Depositum?
Fra : Piggienator

Dato : 03-12-10 21:45

Hejsan

Jeg vil gerne høre om nogen kloge hovede kan fortælle mig hvad juraen
siger på dette punkt.

Det drejer sig specifikt om salg af dyr.
X sælger nogen dyr og tager et beløb i depositum. X pointerer
tydeligt.. hjemmeside, kontrakt, whatever... at såfremt køber springer
fra, bliver depositum IKKE refunderet.

Er dette lovligt?
Og hvis ja, er der nogen regler man lige skal have med i sagen?

Lina

Fra : Kasper Demant

Dato : 03-12-10 22:45

Den 03-12-2010 21:44, Piggienator skrev:
> [...]
> fra, bliver depositum IKKE refunderet.
>
> Er dette lovligt?
> Og hvis ja, er der nogen regler man lige skal have med i sagen?

Ja, selvfølgelig er det lovligt. Vi har kontraktsfrihed.

Depositummets størrelse, klausulens tydelighed(koncipistreglen) og andre
omstændigheder kan betyde, at klausulen - eller kontrakten i sin helhed
- er ugyldig i henhold til aftalelovens § 36.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Piggienator

Dato : 04-12-10 19:19

On Fri, 03 Dec 2010 22:45:15 +0100, Kasper Demant <news@kwdemant.dk>
wrote:

> [...]
>omstændigheder kan betyde, at klausulen - eller kontrakten i sin helhed
>- er ugyldig i henhold til aftalelovens § 36.

Takker

Sådan skåret op for dummies, er det f.ex. en procentdel eller er der
et min/max-beløb?
Situationen kan jo i så fald blive meget forskellig alt efter om det
er en hund til 10.000 kr eller en kanin til 300 kr.
Vil det være nok at man f.ex. på sin hjemmeside tydeligt skriver at
hvis køber fortryder, så vil depositummet ikke blive refunderet.

Lina

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-12-10 19:26

Piggienator skrev:

> Vil det være nok at man f.ex. på sin hjemmeside tydeligt skriver at
> hvis køber fortryder, så vil depositummet ikke blive refunderet.

Kun hvis salget foregår via hjemmesiden, og kun hvis det
vitterligt fremgår tydeligt, så kunden ikke skal lede efter
oplysningen.

Jeg er ikke ekspert på området, men jeg vil gætte, at det
ikke er nok med et link til betingelserne, og at man skal
sætte flueben for at acceptere betingelserne. Det er en så
speciel betingelse, at den efter min mening bør fremgå
direkte på salgssiden i forbindelse med oplysningen om
betaling af depositum.

Hvis salget sker i den fysiske verden, skal køber
naturligvis have tydelig besked om betingelsen, inden
aftalen indgås. Det er i så fald ikke nok, at det står på
hjemmesiden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Piggienator

Dato : 06-12-10 17:53

On Sun, 05 Dec 2010 01:25:53 +0700, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
>naturligvis have tydelig besked om betingelsen, inden
>aftalen indgås. Det er i så fald ikke nok, at det står på

Takker - så det vigtigste er at skilte MEGET tydeligt med disse
betingelser

Lina

Fra : Bruno Christensen

Dato : 04-12-10 21:17

On Fri, 03 Dec 2010 21:44:57 +0100, Piggienator wrote:

> [...]
> fra, bliver depositum IKKE refunderet.
>
> Er dette lovligt?
> Og hvis ja, er der nogen regler man lige skal have med i sagen?

Er du parat til at købe en hund per postordre?

I bekræftende fald, så har jeg et par broer og noget stål i Paris i
overskud

MVH
Bruno

Fra : Piggienator

Dato : 06-12-10 17:52

On Sat, 4 Dec 2010 21:17:00 +0100, Bruno Christensen
<news@lpdommer.dk> wrote:

>Er du parat til at købe en hund per postordre?
>
>I bekræftende fald, så har jeg et par broer og noget stål i Paris i
> [...]

Næh, men jeg jeg kan sikkert finde et par brugte læsebriller du kan
købe billigt - uden depositum - så du læser ord ind, som ikke står der

Lina

Fra : Bruno Christensen

Dato : 06-12-10 23:01

On Mon, 06 Dec 2010 17:51:42 +0100, Piggienator wrote:

> Næh, men jeg jeg kan sikkert finde et par brugte læsebriller du kan
> købe billigt - uden depositum - så du læser ord ind, som ikke står der

Burde jeg læse et ekstra "ikke" ind i det ovenstående, eller misforstår jeg
blot?

--
MVH
Bruno

Fra : Preben

Dato : 04-12-10 21:42

Den 04.12.2010 kl. 21:17 skrev Bruno Christensen <news@lpdommer.dk>:

> Er du parat til at købe en hund per postordre?

Hvem snakker om postordre?

--
mvh/Preben

Fra : alexbo

Dato : 05-12-10 12:10

"Piggienator" skrev

> X sælger nogen dyr og tager et beløb i depositum. X pointerer
> tydeligt.. hjemmeside, kontrakt, whatever... at såfremt køber springer
> fra, bliver depositum IKKE refunderet.
> Er dette lovligt?

Ja det ligger i depositummets natur, en betaling der forfalder hvis en eller
anden betingelse opstår.
Her er det en sikkerhed for at køber nu også køber hvad der er aftalt, gør
han ikke det, er depositummet en godtgørelse for det.
Efter min mening behøver man ikke skrive at det ikke refunderes hvis køber
springer fra, det er det er depositum er til for, en godtgørelse for en
handel der ikke bliver til noget.
Hvad skal et depositum ellers gøre godt for, hvis det ikke er for at "sikre"
handelen.

En forudbetaling hel eller delvis skal refunderes hvis handlen ikke
gennemføres, der er tale om at køber betaler før han får varen, får køber
ikke varen uanset grunden skal han ikke betale.

Jeg vil godt købe en hvalp fra denne hund,
ja det er fint jeg ringer når det er tid.

Eller ja det er fint men du skal give 500 kr. i depositum som sikkerhed.
Hvis køber kunne få dem tilbage hvis han springer fra, er det jo ingen
sikkerhed og ligegyldigt.

Men hvis man aftaler at der betales halvdelen nu og resten ved levering, så
er det ikke et depositum.

Nedenstående link viser et forsamlingshus udgave af depositum uden virkning,
reelt kan man afbestille uden udgift 2 mdr. før. så depositummet har ingen
betydning.
Senere end det har man betalt den fulde pris og så betyder depositummet
ingenting.
http://www.torupforsamlingshus.dk/udlejning.htm

Jeg går ud fra at "op til" betyder "mere end", ellers giver det ingen
mening.

Næste link er en ankenævnsafgørelse hvoraf det fremgår at depositum skal
refunderes selv ved meget sen afbestilling, en besynderlig kendelse synes
jeg.
Tilsyneladende kan man uden udgift bestille en håndfuld overnatninger og
vente med at afbestille til dagen før.

http://www.hrt-ankenaevn.dk/Afgoerelser/Afbestilling/~/media/Filer/Campaign/Anke/AfgoerelserPDF/afbestilling/overnatning/2006/023-06%20Klage%20over%20manglende%20refusion%20af%20depositum%20ved%20afbestilling.ashx

mvh
Alex Christensen

Fra : Piggienator

Dato : 06-12-10 17:56

On Sun, 5 Dec 2010 12:10:28 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>gennemføres, der er tale om at køber betaler før han får varen, får køber
>ikke varen uanset grunden skal han ikke betale.

Super forklaring, for jeg tror mange (inkl. mig selv) nok har
sidestillet depositum og 'forudbetaling helt eller delvis'. Og så kan
formuleringen jo gøre en himmelvid forskel.

Takker

Lina

Fra : alexbo

Dato : 06-12-10 22:41