Insekt, svamp og råd
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-12-10 21:57

Jeg fik et tilbud på en husforsikring med råd, svamp og insekt.

Forsikringsselskabet kommer så i tanke om at de ikke vil forsikre imod råd,
svamp og insekt, men gerne f.eks. brand. Dette sker i et brev, hvor der står
jeg har 8 dage til at reagere, hvis jeg ikke gør det, regner de med at jeg
akcepterer.

Små 14 dage efter kommer der så et girokort med en pris uden ovenstående 3
dækninger med en pris på 15-20% over tilbudet fra mægleren. Jeg fik
forsikringsbetingelserne med - men der står ikke noget om 14 dages
fortrydelsesfrist.

Er det lovligt?

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-12-10 22:14

Per Henneberg Kristensen wrote:

> [...]
> 3 dækninger med en pris på 15-20% over tilbudet fra mægleren. Jeg fik
> forsikringsbetingelserne med - men der står ikke noget om 14 dages

Ja, i den forstand at de har fremsendt til tilbud til dig, som du kan
tage i mod ved at betale eller lade være. Ud fra det oplyste har du ikke
på noget tidspunkt indgået en forsikringsaftale, efter min mening. Man
kan ikke indgå en aftale ved passivitet.

Derudover er der i forbrugerforhold altid 14 dages fortrydelsesret på
forsikringer, men fortrydelse forudsætter i sagens natur en indgået
aftale, og det mener jeg ikke er tilfældet her.

Du kan skrive noget ala følgende til selskabet.

"For en god ordens skyld skal jeg hermed meddele at jeg ikke ønsker at
gøre brug af det fremsendte tilbud. For det tilfælde at selskabet påstår
at der er indgået en gyldig forsikringsaftale, er nærværende brev at
opfatte som en meddelelse om udnyttelse af min 14-dages fortrydelsesret i
henhold til forsikringsaftaleloven."

Hvad enten du afviser tilbuddet eller gør brug af en fortrydelsesret,
skal du ikke betale præmien. Så egentligt er det ligegyldigt.

Men du skal selvfølgelig sørge for en anden forsikring hvis du har
pantesikret gæld i ejendommen, da alle pantebreve indeholder en klausul
om at pantet skal være brandforsikret. En ansvarsforsikring er også en
god ting hvis nogen glider på dit fortov kl 7:01 efter nattens snevejr..

--
Jesper Lund

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-12-10 13:55

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> om at pantet skal være brandforsikret. En ansvarsforsikring er også en
> god ting hvis nogen glider på dit fortov kl 7:01 efter nattens snevejr..

En af de første ting jeg fandt ud af efter at have flyttet ind var at
kommunen sørgede for snerydningen på fortovet, da det er en kombineret
fortov og cykelsti :)

Jeg har sørget for ny forsikring - den er også akcepteret - så jeg skriver
lige til dem.