Forviring om synsperiode
Fra : AS

Dato : 03-12-10 17:14

Jeg er noget forviret. AFAIK periodisk syn af biler i DK skal være hvert
andet år. Dvs., intervalen er 2 år. Intervalen regnes fra den sidste
synspunkt? Eller hvordan? Alt det kommer, fordi jeg har en bil, som blev
importeret i DK i august 2009, derfor har jeg tænkt, at den skal synes ca. i
august 2011. Nu fik jeg en skrevelse, at bilen skal til syn senest i midten
af januar, du må ikke udsætte osv. Som der står på brevet, datoen er
bestemt ud fra køretøjets første registreringsdato. Jeg har haft en
importeret bil tidligere, men jeg tror ikke, at perioden blev beregnet fra
den første registrering. Jeg vil tror, den fra fra import/registrering i DK.
Er der nogen ny krisissynsmodel for at kræve en bestemt beløb til kassen
hurtigst muligt? Er der nogen, som kender det? På trafikstyrelsensside var
ikke nemt at finde svaret.

Så har tillægsspørgsmål til det. Jeg vil tror, at bilen kan synes tidligere,
end tidsfrist. Tidligst 6 måneder før den sidste synsperiode udløber. Hvis
jeg kører til synet de 6 måneder tidligere, bliver jeg så "inviteret"
bagefter 24 måneder senere eller ifølge den første registrerings dato?

TIA

Fra : Henning

Dato : 03-12-10 21:27

On Fri, 3 Dec 2010 17:13:31 +0100, "AS" <no@mail.com> wrote:

> [...]
>august 2011. Nu fik jeg en skrevelse, at bilen skal til syn senest i midten

Nye biler, herunder importerede, skal først synes 4 år efter første
registreringsdato.

Fra : alexbo

Dato : 03-12-10 21:50

"AS" <no@mail.com> skrev

> Er der nogen ny krisissynsmodel for at kræve en bestemt beløb til kassen
> hurtigst muligt?

Din bil er ikke kaldt til syn for de basseørers skyld.
Din synsindkaldelsesmåned står på registreringsattesten den såkaldte
månedsdato,
hvis der ikke står noget er det første reg.måned.

Du bliver indkaldt efter månedsdatoen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ivan Madsen

Dato : 03-12-10 21:59

> [...]

>jeg kører til synet de 6 måneder tidligere, bliver jeg så "inviteret"
>bagefter 24 måneder senere eller ifølge den første registrerings dato?

Den burde jo nok have været synet som "periodesyn" da den blev hentet
i ´09 - det kan man normalt godt gøre med et lille kryds det rigtige
sted. Man har åbenbart taget datoen fra bilens oprindelige udenbys
attest.
Men - nu skal du til syn i januar so be it. Du kan syne den op til 6
måneder før og få det noteret som periodesyn - så en "nysynet" kan i
teorien have 30 måneder til næste syn.

Fra : AS

Dato : 03-12-10 22:35

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Den burde jo nok have været synet som "periodesyn" da den blev hentet
> i ´09 - det kan man normalt godt gøre med et lille kryds det rigtige

Jeg vist ikke, at det var på denne måde, så er det kun min skyld nu. Man har
> [...]
> Men - nu skal du til syn i januar so be it. Du kan syne den op til 6
> måneder før og få det noteret som periodesyn - så en "nysynet" kan i

Nu har jeg kikket, min tidligere bil har været hentet til DK i someren, og
den blev også første gang registreret om someren. Derfor har jeg tænkt, at
det var som altid, den periodisk syn. Jeg kunne aldrig tænke, at alt er
efter den første syn, som har været i udnland for nogle år siden. Tak for
forklaring.