trafik vandre historier
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 07-12-10 18:40

jeg måtte tage en Taxa i går og faldt i snak med Chaufføren om folks
adfærd i trafikken
jeg fortalte jeg havde kørt i min side af trafikken (på scooter) og der
var kommet en cykellist imod mig
i mørke uden lys reflekser osv. og det lykkedes mig med nød og næppe
ikke at pløje ham og sikkert mig selv med ned.

Chaufføren sagde at jeg ville have fået skylden uanset hvad da det var
de svageste i trafikken der havde ret

f.eks havde en Chauffør kollideret med en Cykellist på motorvejen og
havde fået frakendt sit førerbevis ...

Nu har jeg imod almindelig opfattelse min gode og ville ikke lige frem
side og sige jeg mente det måtte være løgn

men kan det passe at hvis en cykellist overtræder færdselsloven at de så
ikke er erstatnings pligtige juridisk ansvarlige for de skader
som der kan ske ?

jeg mener f.eks den cyklist jeg var ved at køre ned - for det første kan
jeg ikke se ham for det andet kan jeg ikke tage højde for der er en
cykellist der køre i den forkerte vejbane ? eller kan jeg det ?

Venligst
BMM

--
http://chokmah.dk/Xirvik.html

Fra : Henning

Dato : 07-12-10 21:39

>jeg mener f.eks den cyklist jeg var ved at køre ned - for det første kan
>jeg ikke se ham for det andet kan jeg ikke tage højde for der er en
>cykellist der køre i den forkerte vejbane ? eller kan jeg det ?

Cyklisten er den bløde - du får skylden og ansvaret. Cyklisten får
måske en bøde for at køre uden lys o.a., men ansvaret er dit Du
kan formodentlig køre et civilt søgsmål mod ham for eventuelle skader,
men forvent ikke at få dækket udgifterne.

Fra : Hauge

Dato : 07-12-10 21:49

Den 07-12-2010 21:38, Henning skrev:
> [...]
> kan formodentlig køre et civilt søgsmål mod ham for eventuelle skader,
> men forvent ikke at få dækket udgifterne.

Så er det jo rart, at man som bilist er den ubløde del i den ulovlige
del, så det altså er cyklisten der fylder mest på geden, når denne ikke
kan og vil køre ordenligt.

Mvh Hauge

Fra : KT

Dato : 08-12-10 17:39

?
"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> [...]
> kan formodentlig køre et civilt søgsmål mod ham for eventuelle skader,
> men forvent ikke at få dækket udgifterne.

Mon ikke det er næsten modsat - som den stærke trafikant bliver du dømt (får
ansvar for) skader forvoldt i forbindlese med ulykken - men det er stadig
ikke dig der har det juridisk (strafmæssige) ansvar for at ulykken
overhovedet fandt sted.

Knud

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 08-12-10 21:41

Den 08-12-2010 17:38, KT skrev:
> [...]
> dømt (får ansvar for) skader forvoldt i forbindlese med ulykken - men
> det er stadig ikke dig der har det juridisk (strafmæssige) ansvar for

jAMen det er jo det jeg heller ikke kan forstå - mht. min oplevelse -
fordi hvis en blød trafikant opføre sig helt på hovedet af almindelige
retnings linjer som f.eks at køre i den forkerte vejbane uden lys
man har jo ikke en Chance - nu kom jeg på scooter med 30 hvor man måtte
køre 70 - havde jeg været på motor cykel og havde kørt 70 - så havde jeg
enten pløjet ham ned eller kørt mig selv i grøften

Fra : Klaus G.

Dato : 07-12-10 21:56

> men kan det passe at hvis en cykellist overtræder færdselsloven at de så
> ikke er erstatnings pligtige juridisk ansvarlige for de skader
> som der kan ske ?
Jeg kender en der fik en masse ballade hængende over hovedet, ved at påkøre
en cykelist der kørte overfor rødt. Bilen havde grøn-pil til højre og
cykelisten rødt lys på trafiklyset kun til cykelister.

Så ja, billisten får skylden, men modparten får også noget bøde for at
overtræde færdselsloven.

--
Klaus G.

Fra : alexbo

Dato : 07-12-10 22:37

"Bo M. Mogensen" skrev

> Chaufføren sagde at jeg ville have fået skylden uanset hvad da det var
> de svageste i trafikken der havde ret

Det er ikke rigtigt, men et motorkøretøj bliver pålagt erstatningsansvaret

Færdselsloven:
§ 101. Den, der er ansvarlig for et motordrevet køretøj, skal erstatte
skader, som køretøjet volder ved færdselsuheld eller ved eksplosion eller
brand, der hidrører fra brændstofanlæg i køretøjet.

Bilisten får hverken skyld, bøde eller klip hvis han intet forkert har
gjort.
Det er kun et spørgsmål om erstatning.

Det skyldes at alle motorkøretøjer er dækket af en forsikring, så på den
måde er man sikker på at den bløde trafikant kan få en erstatning uanset
skylden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per

Dato : 07-12-10 22:45

alexbo wrote:
> [...]
>
> Det skyldes at alle motorkøretøjer er dækket af en forsikring, så på
> den måde er man sikker på at den bløde trafikant kan få en

Jeg er helt enig.

Men lige nøjagtig en cyklist uden lys ifm. færdselsuheld får ofte nedsat
erstatning pga. grov uagtsomhed jf. §101, stk. 2 - det er der ikke mange
"kolde cyklister", der er klar over.

Stk. 2. Erstatningen for personskade eller tab af forsørger kan nedsættes
eller bortfalde, hvis skadelidte eller afdøde forsætligt har medvirket til
skaden. Erstatningen kan endvidere nedsættes og i særlige tilfælde
bortfalde, hvis skadelidte eller afdøde ved grov uagtsomhed har medvirket
til skaden.

Men det er fx. ikke groft uagtsomt at køre på knallert uden styrthjelm,
hvilket jeg finder højst besynderligt !!

mvh. Per

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 08-12-10 02:34

Den 07-12-2010 22:44, Per skrev:
> Men det er fx. ikke groft uagtsomt at køre på knallert uden
> styrthjelm, hvilket jeg finder højst besynderligt !!

jeg finder det nu mere underligt at der ikke sker alverden ved at køre
uden lys efter mørkets frembrud i den forkerte vejbane ... selv om jeg
er enig med dig i at det er knald i låget at køre den hjelm
men man kan blive fri ( de fleste rocker bliver det) hvis de kan
dokumentere at de for klapstofobi af at køre med hjelm - jeg ved ikke
om det er sådan mere men det har været sådan ..

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 08-12-10 02:31

Den 07-12-2010 22:36, alexbo skrev:

> "Bo M. Mogensen" skrev

> Det er ikke rigtigt

Det kunne jeg nu heller ikke forstå
> [...]
> skader, som køretøjet volder ved færdselsuheld eller ved eksplosion
> eller brand, der hidrører fra brændstofanlæg i køretøjet.

Hvad i praksis betyder hvis jeg var kommet til skade og min scooter var
blevet ødelagt fordi jeg kollidere med en cykellist der i buller mørke
uden lys og reflekser køre i den forkerte vej bane
så skal jeg gå med krykker og selv afholde de udgifter der på at på
repareret min scooter - selv om jeg ikke har en jordisk chance for at
cykelisten eller på nogen logisk måde forudse han eller hun er
der ...

> Bilisten får hverken skyld, bøde eller klip hvis han intet forkert har
> gjort.
> Det er kun et spørgsmål om erstatning.
ja ok

> Det skyldes at alle motorkøretøjer er dækket af en forsikring, så på
> den måde er man sikker på at den bløde trafikant kan få en erstatning
> uanset skylden.

jamen ja men jeg har jo ikke kasko på min maskine da en kasko forsikring
på 18 mdr koster det samme som maskinen koster fra ny
men hvis det er sådan det er så det jo sådan det er ...

men den der vandre historie om ham der havde mistet kortet for at køre
ind i en cykellist på en motorvej - det kan vel ikke passe ?
Mv
BMM

Fra : alexbo

Dato : 08-12-10 12:03

"Bo M. Mogensen" skrev

> men den der vandre historie om ham der havde mistet kortet for at køre
> ind i en cykellist på en motorvej - det kan vel ikke passe ?

Jo det kan det godt, selve det at en cyklist cykler på motorvejen giver ikke
ret til at køre ham ned.
Mener en dommer at chaufføren har kørt uforsvarligt kan han fradømme ham
kørekortet uanset hvad modparten (cyklisten) har foretaget sig.

I princippet skal man kunne stoppe for eller køre uden om hvad som helst der
dukker op på
vejen, så længe der ikke er tale om at det hopper lige ud foran en.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 08-12-10 21:37

Den 08-12-2010 12:02, alexbo skrev:

> [...]
> Mener en dommer at chaufføren har kørt uforsvarligt kan han fradømme ham
> kørekortet uanset hvad modparten (cyklisten) har foretaget sig.
Ja det er da fornuftigt nok ligesom legende børn er jo heller ikke helt
tilregnelige i trafikken

> I princippet skal man kunne stoppe for eller køre uden om hvad som
> helst der dukker op på
> vejen, så længe der ikke er tale om at det hopper lige ud foran en.
Det er lige så klart men den der cykelist jeg var ved at torpedere det
var jo nærmest som han hoppede ud for foran mig forstået på den måde jeg
kunne jo ikke se ham i den forkerte vejbane
ikke jeg skal gør mig hellig :) dagen efter kørte jeg lige ud foran en
vare vogn fordi jeg havde en el radiator i mellem mine knæ der var ved
at smutte - jeg vinkede beklagende til bilisten der vist havde set min
kval der bare grinede og vinkede tilbage ...

Mv
Bo