Nu bliver det bare ikke bedre.
Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 10-12-10 17:22

Da jeg på nuværende tidspunkt har lidt tid i overskud, bestemte jeg
mig for at bruge denne tid til noget nyttigt.

Mit ADR-bevis, det som giver mig ret til at køre med farligt gods, var
ved at udløbe, så det blev fornyet i sidste uge.

Det kostede gratis.

Så har man henne i EU besluttet, at alle førere i hele EU af busser og
lastbiler over 3500 kg. skal på efteruddannelseskursus.

Det har denne uge så gået med.

Jeg kan lige så godt sige det som det er. Nu véd min far og jeg alt!

Der er simpelthen ingen grænser forvores kompetencer - nu.

Og bedre bliver det, for det den ganzen EU som skal skoleres.

Onde tunger har ganske vist påstået, at det er en ny pengemaskine, men
det kan jeg ikke forestille mig er tilfældet.

Når kurset er slut, får man udleveret et kursusbevis, med gyldighed i
14 dage, og tillige et girokort, hvor man venligst skal indbetale 500
kr. til færdselsstyrelsen, og derefter modtage et fint kort i samme
størrelse som et kørekort, og med billedlegitimation und alles.

Hele seancen er man hjerteligt velkommen til at gentage hvert 5. år,
indtil man lader sig pensionere.

Dermed er al tvivl om pengemaskine vist bortvejret.

Der må skæres ned på julegaverne.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-12-10 18:31

Den 10-12-2010 17:22, folmer@rasmussen.dk skrev:

> Hele seancen er man hjerteligt velkommen til at gentage hvert 5. år,
> indtil man lader sig pensionere.

Hmm. Er der ikke noget med at er man fyldt 60 år, så skal man ikke på
efteruddannelse?.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 10-12-10 19:25

On Fri, 10 Dec 2010 18:30:59 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

>Hmm. Er der ikke noget med at er man fyldt 60 år, så skal man ikke på
>efteruddannelse?.

>--

Næh, det er der ikke, men hvis du er født en af de allersidste dage i
måneden, så kan du vente til 2014.

Så det vil sige, at hvis du er født den 30. i måneden, og agter at gå
på pension inden 2014, så slipper du.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Allan Møller

Dato : 10-12-10 20:30

> Så det vil sige, at hvis du er født den 30. i måneden, og agter at gå
> på pension inden 2014, så slipper du.
>
> --

Nu har jeg selv været på ovennævnte kursus - og spildte min tid 100 % den
uge.
Dog blev jeg betalt af min vognmand så det var uden udgifter.

Men har en kollega som er 60 år nu og skulle efter fødselsdatoen i måneden
ha' været på kursus samme tid som mig.
Men pga. af hans alder og han har valgt at gå på efterløn om 2 år så er han
fritaget.

Ved ikke lige hvor reglerne er men vognmand har fået et pænt brev fra
arbejdsgiverorg. hvori det står med udklip fra regler.

Så der må være nogle undtagelser hvis man er over 60 eller tæt på. Men det
er jo slet ikke aktuelt for dig Folmer - vel ?

Allan

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 10-12-10 20:50

On Fri, 10 Dec 2010 20:30:07 +0100, Allan Møller <allan@allanm.dk>
wrote:

>Nu har jeg selv været på ovennævnte kursus - og spildte min tid 100 % den
>uge.
>Dog blev jeg betalt af min vognmand så det var uden udgifter.

>--

Så er vi enige, så langt.

> [...]

>ha' været på kursus samme tid som mig.
>Men pga. af hans alder og han har valgt at gå på efterløn om 2 år så er han

Ja, det siger sig selv.

> [...]

>Så der må være nogle undtagelser hvis man er over 60 eller tæt på. Men det
>er jo slet ikke aktuelt for dig Folmer - vel ?

Jeg har ikke den fjerneste idé om hvad du antyder.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-12-10 22:06

>Så der må være nogle undtagelser hvis man er over 60 eller tæt på. Men det
>er jo slet ikke aktuelt for dig Folmer - vel ?

Det hele står lige her:
http://www.fstyr.dk/DA/Erhvervstransport/Kvalifikationsuddannelse/Indfasningsordning_for_efteruddannelse.aspx
Jeg har dog ikke været på kurset endnu (og kan også vente nogle år endnu),
men har også hørt at det er det rene tidspilde.

Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-12-10 01:08

Den 10-12-2010 22:05, Per Beer Hansen skrev:

> [...]
> Jeg har dog ikke været på kurset endnu (og kan også vente nogle år
> endnu), men har også hørt at det er det rene tidspilde.

De skulle vistnok havde fået lidt mere styr på det.

Men i starten af det kursusforløb var der tilsyneladende ikke nogen der
viste hvad det skulle indeholde. Har hørt nogen, der var på kurset,
fortælle om at det foregik på den måde at læreren startede dagen med at
spørge kursisterne hvad de ville lave den dag. De skulle blot være
fysisk tilstede i fem dage for at få kursusbeviset.

Fra : \"@

Dato : 10-12-10 20:45

Den 10-12-2010 19:25, folmer@rasmussen.dk skrev:

> Næh, det er der ikke, men hvis du er født en af de allersidste dage i
> måneden, så kan du vente til 2014.
>
> Så det vil sige, at hvis du er født den 30. i måneden, og agter at gå
> på pension inden 2014, så slipper du.

er lige kommet hjem fra selvsamme kursus i spildtid (2-3 ting var gledet
af hænde, men det var også alt), go der fik vi at vide, at de der var
fyldt 60 i forbindelse med reglernes ikrafttræden, kunne vælge at
udskyde til sidste fristen for de sidste kursister (2012 for bus og 2016
for lastbiler).

Vi fik så ikke nogle girokort, da damen der skulle udskrive dem var
taget hjem for at lægge make up på til dagen julefrokost.

Man er ikke kun velkommen til at spilde sin tid (og sine penge, hvis man
er i arbejde) - man skal. I hvert fald hvis man vil rulle videre.

Mikael

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 10-12-10 20:52

On Fri, 10 Dec 2010 20:44:47 +0100, \"@ <""redhat(\"@)ifh.dk"> wrote:

> [...]
>
>Man er ikke kun velkommen til at spilde sin tid (og sine penge, hvis man
>er i arbejde) - man skal. I hvert fald hvis man vil rulle videre.

Velkommen i klubben.

Det er godt vi har EU til at holde os oppegående.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-12-10 20:54

> [...]

> måneden, så kan du vente til 2014.
>
> Så det vil sige, at hvis du er født den 30. i måneden, og agter at gå

Det må være det der er misfortolket der hvor jeg i sin tid læste det. Da
jeg har fødselsdag den 19. skal jeg i følge tabellen have været afsted
senest sommeren 2013 for gods. Men et år før for bus?. Skal man tage
begge?. Og hvad sker der hvis man springer over, og selvfølgelig ikke
kører. Og så om nogle år ønsker at erhverve. Jeg kan ikke lige finde
nogle regler, der siger noget om selve kørekortet bliver ugyldigt.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Allan Møller

Dato : 10-12-10 21:07

> [...]
> kører. Og så om nogle år ønsker at erhverve. Jeg kan ikke lige finde nogle
> regler, der siger noget om selve kørekortet bliver ugyldigt.

Det er frit fra en samtale med en lærer hos Scania hvor jeg tog kurset - så
uden ansvar

Hvis man tager til bus først og gerne vil køre lastbil bagefter skal man
også tage kurset til gods / lastbil.
Hvis man tager til lastbil først så gælder det også til bus.

Hvorfor ved jeg ikke og fik heller ikke nogen forklaring men det var hvad
jeg fik at vide af læreren.
En kollega som har en fortid hos AMU siger det samme men har været ude af i
systemet et par år så ved ikke hvor opdateret han er.

Allan

Fra : \"@

Dato : 10-12-10 22:10

Den 10-12-2010 21:07, Allan Møller skrev:

> [...]
> En kollega som har en fortid hos AMU siger det samme men har været ude
> af i systemet et par år så ved ikke hvor opdateret han er.

Jeg bruger som hovedregel kun mit kort til bus, selvom jeg fik til begge
dele (+ taxi), da jeg i sin tid tog mit kørekort til bus.

Ifølge uddannelsescenteret, og ugens underviser, i Hillerød kunne jeg
frit vælge hvilket kursus jeg ønskede, da det ene dækkede for begge
dele, i og med det langt hen ad vejen var samme indhold. Dog havde man
ikke surringer af gods på buskurset .

En del af materialet der blev brugt i forbindelse med gennemgang af
køre- hviletider var da også fra buskurset, fordi det ifølge
underviseren var bedre end det til lastvogn.

Mikael

Fra : Klaus G.

Dato : 10-12-10 21:51

> Så har man henne i EU besluttet, at alle førere i hele EU af busser og
> lastbiler over 3500 kg. skal på efteruddannelseskursus.
Er det det der kursus som er obligatorisk for at må køre erhverskørsel i
lastbil og folk indkaldes efter hvad dag i måneden de er født? Altså for at
sprede folk ud over 3-4år?

--
Klaus G.

Fra : \"@

Dato : 10-12-10 22:14

Den 10-12-2010 21:51, Klaus G. skrev:
> Er det det der kursus som er obligatorisk for at må køre erhverskørsel i
> lastbil og folk indkaldes efter hvad dag i måneden de er født? Altså for
> [...]

Du bliver ikke indkaldt, men skal selv sørge for at komme på kurset.

Du kan læse mere her:

http://www.fstyr.dk/DA/Erhvervstransport/Kvalifikationsuddannelse/Hvem_er_omfattet_af_ordningen.aspx

og her

http://www.fstyr.dk/DA/Erhvervstransport/Kvalifikationsuddannelse/Saadan-faar-du-et-chauffoeruddannelsesbevis.aspx

Mikael

Fra : Klaus G.

Dato : 10-12-10 22:58

> Du bliver ikke indkaldt, men skal selv sørge for at komme på kurset.
Ja, det var en lille fejl fra min side af. Jeg mente at sidste frist var
baseret på ens fødselsdag, beklager :)

Men tak for linket.

--
Klaus G.

Fra : bme

Dato : 11-12-10 16:39

folmer@rasmussen.dk skrev den 10-12-2010:

> Så har man henne i EU besluttet, at alle førere i hele EU af busser og
> lastbiler over 3500 kg. skal på efteruddannelseskursus.

Et det også et krav for os almindelige dødelige billister der er blevet
beriget med styrepap til lastbil af det danske forsvar, og som i ny og
næ lejer en lastbil til lidt personlig flytning af ting i privat regi?

eller hvis man lejer en lastbil til at flytte for en ven?

Eller er det kun for jer der kører professionelt?

mvh

/bme

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 11-12-10 17:13

On Sat, 11 Dec 2010 16:39:07 +0100, bme <bme@fritid.tele.hej> wrote:

> [...]
>
>eller hvis man lejer en lastbil til at flytte for en ven?
>
>Eller er det kun for jer der kører professionelt?

Kigger man nøje på denne HP, så fremgår det ikke tydeligt:

https://www.uc-fyn.dk/index.php/amu-uddannelser/81-eu-efteruddannelse-for-godschaufforer

Lidt nede på siden står der:

Kravet om efteruddannelse omfatter alle nuværende og kommende
chauffører.
I tilfælde hvor efteruddannelsen ikke er gennemført rettidigt, vil
chaufføren få kørselsforbud, hvis han stoppes af politiet, samt bøde
for at udføre erhvervsmæssig kørsel uden at have
chaufføruddannelses-bevis.

Her skal man nok lægge mærke til ordet erhvervsmæssig.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : bme

Dato : 11-12-10 17:36

folmer@rasmussen.dk sendte dette med sin computer:

> [...]
> for at udføre erhvervsmæssig kørsel uden at have
> chaufføruddannelses-bevis.
>
> Her skal man nok lægge mærke til ordet erhvervsmæssig.

Erhvervsmæssigt synes at vøre kodeordet - fandt lige
http://www.fstyr.dk/DA/Erhvervstransport/Kvalifikationsuddannelse/Hvem_er_omfattet_af_ordningen.aspx

så kan jeg vist roligt gøre som jeg hidtig har gjort.

/bme