget ungt publikum. Hvem kender ikke deres
> Europa-berømte BALLERMANN-SHOW: http://www.youtube.com/watch?v=QaXXruJyldY
og lige et eksempel mere: http://www.youtube.com/watch?v=2czJ6SyOWFQ

Vi kan faktisk gå så vidt som til at sige at de også kan lave volksmusik
(dansktop på tysk), som tiltaler et meget ungt publikum. '
Også hos BALLERMANN. Her er Dorfrocker med et kendt BjørnOgOlkay-nummer "En
pige som TutTut
http://www.youtube.com/watch?v=BKbxwmX3-b4&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 14-12-10 01:16

meddelelse news:4d06ac9d$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Lan mig lige komme med et par eksempler på, at selv de genrer jeg ikke kan
> lide, laves med på en måde hvor man sætter kvalitetsniveauet i højsædet.

Så fik du igen afsporet en tråd...det handler om klassisk musik...tumpe.

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-10 10:43

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> Så fik du igen afsporet en tråd...det handler om klassisk musik...tumpe.

Ellers kan han jo ikke være med, vel?

Fra : Henning Jensen

Dato : 14-12-10 01:28

Den 13-12-2010 21:38, Michel Husted skrev:

> Jeg holder også meget af klassisk, så jeg vil høre, om I vil give et
> par bud på jeres klassiske favoritter.

Jeg hører sædvanligvis mest sang. De sidste par dage har det været
Wagners 5 sange til Mathilde Wesendonck. Jeg har netop købt sangene med
Kirsten Flagstad, i en ny genudgivelse.

Her er den sidste sang "Träume" fra YouTube. Dårligt filmet, men her
helt formidabelt sunget af Waltraud Meier. Og hvilken sangteknik hun
har, og fri og ubesværet, og uden at hive og stønne efter vejret.
Hun synger faktisk sangen bedre end Flagstad gør:

Träume, wie wenn Frühlingssonne
Aus dem Schnee die Blüten küßt,
Daß zu nie geahnter Wonne
Sie der neue Tag begrüßt,

http://www.youtube.com/watch?v=b-n-LHXMURo&feature=related

Henning.

Fra : Michel Husted

Dato : 14-12-10 06:13

Hej,

Endnu engang tak for jeres skønne bud. Jeg vil lytte til dem alle!

Specielt tak til Allan for Vivaldi og til Åge for Strauss. CD'erne må
straks findes frem, så jeg kan nyde "De fire årstider" og de skønne
wienervalse i lænestolen.

Og jeg slutter af med en gentagelse, som jeg fremover nok skal prøve
at undgå. Men jeg er solgt, når jeg hører andensatsen at Beethovens
klaverkoncert nr. 5.
Det er så smukt :´-) http://www.youtube.com/watch?v=qSeg69d3CQ8

Mange hilsner
Michel

Fra : .J.S...

Dato : 14-12-10 18:01

"Michel Husted" wrote in message

[...]

Med piano kan det jo næsten ikke gå galt...
Kan godt li ham i youtube kommentarerne der skriver det blev komponeret mens
han var død !. (døv .-)

concert no3 er nu heller ikke dårlig :
http://www.youtube.com/watch?v=ilCCbImeyR8

mvh/JS

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-10 17:47

Michel Husted <michelsanomi@gmail.com> wrote in news:6acbebd4-a244-448d-
> [...]

> musiksmag er ekstremt bred.
>
> Jeg holder også meget af klassisk, så jeg vil høre, om I vil give et

Karlheinz Stockhausen:

http://www.youtube.com/watch?v=13D1YY_BvWU

god fornøjelse

Venlig hilsen
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-10 18:16

> [...]

> musiksmag er ekstremt bred.
>
> Jeg holder også meget af klassisk, så jeg vil høre, om I vil give et

Glemte lige denne, har tidligere selv sunget tenorstemmen, godt nok ikke i
dette fantastisk dygtige kor

http://www.youtube.com/watch?v=iupnv_lpgx8

Venlig hilsen
Lars

Fra : .J.S...

Dato : 14-12-10 18:59

[...]

Jeg er mest til piano

Shubert Impromtu :
http://www.youtube.com/watch?v=sChVRfNIdOA
(alle 4 satser ligger derude)
Er ret stor fan af Zimerman, og hans versioner af de her Schubert stykker er
klart det bedste jeg har hørt.

Chopin - Concerto pour piano N°2 - 2ème mvt (1/2) -
http://www.youtube.com/watch?v=JNmHSkBR5wo

Frederic Chopin - Nocturne In E Flat Major, Op.9 No.2
http://www.youtube.com/watch?v=5ZUw78FXpG4

Chopin Nocturne Op. 15 No. 2
http://www.youtube.com/watch?v=M9tMFnKIij4&feature=related

Claude Debussy- Clair de Lune
http://www.youtube.com/watch?v=3GevlC4Glog

var vist oprindeligt skrevet til harpsichord
Scarlatti
http://www.youtube.com/watch?v=2Yavud8xtdc
http://www.youtube.com/watch?v=49gXA9hALPs

mvh/JS

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-10 19:08

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Jeg holder også meget af klassisk, så jeg vil høre, om I vil give et
>par bud på jeres klassiske favoritter.

Jeg hører mest Bach, Beethoven, og Wagner, men tager ofte et smut over i
noget lettere, som f.eks. Grieg eller Smetana.

For det ikke bliver FOR tungt, så er her at par af de sidste:

Smetana: http://www.youtube.com/watch?v=_zuCPYxnqH4

Grieg: http://www.youtube.com/watch?v=Dxzpy1b1_BY

/Alex