Forbud mod homosexbilleder til 16-årige?
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-10 09:29

Hej alle

En notits i TV2's tekst-tv undrede mig. På side 138 (p.t.) står
der:

    SF stiller nu et beslutningsforslag i Folketinget om at
    fjerne forbuddet mod salg af billeder af homosex til børn
    under 16 år.

og senere:

    ... da straffelovens §234 sidestiller "homofile kønslige
    forhold" med sadistisk indhold og perversiteter.

Men den paragraf er helt neutral:

§ 234. Den, som sælger utugtige billeder eller genstande til en
   person under 16 år, straffes med bøde.

De må sigte til nogen lovebemærkninger - eller hvad? Og skal der
en lov til at revidere nogle gamle lovbemærkninger?

Er heteroporno (uden perversiteter) utugtigt i lovens forstand?

--
Bertel

Fra : K. Jensen

Dato : 04-12-10 14:55

[klip]
"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:niujf6hiodknf6fa61r05un2cuvlg4nhce@news.dotsrc.org...

> [...]
>
> De må sigte til nogen lovebemærkninger - eller hvad? Og skal der
> en lov til at revidere nogle gamle lovbemærkninger?

Et beslutningsforslag kan ikke ændre en lov. Hvis det vedtages, er det højst
et signal om, at der er et folketingsflertal, der vil kunne ændre loven.

Ja. hvis man vil ændre bemærkningerne til en lov, så skal man også ændre
lovens ordlyd. Man kan ikke ændre bemærkningerne alene.

/Karina

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-10 19:28

K. Jensen skrev:

> Et beslutningsforslag kan ikke ændre en lov.

Nej, jeg tænkte lidt fremad.

> Ja. hvis man vil ændre bemærkningerne til en lov, så skal man også ændre
> lovens ordlyd. Man kan ikke ændre bemærkningerne alene.

Okay. Er der nogen der kan gengive bemærkningerne til
paragraffen?

--
Bertel