Køber afgår ved døden under køb af lejligh~
Fra : Morten Lund

Dato : 03-12-10 15:18

Jeg har været så uheldig at sælge min lejlighed til en person, der
ulykkeligvis afgik ved døden efter at have underskrevet købsaftalen. Men
inden hun fik underskrevet skødet. Skødet skulle skrives 1. december 2009.

Dvs: Det er nu op til dødsboet at få skrevet skøde. Men i og med at køber
var bosiddende i Tyskland på købstidspunktet, skulle skifteretten foregå i
Tyskland.

Købers advokat blev valgt til også at varetage dødsboet. Da køber havde mest
værdi i Danmark pga. den nyindkøbte lejlighed, valgte købers advokat at
flytte dødsboet til skifteretten i Århus. Dette krævede justitsministeriets
godkendelse. Alene dette tog 6 måneder.

Boet skulle nu være udleveret. Men dødsboet advokat har videregivet sagen
tilen anden advokat, som nu tager sig af sagen. Og der er meget lange
svartider fra denne advokat.

Så hvad kan jeg gøre for at fremskynde sagen. Min advokat har bedt dødsboet
dække de ekstraordinære udgifter jeg har i forbindelse med sagens lange
forløb.

Men indtil da er det mig der lægger ud for renter. Og det er jo langt fra
sikkert, at dødsboet ender med at være solvent.

Kan jeg på ingen måde få tvangsindfriet bankgarantien? Som det ser ud nu,
kan jeg ikke se en ende på det. Og det tærer virkelig hårdt på min økonomi,
at jeg selv skal lægge ud for renterne. Penge jeg vel at mærke måske aldrig
ser igen.

Ja, og så vil jeg jo egentlig bare gerne have mine penge. Det her cirkus er
jo absurd. Det kan ingen mennesker jo være tjent med.

Venlig hilsen
Morten Lund

Fra : Jubi

Dato : 03-12-10 18:52

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Men
> inden hun fik underskrevet skødet. Skødet skulle skrives 1. december

Emnet hører da typisk til i dk.bolig. Der kan erfaringen ligge.
(Men undlad alt det der bla bla bla, kun fakta)

--
Tårnet: Delta 351, trafik klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : KT

Dato : 03-12-10 20:33

?Jubilidioten har talt - og endnu engang helt debilt.

Knud

Fra : Jubi

Dato : 03-12-10 20:51

"KT" <knt.t@privat.dk> skrev i meddelelsen
> ?Jubilidioten har talt - og endnu engang helt debilt.
>
> Knud
>

> "Jubi" <jubi@msn.com> wrote in message

Der er altid en idiot der skal være uenig, og på et idiotisk grundlag.
De største idioter er dem der topposter.

Fra : Jesper

Dato : 03-12-10 21:11

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har været så uheldig at sælge min lejlighed til en person, der
> ulykkeligvis afgik ved døden efter at have underskrevet købsaftalen. Men
> inden hun fik underskrevet skødet. Skødet skulle skrives 1. december 2009.

Medvirkede der ejendomsmægler?

Hvornår blev købsaftalen underskrevet?

Hvornår var der overtagelse?

> Kan jeg på ingen måde få tvangsindfriet bankgarantien?

Er garantien ikke afløst af en kontant deponering i din bank?

> Ja, og så vil jeg jo egentlig bare gerne have mine penge. Det her cirkus
> er
> jo absurd. Det kan ingen mennesker jo være tjent med.

Ja, men det sker faktisk oftere end man skulle tro..

---
Jesper

Fra : CC

Dato : 03-12-10 21:17

Den 03-12-2010 15:18, Morten Lund skrev:
> [...]
>
> Ja, og så vil jeg jo egentlig bare gerne have mine penge. Det her cirkus er
> jo absurd. Det kan ingen mennesker jo være tjent med.

Er der ikke en måde du kan ophæve købet på, og sælge lejligheden til
anden side?
- Er der en tidsfrist mellem de 2 underskrifter der kan ophæve købet?
- Er køber tysk statsborger, gælder så en dansk købsaftale?

Er dødsboet ikke solvent, vil du så ikke have et tab. Hvad siger
købsaftalen om salg til insolvente personer?

Få din advokat til ridse konsekvenserne op, hvis du ophæver salget.

Fra : Jesper

Dato : 03-12-10 21:19

"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse

> - Er køber tysk statsborger, gælder så en dansk købsaftale?

Ja.

> Er dødsboet ikke solvent, vil du så ikke have et tab. Hvad siger
> købsaftalen om salg til insolvente personer?

Pengene for købet er sikret - der ligger en bankgaranti/deponering.

> Få din advokat til ridse konsekvenserne op, hvis du ophæver salget.

Du kan jo ikke hæve et salg, hvis det ikke er misligholdt..

---
Jesper

Fra : Erik Olsen

Dato : 04-12-10 18:10

Jesper wrote:
> "CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja.

> Pengene for købet er sikret - der ligger en bankgaranti/deponering.

> Du kan jo ikke hæve et salg, hvis det ikke er misligholdt..

Hvis skødet ikke kan skrives eller overtagelse ikke kan gennemføres som
aftalt, er det da ikke misligholdelse?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-12-10 22:47

Erik Olsen wrote:

> Hvis skødet ikke kan skrives eller overtagelse ikke kan gennemføres som
> aftalt, er det da ikke misligholdelse?

Overtagelse ligger normalt før tinglysning af skødet, så her bør det ikke
gøre nogen videre forskel at køber er blevet til et dødsbo. Problemet for
sælger er af få frigivet den deponerede købesum, da det først kan ske
efter tinglysning.

Det kan koste sælger nogle renteudgifter. Jeg er ikke helt klar over om
sælger kan indfri sine gamle lån med den deponerede købesum? Hvis ja, vil
det begrænse men ikke helt eliminere den ekstra renteudgift.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-12-10 23:32

Jesper wrote:

> Det kan de ikke inden skødet er lyst med anmærkninger og det er jo ikke
> tilfældet...

Ok, så kan der være et ret betydeligt rentetab for sælger. Sæt nu at
sælger har et 6% lån som ikke er konverteret fordi ejendommen snart
skulle sælges.. Kan sælger kræve erstatning hvis tinglysningen forsinkes
på grund af købers forhold?

--
Jesper Lund