Spørgsmål om brug af Webasto oliefyr ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-12-10 05:35

Hej NG.

I vores bil var der installeret et Webasto oliefyr da vi købte den og
jeg kan godt finde ud af at bruge det via fjernbetjeningen som er en
Telestart T100 HTM.
Ingen problemer med at starte og stoppe eller sætte et
afgangstidspunkt.

Jeg har dog et par spørgsmål, bilen er en Ford Modeo 1,8 TDCi:

Hvis nu man har sat det til at køre i 40 min men vil køre efter 30
min, skal man stoppe fyret inden man starter bilen eller kan man bare
lade det køre videre de 10 min selv om kølevandet nu pumpes rundt af
kølevandspumpen ?

Er det noget med at man bør køre lige så lang tid som fyret har kørt,
altså hvis det har kørt i 40 min så bør man køre i 40 min efter eller
lades det forbrugte meget hurtigere op ?

Kan man risikere at man næsten gør mere skade end gavn hvis man kun
har fyret tændt 10 min her når det er så koldt og derfor kan
motorstyringen snydes til at den ikke behøver bruge gløderørene og
derfor slår man sin kolde motor igang for hårdt ?

Andre gode råd ?

--
Christian

Fra : Kanstrup

Dato : 08-12-10 07:00

> I vores bil var der installeret et Webasto oliefyr da vi købte den og
> jeg kan godt finde ud af at bruge det via fjernbetjeningen som er en
> Telestart T100 HTM.

Jeg havde præcis det fyr og den Fjernbetjening i min gamle E46.

> [...]
> min, skal man stoppe fyret inden man starter bilen eller kan man bare
> lade det køre videre de 10 min selv om kølevandet nu pumpes rundt af

Du kan sagtens køre bilen mens fyret kører - men du kan også slukke
det midt i en cyklus inden du sætter dig ind i bilen.

> Er det noget med at man bør køre lige så lang tid som fyret har kørt,
> altså hvis det har kørt i 40 min så bør man køre i 40 min efter eller
> lades det forbrugte meget hurtigere op ?

Ja der er noget om snakken - vi drænede i hvert fald et nyt batteri
uden problemer fordi min kone brugte det over en halv time hver morgen
mens hun kun havde 15 min ind på arbejdet. Hvis du sætter en lader på
i weekenden i ny og næ kan du sikkert holde den gående.

> [...]
> motorstyringen snydes til at den ikke behøver bruge gløderørene og
> derfor slår man sin kolde motor igang for hårdt ?

Aner det ikke - men jeg tror det ikke. Er der ikke altid liv i
gløderørene når du drejer nøglen? Konsekvensen er vel at motoren burde
være mere vanskelig at starte så (altså uden gløderør), og det har jeg
ligegodt aldrig observeret på E46'eren. Det var ikke sjældent at mit
fyr kun kørte 5 min. inden jeg kørte afsted men så lod jeg det brænde
5-10 mere mens jeg fik lynhurtig varme i motoren/bilen.

> Andre gode råd ?

Tja - husk at køre med fyret mindst en gang om måneden i sommertiden
for at undgå det sætter sig...og hvis du lader fjernbetjeningen røre
dit kranie (f.eks. panden) bliver rækkevidden næsten fordoblet
(det samme gælder for centrlalåsfjernbetjeningen). Det kan være
afgørende for om man kan nå bilen når man går rundt inde i et
storcenter eller lign.

- Kanstrup

Fra : oz3bto

Dato : 08-12-10 15:02

[...]

---------------------------

Du skal ihvertfald sørge for at dit batteri er i topform

Rigtig mange står med det problem heroppe i kulden at fyret har ædt så
meget af batteriet at der ikke er strøm nok til at de kan starte

i 20 minus (som heldigvis er sjælden i DK) da er batteriet nede på 30-40%
af ydelsen.. og det er hvis batteriet er i topform og af ordentlig
kvalitet..
Batteriets kapacilitet er faktik opgivet ved 15 grader.. Derunder mister
det ydelse

Fra : Henning

Dato : 08-12-10 16:16

> [...]
>min, skal man stoppe fyret inden man starter bilen eller kan man bare
>lade det køre videre de 10 min selv om kølevandet nu pumpes rundt af
Fyret tændes alligevel af motoren, hvis der er behov for det, det skal
du ikke spekulere på.

>Er det noget med at man bør køre lige så lang tid som fyret har kørt,
>altså hvis det har kørt i 40 min så bør man køre i 40 min efter eller
>lades det forbrugte meget hurtigere op ?
Ja - jeg har tømt mit batteri et par gange, der er strøm nok til
fyret, men ikke til starteren Som andre siger, en lader i ny og næ
gør ingen skade.

> [...]
>motorstyringen snydes til at den ikke behøver bruge gløderørene og
>derfor slår man sin kolde motor igang for hårdt ?

Nej, føleren på motoren er uafhængig af oliefyret.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-12-10 16:27

> "Henning" skrev i meddelelsen

> Fyret tændes alligevel af motoren, hvis der er behov for det, det skal
> du ikke spekulere på.

Nej, det gør fyret så ikke. Fyret er udelukkende styret af fjernbetjening
eller evt. kontrolur i bilen.

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Henning

Dato : 08-12-10 18:02

>Nej, det gør fyret så ikke. Fyret er udelukkende styret af fjernbetjening
>eller evt. kontrolur i bilen.

Er du sikker på det? I min gamle Mazda6 sad der fyr som standard, jeg
betalte blot for at få trukket en timer ud til det. Du skal ikke bilde
mig ind de installerer et fyr "for sjov"? Det er det samme princip i
min nuværende Mercedes.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 08-12-10 22:23

> [...]
> betalte blot for at få trukket en timer ud til det. Du skal ikke bilde
> mig ind de installerer et fyr "for sjov"? Det er det samme princip i

Mercedes startede trenden i E290TD hvor motoren ganske enkelt varmede så
lidt at der skulle et fyr til for at lave ordentlig kabinevarme.
Utroligt dejligt at man pludselig kunne få glæde af det for 3000 kr til
styreautomatikken.
I det scenarie er fyret "tænkt ind" i motorens design og virkemåde, og her
skal motorstyringen nok sørge for at "fyre op" hvis det er nødvendigt.
Jeg gætter på det ikke er tilfældet med et eftermonteret Webasto eller
lignende selv om en fjern erindring fra en monteringsvejledning til et sådan
bibringer mig noget med muligheden for en termostat i kølevandet. Dermed er
der en eller anden sammenhæng mellem motor og fyr - omend indirekte.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-12-10 02:28

> Er du sikker på det?

På vegne af de andre: Stensikker!

På eftermonteret ganske almindeligt Webasto mv. er der intet der starter automatisk efter behov.

--
// Martin

Fra : Henning

Dato : 10-12-10 15:47

On Fri, 10 Dec 2010 02:28:13 +0100, "Martin [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>På vegne af de andre: Stensikker!
>
>På eftermonteret ganske almindeligt Webasto mv. er der intet der starter automatisk efter behov.

Jeg ser ingen steder, at Webastoen er eftermonteret i det oprindelge
Ford-spørgsmål? Jeg tror der er tale om samme setup som i Mazda -
fyret er standard, Webasto-timeren gav jeg ~3.000,- for at få
tilføjet.

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-12-10 17:21

> Jeg ser ingen steder, at Webastoen er eftermonteret

Korrekt, men det er det som regel

--
// Martin

Fra : Henning

Dato : 10-12-10 21:59

On Fri, 10 Dec 2010 17:20:41 +0100, "Martin [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Korrekt, men det er det som regel

Ok, i de to biler jeg har haft oliefyr, var fyret fabriksmonteret -
det tror jeg faktisk de fleste nyere dieselbiler har som standard. Her
skal man blot betale for at kunne bruge fyret manuelt

Fra : Martin [6000]

Dato : 11-12-10 10:59

> Ok, i de to biler jeg har haft oliefyr, var fyret fabriksmonteret -
> det tror jeg faktisk de fleste nyere dieselbiler har som standard. Her
> skal man blot betale for at kunne bruge fyret manuelt

Hæh, i de to jeg har haft med fyr har det været ekstraudstyr

Det kan godt være det er standard i flere modeller hos mærker jeg ikke frekventerer af økonomiske årsager

--
// Martin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-12-10 14:16

On 8 Dec., 14:59, Kanstrup <kanstruppe...@stofanet.dk> wrote:

> Jeg havde præcis det fyr og den Fjernbetjening i min gamle E46.

> Du kan sagtens køre bilen mens fyret kører - men du kan også slukke
> det midt i en cyklus inden du sætter dig ind i bilen.

Jeg ved godt man kan slukke det inden tiden er udløbet, men var i
tvivl om man kunne køre med det tændt.

> [...]
> mens hun kun havde 15 min ind på arbejdet. Hvis du sætter en lader på
> i weekenden i ny og næ kan du sikkert holde den gående.

Jeg har næsten lige fået nyt batteri i, sikkert fordi den gamle ejer
brugte fyret forkert.

> [...]
> fyr kun kørte 5 min. inden jeg kørte afsted men så lod jeg det brænde
> 5-10 mere mens jeg fik lynhurtig varme i motoren/bilen.

Jeg har ikke prøvet det så jeg har ingen erfaring med at starte på den
måde.

> Tja - husk at køre med fyret mindst en gang om måneden i sommertiden
> for at undgå det sætter sig...

Det har jeg hørt man skulle gøre.

> [...]
> (det samme gælder for centrlalåsfjernbetjeningen). Det kan være
> afgørende for om man kan nå bilen når man går rundt inde i et

Jeg synes nu rækkevidden er god nok, men det må da prøves hvis den
ikke rækker.

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-12-10 14:17

On 8 Dec., 15:01, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:
> [...]
> alts hvis det har k rt i 40 min s b r man k re i 40 min efter eller
> lades det forbrugte meget hurtigere op ?
>
> Kan man risikere at man n sten g r mere skade end gavn hvis man kun
> har fyret t ndt 10 min her n r det er s koldt og derfor kan
> motorstyringen snydes til at den ikke beh ver bruge gl der rene og
> derfor sl r man sin kolde motor igang for h rdt ?
>
> Andre gode r d ?
>
> --
> Christian
>
> ---------------------------
>
> Du skal ihvertfald s rge for at dit batteri er i topform

Det er det pt.

> Rigtig mange st r med det problem heroppe i kulden at fyret  har dt s
> meget af batteriet at der ikke er str m nok til at de kan starte
>
> i 20 minus (som heldigvis er sj lden i DK)  da er batteriet nede p 30-40%
> af ydelsen.. og det er hvis batteriet er i topform og af ordentlig
> kvalitet..
> Batteriets kapacilitet  er faktik opgivet ved 15 grader.. Derunder mister
> det ydelse

Det vil jeg godt tro kan være et problem steder hvor man virkelig skal
lade det køre længe.

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-12-10 14:18

On 8 Dec., 16:15, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Fyret t ndes alligevel af motoren, hvis der er behov for det, det skal
> du ikke spekulere p .

Det tror jeg nu ikke, det er monteret på ny bil fra forhandleren men
er jo ikke standardudstyr.

> Ja - jeg har t mt mit batteri et par gange, der er str m nok til
> fyret, men ikke til starteren Som andre siger, en lader i ny og n
> g r ingen skade.

Det kan være man skal overvej det hvis det viser sig at være et
problem, men jeg har ca. 40 km på arbejde så det går nok.

Ok.

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-12-10 14:22

On 8 Dec., 18:01, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Er du sikker p det? I min gamle Mazda6 sad der fyr som standard, jeg
> betalte blot for at f trukket en timer ud til det. Du skal ikke bilde
> mig ind de installerer et fyr "for sjov"? Det er det samme princip i
> min nuv rende Mercedes.

Det er sikkert ikke sat i for sjov, det var vel kostet tidligere ejer
ca. 15.000 kr

--
Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-12-10 14:25

On 8 Dec., 22:23, "Ole Gaarde Kristensen" <netpos...@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> lidt at der skulle et fyr til for at lave ordentlig kabinevarme.
> Utroligt dejligt at man pludselig kunne f gl de af det for 3000 kr til

Smart

> I det scenarie er fyret "t nkt ind" i motorens design og virkem de, og her
> skal motorstyringen nok s rge for at "fyre op" hvis det er n dvendigt.
> Jeg g tter p det ikke er tilf ldet med et eftermonteret Webasto eller
> lignende selv om en fjern erindring fra en monteringsvejledning til et s dan
> bibringer mig noget med muligheden for en termostat i k levandet. Dermed er
> der en eller anden sammenh ng mellem motor og fyr - omend indirekte.

Jeg vil da nærkigge i monteringsvejledningen, men jeg tror det nu
ikke.

--
Christian