Brændovn låge problem
Fra : lom k

Dato : 10-12-10 10:16

Davs

Jeg har tidligere psurgt de kloger her i gruppen vedr pakning på en
brændeovn, (Varde Ovn). Jeg fik oplysningen fra Varde OVN selv. Men
selv efter at have skiftet jvf den oplyste pakkening tykkelse synes jeg
ikke låge slutter tæt, på den lange led, lige på midten.

Kan den have slået sig?? nogen der ved om man kan skifte lågen og om
det er en god ide?? Håber nogen har erfarring som de vil dele

mvh

Lars-Ove Madsen

Fra : Elmer

Dato : 10-12-10 20:22

Den 10-12-2010 10:16, lom k skrev:
> [...]
>
> Kan den have slået sig?? nogen der ved om man kan skifte lågen og om
> det er en god ide?? Håber nogen har erfarring som de vil dele

Hej
Hvorfor tror du den er utæt?
Hvis den har slået sig, er den vel skæv og det kan du vel checke med en
lineal...
Jeg har selv skiftet pakning/glassnor nogle gange uden problemer, ofte
betyder det ikke noget at der er lidt utæthed, der skal jo luft til
forbrændingen.
Hvordan oplever du utætheden? Lugter der af røg i lokalet - så mangler
du træk i skorstenen og det er noget helt andet.

Elmer

Fra : lom k

Dato : 11-12-10 09:06

Elmer wrote:

> [...]
> skal jo luft til forbrændingen. Hvordan oplever du utætheden? Lugter
> der af røg i lokalet - så mangler du træk i skorstenen og det er

Hej

Jeg kan bare se, at der frit syn mellem lågen og ovnen.

Næ ikke at det lugter, og træk er okay. Jeg tænker bare logisk, da jeg
ikkeved noget om det. Hvis der sider en pakning, så skal den vel være
tæt?? Så vil jeg gerne udgå sod på væggende i det lange løb, eller
holde det på et minimum.

mvh

Lars-Ove Madsen

Fra : Jawalfa

Dato : 11-12-10 14:39

"lom k" <lom@lomse.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ikkeved noget om det. Hvis der sider en pakning, så skal den vel være
> tæt?? Så vil jeg gerne udgå sod på væggende i det lange løb, eller

På vores ovn var det håndtaget der var blevet slidt, så der kom et gab
mellem ovnen og lågen. Det ordnede jeg ved at skille håndtaget ad og lægge
en skive i den rigtigt tykkelse ind. Jeg rettede osse lidt på selve den tap
der låser døren og nu kan jeg helt slukke ovnen når jeg lukker for luft
spjældene.
Mvh
Jarl

Fra : lom k

Dato : 12-12-10 09:08

Jawalfa wrote:

> [...]
> og lægge en skive i den rigtigt tykkelse ind. Jeg rettede osse lidt
> på selve den tap der låser døren og nu kan jeg helt slukke ovnen når

Det er måske en løsning. Selv om den slutter tæt nok til i siden.
Jeg prøvet at holde en sav (mangel af bedre) på lågen og den buer
faktisk lidt men jeg prøver lige dit forslag

mvh

Lars-Ove Madsen

Fra : lom k

Dato : 12-12-10 12:37

lom k wrote:

> [...]
> Jeg prøvet at holde en sav (mangel af bedre) på lågen og den buer
> faktisk lidt men jeg prøver lige dit forslag

et check viser at låse tappen, er af en tykkelse som ikke er mulig at
rette på. en skive vil jo kun gøre at låse tappen kommer længer fra
lågen og der ved tillader et større gab??

Fra : Jawalfa

Dato : 12-12-10 20:53

> et check viser at låse tappen, er af en tykkelse som ikke er mulig at
> rette på. en skive vil jo kun gøre at låse tappen kommer længer fra
> lågen og der ved tillader et større gab??
>
> --

På vores ovn har jeg sat skiven udvendigt på døren, således at der bliver
skabt et større tryk på døren når den låses. Send evt din email, så kan jeg
tage et billede og sende til dig.
Mvh
Jarl

Fra : lom k

Dato : 12-12-10 22:15

Jawalfa wrote:

> På vores ovn har jeg sat skiven udvendigt på døren, således at der
> bliver skabt et større tryk på døren når den låses. Send evt din
> email, så kan jeg tage et billede og sende til dig. Mvh Jarl

hej
jamen det må du meget gerne, en skive er da langt billigere end en ny
låg/ovn.

Hummel_62@hotmail.com

tak på forhånd

Lars-Ove Madsen

Fra : Jawalfa

Dato : 13-12-10 02:14

> hej
> jamen det må du meget gerne, en skive er da langt billigere end en ny
> [...]

You got mail :)
Jarl