Garanti på batterier
Fra : Brother Tuck

Dato : 01-12-10 16:19

?Hej NG.
Har købt en bærbar PC i Aldi for ca 2 år siden. Aldi yder 3 års
garanti/reklamation på deres produkter.
Nu er batteriet blevet dårligt. Det holder max 10 min.
Er batteriet på en bærbar også omfattet af denne garanti ? - jag har hørt
mange forskellige meninger.

Mvh
HL

Fra : Preben

Dato : 01-12-10 16:32

Den 01.12.2010 kl. 16:18 skrev Brother Tuck <HenningXX@xxlegaard.dk>:

> [...]
> Nu er batteriet blevet dårligt. Det holder max 10 min.
> Er batteriet på en bærbar også omfattet af denne garanti ? - jag har

Spørg i Aldi, hvor du har købt den, de plejer at være flinke.

--
mvh/Preben

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 01-12-10 19:34

On Wed, 1 Dec 2010 16:18:57 +0100, "Brother Tuck"
<HenningXX@XXlegaard.dk> wrote:

>Er batteriet på en bærbar også omfattet af denne garanti ? - jag har hørt
>mange forskellige meninger.
Har du overvejet at læse garantibetingelserne, det står nok der.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-10 19:44

Brother Tuck skrev:

> [...]
> Nu er batteriet blevet dårligt. Det holder max 10 min.
> Er batteriet på en bærbar også omfattet af denne garanti ? - jag har hørt

Næppe. Nogen mennesker kan dræbe et batteri på 6 måneder.

--
Bertel

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-10 22:09

> "Bertel Lund Hansen" skrev i meddelelsen

> Næppe. Nogen mennesker kan dræbe et batteri på 6 måneder.

Ja, det værste er dem som sidder med opladeren tilsluttet konstant, mens de
arbejder på den bærbare...

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : dufur

Dato : 01-12-10 22:58

On 01/12/10 22.08, Henrik B. wrote:

> Ja, det værste er dem som sidder med opladeren tilsluttet konstant, mens
> de arbejder på den bærbare...

Hvordan er det hårdt ved batteriet?
jeg kan se på denneher at jeg har kørt 32 ladecykluser, den holder
stadig strøm som da den var ny, er tændt 10+ timer hver dag, og næsten
alle er med ladestikket sat til.
computeren er lidt over 2 år.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-12-10 21:06

dufur skrev:

> Hvordan er det hårdt ved batteriet?

Aner det ikke. Jeg ved kun at dem jeg har set klage over
batterier der døde på under et år, alle indrømmede at de havde
sat strøm til den bærbare hele tiden.

Ingen af dem der af og til kører batteriet i bund (en gang om
måneden), har problemer med for kort batterilevetid.

Nogle af jer er åbenbart heldige, men det kan man jo ikke vide om
man er når man har købt en ny bærbar.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-12-10 03:55

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nogle af jer er åbenbart heldige, men det kan man jo ikke vide om
> man er når man har købt en ny bærbar.

Det har ikke noget med held at gøre, men hvilken type
batteri der er tale om. Der burde ikke være problemer med at
sætte konstant strøm til en bærbar, der er købt inden for de
seneste par år eller tre.

Hvis man vil være sikker (også mht. andre batteribenyttende
apparater), tjekker man batteritypen og søger lidt på
Google, inden man køber.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridge på computeren:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-10 12:55

Kim Ludvigsen skrev:

> Det har ikke noget med held at gøre, men hvilken type
> batteri der er tale om. Der burde ikke være problemer med at
> sætte konstant strøm til en bærbar, der er købt inden for de
> seneste par år eller tre.

Men det er der. Det er kun en måneds tid siden en gut skrev om en
bærbar hvor batteriet efter 6 måneder var totalt dødt. Den havde
fået strøm uafbrudt lige fra den blev købt.

> Hvis man vil være sikker (også mht. andre batteribenyttende
> apparater), tjekker man batteritypen og søger lidt på
> Google, inden man køber.

Hvis man vil være sikker, kører man batteriet i bund en gang
måneden. Det gælder gamle såvel som nye computere.

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 03-12-10 13:08

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in
message news:1hmhf6h8hubv1ac8oflh5r46cpa45pfol7@news.dotsrc.org

> Men det er der. Det er kun en måneds tid siden en gut skrev om en
> bærbar hvor batteriet efter 6 måneder var totalt dødt. Den havde
> fået strøm uafbrudt lige fra den blev købt.

Ja der ka jo ikke være fejl på batterier.....

> Hvis man vil være sikker, kører man batteriet i bund en gang
> måneden. Det gælder gamle såvel som nye computere.

Jeg ser frem til din dokumentation for nødvendigheden af dette (en
videnskabelig/teknisk forklaring, ikke bare jamen det står der i manualen)

--
MVH. N_B_DK

Fra : N_B_DK

Dato : 03-12-10 05:25

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in
message news:qsuff65665m8v2ju4j41po0knrfc5emssb@news.dotsrc.org

> Ingen af dem der af og til kører batteriet i bund (en gang om
> måneden), har problemer med for kort batterilevetid.
>
> Nogle af jer er åbenbart heldige, men det kan man jo ikke vide om
> man er når man har købt en ny bærbar.

Så svært er det vel heller ikke at læse batteri typen uden på batteri
pakken, måske for en gammel bedrevidende skolelærer, de fleste andre vil dog
nemt kunne læse enten om det er NI-CD, NI-MH, eller LI-ION (det sidste er
hvad der står på 99% af alle batterier til bærbare, sålænge de er under
ca10-12år gamle)

Et batteri fra en Digital ultra 2000 bærbar:

Digital HiNote Ultra 2000 GTX 5166M: 166MHz Pentium® processor with MMXTM
technology

Standard: 32MB EDO in Windows® 95 models

Main battery type: LiIon Smart battery
Battery life: 3 - 4+ hours

http://www.compaq.com/legacysupport/digital/hinote_ultra_2000_specs.html

http://www.ehow.com/list_7258837_digital-ultra-2000-notebook-specifications.html
som fortæller at maskinen hblev lavet sidst i 90erne...

Maskiner der er +10 år gamle, anvender / (anvendte) i store træk også LI-ION
elementer.

Ps et lille billede af batteriet til ovenstående bærbar.

Du får en gratis pebernød, hvis du kan fortælle hvilken type element/batteri
der er anvendt.

http://flic.kr/p/8Y1ftw

--
MVH. N_B_DK

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 02-12-10 09:50

Henrik B. kom med følgende:
> det værste er dem som sidder med opladeren tilsluttet konstant, mens de
> arbejder på den bærbare

Hvorfor?

Gør jeg "altid".

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 02-12-10 22:01

> "Hans Paulin (6310)" skrev i meddelelsen
>
> Hvorfor?
>
> Gør jeg "altid".

Fordi man derved benytter batteriet 2%, lader det op 2%, bruger 2%, lader op
2%, o.s.v. En batteri kan klare ca. 1.000 opladninger. Og når batteriet
arbejder konstant på den måde, så når man hurtigere de 1.000 opladninger -
også med "moderne" batterityper.
Og husk desuden, at hvis den bærbare ikke benyttes i længere perioder, skal
batteriet vare ca. halvt opladet/afladt, når man lægger den væg - evt. med
afmonteret batteri.
Det står i enhver bærbar brugsforvirring, at man ikke bør arbejde med den
bærbare, med strømforsyningen konstant tilsluttet. Og hvis man gør, bør man
tage batteriet ud.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 02-12-10 22:43

Henrik B. har bragt dette til verden:
> [...]
> bærbare, med strømforsyningen konstant tilsluttet. Og hvis man gør, bør man

Ok ok :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-12-10 20:49

"Henrik B." skrev i meddelelsen

> [...]

bærbare, med strømforsyningen konstant tilsluttet. Og hvis man gør, bør man

Det gælder ikke altid - det afhænger af batteritypen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-12-10 21:03

Henrik B. skrev:

> Ja, det værste er dem som sidder med opladeren tilsluttet konstant, mens de
> arbejder på den bærbare...

Ja, det er den visse død.

--
Bertel

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 02-12-10 21:35

On Thu, 02 Dec 2010 21:03:27 +0100, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Ja, det er den visse død.
Ja ja, og månen er lavet af grøn ost ?

Der findes mange forskellige typer batterier, og nogle af den kan
ganske rigtigt ikke tåle at være koblet til en ladet hele tiden, men,
det fordre så at det er en dårlig designet lader.
Så udtagelser som "Ja, det værste er dem som sidder med opladeren
tilsluttet konstant, mens de arbejder på den bærbare..." fortæller
mere om hvor lidt vedkommende der frembringer udtagelsen ved, end om
virkelighedens verden, for det hele afhænger af mange forskellige
faktorer som vedkommende lige ikke får nævnt (nok på grund af
manglende kendskabet til tingene).

/Hans

Fra : N_B_DK

Dato : 02-12-10 21:43

"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message
> [...]
> virkelighedens verden, for det hele afhænger af mange forskellige
> faktorer som vedkommende lige ikke får nævnt (nok på grund af

Nu har Bertil som det selvudnævnte orakel han er, bestemt at sådan er det,
og så har du bare at rette ind og acceptere svaret fra oraklet.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Henrik B.

Dato : 02-12-10 22:02

> [...]

> virkelighedens verden, for det hele afhænger af mange forskellige
> faktorer som vedkommende lige ikke får nævnt (nok på grund af

Jeg synes at du skal finde nogle brugsforvirringer, til bærbare, frem og så
læse lidt om batterivedligeholdese og levetid, inden du begynder at "kloge"
dig alt for meget....

Fra : N_B_DK

Dato : 02-12-10 23:10

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message
> Jeg synes at du skal finde nogle brugsforvirringer, til bærbare, frem
> og så læse lidt om batterivedligeholdese og levetid, inden du
> begynder at "kloge" dig alt for meget....

Jeg er nu mere til datablade over diverse kredse til opladning af batterier,
men det skyldes sikkert at jeg er udd indenfor området, men det er da fint
du nu kan fortælle at data på en helt masse ting ikke passer længere, bare
fordi diverse producenter skriver noget i deres brugsforvirring der dækker
dem bedst muligt ind overfor reklamationer.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-10 09:08

> [...]
> længere, bare fordi diverse producenter skriver noget i deres
> brugsforvirring der dækker dem bedst muligt ind overfor reklamationer.

Nu har det ikke noget med reklamationer at gøre, det jeg har læst, men er
derimod gode råd fra producenten, for hvordan man får batteriet til at leve
længst muligt...

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 02-12-10 23:16

On Thu, 2 Dec 2010 22:02:15 +0100, "Henrik B."

>Jeg synes at du skal finde nogle brugsforvirringer, til bærbare, frem og så
>læse lidt om batterivedligeholdese og levetid, inden du begynder at "kloge"
>dig alt for meget....
Nu har det jo flere gange vist sig at jeg er væsentligt klogere end
dig, så hvis nogen skulle undlade at kloge er det nok dig frem for
mig. Men forsæt du bare med at udstille din såkaldte "viden".

Nu har jeg tilfældigvis levet af at fremstille og servicerer ladeanlæg
til forskellige batterityper, så jeg ved at tingene ikke er så enkle
som du ønsker at fremstiller det, bare det var sådan, men det er det
så ikke.

/Hans

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 04-12-10 12:52

Jeg har nu læst hele tråden, og undrer mig over at Jubii - netpolitimanden
over alle netpolitimænd - ikke kommer med sine sædvanlige udfald om at de
alle er OT i denne gruppe. Måske skulle man gøre som ham og klage til
udbyderne over disse OT-indlæg?

Fra : KT

Dato : 04-12-10 12:54

Jubii-lidioten har fjernet et i og hedder nu kun Jubi-lidiot!

Knud

Fra : Per Jensen

Dato : 02-12-10 23:15

On 02/12/10 21.34, Hans Kj�rgaard wrote:

> Der findes mange forskellige typer batterier, og nogle af den kan
> ganske rigtigt ikke tåle at være koblet til en ladet hele tiden, men,
> det fordre så at det er en dårlig designet lader.

Nu er "laderen" til en bærbar jo blot en strømforsyning, den indeholder
intet ladekredsløb.

Ladekredsløbet sidder i den bærbare computer, og overvågningen sidder
inde i selve batteriets kasse.

Ladningen styres af autonomt kredsløb i computeren, som oftest fra
producenten MAXIM IC.

Du må henvende dig til dem hvis du er utilfreds med hvordan batterierne
lades.

Sund logik om lithium ion batterier siger, at de har en hvis levetid,
uanset om de bliver brugt eller ej, men deres levetid forkortes drastisk
hvis de har det varmt, eller de bliver "trickle"-ladet hele tiden
(ladekredsløbet holder det toppet op konstant)

Jeg kan lige se balladen for mig, en bærbar der slå trickle charge fra,
når ejeren af maskinen så tager maskinen med sig, så viser det sig, at
batteriet ikke er 100 % opladet, og så har vi balladen, og maskinen
bliver dømt defekt.

Folk skal bare lære at køre den på batteri en gang om ugen, så holder
batteriet fint.

// Per.

Fra : Henrik B.

Dato : 02-12-10 23:17

> [...]
> hvis de har det varmt, eller de bliver "trickle"-ladet hele tiden
> (ladekredsløbet holder det toppet op konstant)

Godt så!
Og eftersom 99% af alle bærbare kører på Lithium Ion batterier nowadays...

Fra : N_B_DK

Dato : 03-12-10 04:53

> Godt så!
> Og eftersom 99% af alle bærbare kører på Lithium Ion batterier
> nowadays...

Per Jensen kan sagtens påstå at det er korrekt, det er det dog ikke.

The LTC4056 charges to a final float voltage accurate to ±0.6%. Manual
shutdown is accomplished by grounding the TIMER/ SHDN pin, while removing
input power automatically puts the LTC4056 into a sleep mode. Both the
shutdown and sleep modes drain near zero current from the battery; the
shutdown mode reduces supply current to 40µA.

The output driver is both current limited and thermally protected to prevent
operating outside of safe limits. No external blocking diode or sense
resistor is required. The LTC4056 also includes low battery charge
conditioning (trickle charging), undervoltage charge current limiting,
automatic recharge and a charge status output.

40µA er ikke meget mere end den næsten uundgåelige afladning der sker for
alle batterier selv uden de er tilsluttet noget.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-10 09:05

> [...]
> shutdown and sleep modes drain near zero current from the battery; the
> shutdown mode reduces supply current to 40µA.

Som jeg læser det, sammenligner du en tekst som siger noget om
standby-ladning, og så ladning under brug - som N_B_DK skriver om!

Fra : N_B_DK

Dato : 03-12-10 10:07

> Som jeg læser det, sammenligner du en tekst som siger noget om
> standby-ladning, og så ladning under brug - som N_B_DK skriver om!

Nej det er ladning generelt, sålænge psuen er sat til computeren, er der
ikke brug af batteriet på computeren, og derfor lades der ikke på batteriet
(ladestrømmen er kun 40mikroA i standby), og det er ca det samme som når
batteriet blot ligger på hylden.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-12-10 12:55

N_B_DK <admin@spamme.dyndns.dk> wrote:

> [...]
> (ladestrømmen er kun 40mikroA i standby), og det er ca det samme som når

For nogle år siden var mange bærbare afhængige af batteriet var monteret
for at kunne fungere. Er det helt omvendt i dag? Og mere specifikt, er
det sådan at når laderen er sat til, så går den altid udenom batteriet?
I modsætning til computeren altid får strøm fra batteriet?

--
/Flemming

Fra : N_B_DK

Dato : 07-12-10 13:13

"Flemming Rubini" <012008fr@gmail.com> wrote in message
> [...]
> specifikt, er det sådan at når laderen er sat til, så går den altid
> udenom batteriet? I modsætning til computeren altid får strøm fra

Langt de fleste (hvis ikke alle bærbare nu) kører fint uden batteri, og selv
med batteriet monteret, anvendes det ikke, ladekredsløbet holder dog
konstant øje med elementerne i batteriet.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-12-10 13:20

> [...]

> med batteriet monteret, anvendes det ikke, ladekredsløbet holder dog
> konstant øje med elementerne i batteriet.

Tak!

--
/Flemming

Fra : N_B_DK

Dato : 03-12-10 04:51

"Per Jensen" <news@fjerneszapro.dk> wrote in message
> Nu er "laderen" til en bærbar jo blot en strømforsyning, den
> indeholder intet ladekredsløb.

LOL nej det gør den ikke, men det gør selve batteri pakken i aller højeste
grad, li-ion batterier er ekstremt kritiske overfor overspænding, og derfor
overvåges dette meget nøje, ligeledes indeholder faktisk ALLE batteri pakker
overvågningskredsløb der lukker ned for hele batteri pakken hvis bare et
element bliver dårligt (pga brandfare primært)

> Ladekredsløbet sidder i den bærbare computer, og overvågningen sidder
> inde i selve batteriets kasse.

Forkert, ladekredsløbet sidder i batteripakken, forsyningsspændingen kommer
ganskre korrekt fra den bærbare, (som igen kommer fra psuen)

> Ladningen styres af autonomt kredsløb i computeren, som oftest fra
> producenten MAXIM IC.

Forkert igen, oftest er det linear der har leveret kredsene til
ladekredsløbet f.eks en
http://www.linear.com/pc/productDetail.jsp?navId=H0,C1,C1003,C1037,C1078,C1088,P2292
der sidder, og en dertil hørende kreds der overvåger spændingen og stand på
batteriet (som sendes til computeren i forbindelse med batteri kapacitet så
brugeren har en idé om hvor længe man kan arbejde videre inden den løber tør
for strøm.

En anden ting der nøje overvåges er den nedre spændings grænse pr celle, som
ligger på omkring 2.5v for et 3.6/3.7 volts element (lader man hvile
spændingen falde mere end det tager elementet meget stor skade)

> Du må henvende dig til dem hvis du er utilfreds med hvordan
> batterierne lades.

Nu er det jo dig der vrøvler, så nej vi henvender os til dig.

> [...]
> drastisk hvis de har det varmt, eller de bliver "trickle"-ladet hele
> tiden (ladekredsløbet holder det toppet op konstant)

Hvorfor tror du at alle batteri kredsløb (til bærbare) tager højde for netop
varmen? med en dertil monteret NTC modstand?

> [...]
> fra, når ejeren af maskinen så tager maskinen med sig, så viser det
> sig, at batteriet ikke er 100 % opladet, og så har vi balladen, og

Hvad kan du så se for dig, hvis jeg påstår at der skal bare et defekt
element til før hele pakken meldes defekt?

> Folk skal bare lære at køre den på batteri en gang om ugen, så holder
> batteriet fint.

Dokumentation tak.

--
MVH. N_B_DK

Fra : N_B_DK

Dato : 02-12-10 21:42

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in
message news:2suff61s31qk2lnkkm5mofjqk1e8hs7e4g@news.dotsrc.org

> Ja, det er den visse død.

Oraklet har talt.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-12-10 16:41

"Brother Tuck" <HenningXX@XXlegaard.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Nu er batteriet blevet dårligt. Det holder max 10 min.
> Er batteriet på en bærbar også omfattet af denne garanti ? - jag har hørt

Jeg har læst et eller andet sted at når batteriet slet ikke kan holde strøm
overhovedet, så er det en bytter på reklamationsretten - men husker ikke
hvor.

Prøv en opringning til forbrugerstyrelsen.

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Klaus H

Dato : 02-12-10 17:15

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse news:4cf7be2b$0$23763$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> hvor.
>
> Prøv en opringning til forbrugerstyrelsen.

Batterier er "forbrugsgods" og man kan ikke påregne mere end 6 mdr. levetid.

Klaus H

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-12-10 17:52

"Klaus H" <khvaek@6705e.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> (lidt om biler, bilclub og camping)

Batterier er "forbrugsgods" og man kan ikke påregne mere end 6 mdr. levetid.

===

Nu er der 3 års garanti på ovennævnte computer, ordet reklamationsret
behøver ikke engang at blive nævnt. Og garanti er som sædvanlig en
reklamationsret der stiller kunden bedre end netop reklamationsretten.
Ellers må ordet garanti slet ikke nævnes.

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2010/02/02200100.htm

Fra : Ole C

Dato : 02-12-10 19:43

Per Henneberg Kristensen skrev blandt andet:

> [...]
> reklamationsret der stiller kunden bedre end netop reklamationsretten.
> Ellers må ordet garanti slet ikke nævnes.

Jeg er ret overbevist om at der er taget forbehold for "slid-dele" som et
batteri i Medions garantibestemmelser....

--
vh
Ole C

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-12-10 16:16

"Ole C" <mail@olec.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg er ret overbevist om at der er taget forbehold for "slid-dele" som et
> batteri i Medions garantibestemmelser....

Jeg har selv fået skiftet et batteri i en bærbar på
garanti/reklamationsretten.

Fra : Ole C

Dato : 03-12-10 19:37

> Jeg har selv fået skiftet et batteri i en bærbar på
> garanti/reklamationsretten.

Efter to års brug?

--
vh
Ole C

Fra : Leif Neland

Dato : 02-12-10 22:33

Den 02-12-2010 17:15, Klaus H skrev:

> Batterier er "forbrugsgods" og man kan ikke påregne mere end 6 mdr. levetid.
>
> Klaus H

På medions hjemmeside står der ved batterier i løs vægt: Garanti: 6mdr.

Leif

Fra : Preben

Dato : 02-12-10 23:10

Den 02.12.2010 kl. 22:33 skrev Leif Neland <leif@neland.dk>:

> På medions hjemmeside står der ved batterier i løs vægt: Garanti: 6mdr.
>
> Leif

Den begrænsning eksisterer tilsyneladende ikke, når man køber en hel PC:

http://www.medion.com/dk/electronics/prod/MEDION®+AKOYA®++E1221+(MD+97522)/30011267A1?category=notebook_5&recId=&wt_mc=dk.intern.m-shop.pro-pla.on-ma&wt_cc1=m-shop_topseller_notebook-2-links&wt_cc2=30011267A1&wt_cw=30.2.8&utm_source=Internetseite-intern&utm_medium=Kachel&utm_content=notebook_2-links&utm_campaign=Kategoriekachel-Hotspots&utm_term=30011267A1

--
mvh/Preben

Fra : Benny Amorsen

Dato : 04-12-10 17:43

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> writes:

> Hvis man vil være sikker, kører man batteriet i bund en gang
> måneden. Det gælder gamle såvel som nye computere.

Det er noget vrøvl. Lithium-batterier har ikke godt af at blive helt
afladet. Og "anekdote" i flertal er ikke "data".

Anyway, alle problemerne kunne løses ved at bruge lithium-jern-batterier
som f.eks. de fleste elektriske boremaskiner. Deres batterier dør ikke
af hverken at blive brugt eller at stå til ladning, men de har en lidt
mindre kapacitet fra ny.

Når nu batterier bevisligt kan laves til ikke at dø efter 6 måneder,
hvorfor er det så ikke juridisk en produktionsfejl når de rent faktisk
dør efter 6 måneder?

/Benny

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-10 19:26

Benny Amorsen skrev:

> Det er noget vrøvl. Lithium-batterier har ikke godt af at blive helt
> afladet. Og "anekdote" i flertal er ikke "data".

Jeg har ingen problemer med mine batterier.

Min SE T610 har et lithium-polymer-batteri der er så godt som
nyt. Det samme gælder min SE K700 der har et li-ion-batteri.
Begge bliver kørt i bund mindst en gang om måneden.

Jeg kan ikke se hvilket batteri der sidder i min bærbare, men det
bliver behandlet på samme måde.

> Når nu batterier bevisligt kan laves til ikke at dø efter 6 måneder,
> hvorfor er det så ikke juridisk en produktionsfejl når de rent faktisk
> dør efter 6 måneder?

Der findes næppe den vare som en bruger ikke kan ødelægge hvis
han gør sig lidt umage. Det er ikke så svært at se hvis han har
brugt den bærbare som fodbold, men det er svært at se om han har
mishandlet batteriet.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-12-10 19:57

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg har ingen problemer med mine batterier.

Vi kommer ikke så langt med personlige anekdoter. Jeg kan fx
bidrage med en, der går stik mod dine erfaringer:

Jeg har ingen problemer med batteriet i min bærbar, og det
er blevet ekstremt mishandlet efter din (og andres) definition.
* Det har aldrig været helt afladet.
* Jeg har strømstikket siddende i computeren i over 99
procent af tiden.
* Jeg slukker den sjældent, men sætter den i stedet på stand
by og fjerner strømstikket. Hvilket vil sige, at den
aflader, og derfor skal oplades, når jeg sætter den til
strømstikket igen. Dette sker typisk to gange om dagen, når
jeg bruger computeren (se nedenfor).

Computeren er 15 måneder gammel, og har været brugt på
ovenstående vis i 8 måneder, mens den har været slukket helt
i de resterende 7 måneder.

Batterimåleren siger, at der i skrivende stund er 100
procent på batteriet, svarende til godt 5 timers brug (med
den nuværende strømstyringsprofil). Dette svarer stort set
til, hvad batteriet forventes at kunne klare som nyt. Jeg
har for nylig brugt den i over 4 timer på batteri alene,
hvorefter der stadig var strøm tilbage til 1 time, så der er
ikke tale om en misvisning.

Min brugsvejledning siger intet om, at man ikke bør have
computeren konstant tilsluttet strøm. Eneste bemærkning om
batteriets levetid går på, at hvis man ikke bruger batteriet
i længere tid, bør man aflade det og fjerne det fra computeren.

Og er det så ikke på tide, at denne deltråd FUT'es til en
mere relevant gruppe?

XFUT: dk.edb.hardware.baerbar

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende guide til hjemmesideprogrammet KompoZer: