pudse messing?
Fra : sigurno

Dato : 12-12-10 14:13

Hej
Jeg prøver at gøre sådan en "bordplade" i noget der ligner messing. Sådan en
fra Sarajevo.Der var noget med at komme kogende vand og salt og alufolie i
en balje og så bled det nogenlunde fint. Men synes ikke der sker noget med
pladen. Er der en bestemt blanding eller hvad.
Eller er der andre der har et forslag til hjemmelavede rensemidler. Den skal
bare være sådan skinnende.

Mvh.

Sigurno

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 12-12-10 14:52

"sigurno" <siggy@invalid.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> sker noget med pladen. Er der en bestemt blanding eller hvad.
> Eller er der andre der har et forslag til hjemmelavede rensemidler. Den

Anløbet messing kan afrenses med en blanding af:
1 del flydende opvaskesæbe
1 del citronsyre (pulverform)
10-20 dele vand efter behov
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 12-12-10 15:15

Hej Preben

> Anløbet messing kan afrenses med en blanding af:
> 1 del flydende opvaskesæbe
> 1 del citronsyre (pulverform)
> 10-20 dele vand efter behov

Ja, men først skal man lige checke om den er lakeret.

Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-12-10 16:05

> [...]
>i en balje og så bled det nogenlunde fint. Men synes ikke der sker noget
>med pladen. Er der en bestemt blanding eller hvad.

Det er til sølvtøj, ikke til messing. Hvorfor hjemmelavet? Sådan noget
pudsehalløj koster 30 kr for en hel dåse, og det kan der godt nok pudses en
del messing med.

Mvh Maria

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-12-10 19:30

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> Det er til sølvtøj, ikke til messing. Hvorfor hjemmelavet? Sådan noget
> pudsehalløj koster 30 kr for en hel dåse, og det kan der godt nok pudses
> en del messing med.
>
> Mvh Maria

Metalpudsecreme er altså ikke hvad det har været. Jeg har en del kobber og
messing der skal pudses, og jeg har altid brugt Brasso. I de gode gamle dage
var Brasso fortrinligt, men det er det sandelig ikke mere. Jeg ved ikke hvad
fabrikanten har gjort ved det, selv lugten af det er totalt anderledes.

Jeg prøver at snyde lidt ind imellem, og renser tingene med det der hedder
"Bistro". Det er såmænd meget godt men tingene anløber noget hurtigere igen,
end hvis man bruge pudsecreme.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 12-12-10 19:38

Hej Tove

> ikke mere. Jeg ved ikke hvad fabrikanten har gjort ved det, selv
> lugten af det er totalt anderledes.

Har du prøvet Slipol istedet ?

Max

Fra : sigurno

Dato : 13-12-10 11:47

> [...]
>
> Det er til sølvtøj, ikke til messing. Hvorfor hjemmelavet? Sådan noget
> pudsehalløj koster 30 kr for en hel dåse, og det kan der godt nok pudses

Hej Maria

Jeg købte sådan en der står i Føtex f.eks. Brasso, en lille "dåse". Den
lugter så forfærdeligt, så jeg ikke engang ville bruge den, men smed den i
skraldespanden med det samme. Derfor . Jeg havde noget der hed Bistro ror
jeg til 40 kr ca. som var i lidt fast form i en plastic bøtte , som skulle
smøres på emnet, og så bare skylles af efter nogen tid. Det kan jeg ikke
finde i forretningerne mere. Det var rigtig godt tilmed.

Mvh.

Sigurno

Fra : Max

Dato : 13-12-10 11:50

Hej sigurno

> Jeg købte sådan en der står i Føtex f.eks. Brasso, en lille "dåse".
> Den lugter så forfærdeligt, så jeg ikke engang ville bruge den, men

Ja, der er salmiaksperitus i, så det kan godt lugte lidt frisk :)

> [...]
> plastic bøtte , som skulle smøres på emnet, og så bare skylles af
> efter nogen tid. Det kan jeg ikke finde i forretningerne mere. Det

Det fåes nu stadigvæk, jeg er glad for det til mine kobber
pander og gryder.

http://www.rv-rengoering.dk/specialvarer-22/sterling-135/sterling-bistro-150-ml-609.html

Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-12-10 12:40

> [...]
> smøres på emnet, og så bare skylles af efter nogen tid. Det kan jeg ikke
> finde i forretningerne mere. Det var rigtig godt tilmed.

Det findes skam stadigvæk. Jeg køber det stadig i mit supermarked. Det er
faktisk supergodt, men som jeg skrev i mit tidligere indlæg, så er
virkningen temmelig kortvarig. Tingene anløber hurtigt igen. Jeg er glad for
at der er andre der også synes at Brasso slet ikke er hvad det har været.
Jeg savner Brasso som det var i gamle dage, selv lugten af det var meget
anderledes end nu. Med den pris de tager, kunne fabrikanten altså godt tage
sig lidt sammen, og give os den oprindelige Brasso tilbage.

Fra : Max

Dato : 13-12-10 14:53

Hej Tove

> [...]
> lugten af det var meget anderledes end nu. Med den pris de tager,
> kunne fabrikanten altså godt tage sig lidt sammen, og give os den

Fabrikanten har faktisk taget sig sammen, han laver nemlig nu et
produkt der lever op til nogle love der varetager sundhed.

Læs om det her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Brasso

Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-12-10 15:32

> [...]
>
> Fabrikanten har faktisk taget sig sammen, han laver nemlig nu et
> produkt der lever op til nogle love der varetager sundhed.

Okay, men jeg skal altå ikke bruge Brasso hverken til at fjerne ridser fra
CD'er, eller rense Lego minifigurer og fjerne hvide pletter på polerede
flader. Det har jeg andre effektive midler til. Jeg skal kun bruge det til
mine kobber- og messingting, og til det er brug er Brasso blevet håbløst.
Jeg er sådan set ligeglad med, om de er gået over til plastemballage i
stedet for metal.

Der står at Silvo også kan bruges til messing og kobber. Jeg kan da prøve
med den flaske jeg har. Silvo er stadig uovertruffent til mit sølvtøj, så
det fortsætter jeg med.

Fra : Max

Dato : 13-12-10 16:21

Hej Tove

> Jeg skal kun bruge det til mine kobber- og messingting, og til det er
> brug er Brasso blevet håbløst. Jeg er sådan set ligeglad med, om de
> er gået over til plastemballage i stedet for metal.

Det hele drejede sig jo også om sundhed.

Men har du prøvet Slipol ?

Max

Fra : Martin Bak

Dato : 13-12-10 17:52

> Hej Tove

> Det hele drejede sig jo også om sundhed.
>
> Men har du prøvet Slipol ?

Slipol ridser. Slibemidlet i Slipol er meget grovere, end det er i f.eks.
Brasso og Silvo.

--
Martin
Julesangen på Youtube:

Fra : Max

Dato : 13-12-10 18:44

Hej Martin

> Slipol ridser. Slibemidlet i Slipol er meget grovere, end det er i
> f.eks. Brasso og Silvo.

Nej, Slipol ridser ikke, det kan polere akryl og metal spejlblank
uden problemer..

Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-12-10 19:01

Max wrote:
> Hej Martin

> Nej, Slipol ridser ikke, det kan polere akryl og metal spejlblank
> uden problemer..

Ellers kan man benytte Slipoline som svjv indeholder slibemiddel med
mindre kornstørrelse end Slipol. Det er også meget fint til Acryl.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-12-10 20:40

> Hej Tove

> Det hele drejede sig jo også om sundhed.
>
> Men har du prøvet Slipol ?

Næh det har jeg godt nok ikke. Jeg troede at det var noget man brugte til
biler. Jeg kan ringe til min søn og spørge ham om det er godt. Han er
uddannet autolakerer.

Fra : cykelsmeden

Dato : 13-12-10 19:42

Den 13-12-2010 15:32, Tove Krieger skrev:
> Jeg skal kun bruge det til mine kobber- og messingting, og til det er
> brug er Brasso blevet håbløst. Jeg er sådan set ligeglad med, om de er
> gået over til plastemballage i stedet for metal.

du har ikke overvejet bare at prøve et at de sunde midler som er anbefalet?

citronsyre (billigt), tomatketchup (spiseligt) eller min favorit:
tabasco (holdbart og drøjt). (jeg bruger det kun til messing/kobber, til
sølv bruger jeg stanniol og soda)

//finn

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-12-10 20:43

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> citronsyre (billigt), tomatketchup (spiseligt) eller min favorit:
> tabasco (holdbart og drøjt). (jeg bruger det kun til messing/kobber, til

Det lyder da ikke helt fjollet, så det kunne da være et forsøg værd. Jeg
tror nok at tabasco bliver for dyrt i længden. Det er en hel der skal pudses
når jeg går i gang. Jeg vil forsøge med citronsyre eller tomatketchup tror
jeg. Tak for rådet.

Fra : Erik Andersen

Dato : 16-12-10 11:39

> [...]
> tror nok at tabasco bliver for dyrt i længden. Det er en hel der skal
> pudses når jeg går i gang. Jeg vil forsøge med citronsyre eller

I gamle dage, der var engang, brugte vi kærnemælk til til at lægge
kobbermønter i natten over, når de skulle skinne som nyslåede.

Mvh Erik

Fra : Günther

Dato : 16-12-10 14:37

> [...]
>
> citronsyre (billigt), tomatketchup (spiseligt) eller min favorit:
> tabasco (holdbart og drøjt). (jeg bruger det kun til messing/kobber, til

Det vil jeg nu prøve. Der er det ved det, at jeg ikke har tabasco stående
mere. Jeg er gået over til "SambalOelek" eller hvordan det nu staves. Det
smager rigtig godt. Men Ketchup har jeg da. Så tak for mit vedkommende.

Mvh.

Sigurno

Fra : Keld Nygaard

Dato : 12-12-10 19:24

> [...]
> sker noget med pladen. Er der en bestemt blanding eller hvad.
> Eller er der andre der har et forslag til hjemmelavede rensemidler. Den

Man skal prøve det før man tror det - men ketchup..
Smør det på i et tykt lag, og lad det virke i 5-10 min før det tørres af.

Mvh
Keld

Fra : Max

Dato : 12-12-10 19:38

Hej Keld

> Man skal prøve det før man tror det - men ketchup..
> Smør det på i et tykt lag, og lad det virke i 5-10 min før det tørres

Bearnaisesovs virker faktisk også fint til at rense
kobbergryder med.

Max

Fra : Andersen [3650]

Dato : 12-12-10 21:21

Den 12-12-2010 19:37, Max skrev:
> Hej Keld

> Bearnaisesovs virker faktisk også fint til at rense
> kobbergryder med.

Ja og tabasco til sølvtøj

Fra : Günther

Dato : 16-12-10 14:39

"Andersen [3650]" <FJERNaa@FJERNindbakke.FJERNdk> skrev i meddelelsen

> Ja og tabasco til sølvtøj

Herligt med alle de "gamle" råd. Tak til alle.

Mvh.

Sigurno

Fra : Martin Bak

Dato : 16-12-10 15:38

"Günther" <nul spam@indvalid.dk> skrev i en meddelelse

> "Andersen [3650]" <FJERNaa@FJERNindbakke.FJERNdk> skrev i meddelelsen

> Herligt med alle de "gamle" råd. Tak til alle.

Det er jo fint med diverse hurtige løsninger, men det er altså ikke det
samme som pudsemiddel.

Fælles for diverse råd med kethup, tabasco, citronsyre osv. er, at det er
syren der står for "pudsningen". Specielt med messing kan det få den
virkning, at metallet bliver unaturligt rødt, for messing er jo en legering
af kobber og zink, og syren kan trække noget af zinken ud af metallet, så
kobberet træder tydeligere frem. Lidt ærgerligt :-/
Min lidt kedelige erfaring er, at kun med pudsecreme, knofedt og klude får
man det flotte strålende resultat som man vel efterstræber...