Forskellige dæk for og bag
Fra : Donna

Dato : 13-12-10 12:25

Hej Alle

Jeg skal have skiftet to af mine vinterdæk, men jeg kan ikke finde
nogen i den rigtige størrelse til en fornuftig pris.

Jeg har 195/65-16 nu, men vil gerne skifte de bagerste til 205/55-16.

Vil det være okay eller skal jeg finde nogen med samme størrelse som
sidder på de eksisterende??

MVH
Jimmi

Fra : alexbo

Dato : 13-12-10 21:51

"Donna" skrev

> Jeg har 195/65-16 nu, men vil gerne skifte de bagerste til 205/55-16.

> Vil det være okay eller skal jeg finde nogen med samme størrelse som
> sidder på de eksisterende??

Helst nogen der er lovlige i forhold til originalt, og i hvert fald ikke den
kombination du påtænker.
Hvad der sidder på er ikke nødvendigvis originalt

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Strandgaard

Dato : 08-01-11 22:19

> [...]
> den kombination du påtænker.
> Hvad der sidder på er ikke nødvendigvis originalt

Du vil få problemer med din abs.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 08-01-11 23:29

"Morten Strandgaard" skrev i meddelelsen

> Du vil få problemer med din abs.

Mine biler er begge født med forskellige dæk- og fælgbredde for og bag. Det
betyder intet, om jeg monterer en anden størrelse bagpå, så de 4 dæk er
ens - absolut intet...

Fra : Henrik B.

Dato : 09-01-11 17:24

> "Mogens (K)" skrev i meddelelsen
>
> Mine biler er begge født med forskellige dæk- og fælgbredde for og bag.
> Det betyder intet, om jeg monterer en anden størrelse bagpå, så de 4 dæk
> er ens - absolut intet...

Så længe bilens computer får besked om det, så nej så der det intet problem.

Men det er korrekt hvad morten siger. Når biler med ABS/TCS/ESP (specielt
TCS) bruger hjulenes individuelle omdrejningshastighed, til at vurdere om
der laves hjulspin m.v., så vil den kun tolerere en vis %-mæssig forskel
mellem for- og bagaksel, inden den laver kraftbegrænsning. Det ses bl.a.
også ved at mange nyere biler ikke kan rulles på et to-hjuls rullefelt...

--
Advarsel mod Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst: