Krænkelse af ophavsret 2.
Fra : /Peter

Dato : 07-12-10 18:41

Efter at have erfaret at et internetmedie uretsmæssigt har anvendt et af
mine fotografier, har angivet fotogrefen (kildeangivelse ved billedet på
hjemmesiden)
som værende en person tilknyttet mediet, og altså ikke mig.

Jeg vil gerne vide hvem af parterne jeg skal opkræve for uretsmæssigt
brug af mit billede, mediet eller personen som udgiver sig som
ophavsmand til mit fotografi.

eller hvordan ??

Emnet er også postet i dk.fritid.foto
som: Krænkelse af ophavsret 1.
hvor jeg formentigt vil få nogle andre svar

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-12-10 19:39

/Peter skrev:

> Jeg vil gerne vide hvem af parterne jeg skal opkræve for uretsmæssigt
> brug af mit billede, mediet eller personen som udgiver sig som
> ophavsmand til mit fotografi.

Mediet, det må så være op til mediet at gå videre.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om verdens første webcam og en ekstremt dyr kaffemaskine:

Fra : /Peter

Dato : 07-12-10 19:48

> Mediet, det må så være op til mediet at gå videre.

OK, mange tak,
Det er mediet der misbruger fotografiet, som man kan sende ne faktura
til
hvad skal begrundelsen være:
krænkelse af ophavsret for misbrug,
men hvad med falsk navn er det implicit i misbruget?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-12-10 21:31

/Peter skrev:

> [...]
> hvad skal begrundelsen være:
> krænkelse af ophavsret for misbrug,
> men hvad med falsk navn er det implicit i misbruget?

Henvis til, at du har ophavsret til billedet i henhold til
Ophavsretsloven §1. De har overtrådt §2 ved at distribuere
billedet uden din tilladelse, og de har desuden overtrådt §3
ved ikke at kreditere dig.

N.B. Hvis billedet ikke kan opnå værkshøjde, bør du i stedet
henvise til den paragraf, der beskytter samtlige billeder.

I henhold til § 83 har du ret til et rimeligt vederlag for
udnyttelsen af dit materiale samt erstatning for tabt
fortjeneste.

Du angiver så dit krav herfor, og et krav på et tilsvarende
beløb for den manglende kreditering.

Egentlig troede jeg ikke, man kunne forlange så meget for
manglende kreditering, men jeg læste for nylig en afgørelse,
hvor en fotograf netop havde krævet samme beløb - og fik det
tilkendt.

Jeg ved ikke, hvad du evt. kan gøre ved det falske navn, men
du kan jo nævne det som en skærpende omstændighed. Det kan
være, det kan have betydning i en evt. retssag, hvis de ikke
vil punge ud.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : /Peter

Dato : 07-12-10 21:36

> [...]
> nævne det som en skærpende omstændighed. Det kan være, det kan have
> betydning i en evt. retssag, hvis de ikke vil punge ud.

Mange tak, Kim

Fra : /Peter

Dato : 07-12-10 20:25

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil gerne vide hvem af parterne jeg skal opkræve for uretsmæssigt
> brug af mit billede, mediet eller personen som udgiver sig som

Det jeg egenligt er interesseret i er hvem jeg skal rette kravet imod og
hvad begrundelsen skal være.
Jeg har tidligere været genenm denne mølle med krænkelse af ophavsret,
hvor jeg fik medhold i alle forhold,
men den her med at nogen udgiver sig som ophavsmand er ny for mig.

Fra : /Peter

Dato : 23-12-10 12:26

Fik lige denne efter at have sendt rykker nr. 1:

"Vores advokat er ved at indlede en sag mod dig om fremførte,
udokumenterede injurier og løgnagtige påstande på FaceBook. Du hører
nærmere"

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-12-10 12:42

Den 23-12-2010 12:25, /Peter skrev:
> Fik lige denne efter at have sendt rykker nr. 1:
>
> "Vores advokat er ved at indlede en sag mod dig om fremførte,
> udokumenterede injurier og løgnagtige påstande på FaceBook. Du hører
> nærmere"

Hvad har du skrevet på Facebook?

Jeg fik for øvrigt afsluttet min sag med betaling af 500 kr.
Hun svarede ganske vist først efter fristens udløb, og efter
jeg havde fremsendt en rykker og et krav om 20.000 kr. i
stedet for de 500 kr., men hva', det er jo jul.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:

Fra : /Peter