klog eller ej?
Fra : Martin Bak

Dato : 07-12-10 09:05

En ph.d studerende fra USA har lavet en undersøgelse, hvor han sammenligner
resultaterne fra de studerenes SAT-test med deres valg af musik. Grundlaget
er stort. Han har over 1300 skoler med i sin analyse.

Det hele er samlet i en oversigt, hvor man kan se hvad henholdsvis de kloge
og de mindre kloge lytter til.

http://musicthatmakesyoudumb.virgil.gr/

--
Martin
Julesangen på Youtube:

Fra : Max

Dato : 07-12-10 09:34

Hej Martin

> Det hele er samlet i en oversigt, hvor man kan se hvad henholdsvis de
> kloge og de mindre kloge lytter til.

Den passer ikke, jeg er ikke så klog som min musik smag skulle indikere.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-10 10:09

> [...]
> musik. Grundlaget er stort. Han har over 1300 skoler med i sin analyse.
>
> Det hele er samlet i en oversigt, hvor man kan se hvad henholdsvis de

Der er noget volsomt forkert i beregningerne, specielt fordi man blander
genrer og kunstnere.
Hvordan han kan få Classical til at ligge i bunden og Beethoven i toppen
samtidig, er mig en gåde.

Fra : Hauge

Dato : 07-12-10 10:09

Den 07-12-2010 10:08, Alex Linaa skrev:
> Hvordan han kan få Classical til at ligge i bunden og Beethoven i toppen
> samtidig, er mig en gåde.

De hører sikkert selv den forkerte musik..

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 07-12-10 10:37

Hej Alex

> Der er noget volsomt forkert i beregningerne, specielt fordi man
> blander genrer og kunstnere.
> Hvordan han kan få Classical til at ligge i bunden og Beethoven i
> toppen samtidig, er mig en gåde.

Ham der har lavet undersøgelsen høre nok til i den lave ende :)

--
Mvh Max

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 07-12-10 14:42

Martin Bak skrev:

> http://musicthatmakesyoudumb.virgil.gr/

Kandis er slet ikke med

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 07-12-10 16:27

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Kandis er slet ikke med

................og tysk og hollandsk slager er heller ikke med.
Nå, men det er jo nok fordi vi jo ikke kan være professorer alle sammen.

Hilsen Åge

HA!

Fra : Allan Krautwald

Dato : 07-12-10 17:20

meddelelse news:4cfe5233$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> ...............og tysk og hollandsk slager er heller ikke med.
> Nå, men det er jo nok fordi vi jo ikke kan være professorer alle sammen.

Næeh det er der da vist heller ingen, der vil beskrive dig som
Men jeg bemærker, at udover Beethoven klarer rocken sig fint

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 07-12-10 17:23

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> udover Beethoven klarer rocken sig fint

Ja, sån nogle undersøgelser kan snyde voldsomt.
gnæk

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-10 17:49

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> Næeh det er der da vist heller ingen, der vil beskrive dig som
> Men jeg bemærker, at udover Beethoven klarer rocken sig fint

Var der ikke en undersøgelse i den dansk avis for nogen tid sammen, der
sammenholdt IQ og intelligens?
Jeg synes at kunne huske, at dansktop ikke lå i den øvre kvartil der

Fra : -=JF=-

Dato : 07-12-10 19:16

Den 07/12/10 17.49, Alex Linaa skrev:
> sammenholdt IQ og intelligens?

)))

--
Mhv.
John

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-10 20:18

"-=JF=-" <null@null.null> skrev i en meddelelse

> )))

Ups, det var godt nok venstrehåndsarbejde.
Musiksmag og IQ skulle der have stået ))

Fra : Max

Dato : 07-12-10 20:20

Hej Alex

> Ups, det var godt nok venstrehåndsarbejde.
> Musiksmag og IQ skulle der have stået ))

Men det kunne være en interesant diskution,
om IQ og intilligens i virkeligheden er det samme.

Max

Fra : Martin Bak

Dato : 07-12-10 20:51

> Hej Alex

> Men det kunne være en interesant diskution,
> om IQ og intilligens i virkeligheden er det samme.

Det er det. Pr. definition. Uanset om man kan stave til intelligens eller ej
Om intelligens og klogskab/begavelse så har noget med hinanden at gøre
er et andet spørgsmål

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-10 21:07

> Det er det. Pr. definition. Uanset om man kan stave til intelligens eller
> ej

Det er ikke rigtigt.
IQ er et mål for den matematisk-logiske intelligens, og ikke andet.
Der er mange andre former for intelligens:
http://da.wikipedia.org/wiki/De_mange_intelligenser

Jeg så en interessant artikel i dag, som faktisk viste en sammenhæng mellem
to af disse, nemlig den føromtalte matematisk-logisk og den musikalske:
http://ekstrabladet.dk/musik/intlmusiknyt/article1002023.ece

> Om intelligens og klogskab/begavelse så har noget med hinanden at gøre
> er et andet spørgsmål

Ikke 100%, men der er en ganske god korrelation ;)

/Alex

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-12-10 10:13

> Kandis er slet ikke med
>
> --
> Ivan V. Klattrup
> http://klattrup.dk

Nej, somme tider er du jo heldig ))

M.V.H....Benny..

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 07-12-10 23:00

Martin Bak skrev:

> [...]
> er stort. Han har over 1300 skoler med i sin analyse.
>
> Det hele er samlet i en oversigt, hvor man kan se hvad henholdsvis de kloge

Jeg synes, det skurrer lidt. Man kunne alternativt konkludere noget om
socialgrupper og uddannelsessystemer.

--
Peter Brandt Nielsen