Bliver nye biler hurtigere driftsvarme ?
Fra : Per

Dato : 02-12-10 05:04

Hej NG !

Jeg kører rundt i forskellige biler til daglig.

Jeg synes at bemærke, at nye biler hurtigere driftsvarme (vandet bliver
hurtigt 90 grader) end tilsvarede ældre/brugte biler med måske 100.000 km på
bagen.

Er der noget om snakken - eller ser jeg syner ?

Jeg tænker at der måske sker noget med varledningsevnen ved ældning eller
lign.

Mvh. Per

Fra : cykelsmeden

Dato : 02-12-10 09:57

Den 02-12-2010 05:04, Per skrev:

> [...]
>
> Er der noget om snakken - eller ser jeg syner ?
>
> Jeg tænker at der måske sker noget med varledningsevnen ved ældning

Jeg har ikke speciel viden på området, men kan da sagtens forestille mig
at moderne effektive motorer med megen aluminium og effektivt
vandsystem, har en væsentligt lavere "varmefylde" end en gammel
støbejernsmotor med masser af jernvægt og kølevand, og derfor er meget
hurtigere driftsvarm.

//finn

Fra : Steffen

Dato : 02-12-10 10:14

Per <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Er der noget om snakken - eller ser jeg syner ?
>
> Jeg tænker at der måske sker noget med varledningsevnen ved ældning eller

Hvis du ser rent fysisk på det, så bør det ikke være tilfældet.

Brændstoffet indeholder en vis mængde energi pr. liter, den kan, ved
forbrænding frigives som bevægelse eller varme.
Idet nyere biler, generelt, kører længere på en liter brændstof end
ældre, så udnytter de altså mere af energien til bevægelse og dermed er
der mindre til varme.

Så kan der være en mængde forhold, som f.ex. luftstrømningen omkring
bilen og igennem motorrummet, som gør at luftkølingen af motoren bliver
mindre.
Der kan også være noget med div. plastafdækninger, ændrede kølekanaler i
motoren osv.

mvh
steffen

Fra : oz3bto

Dato : 02-12-10 18:36

"Steffen" <sds@neffets.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mindre.
> Der kan også være noget med div. plastafdækninger, ændrede kølekanaler i

Og der ramte du vist rigtig ..

Jeg køre dagligt i en toyota land cruiser fra 2009 ~65Kkm på tælleren
Den har en lille knap som hedder power heater og når denne trykkes ind
stiger bilen til 1200rpm i tomgang

Når knappen er trykket ind under kørsel så bruger den betydeligt mere diesel
og bliver lynhurtig varm .. visnakker under 8km her før den der driftvarm
ifølge måleren

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-12-10 02:29

> [...]
> bagen.
> Er der noget om snakken  - eller ser jeg syner ?

Man kan ikke regne med temperaturviseren i mange nye biler da de går
op på 'driftsvarm' ved ret lav temperatur, og derfor i praksis lyver..
I ældre biler er de mere korrekte, og det vil derfor se ud som om de
bliver langsommere varme. En moderne bil kan vise at være driftsvarm
efter et par minutters kørsel, men det er der ingen normale biler der
er, specielt ikke i den frost vi har lige nu.

Har du rent faktisk kigget på den reelle vandtemperatur? For
umiddelbart vil jeg heller ikke mene at der burde være den store
forskel på gamle og nye biler hvad det angår. Dog har nyere biler
elvarme der kan lave kabinevarme når motoren er kold. Hvis den kører
på el indtil motoren er godt varm, så vil afkølingen af vandet jo ske
lidt langsommere, og derfor vil den blive hurtigere varm. Om det er
nok til at betyde noget særligt er jeg dog ikke sikker på.

--
Mvh. Martin

Fra : Henrik B.

Dato : 02-12-10 10:30

> [...]
> på bagen.
>
> Er der noget om snakken - eller ser jeg syner ?

Du ser ikke syner - desværre!
Sagen er den, at biler i dag skal fremstå "perfekte". D.v.s. at visere m.v.
skal opføre sig eksemplariske, eller rettere, give indtryk af at alting
opfører sig eksemplarisk. Bilfabrikkerne "koder" derfor temperaturmåleren
til at gå fra 0 til at vise driftstemp. på ingen tid - også selvom motoren
ikke er driftsvarm. Omvendt bliver nålen også stående på normaltemp. selvom
motoren nærmer sig kogepunktet. Først få grader før motoren reelt koger, vil
nålen hoppe op til det røde felt. Det med at en temp.nål kører lidt op og
ned - f.eks. i forbindelse med kø-kørsel, tomgang m.v. - må man ikke se på i
dag.

På de fleste biler har man dog en mulighed for at få motorstyringen
omprogrammeret, så temp.-nålen opfører sig so den viser den reelle
temperatur.

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Per

Dato : 02-12-10 18:06

Henrik B. wrote:

> [...]
> op til det røde felt. Det med at en temp.nål kører lidt op og ned -
> f.eks. i forbindelse med kø-kørsel, tomgang m.v. - må man ikke se på

Hej Henrik !

Det lyder i mine ører helt absurd, men passer meget godt med mine
iagtagelser.

Jeg er dog godt nok rystet over man gør den slags, for at det ser smart ud =
metrene er INTET værd.

Jeg bemærker netop, at nålen hurtigt er oppe på drift temp - overdrevent
hurtigt.
I gamle dage, kunne man se når termostaten åbnede, idet vandtemperaturen
faldt kortvarigt efter at have været oppe på 90 grader - det ser jeg heller
ikke mere.

Tak for svar, omend jeg er meget skuffet over bilfabrikkerne - det er totalt
useriøst og ligefrem "farligt".

> På de fleste biler har man dog en mulighed for at få motorstyringen
> omprogrammeret, så temp.-nålen opfører sig so den viser den reelle
> temperatur.

Ok - men det burde jo være sådan standard - altid i alle biler.

Tænk hvis en flyvemaskine var lavet på samme lemfældige måde - altså at vise
hvad piloten gerne vil se i instrumenterne... !!

Mvh. Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-12-10 18:19

Per skriver:

> Tak for svar, omend jeg er meget skuffet over bilfabrikkerne - det er totalt
> useriøst og ligefrem "farligt".

99,9% af bilejerne aner knapt, hvad arbejdstemperaturen på deres motor
bør være. De aner næppe, hvad driftsområdet for varm motor er -
snsidige at den sagtens kan tåle at blive lidt mere varm end de
traditionne 90 grader. Derfor er nålen "træg".

At de sidste 0,1% bilejere så måske fandt det sjovt at kende den
reeele temperatur og at 1% af disse kender til temepraturområdet er
noget helt andet, men det er masserne der styrer.

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 02-12-10 19:02

> "Per" skrev i meddelelsen
> Jeg er dog godt nok rystet over man gør den slags, for at det ser smart ud
> = metrene er INTET værd.

Helt enig! Som når en del biler efterhånden heller ikke har en oliepind, men
fortæller via displayet på instrumentbordet, hvor meget olie der er tilbage
på bilen. Nogle biler er sågar helt uden temp-måler.

> Tak for svar, omend jeg er meget skuffet over bilfabrikkerne - det er
> totalt useriøst og ligefrem "farligt".

I dén grad. Jeg fik også temp-måleren kodet til normal opførsel, på min Saab
9-5. Det andet pis gider jeg ikke - og slet ikke på en turbobil...

Fra : Per

Dato : 02-12-10 19:14

Henrik B. wrote:

> Helt enig! Som når en del biler efterhånden heller ikke har en
> oliepind, men fortæller via displayet på instrumentbordet, hvor meget
> olie der er tilbage på bilen.

Det passer bare ikke det der Henrik - det er sgu da værre og værre det du
kommer op med !!??

Det kan da ikke bruges til noget som helst med et display og olie - du
ryster mig godt nok !

> Nogle biler er sågar helt uden
> temp-måler.

Men så er der vel en "for varm" lampe, der lyser ved højt temp ?

Det havde jeg ihvert fald i min gamle Punto. Den sad over en varme modstand,
og blev tjekket jævnligt

Det er muligt at moderne motorer kræver mindre og mindre vedligeholdelse og
at alt stort set er elektrisk.
Men at man ikke kan stole på de informationer displayet giver og at man ikke
manuelt kan tjekke det allervigtigste (Oliestanden) - er forrykt.

Mvh. Per

Fra : Henrik B.

Dato : 02-12-10 19:48

> [...]
> kommer op med !!??
>
> Det kan da ikke bruges til noget som helst med et display og olie - du

En del nyere Mercedes'er har ingen oliepind.

> Men så er der vel en "for varm" lampe, der lyser ved højt temp ?

Jep, og sikkert en eller anden "bong" lyd, for at fortælle at bilen koger...

Tjah, fagre nye verden...

Fra : Bjørn J.

Dato : 02-12-10 19:57

KLIP

> En del nyere Mercedes'er har ingen oliepind.

Det har min bimmer heller ikke.

Den fortæller standen og hvor meget olie man skal efterfylde, hvis den har
behov for det mv.

Ingen lampe eller måler, men sikkert en skriftlig meddelelse samt et boinngg
(på tysk).

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 02-12-10 20:01

Bjørn J. tastede følgende:
> sikkert en skriftlig meddelelse samt et boinngg (på tysk).

"Achtung!"

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bjørn J.

Dato : 02-12-10 20:03

KLIP

> "Achtung!"

....... es Kocht!...

Fra : Ivan Madsen

Dato : 02-12-10 20:27

On Thu, 02 Dec 2010 20:01:19 +0100, Hans Paulin (6310)
<me@privacy.net> wrote:

>Bjørn J. tastede følgende:
>
>"Achtung!"

Den beder nok høfligt (den er jo tysk) 2 L Öl bitte und dann die
dieselbehaltung kontrollieren ) En kammerat havde engang en Audi
100, der lagde så meget blå røg vi hårdnakket påstod han fyldte olie
på og kontrollerede benzinen )

Fra : Bjørn J.

Dato : 02-12-10 21:01

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> dieselbehaltung kontrollieren ) En kammerat havde engang en Audi
> 100, der lagde så meget blå røg vi hårdnakket påstod han fyldte olie

Lige knap, vi lever jo i øko-tider....så den beder kun om 1 L Öl eller for
den sags skyld, fortæller en ukyndig ud i Ölnachfüllung, vedkommende har
efterfyldt med for meget..

Fra : Ivan Madsen

Dato : 02-12-10 21:07

On Thu, 2 Dec 2010 21:00:43 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>den sags skyld, fortæller en ukyndig ud i Ölnachfüllung, vedkommende har

Tillader den sig at blive vanskelig når man nu vil den det lidt godt -
fandme godt Puntoen ikke har så mange nykker ) Men OK - den har
heller ikke behov for nachfüllung eller hvad det nu hedder på dens
sprog.

Fra : Bjørn J.

Dato : 02-12-10 22:35

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> fandme godt Puntoen ikke har så mange nykker ) Men OK - den har
> heller ikke behov for nachfüllung eller hvad det nu hedder på dens

Fint ellers ville det måske ligne dette:

http://www.youtube.com/watch?v=mQrRFO7_b8s

Fra : Allan F

Dato : 02-12-10 14:04

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er der noget om snakken - eller ser jeg syner ?
>
> Jeg tænker at der måske sker noget med varledningsevnen ved ældning eller

Min nye Skoda Superb 2.0 TDi har en funktion, så man kan aflæse
olietemperaturen digitalt. Lang tid efter at kølevandet er "varmt" ifølge
viseren, er olietemperaturen stadig langt under. Forskellen er mere end 15
minutter !

Allan F