Hold til højre mand!!
Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-12-10 20:39

Inspireret af en udmærket artikel i mit nyeste motorblad har jeg et
spørgsmål til gruppen:

Det er jo altså ulovligt at foretage en overhaling inden om med mindre
man kan dokumentere køkørsel.

På ALLE danske veje er det jo altså almindeligt at blive i venstre
vejbane uagtet, at der er plads til højre.

En typisk situation på min strækning er at jeg konsekvent kører 110
(målt på min GPS). Det er ligeså konsekvent, at jeg i venstre vognbane
kan møde en 2-3 biler, der er låst fast af den forreste, der f.eks.
kører 100 km/t.

Hvad gør en retskaffen billigst, når nu endnu en billigst melder sig i
køen bag ved en?

1) kører ind i højre bane og overhaler hele lortet og kører ud i venstre
bane igen

2) kører ind i højre bane og lader den bagved kørende komme op i
venstrekøen. Derefter kører man pænt bagved igen (man vil jo gerne overhale)

3) bliver i venstre bane til den forreste idiot måske ikke gider spærre
for alle andre mere.

Eller er der en fjerde mulighed?
(Ikke et åbent spørgsmål om, at jeg bare kan køre 70 i højre bane og
spare benzin og CO2)

1) kø

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-12-10 20:47

Den 05-12-2010 20:38, Soeren Friberg skrev:
> retskaffen billigst

billist, skal det nok være her!

PS For god ordens skyld svarer FDM selvfølgelig ikke på problemet i
deres blad.

Og væk med al moralen her (jeg kører alligevel som det passer mig, og
bliver ved med det) Jeg spørger til JURAEN her!

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-12-10 21:00

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> wrote in message

> 3) bliver i venstre bane til den forreste idiot måske ikke gider spærre
> for alle andre mere.

Det kan du roligt gøre. Men det afhænger stadig af "idioten" om du kommer
videre.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-12-10 21:07

Den 05-12-2010 21:00, Uffe Kousgaard skrev:
> "Soeren Friberg"<hushovmesteren@msn.com> wrote in message

> Det kan du roligt gøre. Men det afhænger stadig af "idioten" om du kommer
> videre.

Nu ved jeg godt at politiet fuldstændig har opgivet at regulere
motorvejstrafikken, men jeg vil da mene, at jeg kunne tillægges en bøde
for ikke at trække til højre (ligesom resten af striben foran mig) eller
er der andre regler i sådan en situation?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-12-10 21:30

Den 05-12-2010 21:06, Soeren Friberg skrev:

> [...]
> for ikke at trække til højre (ligesom resten af striben foran mig) eller
> er der andre regler i sådan en situation?

Men jeg kunne da godt finde på at stille 500 kr. på højkant, hvis der
kommer en politibil bagved (de gider selvfølgelig heller ikke vente).
Jeg har nu en sjov fornemmelse af, at jeg kommer til at betale for
forreste idiots ulovlighed!

Fra : Leif Neland

Dato : 05-12-10 23:27

Den 05-12-2010 21:30, Soeren Friberg skrev:

> [...]
> kommer en politibil bagved (de gider selvfølgelig heller ikke vente).
> Jeg har nu en sjov fornemmelse af, at jeg kommer til at betale for

Du er vel igang med at overhale.

Leif

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-12-10 21:04

Den 05-12-2010 20:38, Soeren Friberg skrev:
> Eller er der en fjerde mulighed?

Ja
4) Som regel kan man trække ud i højre spor - overhale hele lortet - men
blive i højre spor de næste 3 - 4 km.

Men stadig, hvilke af de 4 muligheder kan man bonges for og hvilken
(hvilke) er juridisk korrekt, hvis I vil tage udfordringen op.

Færdselslove burde jo ikke være det mest indviklede!

Fra : KT

Dato : 05-12-10 21:13

?Kør hjemmefra ½ time før og hold dig til aktuel hastighed - uanset den er
90 eller 110 km/t - du når det nok!

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-12-10 21:23

Den 05-12-2010 21:13, KT skrev:
> ?Kør hjemmefra ½ time før og hold dig til aktuel hastighed - uanset den
> er 90 eller 110 km/t - du når det nok!

Vi er altså i en jura-gruppe!!!
Jeg har andre til at rådgive mig om mit liv

Fra : Michael Sørensen

Dato : 05-12-10 21:26

Den 05-12-2010 21:22, Soeren Friberg skrev:

> Vi er altså i en jura-gruppe!!!
> Jeg har andre til at rådgive mig om mit liv

Eftersom du i andet indlæg har nævnt, at du alligevel kører som det
passer dig, kan det måske være, du er en af dem jeg har set blive
"rådgivet" i Politijagt på Kanal 5?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-12-10 21:33

Den 05-12-2010 21:26, Michael Sørensen skrev:

> Eftersom du i andet indlæg har nævnt, at du alligevel kører som det
> passer dig, kan det måske være, du er en af dem jeg har set blive
> "rådgivet" i Politijagt på Kanal 5?

Det tror jeg ikke. Jeg har kun fået en bøde for et ulovligt højre-sving
i mit liv. Min bemærkning var mere tænkt for at undgå fuldstændig
uvidenskabelige, juridiske indlæg som dette i en dk.videnskab.jura gruppe!

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-12-10 21:48

Den 05-12-2010 21:26, Michael Sørensen skrev:
> Politijagt på Kanal 5?

Jeg ser ikke reklamer for politiet efter den vanvittige håndtering af
COP 15, der må få selv højrepolitiske (nærmest) som mig til at klø sig i
håret.

Fra : KT

Dato : 06-12-10 06:27

?Du spørger jo selv 'hvad gør en retskaffen bill.....' og senere spørger du
efter et alternativ.

Mit forslag er både retskaffent og et alternativ til dine løsninger.

Altså spar dit brokkeri!

Knud

Fra : Soeren Friberg

Dato : 06-12-10 06:39

Den 06-12-2010 06:26, KT skrev:
> Mit forslag er både retskaffent og et alternativ til dine løsninger.

Hvis du mener, at dit forslag er retskaffent bedes du henvise til hvilke
paragraffer i færdselsloven, der indikerer dit retskafne, alternative
forslag. Dit forslag har INTET med færdselslove at køre, men beskriver
en moralsk opfattelse af, hvordan jeg bør køre. Nu er det sådan, at jeg
intet sted i tråden underholder med, hvordan jeg rent faktisk kører, da
det jo altså er ret uinteressant her.

Fra : KT

Dato : 06-12-10 19:09

?Der er ingen regler i færdselsloven som forhindrer dig i at køre hjemmefra
lidt tidligere.
Der er heller ingen regler, som forhindrer dig i at holde en adstadig
hastighed som dine medtrafikanter.
Derfor kan mit forslag kun være retskaffent - der er intet ulovligt i at
gøre sådan.

Knud

Fra : Soeren Friberg

Dato : 06-12-10 19:49

Den 06-12-2010 19:08, KT skrev:
> [...]
> hastighed som dine medtrafikanter.
> Derfor kan mit forslag kun være retskaffent - der er intet ulovligt i at

Ja, men det er da et logisk og veldokumenteret svar på om man skal
forblive i venstre vejbane i forbindelse med en overhaling eller noget
andet. Lad mig lige tænke: Tjow det ville jo heller ikke være i strid
med færdselsloven, hvis jeg blev hjemme fra arbejdet eller solgte bilen
og kørte med tog. Men er det ikke ligesom lidt irrelevant, når du mener,
at alt, hvad der ikke er ulovligt, er relevante svar på trådens emne.
Jeg har lidt på fornemmelsen, at du ikke er i nærheden af at være jurist
eller besidde juridisk viden. I denne tråd er dine bidrag i hvert fald
vrøvl fra først til sidst.

Herudover vil jeg mene, at Bertel Lund Hansen og et par andre svarer
relevant og korrekt.

Fra : alexbo

Dato : 05-12-10 21:33

"Soeren Friberg" skrev

> [...]

> køen bag ved en?

> 1) kører ind i højre bane og overhaler hele lortet og kører ud i venstre

Det burde ikke kunne lade sig gøre, den eneste grund til at køre i venstre
bane er jo at man er ved at overhale nogen i højre.

> Eller er der en fjerde mulighed?

Hvis der er plads i højre bane hvad der åbenbart er, så træk ind i den og
hold afstanden til bilen skråt til venstre, så er der en mindre der klistrer
sig til venstre bane.

Den eneste der har god grund til at køre i venstre bane er den der kører
lige bag den forreste.

mvh
Alex Christensen

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-12-10 21:41

Den 05-12-2010 21:32, alexbo skrev:

> [...]
>
> Hvis der er plads i højre bane hvad der åbenbart er, så træk ind i den og
> hold afstanden til bilen skråt til venstre, så er der en mindre der

Min beskrivelse svarer til et billede i FDMs motor side 19 i nyeste nummer.

Vi er enige om, at jeg ønsker at køre med lovpligtig hastighed (hvad der
vel i øvrigt er juridisk ligegyldigt her). Det kommer jeg jo ikke rigtig
til ved at trække til højre - afvente at bilen, der har indhentet mig i
køen i venstre bane har passeret - og så trække ud igen bag ved den eller?

Det her er jo en situation, der opleves hver dag på Holbæk motorvejen i
hvert fald.

Fra : alexbo

Dato : 05-12-10 21:58

"Soeren Friberg" skrev

> Min beskrivelse svarer til et billede i FDMs motor side 19 i nyeste
> nummer.

Ja han fik så også en bøde og et klip.
Enten tog han chancen og overhalede indenom.
Eller han kendte slet ikke reglerne for overhaling, dem må man formode han
så har lært.

> [...]
> køen i venstre bane har passeret - og så trække ud igen bag ved den eller?

Nej, men det har du så heller ikke noget ultimativt krav på.
Du har pligt til at overholde færdselsloven, det vil sige overhale til
venstre, kan du ikke det må du lade være.
Du har også pligt til at holde til højre, så det skal du gøre, uanset at
andre ikke følger reglerne bør du gøre det.
Så længe den forrreste ikke trækker ind kan du ikke overhale og så er der
ingen grund til at køre i venstre bane, det kan koste en bøde for
venstrekørsel, lige præcis det du klager over så mange gør.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hauge

Dato : 05-12-10 22:11

Den 05-12-2010 21:58, alexbo skrev:
> Så længe den forrreste ikke trækker ind kan du ikke overhale og så er der
> ingen grund til at køre i venstre bane, det kan koste en bøde for
> venstrekørsel, lige præcis det du klager over så mange gør.

Men når den forreste ikke kører ind i højre bane, trækker denne jo en
meget lang hale efter sig, så er en højreoverhaling jo bare en
forbikørsel af en hurtigkørende kø, eller?

Er der en definition af, hvor hurtigt eller langsomt en række biler skal
køre, før det er en kø? Og selvfølgelig hvor mange biler den skal bestå af..

Mvh Hauge

Fra : Michael Haase

Dato : 05-12-10 22:21

Hauge skrev dette den 05-12-2010 22:11:

> [...]
>
> Er der en definition af, hvor hurtigt eller langsomt en række biler skal
> køre, før det er en kø? Og selvfølgelig hvor mange biler den skal bestå

Det er en forbikørsel, når
1) der er tæt trafik
2) Der er færdsel i flere vognbaner, og
3) din hastighed bestemmes af den forankørende i din vognbane
og derudover må man ikke skifte vognbane.

Ingen af disse kan vel siges at være opfyldt når der kun er trafik i det
ene spor på en motorvej.

Jeg mener at have hørt at den "uofficielle" definition på en kø er 3
biler eller mere, men der er ingen klar grænse

--
Michael Haase

Fra : Martin [TMM]

Dato : 06-12-10 14:43

Hej
On 05-12-2010 22:20, Michael Haase wrote:
> [...]
> og derudover må man ikke skifte vognbane.
>
> Ingen af disse kan vel siges at være opfyldt når der kun er trafik i det

Et eksempel fra den virkelige verden.
På ringvejen i Århus, i nordgående retning, kommer man på et tidspunkt
til krydset Randersvej-Hasle Ringvej mener jeg den hedder på det sted.
Der er tit kø til venstresvingsbanen ud af byen, der betyder at folk
holder i kø i ydersporet på ringvejen.
Jeg kommer kørende i det højre spor på vejen, og overhaler derfor
indenom når jeg fortsætter frem til krydset, for at køre lige over?
Derfor skal jeg holde mig bagved de ventende biler i venstresporet!
Motorvej eller ej.

Kan du se at det ikke holder i virkeligheden.

> Jeg mener at have hørt at den "uofficielle" definition på en kø er 3
> biler eller mere, men der er ingen klar grænse

Sådan som folk herinde har travlt med at jura ikke er hverken uofficiel
eller gætværk, kan den definition ikke bruges til noget.

Mvh
Martin

Fra : alexbo

Dato : 06-12-10 15:29

"Martin skrev

> [...]
> Jeg kommer kørende i det højre spor på vejen, og overhaler derfor indenom
> når jeg fortsætter frem til krydset, for at køre lige over?
Nej, du overhaler vestresvingende højre om, det er lovligt.

> Derfor skal jeg holde mig bagved de ventende biler i venstresporet!
> Motorvej eller ej.
Hvorfor skal du det?
du kender ikke svaret på dit første spørgsmål og er allerede i gang med
konklusionen.
Hvorfor spørger du når du alligevel ikke gider vente på svaret?

> Kan du se at det ikke holder i virkeligheden.
Hvad holder ikke?

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin [TMM]

Dato : 06-12-10 15:34

Hej
On 06-12-2010 15:28, alexbo wrote:
> Nej, du overhaler vestresvingende højre om, det er lovligt.

De er ikke alle venstresvingende. De fleste holder bare i køen da
venstresvingsbanen er fyldt op. De kunne med fordel selv have skiftet
til højre vognbane, men af ren og skær
"jeg-vil-køre-i-yderbanen"-mentalitet, gør de det ikke.

> Hvorfor skal du det?

Det har jeg vist selv svaret på.

> du kender ikke svaret på dit første spørgsmål og er allerede i gang med
> konklusionen.

Joda.

> Hvorfor spørger du når du alligevel ikke gider vente på svaret?

Retorisk.

> Hvad holder ikke?

"Loven" i forhold til virkeligheden.

Mvh
Martin

Fra : Snuden

Dato : 07-12-10 12:59

On Mon, 06 Dec 2010 15:33:52 +0100, "Martin [TMM]"
<tmm@--FJERNDETTE--trutter.dk> wrote:

> [...]
>til højre vognbane, men af ren og skær
>"jeg-vil-køre-i-yderbanen"-mentalitet, gør de det ikke.

At køre højre om den kø er en forbikørsel, ikke en overhaling. Fuldt
lovligt.

Fra : Hauge

Dato : 07-12-10 13:49

Den 07-12-2010 12:59, Snuden skrev:
> At køre højre om den kø er en forbikørsel, ikke en overhaling. Fuldt
> lovligt.

Og så er vi jo tilbage til det spørgsmål, som ingen tydeligt kan svare
på: Hvornår er en kø en kø, og ikke bare en flok biler der kører langsomt?

/Hauge

Fra : alexbo

Dato : 07-12-10 14:12

"Hauge" skrev

> Og så er vi jo tilbage til det spørgsmål, som ingen tydeligt kan svare på:
> Hvornår er en kø en kø, og ikke bare en flok biler der kører langsomt?

Men det har ikke noget med lige denne sag at gøre, det er en overhaling
højre om, det behøver der ikke være kø for.
En forbikørsel er noget helt andet, den kræver mindst to rækker af
tætkørende biler.

Færdselsloven:
Overhaling:
§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et
køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant
sving. Cyklist og fører af lille knallert kan overhale køretøjer af andre
arter til højre.

Forbikørsel og vognbaneskift i tæt færdsel:
§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der
bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et
køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane.
I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet
efter § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at
parkere eller standse.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin [TMM]

Dato : 07-12-10 14:52

Hej
On 07-12-2010 14:12, alexbo wrote:
> En forbikørsel er noget helt andet, den kræver mindst to rækker af
> tætkørende biler.

Så er vi tilbage ved mit spørgsmål på Ringvejen-Randersvej i Århus.
Jeg overhaler altså inden om, selv om der lige er blevet fortalt at det
er en forbikørsel.
Nu må der snart komme et klart svar på om jeg, og en hel masse andre
billister, skulle have klip i kortet, eller slet og ret en fratagelse.

/Martin

Fra : alexbo

Dato : 07-12-10 15:20

"Martin [TMM]" skrev

> Jeg overhaler altså inden om,
Gør du?

>selv om der lige er blevet fortalt at det er en forbikørsel.
Jaså.

> Nu må der snart komme et klart svar på om jeg, og en hel masse andre
> billister, skulle have klip i kortet, eller slet og ret en fratagelse.
Jaså ja det er muligt,
du har nu fået flere klare svar, vælg et af dem.

Jeg siger du overhaler lovligt højre om.
Snuden at der er en forbikørsel.
Og du selv en indenom overhaling.

Tre klare svar at vælge imellem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin [TMM]

Dato : 07-12-10 15:29

Hej
On 07-12-2010 15:20, alexbo wrote:
> Jeg siger du overhaler lovligt højre om.

Hvorledes overhaler man _lovligt_ inden om?
Tidligere i tråden postuleredes det at man netop _ikke_ kunne overhale
lovligt inden om.
Er det blevet tilladt siden?

> Tre klare svar at vælge imellem.

Ganske sikkert. Vi mangler bare et rigtigt svar, og ikke bare noget
gætværk og en værre kasten om med paragraffer.

Fra : Michael Haase

Dato : 07-12-10 19:25

Martin [TMM] skrev dette den 07-12-2010 15:28:
> [...]
>
> Hvorledes overhaler man _lovligt_ inden om?
> Tidligere i tråden postuleredes det at man netop _ikke_ kunne overhale

Læg lige mærke til at Alexbo siger: Lovlig overhaling *højre* om. Det er
ikke det samme som en overhaling *inden* om.
Det er tilladt overhale biler højre som, som skal dreje til venstre,
eller som tydeligt forbereder et venstre sving.

Spørgsmålet er så om man kan argumentere for at din kø tydeligt
forbereder et venstre sving, så man må overhale dem højre om. Men det må
vel i sidste ende komme an på politiets/dommerens humør på dagen.

> Ganske sikkert. Vi mangler bare et rigtigt svar, og ikke bare noget
> gætværk og en værre kasten om med paragraffer.

Næh, der er da et af de tre, som er det rigtige

--
Michael Haase

Fra : Martin [TMM]

Dato : 07-12-10 20:12

Hej
On 07-12-2010 19:24, Michael Haase wrote:
> Læg lige mærke til at Alexbo siger: Lovlig overhaling *højre* om. Det er
> ikke det samme som en overhaling *inden* om.

Ok, så siger jeg sq til politimanden at jeg overhalvede højre om, når
han påstår at jeg overhalede inden om.
Det skal nok vække begejstring.

> Det er tilladt overhale biler højre som, som skal dreje til venstre,
> eller som tydeligt forbereder et venstre sving.

Det kan jeg sådan set godt følge med i.
Hvorledes finder man så ud af om man overhaler inden om eller højre om?

> Spørgsmålet er så om man kan argumentere for at din kø tydeligt
> forbereder et venstre sving, så man må overhale dem højre om. Men det må
> vel i sidste ende komme an på politiets/dommerens humør på dagen.

Dommerens humør... Ok det kommer til at se godt ud i paragrafferne.
"Sigtede straffes for grov usømmelighed i forbindelse med §278b s2, da
dommeren var morgensur, grundet menstruation."

> Næh, der er da et af de tre, som er det rigtige

Så mangler vi blot at få præciseret hvilket et af dem du mener der er
det rigtige.

Mvh
Martin

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-12-10 08:17

Martin [TMM] wrote:

> Hvorledes finder man så ud af om man overhaler inden om eller højre
> om?

Hold dig til den officielle betegnelse, så er det lettere at finde ud
af.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Hauge

Dato : 08-12-10 09:20

Den 08-12-2010 08:17, Erik Olsen skrev:
> Hold dig til den officielle betegnelse, så er det lettere at finde ud af.

Så vælger man da bare højre om, så er det jo lovligt, i hvert fald at
dømme udfra en flok lommejurister.

/Hauge

Fra : Martin [TMM]

Dato : 08-12-10 15:29

Hej
On 08-12-2010 08:17, Erik Olsen wrote:
> Hold dig til den officielle betegnelse, så er det lettere at finde ud af.

Det er det jeg forsøger på. Jeg skal bare have fundet ud af hvilken en
af de nævnte betegnelser, der så bliver betegnet som "officiel".
For der bliver da vist ændret i betegnelser og benævnelser, som det lige
passer bedst til hver sine argumenter, til enhver tid.

Og så glemte du at svare på nogle af de andre ting jeg skrev.

/Martin

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-12-10 17:50

Martin [TMM] wrote:

> [...]
> For der bliver da vist ændret i betegnelser og benævnelser, som det
> lige passer bedst til hver sine argumenter, til enhver tid.

Kig i færdselsloven på

> Og så glemte du at svare på nogle af de andre ting jeg skrev.

Nej.

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-12-10 19:28

Martin [TMM] wrote:

> Hvorledes overhaler man _lovligt_ inden om?

Det er klart blevet besvaret hvornår overhaling må ske højre om.

Idiot.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 07-12-10 14:49

Hej
On 07-12-2010 12:59, Snuden wrote:
> At køre højre om den kø er en forbikørsel, ikke en overhaling. Fuldt
> lovligt.

Hvorfor det?
Forbikørsel højre om, er jo fastsat af at jeg selv også har trafik foran
mig. Det har jeg netop ikke i dette tilfælde, og derfor kan det vel lige
så godt kategoriseres som en overhaling inden om, som det kan være en
forbikørsel.
Der er endnu ikke nogen der har kunnet definere hvad en overhaling inden
om er i forhold til en forbikørsel. Og hvor forskellen er.
Denne forklaring gør heller ikke forskellen tydeligere. I hvert fald
ikke for mig.

Mvh
Martin

Fra : alexbo

Dato : 05-12-10 22:39

"Hauge" skrev

> Er der en definition af, hvor hurtigt eller langsomt en række biler skal
> køre, før det er en kø? Og selvfølgelig hvor mange biler den skal bestå
> af..

Nej ikke nogen konkrete tal, men det skal være stangkørsel hvor stængerne
bare kører med forskellig hastighed.
Man skal ikke kunne afgøre hvem der sætter hastigheden, stort set
"uendelige" rækker, det er ikke fem biler i den ene række og otte i den
anden.

Færdselsloven:
[...]

Det sidste er forbuddet mod slalomkørsel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Soeren Friberg

Dato : 06-12-10 07:35

> Ja han fik så også en bøde og et klip.

Jeg mener, at du henviser til artiklen side 17-18. Der var ingen, der
blev dømt på billedet side 19.

Fra : Henning

Dato : 05-12-10 22:05

>Vi er enige om, at jeg ønsker at køre med lovpligtig hastighed (hvad der

Der findes ikke noget som "lovpligtig hastighed" - hvor finder du det
begreb henne? Den forankørende kører formodentlig den hastighed han
gør af en årsag. Så længe den ikke er påfaldende lav, er der ikke
noget krav om minimumshastighed på motorvejen, blot din bil kan køre
50km/timen som minimum.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-10 01:17

Henning skrev:

> Der findes ikke noget som "lovpligtig hastighed"

Nej, men han mener bare at han ikke vil køre med en ulovlig
hastighed.

--
Bertel

Fra : Soeren Friberg

Dato : 06-12-10 06:44

> Nej, men han mener bare at han ikke vil køre med en ulovlig
> hastighed.

Da Henning citerer stærkt manipulerende og i øvrigt ikke er i stand til
bibringe tråden noget konstruktivt, havde jeg nu ellers ignoreret hans
ligegyldige indlæg. Jeg skrev:
"jeg ønsker at køre med lovpligtig hastighed (hvad der vel i øvrigt er
juridisk ligegyldigt her)"
og jeg fastholder, at reglen om at køre til højre ikke afhænger af
venstre banes aktuelle hastighed. Er det korrekt? I så fald forsøger
Henrik jo blot at afspore en diskussion, hvor han i øvrigt ikke har
noget bidrag.

Fra : Henning

Dato : 06-12-10 12:50

On Mon, 06 Dec 2010 06:43:52 +0100, Soeren Friberg
<hushovmesteren@msn.com> wrote:

>Da Henning citerer stærkt manipulerende og i øvrigt ikke er i stand til

Stærkt manipulerende? Hvordan det - jeg uddrager blot sætnignen om
"lovpligtig hastighed". En sådan findes ikke, det er derfor vrøvl hvad
der skrives.

Fra : Henning

Dato : 06-12-10 12:48

On Mon, 06 Dec 2010 01:16:59 +0100, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Nej, men han mener bare at han ikke vil køre med en ulovlig
>hastighed.
Vi ved ikke hvad han mener, jeg kan kun læse hvad der skrives.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-12-10 21:44

Den 05-12-2010 21:32, alexbo skrev:
> Den eneste der har god grund til at køre i venstre bane er den der kører
> lige bag den forreste.

Alle kører lige bag ved en bil foran. Forresten er det vel ikke et krav
i færdselsloven, at man skal vide, hvem der kører foran den foran?

Fra : alexbo

Dato : 05-12-10 22:09

"Soeren Friberg" skrev

> Alle kører lige bag ved en bil foran. Forresten er det vel ikke et krav i
> færdselsloven, at man skal vide, hvem der kører foran den foran?

Der er kun en forreste, den næste har god grund til at vise denne forreste
at han gerne vil forbi, de efterfølgende kan intet gøre før det er sket og
skal trække ind i højre bane.

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael Haase

Dato : 05-12-10 22:25

Soeren Friberg skrev dette den 05-12-2010 21:43:

> Alle kører lige bag ved en bil foran. Forresten er det vel ikke et krav
> i færdselsloven, at man skal vide, hvem der kører foran den foran?

Næ, men det er en krav at vide, at man ikke påbegynder en overhaling,
inden man er sikker på at man kan fuldføre den. Eller man evt kan
afbryde den, hvis det blive nødvendigt. Her kan man tydeligvis ikke
fuldføre den, så hvorfor overhovedet prøve?

--
Michael Haase

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-12-10 23:38

Den 05-12-2010 22:25, Michael Haase skrev:

> Næ, men det er en krav at vide, at man ikke påbegynder en overhaling,
> inden man er sikker på at man kan fuldføre den.

Jeg ved ikke, hvordan man kan vide om en forankørende vil trække til
højre eller ej, uden at have forsøgt at køre bag ved billisten. Når det
i øvrigt foreslås, at jeg skal køre th., hvis andre forsøger at ville
overhale, kunne det jo være at den anden billist også havde sat sig
grundigt ind i færdselsloven.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-12-10 16:14

Henning skrev

> blot din bil kan køre 50km/timen som minimum.

Mjahh "som på vandret vej kan og må fremføres med en hastighed af
mindst 40 km i timen."
§44 FÆL

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-12-10 12:15

Martin [TMM] skrev

> Der er endnu ikke nogen der har kunnet definere hvad en overhaling inden
> om er i forhold til en forbik rsel. Og hvor forskellen er.

Hvis du har et gyldigt kørekort og bruger det jævne mellemrum burde du
ikke være i tvivl - egentlig
Tvivlen opstår vel kun der hvor der er to-tre biler lænket til venstre
vognbane på motorvejen og der i øvrigt er frit?

- Peter

Fra : Hauge

Dato : 08-12-10 20:26

Den 08-12-2010 20:15, Peter Lykkegaard skrev:
> Tvivlen opstår vel kun der hvor der er to-tre biler lænket til venstre
> vognbane på motorvejen og der i øvrigt er frit?

Jeg tror faktisk at du er den eneste der har forstået det.

Mvh Hauge

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-12-10 05:32

Erik Olsen skre

> Det er klart blevet besvaret hvornår overhaling må ske højre om.

Sådan rent akademisk set så må man ikke /overhale/ højre om, der er
tale om forbikørsel

- Peter

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-12-10 18:02

Peter Lykkegaard wrote:
> Erik Olsen skre

> Sådan rent akademisk set så må man ikke /overhale/ højre om, der er
> tale om forbikørsel

Skam dig, Peter.

Der er tilfælde hvor overhaling højre om er påbudt, og det har været
omtalt i tråden.

Fra https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=133981

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-12-10 11:10

Erik Olsen skrev

> Skam dig, Peter.

Hov hov det er uden for emnet

- Peter

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-12-10 20:37

Peter Lykkegaard wrote:
> Erik Olsen skrev

> Hov hov det er uden for emnet

Nope, "skam dig, Peter" er on-topic i alle grupper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-10 21:48

Soeren Friberg skrev:

> Hvad gør en retskaffen billigst, når nu endnu en billigst melder sig i
> køen bag ved en?

Vælger løsning 3.

> 2) kører ind i højre bane og lader den bagved kørende komme op i
> venstrekøen. Derefter kører man pænt bagved igen (man vil jo gerne overhale)

Det kan man også vælge - især hvis ham bagved ligger lige i røven
af en.

> Eller er der en fjerde mulighed?

4. Træk helt til højre og hold samme fart som den langsomme
bilist.

--
Bertel

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-12-10 21:51

> [...]
> af en.

> 4. Træk helt til højre og hold samme fart som den langsomme

Ja, nærmere kommes det nok ikke. Vil du så hermed afvise, at en
politibil, der indhenter mig i yderbanen, ikke får den ide, at give mig
500 kr. i bøde?
(Jeg ved, at de kan finde på ejendommeligheder!)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-10 22:01

Soeren Friberg skrev:

> Ja, nærmere kommes det nok ikke. Vil du så hermed afvise, at en
> politibil, der indhenter mig i yderbanen, ikke får den ide, at give mig
> 500 kr. i bøde?

Jeg tør ikke udtale mig om lovligeheden af at ligge i en
venstrekø ved siden af en tom højrebane hvor situationen skyldes
et snøvl der ikke trækker til højre.

--
Bertel

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-12-10 23:39

> Jeg tør ikke udtale mig om lovligeheden af at ligge i en
> venstrekø ved siden af en tom højrebane hvor situationen skyldes
> et snøvl der ikke trækker til højre.

ok tak

Fra : Soeren Friberg

Dato : 05-12-10 23:48

> Jeg tør ikke udtale mig om lovligeheden af at ligge i en
> venstrekø ved siden af en tom højrebane hvor situationen skyldes
> et snøvl der ikke trækker til højre.

Det mest ekstreme jeg har oplevet er en stort set stillestående
venstrebane og en næsten tom højrebane! Så skal ham der billisten i
højre bane huske at bremse kraftigt op for ingen ting. Ellers overhaler
han jo inden om

Fra : Allan Soerensen

Dato : 06-12-10 10:28

"Soeren Friberg" <hushovmesteren@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bane huske at bremse kraftigt op for ingen ting. Ellers overhaler han jo

Han skal i hvert fald ikke begynde at overhale køen inden om.
Gør han det opstår der en farlig situation, når en fra køen i venstre
vognbane trækker over i højre vognbane.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-12-10 23:08

>Han skal i hvert fald ikke begynde at overhale køen inden om.
>Gør han det opstår der en farlig situation, når en fra køen i venstre
>vognbane trækker over i højre vognbane.

Tro mig, det sker ikke. INGEN i venstre bane kunne drømme om at rykke til
højre. Vi ser det hver eneste aften på Køge Bugt, hvor højre vognbane kan
være helt fri 4-5-600 m frem, mens 2. og 3. spor bremser/kører i kø. Det
sjove er så at ret mange fra 3. spor skal til højre i udfletningen, så de
skal på tværs 5 km længere fremme.

Det er en reel problemstilling, hvor færdselslovens bestemmelser og
virkeligheden kolliderer.

Mvh Maria

Fra : Soeren Friberg

Dato : 06-12-10 23:33

Den 06-12-2010 23:08, Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> højre i udfletningen, så de skal på tværs 5 km længere fremme.
>
> Det er en reel problemstilling, hvor færdselslovens bestemmelser og

Meget præcis beskrivelse - også på Holbækmotorvejen. Formodentlig er
forholdene ganske anderledes på en masse tomme jyske motorveje iflg.
vejdirektoratets kameraer.

Fra : Snuden

Dato : 07-12-10 13:06

On Mon, 6 Dec 2010 23:08:23 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>skal på tværs 5 km længere fremme.
>
>Det er en reel problemstilling, hvor færdselslovens bestemmelser og

Det er mere en problemstilling der viser, at danske bilister generelt
er elendige til at køre i kø. Jeg ser det også ofte på Køge Bugt, især
i området fra Ishøj ned mod Greve, og på Holbækmotorvejen, især
omkring Fløng

En vognbane kan sagtens bruges, selvom den bliver til frakørsel 5-600
meter længere henne - men gør man det er man "asocial" og "snyder sig
længere frem", og bliver derfor ikke lukket ind i næste vejbane når
man indikerer ønske om dette. Som resultat er inderste bane tom over
en meget længere distance end den burde være det - og alle holder i 2
baner og bander over den kø de selv kunne være med til at reducere ved
at bruge højre vognbane.

Fra : Michael Haase

Dato : 07-12-10 19:11

Snuden skrev dette den 07-12-2010 13:05:

> [...]
> en meget længere distance end den burde være det - og alle holder i 2
> baner og bander over den kø de selv kunne være med til at reducere ved

Hvis du kører fremad i indersporet, hvor der er frit, og der er kø i
ydersporene, hvor du senere vil ud. Så er det en overhaling du er i gang
mede, og dermed ulovligt. Hvis der derimod også er tæt trafik i
indersporet, så er det en forbikørsel, og så lovligt. Men så er der jo
lige en anden mindre detalje:
Hvis du krydser en afstribning, så udfører du et vognbaneskift, hvor
du som bekendt skal holde tilbage for trafikken i den bane du vil ud i.
Dette vil så betyde at du dermed også blokerer indersporet, og så er der
også sat godt og grundigt prop i for dem, som vil af i frakørslen.
Det er så en helt anden historie, hvis man IKKE krydser en afstribning,
da det så er flettereglen, som gælder.

--
Michael Haase

Fra : HKN

Dato : 07-12-10 16:36

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1408236.ece

Her svarer politiet på dit spørgsmål.

Mvh
Henrik

Fra : Soeren Friberg

Dato : 07-12-10 16:49

Den 07-12-2010 16:35, HKN skrev:
> http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1408236.ece
>
> Her svarer politiet på dit spørgsmål.
>
> Mvh
> Henrik
Næ, der svares ikke på ret meget. Artiklen virker også utroværdig, når
politimanden end ikke kender de korrekte bødestørrelser, men
Ekstrabladet er sjældent kilde til noget korrekt.

Fra : alexbo

Dato : 07-12-10 17:40

"Soeren Friberg" skrev

> Næ, der svares ikke på ret meget. Artiklen virker også utroværdig, når
> politimanden end ikke kender de korrekte bødestørrelser, men Ekstrabladet
> er sjældent kilde til noget korrekt.

Det er jo heller fordi du er særlig konkret omkring bødestørrelserne.
Det er nærmest sådan et "jeg ved bedre" indlæg uden at fortælle hvad du ved
bedre.

I Ekstrabladet er angivet en bøde på 500 kr. for ikke at holde til højre, og
det er korrekt.

Færdselslovens:
15, stk. 1
Undladt at holde så langt til højre som muligt
Motorkøretøj, knallert eller cykel 500 kr.

Hvad mener du bøden er på?

mvh
Alex Christensen

Fra : Soeren Friberg

Dato : 07-12-10 19:09

Den 07-12-2010 17:40, alexbo skrev:
> [...]
> 15, stk. 1
> Undladt at holde så langt til højre som muligt
> Motorkøretøj, knallert eller cykel 500 kr.

Og der er angivet en bødestørrelse på 500 kr. for at overhale indenom,
hvilket er det rene vås. Det er meget utroværdigt, at selv politiet ikke
kender almindelige bødestørrelser.

Fra : Michael Haase

Dato : 07-12-10 19:30

Soeren Friberg skrev dette den 07-12-2010 19:08:

> Og der er angivet en bødestørrelse på 500 kr. for at overhale indenom,
> hvilket er det rene vås. Det er meget utroværdigt, at selv politiet ikke
> kender almindelige bødestørrelser.

Og du er selvfølgelig 100% sikker på at bøden ikke var 500 kr den 16/9,
hvor artiklen er fra? Hvad var den så om man må spørge?
Det er først for nylig, der er blevet talt om at sætte de laveste bøder
op, ihvertfald efter oktober.

--
Michael Haase

Fra : Soeren Friberg

Dato : 07-12-10 19:39

Den 07-12-2010 19:30, Michael Haase skrev:

> [...]
> hvor artiklen er fra? Hvad var den så om man må spørge?
> Det er først for nylig, der er blevet talt om at sætte de laveste bøder

Ja, det er jeg 100 på. Hvis du vil andet end komme med et ligegyldigt
pladderindlæg, kunne du jo dokumentere at betjenten har ret og jeg fejl.
Et tip kunne jo være at benytte retsinfo, der jo også har en historik.

Fra : Michael Haase

Dato : 07-12-10 19:47

Soeren Friberg skrev dette den 07-12-2010 19:39:

> Ja, det er jeg 100 på. Hvis du vil andet end komme med et ligegyldigt
> pladderindlæg, kunne du jo dokumentere at betjenten har ret og jeg fejl.
> Et tip kunne jo være at benytte retsinfo, der jo også har en historik.

Jamen så vil jeg da så sandelig anbefale følgede publikations side 3
lidt under midten:
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9E9B00-61BB-4884-865E-C2477291CE63/0/p669_hvadkosterdet_0409.pdf

"undladt at holde så langt til højre som muligt: Motorkøretøj kr 500,
knallert kr 500, cykler kr 500"

--
Michael Haase

Fra : Soeren Friberg

Dato : 07-12-10 19:50

Den 07-12-2010 19:47, Michael Haase skrev:

> [...]
>

> "undladt at holde så langt til højre som muligt: Motorkøretøj kr 500,

Øh, nu handlede det så om at overhale indenom!

Fra : Michael Haase

Dato : 07-12-10 19:58

Soeren Friberg skrev dette den 07-12-2010 19:49:

> Øh, nu handlede det så om at overhale indenom!

Ok. jeg hade så parkeret i ydersporet, da jeg havde læst 1. afsnit
Egentlig spøjst at overhalingen ikke er noteret i bødekataloget. Jeg har
ihvertfald ikke kunne finde den.

--
Michael Haase

Fra : Soeren Friberg

Dato : 07-12-10 20:04

Den 07-12-2010 19:58, Michael Haase skrev:
> Egentlig spøjst at overhalingen ikke er noteret i bødekataloget.

Næ, det er det ikke. Du ser jo en ret lang tråd om problematikken, hvor
mindst 2 deltagere er velkvalificerede eksperter (så følger der jo altid
en masse grus med i sådan en tråd på et offentligt net)

Fra : Hekatombe

Dato : 07-12-10 20:14

Den 07-12-2010 19:58, Michael Haase skrev:

> Ok. jeg hade så parkeret i ydersporet, da jeg havde læst 1. afsnit
> Egentlig spøjst at overhalingen ikke er noteret i bødekataloget. Jeg har
> ihvertfald ikke kunne finde den.

Det "koster" hvertfald et klip: Side 10 "Tilsidesættelse af regler om
overhaling (færdselslovens § 21 stk 1 - 3)" , men jeg kan hellere ikke
finde noget om bøden.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 07-12-10 20:42

> [...]
> hvor artiklen er fra? Hvad var den så om man må spørge?
> Det er først for nylig, der er blevet talt om at sætte de laveste bøder

Ekstrabladet og de politifolk, der fodre dem med informationer, aner
ikke, hvad de skal skrive om bøder for overhaling indenom. Her er den
dog rigtigt noteret i en artikel fra 18/3-2008:

http://ekstrabladet.dk/biler/article985430.ece