Et andet færdselsspørgsmål...
Fra : Ukendt

Dato : 06-12-10 08:46

Foranlediget af den sidste tråd om færdselsloven

Lad os nu antage, at man rent faktisk er i en situation, hvor der er
køkørsel og trafikken føres frem i flere baner - som fx en tur ud af
hovestaden en eftermiddag.
Jeg ligger i et af midtersporene, men ønsker at holde en fornuftig afstand
til forankørende. Det betyder imidlertid, at der er plads til mindst en bil
mellem mig og forankørende. Som alle ved bliver dette hul jo hurtigt fyldt
af en bil, der enten trækker ind fra højre eller venstre. Da jeg naturligvis
ikke ønsker at bringe min eller andres sikkerhed i fare, er jeg nødt til at
lade mig falde tilbage, så der atter er afstand - jeg slipper speederen en
smule - og skaber plads til en ny bil eller to - hvorefter proceduren
gentager sig - nærmest i det uendelige. Efterhånden er jeg til gene for
trafikken i mit spor og må trække til højre - og til højre - og ender med at
'parkere' i indersporet - eller alternativt - kører med meget langsom fart i
et af midtersporene og skaber en bremsebølge bagud.

I den foregående tråd var der mange svar, der sikkert var korrekte ud fra en
juridisk vinkel, men aldeles uden forbindelse med virkeligheden -
Det er fx ganske umuligt at overholde færdselslovens regler en eftermiddag
på motorvejen sydpå - og landevejen er om muligt endnu værre.

De juridiske aspekter:
Det er ulovligt at køre for tæt på forankørende -
Hvis en billist trækker ind mellem to biler skaber denne en situation, hvor
to billister kører for tæt på forankørende - den der trækker ind, og den der
ligger bag denne.
Kan begge idømmes bøde?

Hvis den oprindelige anden bil, nu den tredje, sætter hastigheden ned for at
holde afstand til den fra højre/venster kommende bil - og derved når ned på
en 'for lav' hastighed i forhold til forankørende, bør denne skifte til en
anden bane længere mod højre.
Men ved fx meget tæt kørsel - hastigheden føres frem i flere baner,
bestemmes af forankørende mm, er hastigheden formentig ens i alle eller de
fleste spor - den kan sågar være højere i en af de midterste baner.
Kan jeg idømmes en bøde for chikanekørsel ved at nedsætte hastigheden så der
opnås tilstrækkelig afstand?
Hvad er konsekvensen, hvis jeg skifter bane mod højre og min hastighed er
lavere end de bagfrakommendes?

Og spar os nu for den der med at køre en halv time før eller vente fire
timer med at køre hjem -

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-10 09:47

Firstname Lastname skrev:

> [...]
> 'parkere' i indersporet - eller alternativt - kører med meget langsom fart i
> et af midtersporene og skaber en bremsebølge bagud.

Jeg kører som du beskriver uden at møde det problem du angiver.
Den måde at køre på er med til at forhindre at der opstår køer
som ville forsinke meget mere end den falden tilbage der somme
tider bliver nødvendig.

Jeg har desværre glemt linket, men jeg så en YouTubevideo hvor en
amerikaner forklarede hvordan han i dag kommer hurtigere frem ved
at køre på den måde frem for tidligere hvor han kørte op i røven
af den forankørende og prøvede at mase sig frem.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 06-12-10 10:01

"Firstname Lastname" skrev

> I den foregående tråd var der mange svar, der sikkert var korrekte ud fra
> en juridisk vinkel,
Det er nok fordi dette er en juragruppe.
Alm. forslag eller svar på om hvordan man bedst afvikler trafikken passer
bedre i bilgruppen eller politik trafik.

> Det er fx ganske umuligt at overholde færdselslovens regler en eftermiddag
> på motorvejen sydpå
Ja stort set,
men nu er loven og håndhævelsen af den ikke så firkantet, så det regner ikke
med bøder om eftermiddagen.

> Og spar os nu for den der med at køre en halv time før eller vente fire
> timer med at køre hjem -
Du vil ikke have juridiske svar for de har ingen forbindelse med
virkeligheden, og det eneste gode svar om at tage den tid det tager vil du
spares for.

Hold til højre og hold afstand.
Færdselsloven:
Placeringen på vejen.
§ 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i
øvrigt holde så langt til højre som muligt.
Stk. 3. Afstanden til foran kørende skal afpasses på en sådan måde, at der
ikke er fare for påkørsel, hvis køretøjet foran standser, eller dets
hastighed nedsættes.

Hvordan du omsætter det til praktisk kørsel er op til dig.

mvh
Alex Christensen

Fra : Soeren Friberg

Dato : 06-12-10 10:10

Den 06-12-2010 10:00, alexbo skrev:
> [...]
> hastighed nedsættes.
>
> Hvordan du omsætter det til praktisk kørsel er op til dig.

Men det er rent faktisk lovligt at overhale, og det er det
problematikken handler om.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : alexbo

Dato : 06-12-10 10:41

"Soeren Friberg" skrev

> Men det er rent faktisk lovligt at overhale, og det er det problematikken
> handler om.

Næh, den handler om at nogen trækker ind og er til ulempe, det er ikke
lovligt.

Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-10 10:44

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev >
> Du vil ikke have juridiske svar for de har ingen forbindelse med
> virkeligheden, og det eneste gode svar om at tage den tid det tager vil du
> spares for.

Nej - jeg ville bare påpege, at situationen ikke opstår fordi jeg er kørt
hjemmefra til normal tid -
Den situation, som blev nævnt, der fik det svar med at køre en halv time
før, kunne lige så vel opstå en halv time før.
Fx skal jeg i morgen være et sted1½ time herfra - jeg afsætter 2 timer, men
lur mig om ikke jeg alligevel kommer i sidste øjeblik.
Og trafikken ud af København vil jo ikke blive anderledes af at jeg siger
til min chef, at jeg i dag har valgt at køre hjem en halv time før - det er
et kaos i det meste af 4 timer.

Med hensyn til de juridiske svar, så er de naturligvis affødt af en
virkelighed - problemet er jo bare, at man eneten skal vælge at overtræde
bestemmelsen om ikke at være til gene - eller at man ikke kan overholde
afstandskravet - altså at man uanset alle de gode regler under alle
omstændigheder vil overtræde loven.

Fra : Jet

Dato : 06-12-10 02:04

On 6 Dec., 09:46, "Firstname Lastname" <None> wrote:

> Jeg ligger i et af midtersporene,

Du skal altid køre i højre kørebane, kun ved overhalinger må du trække
ud.

Hvor der er 3 kørebaner må 2 gerne overhale hinanden, eks. en LKW
overhaler en LKW og i 3 spor overhaler du.

/jet

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-10 10:35

Du skal altid køre i højre kørebane, kun ved overhalinger må du trække
ud.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Og det er så her virkelighedsopfattelsen begynder at krakelere.
"Og hvis vi alle havde en færdselsbetjent til at køre os på arbejde, ville
der aldrig ske uheld."

Nu mente jeg det fremgik med en vis tydelighed, at vi ikke taler om en
situation, hvor jeg er alene med en eller to andre på en 8 sporet motorvej.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 06-12-10 02:40

On 6 Dec., 10:04, Jet <jetro...@gmail.com> wrote:

> Du skal altid køre i højre kørebane, kun ved overhalinger må du trække
> ud.

I eksemplet her er der tale om en køsituation, hvor alle spor på
kørebanen er fyldt op. I en sådan situation gælder reglen om højrehold
naturligvis ikke (den ville f.eks. gøre det umuligt for nye bilister
at komme på motorvejen), ligesom reglen om afstand skal forstås
anderledes relativt, end når der køres med fuld fart. Man må godt køre
tæt på motorvejen, hvis hastigheden er lav nok til at det er
forsvarligt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-10 12:10

Kevin Borbye Edelvang skrev:

> kørebanen er fyldt op. I en sådan situation gælder reglen om højrehold
> naturligvis ikke (den ville f.eks. gøre det umuligt for nye bilister
> at komme på motorvejen)

Nej, det ville den ikke.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 06-12-10 05:02

On 6 Dec., 12:09, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Nej, det ville den ikke.
>
> 15. K rende skal under hensyntagen til anden f rdsel og
>          forholdene i vrigt holde s langt til h jre som muligt.

Jeg tror ikke, du er med på, hvad jeg mente. Jeg ved godt, man
naturligvis skal tillade indfletning osv, men i praksis vil det skabe
lange køer ved tilkørslerne, hvis lange køer på motorvejen kun må være
i højre spor. Hvilket sådan set var det, jeg anfægtede.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang