Medarbejder, der ikke tilbageleverer varer
Fra : Sika

Dato : 30-11-10 17:52

Hej gruppe,

Vi havde i en enkelt måned en medarbejder, som var på prøve som sælger
af nogle af vores produkter.

I den forbindelse fik vedkommende udleveret en kuffert til låns,
indeholdende varer for ca. 10.000 kr.

Vi valgte ikke at fortsætte samarbejdet med medarbejderen efter denne
måned (ophør pr. 30. september), men vi har stadig ikke fået kufferten
med varer retur. Vi informerede ved udgangen af september måned
mundtligt vedkommende om, at kufferten skulle leveres tilbage, og
efterfølgende har vi anmodet om det igen pr. sms.

Vi hører intet fra vedkommende, og vi har heller ikke fået vores varer
retur.

Spørgsmålet er, hvilke muligheder vi har for at få kufferten tilbage,
når vi ikke har et dokument, der med underskrift bevidner, at
vedkommende lånte kufferten?

Derudover har en kunde oplyst os, at de har betalt kontant forud for
deres varer - til samme person, da de afgav ordren til denne
medarbejder. Vi har ikke modtaget pengene, men vi kan heller ikke få
vedkommende til at bekræfte (eller afkræfte for den sags skyld), at han
har taget imod pengene fra kunden, da han var ude hos dem.

Har vi noget juridisk grundlag for eksempelvis en politianmeldelse eller
andet sagsanlæg?

På forhånd tak for kommentarer og gode råd...

/Sika

Fra : Henning

Dato : 30-11-10 18:22

On Tue, 30 Nov 2010 17:51:32 +0100, Sika <vilikkeh@vespam.nu> wrote:

> [...]
>mundtligt vedkommende om, at kufferten skulle leveres tilbage, og
>efterfølgende har vi anmodet om det igen pr. sms.

Hvad med et rigtigt brev? Mundtligt og sms - det lyser ikke seriøst!
Det samme med forudbetalingen fra kunden.

Fra : Sika

Dato : 01-12-10 12:28

> Hvad med et rigtigt brev? Mundtligt og sms - det lyser ikke seriøst!
> Det samme med forudbetalingen fra kunden.

Det er nok ikke nogen dum idé... Anbefalet måske endda, så vi er sikre
på, at han modtager det.

/Sika

Fra : Jubi

Dato : 30-11-10 18:37

"Sika" <vilikkeh@vespam.nu> skrev i meddelelsen
> [...]
> af nogle af vores produkter.
>
> I den forbindelse fik vedkommende udleveret en kuffert til låns,

Hvordan blev den udleveret? Hvor mange bevidnede udleveringen?

--
At tænke før man taler, er som at tørre sig
i røven inden man skider.

Fra : Sika

Dato : 01-12-10 12:27

> Hvordan blev den udleveret? Hvor mange bevidnede udleveringen?

Kufferten stod på kontoret, og medarbejderen tog den selv ud i bilen, da
han kørte den ene dag. Vi var 3 personer på arbejde, som så, at han gik
med den.

/Sika

Fra : Jubi

Dato : 01-12-10 13:38

> Kufferten stod på kontoret, og medarbejderen tog den selv ud i bilen,
> da han kørte den ene dag. Vi var 3 personer på arbejde, som så, at han
> gik med den.

Så er sagen næsten klar til at få hentet kuffert og penge hos manden ved
fogdens hjælp.
Det der evt. kunne mangle er et bevis for at kufferten indeholder det
der påstås. Igen må nogen kunne bevidne at netop den kuffert fik det
indehold.
I kan således kontakte fogden i den by manden bor i og bede ham hente
kuffert og penge.
Det koster jer nok 300 kr. i gebyr som i lægger til det beløb som i
forlanger udleveret hos manden.

Jeg har tidligere i år haft en fogdesag kørende for et skyldigt beløb
hos en mand, og hver gang jeg kontaktede fogden i glostrup for
afhentning af pengene lagde jeg gebyret oveni det skyldige beløb. Der
gik lang tid og endte i fogderetten i glostrup, hvor manden foruden det
skyldige beløb blev dømt til også at betale alle de påløbne fogdegebyer.
Så er jeres mand af samme type som min mand, så hav tålmodighed og
gåpåmod, i skal nok få både kuffert og penge til sidst.

Fra : alexbo

Dato : 01-12-10 12:40

"Sika" skrev

> [...]
> lånte kufferten?

> Har vi noget juridisk grundlag for eksempelvis en politianmeldelse eller

Ikke før I for alvor har forsøgt at få den kuffert og et evt. regnskab og
det er nægtet, eller har vist sig umuligt.

Kunden har formentlig ikke bare stukket jeres medarbejder nogen penge, han
må formodes at have fået en kvittering, så kan I tage det derfra, kunden
skal jo også have sine varer hurtigst muligt.

Jeg vil foreslå en køretur til kunden med de bestilte varer byt denne
kvittering med en kvitteret faktura på varene, kør ud til medarbejderen og
forsøg at få kuffert og afregning.

Er det i den anden ende af landet så prøv med en mail til kunden først ang.
en kopi af denne kvittering.
Overvej hvilke andre kunder der kan have betalt uden jeres viden, der bare
sidder og venter på deres varer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Sika

Dato : 04-12-10 16:00

> Kunden har formentlig ikke bare stukket jeres medarbejder nogen penge,
> han må formodes at have fået en kvittering, så kan I tage det derfra,
> kunden skal jo også have sine varer hurtigst muligt.

Kunden har skam fået sine varer for længe siden Da vi rykkede for
betalingen, ringede de og fortalte, at de havde betalt forud til den
nævnte medarbejder.

> Overvej hvilke andre kunder der kan have betalt uden jeres viden, der
> bare sidder og venter på deres varer.

Hmm... det er så til gengæld et godt spørgsmål, om der er nogen, der har
det.

Good point!

/Sika