Hvorfor jammer låsens fjernbetjening?
Fra : Martin Bak

Dato : 07-12-10 09:18

Visse steder virker fjernbetjeningen til Mondeoens lås ikke. Der må være
noget i luften, men hvad?

Ved Bornholms Lufthavn kan bilen kun låses og åbnes med nøglen.
Fjernbetjeningen er fuldstændig død. Det er konstateret ved adskillige
lejligheder, og der er ingen tvivl, -det er simpelthen stedet der gør det.
Det samme sker ved den lokale "Land og Fritid", men den ligger meget tæt på
TV2-Bornholms residens, så om det er dem der jammer ved jeg ikke. Her har
jeg haft samme oplevelse med Camryen.

Oplever I noget tilsvarende? Og hvordan kan det være, at den helt kan sættes
ud af funktion?

--
Martin
Julesangen på Youtube:

Fra : alexbo

Dato : 07-12-10 09:35

"Martin Bak" skrev

> Visse steder virker fjernbetjeningen til Mondeoens lås ikke. Der må være
> noget i luften, men hvad?

Radiobølger,
ved Silvan Roskilde var det helt galt en overgang, deres tyverisikring
scannede langt ud på parkeringspladsen og spærrede for fjernbetjeninger.

http://ing.dk/artikel/103507-radio-kaos-saetter-danske-bilnoegler-ud-af-spillet

mvh
Alex Christensen

Fra : Veset

Dato : 07-12-10 13:33

On Tue, 7 Dec 2010 09:17:58 +0100, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

>Oplever I noget tilsvarende? Og hvordan kan det være, at den helt kan sættes
>ud af funktion?

Jeg oplever det samme ved Bornholms Velkomstcenter. Det er noget med
Rønne Havns radiotrafik der går ind og blokerer frekvensen. Den
forklaring fik jeg af VW i Rønne.
--
Veset
VW Touran Van 2.0 TDI TL

Fra : Klaus G.

Dato : 07-12-10 21:51

> Oplever I noget tilsvarende? Og hvordan kan det være, at den helt kan
> sættes ud af funktion?
Fjernbetjente lastbilkraner har det også med at jamme signalerne.

--
Klaus G

Fra : Ivar

Dato : 07-12-10 23:09

Martin Bak skrev:

> Oplever I noget tilsvarende?

Næh. Låse fungerer med radiobølger. En sender, der sender med
nøjagtig samme frekvens, vil forstyre den. Nu er frekvenserne
heldigvis blevet allokeret til forskellige opgaver, så radiosendere
til fly og andre ting ikke bruger de samme frekvenser som låse.

Enhver modtager kan konstrueres med mere eller mindre god selektivitet.
En modtager med dårlig selektivitet, vil lade sig forstyre af andre
frekvenser. Den sorterer ikke ordentligt de uønskede frekvenser fra.

Problemet vil være afhængig af bilmodel og årgang.

Ivar Magnusson

Fra : .J.S...

Dato : 07-12-10 23:40

"Ivar" wrote in message news:mn.3d6d7dac5bf124cd.31159@nozpamwebspeed.dk...

Martin Bak skrev:

> [...]

En modtager med dårlig selektivitet, vil lade sig forstyre af andre
frekvenser. Den sorterer ikke ordentligt de uønskede frekvenser fra.

Tilsvarende kan en dårligt konstrueret sender brede sig 'splatte' så den
forstyrrer en modtager på en anden frekvens, uanset hvor selektivt
modtageren er konstrueret.

mvh/JS

Fra : Ivar

Dato : 08-12-10 19:02

..J.S... skrev:

> Tilsvarende kan en dårligt konstrueret sender brede sig 'splatte' så den
> forstyrrer en modtager på en anden frekvens, uanset hvor selektivt modtageren
> er konstrueret.

Så er senderen ikke lovlig.

Fra : Per

Dato : 08-12-10 08:39

Martin Bak wrote:
> [...]
> jeg ikke. Her har jeg haft samme oplevelse med Camryen.
>
> Oplever I noget tilsvarende? Og hvordan kan det være, at den helt kan

Flere amatørradiofrekvenser bruger samme som fjernbetjente centrallåse /
alarmer - og de kan meget nemt forstyrre pga. langt højere sendeeffekt.

Et trick, der viker - og så er det ikke engang løgn - jeg bruger det ofte
selv !

Hold din fjernbetjening presset ind mod din hage, når du bruger den. Så
virker din krop som en reflektor = forstærkning af radiosignalet fra din
remote. Du kan øge rækkevidden betydeligt med det trick.

Det virker kun på radiotransmittere ikke på IR fjernbetjeninger.

ex her: http://www.youtube.com/watch?v=_jACSPipPSE

mvh. Per

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 08-12-10 17:33

Martin Bak wrote:
> [...]
> jeg haft samme oplevelse med Camryen.
>
> Oplever I noget tilsvarende? Og hvordan kan det være, at den helt kan sættes

I sjældne tilfælde kan det være bevidst radiojamming fra kriminelle som
så får frit løb til at gå ind i bilen fordi centrallåsen ikke er blevet
aktiveret. - Er demonstreret i TV (Var det i Kontant??) og siges at
foregå på bl.a. på p-pladser foran indkøbscentre.

/Lars