Dansk diesel Vs Norsk diesel
Fra : oz3bto

Dato : 08-12-10 16:38

Efter at have optøet 3 biler på de sidste 2 dage så vil jeg lige sende en
advarsel

Dansk diesel er ikke frostsikret til mere som minus 20
dvs. tager du til Norge hvor tempraturen kan være betydeligt lavere så bør
man køre på Norsk diesel .. det er dyere ja men betydeligt mere frost sikker

Det var der lige 3 danskere der måtte lære på den hårde måde.. en af bilerne
måtte vi opgive og sende med falck på værksted.. Heldigvis enste bil som var
dækket af falck
De 2 andre kunne reddes med en nat i et varmt værksted nyt dieselfilter og
en tankfuld norsk diesel

Fra : Ole Sørensen

Dato : 08-12-10 17:10

> Dansk diesel er ikke frostsikret til mere som minus 20
> dvs. tager du til Norge hvor tempraturen kan være betydeligt lavere så bør
> man køre på Norsk diesel .. det er dyere ja men betydeligt mere frost sikker

Hvad bliver dieselen egentlig frostsikret med?

Fra : oz3bto

Dato : 08-12-10 17:25

"Ole Sørensen" <ng@kunos.nu> skrev i en meddelelse

> Hvad bliver dieselen egentlig frostsikret med?

Det ved jeg ikke men der er forskel ..

Dansk disel er lidt fimset i farven hvor den norske er meget gul ..En god
omgang morgen urin som en af de andre beskrev det

Dieslen heroppe er i forvejen også af højere kvalitet som i DK hvilket
sikkert også betyder en del

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 08-12-10 17:43

Ole Sørensen skrev:
> Hvad bliver dieselen egentlig frostsikret med?

I fyringsolie er der vist petroleum...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivar

Dato : 08-12-10 19:05

Hans Paulin (6310) skrev:

> I fyringsolie er der vist petroleum...

Det brugte man også i biler tidligere. Om det er noget andet nu,
ved jeg ikke.

Ivar Magnusson

Fra : Per Tolbøll

Dato : 08-12-10 22:27

> Hvad bliver dieselen egentlig frostsikret med?

25% petroleum sidst jeg var i nærheden af sådan noget

/Per

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-10 22:52

> "Per Tolbøll" skrev i meddelelsen
>
> 25% petroleum sidst jeg var i nærheden af sådan noget

Det er i så fald rigtig mange år siden. I dag benytter selskaberne ikke
petroleum som frostsikring.

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Jensen

Dato : 09-12-10 03:03

On 8 Dec., 17:10, Ole Sørensen <n...@kunos.nu> wrote:

> Hvad bliver dieselen egentlig frostsikret med?

I gamle dage måtte man, ifølge instruktionsbogen til min forlængst
afdøde Audi 100, benytte en blanding af 75% diesel og 25% benzin om
vinteren...men det var selvfølgelig længe før common-rail og
pumpedyse.

Fra : Henning

Dato : 08-12-10 18:03

On Wed, 8 Dec 2010 16:38:29 +0100, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:

> [...]
>man køre på Norsk diesel .. det er dyere ja men betydeligt mere frost sikker

Det gælder mest for de danskere der tager færgen derop. De andre
tanker formodentlig undervejs (ligesom når man kører sydpå på ski
og vil derfor ikke opleve problemet.

Fra : oz3bto

Dato : 08-12-10 18:24

> Det gælder mest for de danskere der tager færgen derop. De andre
> tanker formodentlig undervejs (ligesom når man kører sydpå på ski
> og vil derfor ikke opleve problemet.

Det kan der være noget om .. Alle 3 biler vi havde gang i skulle med færgen
fra Larvik på søndag

Fra : Jakob

Dato : 08-12-10 19:56

> Dansk diesel er ikke frostsikret til mere som minus 20

Du mener vel: er ikke frostsikret til mere END minus 20 ?

> dvs. tager du til Norge hvor tempraturen kan være betydeligt lavere så bør
> man køre på Norsk diesel .. det er dyere ja men betydeligt mere frost
> sikker

Til gengæld fordamper der mere af den om sommeren pga. lavere smelte- og
kogepunkt, det er så nok ikke noget stort problem deroppe.

Mvh
Jakob

Fra : Hekatombe

Dato : 08-12-10 20:08

Den 08-12-2010 19:55, Jakob skrev:
> Du mener vel: er ikke frostsikret til mere END minus 20 ?

Du mener vel: er ikke frostsikret til MINDRE end minus 20 ?

(-19 er mere end -20 :) )

Fra : Jakob

Dato : 08-12-10 21:40

> (-19 er mere end -20 :) )

Ikke numerisk

Mvh
Jakob

Fra : M.J.

Dato : 08-12-10 20:20

?
"Jakob" <ubehagelig@gmail.com> skrev i melding

> [...]
>
> Til gengæld fordamper der mere af den om sommeren pga. lavere smelte- og
> kogepunkt, det er så nok ikke noget stort problem deroppe.

Det er ikke samme diesel. Norge har sommer og vinterdiesel etter årstidene.
Diesel kjøpt på sommeren er ubrukbar ved -10C
Mj

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-10 22:43

> "M.J." skrev i meddelelsen
> Det er ikke samme diesel. Norge har sommer og vinterdiesel etter
> årstidene.
> Diesel kjøpt på sommeren er ubrukbar ved -10C

Det gælder også Danmark. Hér er også sommer- h.h.v. vinterdiesel.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 08-12-10 22:07

"Jakob" <ubehagelig@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Du mener vel: er ikke frostsikret til mere END minus 20 ?

Du er hermed udsat for en dansk dialekt, hvor man siger 'som', når der andre
steder i landet ville blive sagt 'end'.
Not kidding!

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Klaus G.

Dato : 08-12-10 19:57

> [...]
> dvs. tager du til Norge hvor tempraturen kan være betydeligt lavere så bør
> man køre på Norsk diesel .. det er dyere ja men betydeligt mere frost
Tak for info.

Vi har nogen i firmaet som jævnligt køre til Norge nemlig.

--
Klaus G.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-10 22:43

> "oz3bto" skrev i meddelelsen
> Efter at have optøet 3 biler på de sidste 2 dage så vil jeg lige sende en
> advarsel
>
> Dansk diesel er ikke frostsikret til mere som minus 20

Det er vel basisviden for dieselbilister. For ingen blister kører vel blibdt
rundt, uden at vide, hvad de har med at gøre ?? *Chok*

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-10 22:46

> "oz3bto" skrev i meddelelsen
> Dansk diesel er ikke frostsikret til mere som minus 20

Tanker du OK diesel er du i øjeblikket sikret til min. -24 grader...

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-10 22:51

> "Henrik B." skrev i meddelelsen
> Tanker du OK diesel er du i øjeblikket sikret til min. -24 grader...

Og det kan jeg se også gælder bl.a. Q8 og Statoil.
Dertil kommer at benzinselskaberne IKKE benytter petroleum som
frostsikring...

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-10 15:26

Jeg synes og kunne faktisk se på min køre computer at efter der kom vinter
diesel på at , jeg kørte ca 2km kortere på 1 liter , er værdien så meget
mindre med det de nu vintersikre diesel med
Det er kun målt på ½ tank da jeg i samme uge fik nye vinter sutter på , og
så er tallene selfølgelig ikke sammenligneligt ?

PE

Fra : Henrik B.

Dato : 09-12-10 15:29

> [...]
> diesel på at , jeg kørte ca 2km kortere på 1 liter , er værdien så meget
> mindre med det de nu vintersikre diesel med

Vinterdiesel har en ringere brændværdi - jeg kan dog ikke sætte tal på hvor
meget.
Det samme gælder i øvrigt benzin...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-12-10 12:45

"P.E." <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Det er kun målt på ½ tank da jeg i samme uge fik nye vinter sutter på , og
> så er tallene selfølgelig ikke sammenligneligt ?

Dækkene alene giver 2 km/l i min bil, når jeg skifter fra 225 til 195 og
vice versa ....

Jeg kører længst på literen i maj måned - når jeg ikke har fået mine
sommersutter på.

Shell (tror jeg det var) kører med 3 blandinger i løbet af et år:
Vinterdiesel, sommerdiesel og en mellemting. Mellemtingen bliver kun brugt
en gang i løbet af året.

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 16-12-10 13:57

> "Per Henneberg Kristensen" skrev i meddelelsen
> Shell (tror jeg det var) kører med 3 blandinger i løbet af et år:

Det gør alle selskaberne!
(Pssst.: Samme basisprodukt). )