For gamle vinterdæk - nix
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-12-10 14:05

Dækfirmaerne skød for nogle år siden bilister i skoene, at bilen skulle
skoes med vinterdæk, hvis temperaturen kravlede under 7 grader. Det blev
tilbagevist af tests.

Denne kampagne er så ændret til at de gamle vinterdæk kan blive for gamle.
http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/M966.pdf tilbageviser at alderen
på dæk skulle have noget at gøre med dækkenes vedhæftningsevne. Filen
starter på svensk, men der er en engelsk udgave længere nede i filen, hvis
svensk irriterer dit øje og sprogcenter :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : KASO

Dato : 04-12-10 10:39

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Filen starter på svensk, men der er en engelsk udgave længere nede i
> filen, hvis svensk irriterer dit øje og sprogcenter :)

Tjah - jeg har oplevet at gamle vinterdæk blev ganske umulige at køre på -
trods rigeligt mønster. Nye, friske dæk med blødt gummi løste problemet, så
det er absolut ikke en skrøne. Mine forældre har netop skiftet deres
vinterdæk af samme årsag.....

Fra : Mikael

Dato : 05-12-10 05:44

On 3 Dec., 14:05, "Per Henneberg Kristensen" <phkfj...@klikpost.dk>
wrote:
> D kfirmaerne sk d for nogle r siden bilister i skoene, at bilen skulle
> skoes med vinterd k, hvis temperaturen kravlede under 7 grader. Det blev
> tilbagevist af tests.
>
> Denne kampagne er s ndret til at de gamle vinterd k kan blive for gamle.http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/M966.pdftilbageviser at alderen
> p d k skulle have noget at g re med d kkenes vedh ftningsevne. Filen
> starter p svensk, men der er en engelsk udgave l ngere nede i filen, hvis
> svensk irriterer dit je og sprogcenter :)

Er der ikke noget du har misforstået. I sammenfatningen i starten står
der følgende "The new winter tyres were clearly better than the
average of older tyres. In the range 5 to 15 years however no
significant influence of age on the ice friction of winter tyres could
be found regardless of if they were studded or not"

Det læser jeg som " De nye vinterdæk er klart bedre end de gamle dæk.
I alderen 5 til 15 er der dog ingen afgørende betydning i
friktionsevnen på is, uanset om det er pigdæk eller ej."

Med andre ord. Nye dæk er bedre end dæk der er 5 år gamle eller ældre.

Jeg ville skynde mig at sige jeg kun har læst sammenfatningen.

Mikael