Dankort sikker på i
Fra : Ebbe

Dato : 08-12-10 18:48

Er man nu også så sikker ved handel med dankort på nettet.
har hørt: hvis man ikke modtager varen, og beløbet er trukket på min
konto, går man ned i banken og underskriver på tro og love, at man
intet har modtaget, så bliver beløbet tilbageført, ha ha, det tog
engang 2-3 måneder, men jeg fik dem da.
Nu er jeg ude for noget andet:
Købte Falck abonn. til datteren, men opdagede 1 time efter at hun
allerede havde et abonn. så jeg skyndte at sende en mail med ønske om
annulering (iflg deres egen anvisning) men opdagede dagen efter at
beløbet var trukket på min konto. I banken sagde de at beløbet var
trukket, så falck måtte tilbageføre det. Falk sagde at banken blot
skulle stoppe udbetalingen. Svæver pengene i cyberspace ?
hvad gør jeg ?
mvh Ebbe
Er der en lov der påbyder at banken skal tilbageføre beløbet efter mit
krav, som jeg har hørt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-10 10:23

Ebbe skrev:

> [...]
> konto, går man ned i banken og underskriver på tro og love, at man
> intet har modtaget, så bliver beløbet tilbageført, ha ha, det tog

Næste gang slår du i bordet og forlanger at få dine penge med det
vuns. Det har du krav på.

> [...]
> beløbet var trukket på min konto. I banken sagde de at beløbet var
> trukket, så falck måtte tilbageføre det.

Banken kan ikke hjælpe dig i den sag. Der er nemlig ikke tale om
bedrag eller misbrug. Du har selv begået en fejl. Jeg ville ikke
være nervøs i dot sted (uden at jeg dog har erfaring med Falck).
Uanset hvor pengene er, tror jeg ikke at Falck vil sætte sig imod
at et dobbeltabonnement ophæves så du kan få pengene tilbage. Men
der er åbenbar tvivl om hvem der skal ordne det.

> Svæver pengene i cyberspace ?

Ja, men de er ikke væk eller tabt.

> hvad gør jeg ?

Løb bank og Falck på dørene til problemet bliver løst.

> Er der en lov der påbyder at banken skal tilbageføre beløbet efter mit
> krav, som jeg har hørt

Ja, i det første tilfælde. Det er lov om betalingsmidler der
regulerer det, og den siger:

§ 11. Udsteder hæfter i forhold til brugeren for tab som følge af
    andres uberettigede anvendelse af et betalingsmiddel,
    medmindre andet følger af stk. 2-6. [...]

Resten af afsnittet samt stk. 2-6 er irrelevante for nethandel.

Det er uberettiget at trække penge for en vare der ikke
fremsendes, og at banken hæfter betyder at de skylder dig
pengene.

Du kan f.eks. prøve at spørge banken hvor mange dage de plejer at
vente med at få deres tilgodehavender udbetalt uden en aftale.

--
Bertel

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-12-10 10:31

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:3l71g6lh4j76dvoiesfej9977oldlpc62r@news.dotsrc.org...

> Løb bank og Falck på dørene til problemet bliver løst.

Som du selv har påpeget er banken ikke part i den sag, så hvorfor løbe dem
på dørene?

Fra : Ebbe

Dato : 09-12-10 10:49

On Thu, 09 Dec 2010 10:23:19 +0100, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>at et dobbeltabonnement ophæves så du kan få pengene tilbage. Men
>der er åbenbar tvivl om hvem der skal ordne det.

Mange tak for svar, og dejligt med en lovparagraf.

Det andet spørgsm. ligner det ikke ?
Jeg tegner et abonnem. og annulerer det straks, jeg modtager en mail
fra Falck, hvor de attesterer at abb. er annuleret, ligner det ikke en
vare, som de ikke må trække beløbet for, før det er sendt.
OK det er nok mig der ikke rigtig kan se forskellen
Tak for hjælpen, jeg må i banken
mvh Ebbe

Fra : alexbo

Dato : 09-12-10 11:16

"Ebbe" skrev

> Jeg tegner et abonnem. og annulerer det straks, jeg modtager en mail
> fra Falck, hvor de attesterer at abb. er annuleret, ligner det ikke en
> vare, som de ikke må trække beløbet for, før det er sendt.

Næh, det ligner et abonnement som starter i samme øjeblik beløbet trækkes,
de sender jo nok ikke et abonnement med posten i en lille pakke.
Og hvis de sender et velkomstbrev er det ikke til dig men til datteren.

> Tak for hjælpen, jeg må i banken

Jeg vil foreslå Falck igen, nu må de kunne se din indbetaling og returnere
den, det har de næppe kunnet første gang, siden de siger at banken kan
stoppe betalingen.

For mig lyder det som bestillingen, annuleringen, og afsendelsen af beløbet
er stort set samtidig.

Jeg er ikke engang sikker på at du har ret til at kræve banken skal trække
betalingen tilbage, som jeg ser det har du købt varen men fortrudt, det
giver sælger en måned til at returnere beløbet.
Svarende til at du ikke har hentet varen på posthuset.

Fjernesalgsloven:
Retsvirkningerne af at bruge fortrydelsesretten

§ 21. Ved tilbagetræden fra en aftale
Klip
Stk. 4. I andre tilfælde skal tilbagebetaling ske snarest muligt og senest
30 dage efter, at forbrugerens underretning om tilbagetrædelsen er kommet
frem til den erhvervsdrivende.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ebbe

Dato : 09-12-10 16:37

On Thu, 9 Dec 2010 11:15:36 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>30 dage efter, at forbrugerens underretning om tilbagetrædelsen er kommet

Tak for svar. Jeg ringede til Falck i dag, og jeg skal blot være
tålmodig, det kunne godt tage 3 uger ( men kun en time den anden vej,
hehe)
OK, jeg venter tålmodigt
mvh Ebbe

Fra : alexbo

Dato : 09-12-10 17:44

"Ebbe" skrev

> Tak for svar. Jeg ringede til Falck i dag, og jeg skal blot være
> tålmodig, det kunne godt tage 3 uger ( men kun en time den anden vej,
> hehe)

Velbekomme.
Det er næsten altid sværere at få penge ud af et firma end at få dem ind,
men nu har Falck nok særlig travt lige i denne tid også i administrationen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-10 11:23

Ebbe skrev:

> Jeg tegner et abonnem. og annulerer det straks,

Straks og straks. Du sendte en mail en time senere. Det ville
ikke undre mig om beløbet var trukket allerede da.

> Tak for hjælpen, jeg må i banken

Start med Falck.

--
Bertel

Fra : Ebbe

Dato : 09-12-10 16:42

On Thu, 09 Dec 2010 11:23:09 +0100, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Straks og straks. Du sendte en mail en time senere. Det ville
>ikke undre mig om beløbet var trukket allerede da.

>Start med Falck.

Bertel, du har selvfølgelig ret, det sker jo.
Men tak for din indsats, selv jeg kan blive klogere, eller mere
oplyst
mvh Ebbe