En overraskelse i det internationale Melod~
Fra : Michel Husted

Dato : 07-12-10 13:42

Hej,

Nu må I ikke kaste jer ud fra molen over denne nyhed. Eller gøre det
samme ved mig (jeg kan ikke svømme!).
http://www.eurovision.tv/page/news?id=22443&_t=Italy+applied+for+2011+Eurovision+Song+Contest

Italien har ikke været med siden 1997 i Melodi Grand Prix, men de
vender tilbage i år.

Og jeg håber også at Østrig, Tjekkiet, Andorra, San Marino, Marokko og
Luxembourg vil være med igen. Jeg mener faktisk, at Østrig har meldt
sig ind igen, men jeg kunne ikke finde noget om det.

Skal vi ikke lige nappe denne perle:
"I treni di Tozeur" med Alice og Battiato (1984)
http://www.youtube.com/watch?v=RFpyhzQVhPk

En af de bedste sange, jeg har hørt i Melodi Grand Prix. Husk at det
snart er jul, så næn ikke at håne mig for denne passion

Mange hilsner
Michel

Fra : Allan S. Olsen

Dato : 07-12-10 23:09

>En af de bedste sange, jeg har hørt i Melodi Grand Prix. Husk at det
>snart er jul, så næn ikke at håne mig for denne passion

Når nu vi taler Italien, så må min italienske favorit fra Melodi Grand Prix
da lige vises:
http://www.youtube.com/watch?v=B2JMr05zWoI

Allan

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 07-12-10 23:48

Michel Husted skrev:

> Italien har ikke været med siden 1997 i Melodi Grand Prix, men de
> vender tilbage i år.

En god nyhed. Det er altid lidt underligt, når store lande ikke er med.

> Skal vi ikke lige nappe denne perle:
> "I treni di Tozeur" med Alice og Battiato (1984)
> http://www.youtube.com/watch?v=RFpyhzQVhPk

Hm.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Michel Husted

Dato : 07-12-10 16:53

Hej igen,

Det kommer nok bag på mange, at Marokko har været med i Melodi Grand
Prix.

Deres eneste bidrag fra 1980 er her:
Samira Said - Bitakat Hob
http://www.youtube.com/watch?v=x3e26zZSEws

Det var en af mine favoritter, men den fik ikke mange points.

Men jeg elsker Melodi Grand Prix. Det er skønt, at man kan konkurrere
om musik. Og ikke mindst høre noget fra andre lande.

Elsk det for det, det er. Det samler Europa og et par andre lande
(blandt andet Israel) en gang om året til en musikkomsammen. Jeg
glæder mig allerede til det næste

Mange hilsner
Michel

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-12-10 10:01

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

En af forklaringerne på det, kan vel være, at deres sprog river lidt i vores
ører... Og jeg er egentligt også lidt af den opfattelse, at meget af
modstanden mod MGP, ofte bunder ud i, at man får fornemmelsen, at mange
landes stemmer, ofte er slemt præget af politik.

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 08-12-10 20:12

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i meddelelsen

Italien har ikke været med siden 1997 i Melodi Grand Prix, men de
vender tilbage i år.

Det er nu ikke så voldsom en overraskelse alligevel. Italien har faktisk
været med musik Grand Prix i de sidste mange år, men det er bare Grand Prix
der Volksmusik de har været med i.
Slagermusikkens Grand prix er dog blevet nedlagt fra 2011. Hermed ville
Italien ikke have været med i noget Grand Prix, hvis de ikke havde meldt sig
ind i popmusikkens MGP. Det er
nok derffor de har gjort det.

Jeg mener faktisk, at Østrig har meldt sig ind igen, men jeg kunne ikke
finde noget om det.

Det er heller ikke usansynligt. Østig har i årtier været med i
slagermusikkens MGP og nu er de også uden deltagelse i noget Grand Prix,
hvis da da ikke melder sig ind i popmusikkens MGP

Her kan læses om nedlæggelsen af slagermusikkens MGP
http://www.gpvolksmusik.at/home.htm

Grunden til nedlæggelsen var at der var lave seertal i Tyskland, mens de var
høje i Østrig. Chef for Østrigsk tv siger, at der ikke var grund til at
nedlægge showet p.g.a. af seertallene i Østrig, da de var høje. Men da det
internationale Grand Prix er en eurovisions-udsendelse, kan han godt forstå
at ZDF ikke vil fortsætte. Der skal jo gerne være høje seertal i alle
deltagende lande.
ZDF-chefen siger at den folkelige musik fremover skal spille en langt mindre
rolle i ZDF end i dag. Fra Østrig lyder der anderledes optimistiske toner.
ORF-chefen fortæller at vi helt sikkert skal have udviklet noget nyt
slagershow. Derudover arbejder produktionsselskabet bag det nedlagte
Internationale Grand Prix på at få showet sendt ud på andre tv-stationer.

PS: Det skal lige anføres at grunden til ZDFs lave seertal for
slagermusikshow, skyldes manglende entusiasme. Den konkurrerende tv-station
ARD høster enorm succes på slagermusikshow. Det skyldes at ARD i modsætning
til ZDF laver showene med entusiasme.

http://www.vol.at/news/co:austria:musik/artikel/grand-prix-der-volksmusik-wird-nach-25-jahren-eingestellt/cn/news-20100915-02150578

Hilsen Åge

Fra : Michel Husted

Dato : 09-12-10 11:44

Jeg kan tilfæje, at Østrig er tilbage i 2011. Sikkert inspireret af,
at Tyskland jo vandt sidste år.

En af bundskramerne i 2010 var Hviderusland. Meget ufortjent, da 3+2
og deres "Butterfflies" var meget smuk, og den nåede til finalen.
http://www.youtube.com/watch?v=nklIoJzjwwM

Dette var ikke min favorit, men den er da ikke værst, men her er den
tyske vinder:
Lena - Satellite: http://www.youtube.com/watch?v=8QSgNM9yNjo

Manger hilsner
Michel

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-12-10 21:27

[...]

Ja, jeg kan jo intet finde, som jeg synes om i nyere MGP. Sådan har det
været i en snes år. Altså lige bortset fra eet eneste nummer. Sidste år
skete der nemlig noget fantastisk i MGP-sammenhæng. Een eneste sang skilte
sig helt ud fra de øvrige, ved at være på et i MGP-sammenhæng exceptionelt
højt kvalitetsniveau og i den folkelige slager-genre.
Den fik selvfølgelig ikke mange stemmer, da dem der kan lige den
folkelige musik forlængst er løbet skrigende væk fra MGP:

Skal vi ikke lige genopfriske den.
Og jeg vil advare, der er døbt glad og munter stemning:
http://www.youtube.com/watch?v=wzRHqOSg--s&translated=1

Nogen der ved om den er oversat til tysk eller dansk ?

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-12-10 22:36

meddelelsen news:4d013bac$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Skal vi ikke lige genopfriske den.
> Og jeg vil advare, der er døbt glad og munter stemning:
> http://www.youtube.com/watch?v=wzRHqOSg--s&translated=1

Sieneke har nu også givet sin sang til TROS Muziekfeest (Hollandsk
stats-tv`s slagershow-serie).
Her synger hun den til en mega stor folkeflok, der er vildt begejstret
over sangens høje kvalitet:
http://www.youtube.com/watch?v=99TH355v4EY&feature=related

Hilsen Åge