Nye pakninger til Damixa?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 07-12-10 19:57

Købte for et par år siden en Damixa vandhane til køkkenvasken hos
jem&fix:

http://kortlink.dk/8f6z

- nu drypper den periodisk.

Kan den strammes op eller skal der nye pakninger til? - og hvor finder
jeg i givet fald dem?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Max

Dato : 07-12-10 20:18

Hej Hans

> Kan den strammes op eller skal der nye pakninger til? - og hvor finder
> jeg i givet fald dem?

Du kan stramme møtrikken der presser på kuglehovedet, det
hjælper sommetider lidt, men ikke længe.

Mon ikke du kan få nye pakninger samme sted som du har købt
den, men det kan nemt være at reservedelene koster næsten
det samme som en nyt batteri.

Max

Fra : cykelsmeden

Dato : 07-12-10 21:02

Den 07-12-2010 20:18, Max skrev:
> [...]
>
> Mon ikke du kan få nye pakninger samme sted som du har købt
> den, men det kan nemt være at reservedelene koster næsten

du får et pakningssæt for få kr. ved nærmeste smed. (jeg gav ~25 for
hele sættet sidst)

drypper det ud af tuden er det oftest de 2 små gummipakninger, og løber
det omkring hanen er det "fatningspakningen" - (det er den som ofte kan
strammes)

Det er en god ide at sætte kuglen fast på en batteriboremaskine, og
polere kuglen ved at køre den mod en skuresvamp i den anden hånd, mens
skidtet er skilt ad.

//finn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 07-12-10 22:15

cykelsmeden formulerede spørgsmålet:
> drypper det ud af tuden er det oftest de 2 små gummipakninger,

Det drypper ud af tuden.

> [...]
> kuglen ved at køre den mod en skuresvamp i den anden hånd, mens skidtet er

Lyder fint :)

Nogen der kan se hvad det er for en model - "Eclipse" fx. inden jeg
forsøger at finde fakturaen eller får mig møvet ind i køkkenskabet?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 07-12-10 22:58

Hans Paulin (6310) forklarede den 07-12-2010:
> Nogen der kan se hvad det er for en model - "Eclipse" fx. inden jeg forsøger
> at finde fakturaen eller får mig møvet ind i køkkenskabet?

"Jupiter" har jeg skrevet på bonen fra 29.06.07 :

http://saninetto.dk/reservedele/damixa/jupiter

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 07-12-10 14:11

On 7 Dec., 20:18, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Hans

> Du kan stramme m trikken der presser p kuglehovedet, det
> hj lper sommetider lidt, men ikke l nge.

Så glemmer vi dét...

> Mon ikke du kan f nye pakninger samme sted som du har k bt
> den, men det kan nemt v re at reservedelene koster n sten
> det samme som en nyt batteri.

Lyder ikke så godt; jem&fix forhandler ikke Damixa (vandhaner) længere
ser det ud til.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 08-12-10 17:41

Hans Paulin (6310) kom med denne ide:
> Lyder ikke så godt; jem&fix forhandler ikke Damixa (vandhaner) længere
> ser det ud til.

Men de havde et rep-sæt til alle Damixa 1-grebsarmaturer...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-12-10 21:27

Hans Paulin (6310) wrote:

> - nu drypper den periodisk.

Åh, det døjer vi også med. Købte et nyt topstykke for et års tid siden
og nu drypper den allerede. Og det er anden gang vi har skiftet topstykket.

Martin

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 07-12-10 22:16

Martin Larsen forklarede:
> Åh, det døjer vi også med. Købte et nyt topstykke for et års tid siden og nu
> drypper den allerede. Og det er anden gang vi har skiftet topstykket.

Havde håbet på den holdt længere.

Er der ikke noget med "dryp-garanti"?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Max

Dato : 07-12-10 22:26

Hej Hans

> Er der ikke noget med "dryp-garanti"?

Jo, og den drypper garanteret også :)

Max

Fra : cykelsmeden

Dato : 07-12-10 23:00

Den 07-12-2010 22:15, Hans Paulin (6310) skrev:

> Havde håbet på den holdt længere.

Polerede i kuglen, inden den blev genindsat?
- ofte et must, da der kan sætte sig en ujævn belægning (af
gummipakningerne?). - En batteriboremaskine og en skuresvamp er fin til det.
Jeg plejer iøvrigt også at stramme fjedrene en anelse, med en fladtang.

//finn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 07-12-10 23:01

cykelsmeden skrev den 07-12-2010:
> Polerede i kuglen, inden den blev genindsat?

Jeg har ikke haft den skilt ad (endnu)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : cykelsmeden

Dato : 07-12-10 23:23

Den 07-12-2010 23:01, Hans Paulin (6310) skrev:

> Jeg har ikke haft den skilt ad (endnu)
Nåja, det var kun Martin som havde forsøgt.

Alle mine 4 damixa'er er ~40 år gamle. Jeg har ALDRIG skiftet et
topstykke, men hver 1-2 år skifter jeg de indre gummipakninger, og 2
gange har jeg skiftet omløberpakning.

Så iøvrigt idag i serien "hvordan bliver det lavet" (Discovery) hvor man
lavede samme armatur på en engelsk/amerikansk fabrik, så der er flere
end Damixa med de pakninger

//finn

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 08-12-10 00:40

cykelsmeden sendte dette med sin computer:
> der er flere end Damixa med de pakninger

Jeg prøver at skifte gummierne når jeg har fundet nogen (og kigger lige
efter aflejringer)

Hans
www.zofiaoghans.dk