GUI design
Fra : Danny

Dato : 08-08-01 19:19

Hejsa!

Jeg ved ikke hvor mange i denne NG, der er blevet frustreret over hvor
svært, det kan være at lave et pænt grafisk design med gridLayout,
cardLayout osv., men som mindre erfaren java programmør, må jeg nok tilstå,
at jeg hører til denne gruppe!

Derfor tænkte jeg, om der mon er nogen, som kender til nogle gode idéer og
fremgangsmåder man kan benytte sig af, når man skal lave GUI - eller som
måske anvender en simpel og smart, lille GUI-editor???

Mvh,
Danny

Fra : The MaXx

Dato : 08-08-01 20:13

> Derfor tænkte jeg, om der mon er nogen, som kender til nogle gode idéer og
> fremgangsmåder man kan benytte sig af, når man skal lave GUI - eller som
> måske anvender en simpel og smart, lille GUI-editor???

Jeg ved ikke om det er denne slags ideer du er ude efter...

Jeg tegner altid mine GUI'er på papir først (og kontrollerer så at de er i
overensstemmelse med min OOAD) derefter begynder jeg at overveje vilke
layout-managers der kan bruges til de forskellige ting.
Det lyder som en simpel selvfølge, men på denne måde har jeg aldrig
problemer med at lave grafiske brugerflader.

Og med hensyn til GUI-editors .... Fy for d...
De giver kun problemer og distancerer en lidt fra koden bagved.... det også
tit de bliver grimme når du resize dem, da man sjældent tager så meget
hensyn til forholdet mellem komponenter, men mere størrelse og placering.

The MaXx

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 08-08-01 20:37

After I finished the 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Danny"
<saytos@post.cybercity.dk> just offered me, he muttered some weird
stuff, and I had to correct this gibberish:

>Derfor tænkte jeg, om der mon er nogen, som kender til nogle gode idéer og
>fremgangsmåder man kan benytte sig af, når man skal lave GUI - eller som
>måske anvender en simpel og smart, lille GUI-editor???

Tjaeh, en god idé vil være at blande layout's?

Jeg har haft stor success med henholdsvis BorderLayout og Cardlayout,
og henholdsvis BorderLayout/GridBagLayout på de enkelte containers.

Personligt har jeg ikke haft brug for andre layouts end det og så
"null" ;) - men jeg er sikkert også lidt gammeldags.

I nyeste nummer af Java Developers Journal bliver "Attachment Layout"
udråbt som noget rigtigt godt.

Jeg har hørt nogle bruger Forte som GUI editor. Min computer kan dog
ikke rigtigt trække det (ihvertfald ikke herhjemme).
--
Martin Mouritzen.
The truth is out there! Does anyone know the URL?

Fra : Brian Matzon

Dato : 08-08-01 21:21

"Danny" <saytos@post.cybercity.dk> wrote in message
> Derfor tænkte jeg, om der mon er nogen, som kender til nogle gode idéer og
> fremgangsmåder man kan benytte sig af, når man skal lave GUI - eller som
> måske anvender en simpel og smart, lille GUI-editor???
Gør dig gode venner med GridBagLayout!

Personligt bruger jeg kun GridBagLayout, og en meget sjælden gang
null layout.
Ofte tegner jeg gui for mig, på et stykke papir - herefter masserer
jeg det til at virke med Netbeans's (Forte) GUI Editor som virker fint
til dette formål...

/Brian Matzon

Fra : Anders Keldsen

Dato : 08-08-01 22:48

Jeg har brugt, og på arbejde bruger jeg stadig, JBuilder. Den er faktisk ok,
selvom jeg i starten var meget skeptisk overfor et frontpage-syndrom.

Men JBuilder har altså sine begrænsninger. F.eks. GridBagLayout får den
fuldstændig galt i halsen hvis det bliver bare lidt advanceret.

Mit råd hvis du er ny i java-gui, er at prøve de forskellige af i f.eks.
JBuilder, og se hvad de kan. Når du så skal lave den 'rigtige' kode, så drop
de grafiske værktøjer og brug noget tekstbaseret.

mvh Anders Keldsen

Fra : Morten Primdahl

Dato : 10-08-01 08:26

Glem GridBagLayout - det er unødvendigt kompliceret.
Brug BoxLayout istedet, det er lige så fleksibelt som
GridBagLayout, og mange gange lettere at benytte.

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/uiswing/layout/box.html

Mvh Morten