Ny bil nr. 2
Fra : Christian Jacobsen

Dato : 05-12-10 20:36

Hej i gruppen

Jeg har fået nyt job, og skal bruge en ekstra bil.

Jeg har desværre ingen ide om hvad der findes af biler der kan
tilfredsstille mine behov. Jeg vil derfor høre om der er nogen herinde der
vil pege mig i retning af mærke/model der kan passe:

Jeg lister lige min ønsker:
Kørselsbehov: 75-200km dagligt
Størelse: Lille
Pris: 40.000 - 50.000
Km. max 150.000
Døre: 4 døre (eller 5).
Benzinøkonomi: ca. 20km/l
ABS
Airbags
Undervognsbehandlet.
Rimelig velholdt
Årgang: 2003 - ?
Fjernbetjent lås
Radio/CD (gerne ratbetjent, men ingen krav)
Gerne fartpilot, men ingen krav

Håber nogen kan vejlede mig i rette retning...

Mvh

/CJ

Fra : Ivan Madsen

Dato : 05-12-10 21:22

On Sun, 5 Dec 2010 20:36:13 +0100, "Christian Jacobsen"
<Christian.Jacobsen00@gmail.com> wrote:

> [...]
>Radio/CD (gerne ratbetjent, men ingen krav)
>Gerne fartpilot, men ingen krav
>
>Håber nogen kan vejlede mig i rette retning...

Der er jo rigtig mange - kig på Toyota Yaris - de har et pænt ry, men
til 20 km/l snakker vi ikke raketfart. En Punto JTD magen til min
ville også kunne gøre det fint, men der ikke så mange af dem til salg
og de har ofte kørt langt. Min har gået 270000 - tager de 2x70 km pr
dag som en oplevelse og tøffer af sted med 22-25 km/l.

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 07-12-10 21:48

"Ivan Madsen" wrote in message

[...]

---------------------------------------
Tak for svar.

Jeg har tidligere prøvekørt punto, og var ikke begejstret. Det kan
selvfølgelig have ændret sig med årene.
Yaris holder jeg lige øje med også.

/CJ

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-12-10 03:32

"Christian Jacobsen" <Christian.Jacobsen00@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Radio/CD (gerne ratbetjent, men ingen krav)
> Gerne fartpilot, men ingen krav
>
> Håber nogen kan vejlede mig i rette retning...

Jeg ser en konflikt imellem kravet til pris, kørselsbehov, årgang og
kmstand.

En bil, der er egnet til daglige ture på 200 km, skal op i
Yaris/Polo-størrelse.
De små bybiler bliver for ulidelige til den slags.

Men med de krav, du sætter til bilen, lander du på 65000 kr og op efter.

PSA's 1,4 HDI motor er god og komforten god i Citroen C3.
Ulemper i forhold til andre mærker.
Risiko for utætte dysepakninger omkring 100.000 km - Dyrt at få fikset
Kileremsskive har tendens til at slippe vulkaniseringen - heller ikke
gratis.
Dårlige originalværksteder. Kommer let til at se slidt ud indvendigt.
Fordele er god brændstoføkonomi, solid motor, gode bremser - Bremseassistent
restistent mod rust, relativ lav anskaffelsespris.

Toyota Yaris, men dyrere. Kender ikke bilen fra andet end prøveture.
Knap så komfy er Hyindai Getz 1,5 CRDi, Meget lavgearet Mere tilbøejelig til
rust.
ca. samme pris som Citroen C3.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : AS

Dato : 07-12-10 19:49

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> wrote in message

> restistent mod rust, relativ lav anskaffelsespris.

Bremseassitent? Hvad/hvem er det?

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-12-10 23:23

"AS" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> wrote in message

> Bremseassitent? Hvad/hvem er det?
Computerovervågning af bremsepedalen. Måler den hastighed, du træder på
bremsepedalen og griber ind med øget bremsekraft, hvis du linder lidt på
pedalen efter et meget hurtigt tryk. Det klipper mange meter af din
standselængde.
Efterfølgende modeller har også fået ESP.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : AS

Dato : 09-12-10 00:00

> [...]
> bremsepedalen og griber ind med øget bremsekraft, hvis du linder lidt på
> pedalen efter et meget hurtigt tryk. Det klipper mange meter af din

Stor del af verden kender det som ABS. Så skulle ikke være underlig
misforståelse.

> Efterfølgende modeller har også fået ESP.

ESP? Ellers skal den også kaldes "elektronisk stabilitets assistent"

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-12-10 00:42

> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> wrote in message

> Stor del af verden kender det som ABS. Så skulle ikke være underlig
> misforståelse.

Bremseassistent er ikke ABS!

Her er et eksempel på det:
http://www.youtube.com/watch?v=PyC6KlL9V20

På Citroenerne tændes katastrofeblinket også automatisk, når bremserne har
været aktiveret så hurtigt, at bremse assistenten er blevet aktiveret.

Konceptet i Brake Assist System er følgende.
Når folk overraskes af en forhindring, træder de meget hurtigt og meget
hårdt på bremsen, men slækker lidt på den igen øjeblikket efter for igen at
træde hårdt til, når hjernen har analyseret situationen.
Altså, øjet ser en forhindring, kroppens reaktive system reagerer, og der
bremses hårdt, Kroppen overraskes igen af den hårde opbremsning, og
bremsetrykkes slækkes lidt. Hjernen bliver færdig med at processere
synsindtrykket, og man reagerer kognitivt ved at bremse hårdt igen for at
undgå forhindringen.

Fakta er, at kroppens reaktioner forøger den kortest mulige standselængde
med op til 40%
Derfor har man lavet BAS "Brake Assist System". Det overvåger bremsepedalens
vandring, tryk og hastighed.
Bliver du overrasket, og hamrer på bremsen, griber systemet fat og forøger
bremsekraften, når du slækker kortvarigt.
Dermed bliver standselængden ca. 40% kortere, og katastrofeblinket
aktiveres.
ABS sørger blot for at hjulene ikke blokerer, så du bevarer
styringsmuligheden.

Hvis du ikke har prøvet at aktivere BAS ved en uforudset forhindring, vil du
overrasket over, hvor hårdt en bil er i stand til at bremse, når du engang
prøver det.
En Citroen C3 smider virkeligt ankeret, når der hugges i, i en overraskende
situation.

Det sker,a t systemet aktiveres, fordi en Tosse kommer farende ud fra en
sidevej lige foran een, og får stoppet bilen en ½ meter ud over hajtænderne,
og man pr reaktion hugger foden på bremsepedalen for så at slippe igen,
fordi han fik standset.
Da griber BAS lige bremserne kortvarigt og bilen bremser kraftigt, indtil
systemet registrerer, at du har fjernet foden fra bremsen igen.
Det kan godt gi lidt røde ører, når konen brokker sig vildt over den
voldsomme opbremsning
Men systemet virker, altså den dag man får brug for det.

De fleste nye biler i dag har BAS sammen med ABS og ESP.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-12-10 00:47

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> skrev i meddelelsen

http://www.brakeassist.com/brakeassist.html

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : AS

Dato : 09-12-10 22:42

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> wrote in message
> Bremseassistent er ikke ABS!

Beklager, jeg har ikke læst ordentligt. Så kom der andre tanker. Hvor længe
systemet presser på bremserne efter man slipper foden? Der kan sagtens ske,
at elektronik bestemmer en dag, at der skal bremses nu og kraftig. Man kan
godt forestiller sig en situation, hvor man kan ikke undgå sammenstød bare
ved direkte bremsning. Sumpelt bare for kort afstand til det. Det kan
muligvis undgås, hvis efter kort bremsning svinger man til siden - det
bliver muligt ved lavere hastighed. Hvis bremsetid forlænges, kan det gå
galt.
Jeg har også en underlig oplevelse fra ABS verden. Altid, som jeg hørt, når
ABS ikke fungerer længere, simpelten fungerer ikke. Dvs., man kan presse
bremsepedalen og blokere hjulerne, som man vil. I min tilfælde var, at efter
mindst tryk på pedalen kobles ABS og jeg får slag tilbage. Bilen bremser
bare minimalt. I byen er det ikke særligt godt at køre. Man skal ikke tænke
først om sommerdæks skyld. Ja, der var nye sommerdæk, men midt om someren.
Defor jeg vil helst selv bestemmer, hvor meget og hvor længe _jeg_ vil
bremse.

Fra : Anders Majland

Dato : 10-12-10 09:58

> [...]
> Jeg har også en underlig oplevelse fra ABS verden. Altid, som jeg hørt,
> når ABS ikke fungerer længere, simpelten fungerer ikke.

Selvfølgelig kan der også opstå defekter i ABS og bremseasistent systemer.
Og med en fejl på ABS der bevirker at bilen ikke bremser kørte du da vel
ikke videre ?

Elektronik er (normalt) meget hurtigere end vi som mennesker. Reaktionstider
i ms eller us (mikrosekunder) er normen. Så det er ikke sådan at
bremseassitenten bliver hængende på bremsen hvis du slipper den. Hvis du
slipper bremsen så slipper den også uden at du når at bemærke det.

Men hvor jeg ikke er i tvivl om ABS utvivlsomt er af det gode er
bremseassistenen overflødig hvis føreren er ordentligt udddannet ! Men det
er ikke uden grund at man lave bremseøvelser på køretekniske kurser for det
er åbenbart svært at banke ind i hovedet på folk at foden bare skal i
kælderen og bliver der... Så er det nemmere at lave noget elektronik der
kompenserer for at mange instinktivt slipper lidt på bremsen igen

Fra : AS

Dato : 10-12-10 20:25

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message

> Selvfølgelig kan der også opstå defekter i ABS og bremseasistent systemer.
> Og med en fejl på ABS der bevirker at bilen ikke bremser kørte du da vel
> ikke videre ?

Ja, bare videre. Så opdager man også håndbremsen. Ellers det var sådan, at
efter 3-5 gangs rigtigt hård tryk på pedalen opdagede ABS, at noget er galt,
ABS lampen lyser op, så bremsen til sidst fungerer normalt og uden ABS.
Indtil har nået til værkstedet, skulle jeg huske hver gang efter motorstart
trykke godt på pedalen indtil lampen lyser, så kan man køre normalt
Første gang det sket midt i byen, var det noget ubehaglig overraskelse.

> [...]
> sådan at bremseassitenten bliver hængende på bremsen hvis du slipper den.
> Hvis du slipper bremsen så slipper den også uden at du når at bemærke

Teori er lige som klar, men leg har lavet analogi fra min egen ABS tilfælde.
Mange ting kan går galt med elektronik.

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 07-12-10 21:27

"Frodo Nifinger" wrote in message

[...]

--------------------------------------
Tak for svar. Det kan godt være jeg skal sætte prislejet lidt op.
Jeg forventer at jeg de fleste dage kommer til at holde mig under de 100km
kørsel.

Vil kigge lidt efter yaris eller C3.

Hvad siger man til en Alto?
Der er man vel i samme bybils-kategori?

/CJ

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-12-10 09:06

On 10 Dec., 09:57, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
> bremseassitenten bliver h ngende p bremsen hvis du slipper den. Hvis du
> slipper bremsen s slipper den ogs uden at du  n r at bem rke det.
>
> Men hvor jeg ikke er i tvivl om ABS utvivlsomt er af det gode er
> bremseassistenen overfl dig hvis f reren er ordentligt udddannet ! Men det
> er ikke uden grund at man lave bremse velser p k retekniske kurser for det
> er benbart sv rt at banke ind i hovedet p folk at foden bare skal i
> k lderen og bliver der... S er det nemmere at lave noget elektronik der
> kompenserer for at mange instinktivt slipper lidt p bremsen igen

Jeg er ikke helt enig. Selvfølgelig kan man træne sit reaktive system
til at reagere korrekt, men det kræver netop træning.
Du skal være klar over, at den kognitive del af hjernen først er klar
et øjeblik senere, når situationen er analyseret.
På den måde at gentagne gange at udsætte kroppen for situationen og
kognitivt påvirke det reaktive system til at genkende den korrekte
handlemåde er en eneste måde at lære at handle korrekt instinktivt.

Derfor er BAS et godt system for 99,5% af os.

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : AS

Dato : 10-12-10 20:29

wrote:
> [...]
kognitivt påvirke det reaktive system til at genkende den korrekte
handlemåde er en eneste måde at lære at handle korrekt instinktivt.

Lige det - træning. Hvorfor nej? Nu er næsten alle biler lavet til menneske,
som kende kun 2 indstillinger af bremser: ON/OFF

Fra : Anders Majland

Dato : 07-12-10 08:28

> Kørselsbehov: 75-200km dagligt
> Størelse: Lille

Landevej eller motorvej ?

Prøv evt også en smart - flertallet kan nok ikke holde ud at køre
200km/dagen i sådan en, men på totaløkonomi kan den nok være med i kampen.
Den er decideret ubehagelig med 70km/t på stampet is som det første kvarter
ud til motorstien imorges og støjniveauet gør at jeg ikke kører over 110.

Min er udstyr må imho være sædevarme (dieselen giver ikke meget varme) og
aircon (det kan man da ikke undvære hvis det bliver sommer). F.eks
http://www.smartklubdanmark.dk/smart/forum/viewtopic.php?f=3&t=4234

Men den lever jo ikke op til dit krav om 4/5 døre, men har i behov for det i
bil #2 ?

Men det mere traditionelle valg vil være noget som en skoda fabia - burde
også kunne ramme dine krav. Ved landevej går den lille 3cyl 1,2'er gerne
20km/l men ikke på motorvejen hvor den hurtigt kommer til at mangel kræfter-

/A

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 07-12-10 21:31

"Anders Majland" wrote in message

[...]

Det meste af min kørsel bliver nok på motorvej. Jeg er ikke fart-gal, så
lidt underdimensioneret motor gør mig ikke det store.

Behovet for 4 døre er begrundet i at der gerne skal være let adgang til
barnestol.
Smart bliver nok ikke et alternativ, men fabia tror jeg også lige kommer på
listen.

/CJ

Fra : Anders Majland

Dato : 08-12-10 09:42

> Behovet for 4 døre er begrundet i at der gerne skal være let adgang til
> barnestol.

Stol eller stole ? Jeg har isofix i min. Kan du nøjes med 2 sæder så tag og
prøv en. Måske du aflevere den igen efter 5min måske dens "charme" vinder

Med 100km/dagen bliver det "kun" til 20.000km år. Så kan det sagtens tænkes
at det bedste køb er en lille benziner da diesel holder priserne relativt
bedre. Vores fabia 1,2 2004 holdt et snit på 16km/l i praksis og
ejerafgiften var kun 1520/årligt.

Prøv også at kigge på en clio. Nogle venner købte en for et par år siden som
pendler bil nummer to. 5 ncap stjerner og aircon til en god pris fra ny.
Den ville jeg også tage med i overvejelserne.

Men kan du nøjes med en mindre bil vil det alt andet lige sikkert være
billigere - Hvad synes du f.eks om corsa'en ?

/A