Forsikring?
Fra : Ukendt

Dato : 01-12-10 21:50

Hej

Sidder her til aften stille og arbejder med min PC, så pludselig lyder der 3
brag udenfor døren og alt strømmen forsvinder i huset.
Jeg skyder mig ud og kan se en ældre Audi er kørt op bag i en 307, derfra
videre ind i en trailer på det modsatte fortov for til sidst at have lige
precis i lyskassen som tog alt strømmen.

Den kvindelige passager klagede over nakkesmærter og falck kom og hentede
hende med ambullancen. Politiet kom også og optog rapport. Det første som de
opdagede var selvfølgelig en bagrude med 5 cm sne som var fuldstændig
tildækket. Nå fred være med det, han står nok til en bøde og kvinden en øm
nakke, da de ikke klippede taget af bilen eller satte nakkestøtte på hende.

Efter en god times tid har elektrikeren så også fået repareret lyskassen
igen og vi har strøm i huset. Men min PC er desværre total død, som følge af
strømafbrydelsen. Aner ikke om det kun er strømforsyningen eller mere er
røget ved samme lejlighed i PCen. Men er det bare "sh*t happens" eller er
det noget jeg kan meddele ejerens forsikringsselskab?
Nu har jeg heller ikke ejerens bilnummer eller noget som helst, så hvem skal
jeg i givet fald tage fat i?

PS: Dette er skrevet fra min Laptop

--
Tom

Fra : Henning

Dato : 01-12-10 22:02

>røget ved samme lejlighed i PCen. Men er det bare "sh*t happens" eller er
>det noget jeg kan meddele ejerens forsikringsselskab?

Ja, shit happens. Det må du klare med dit eget forsikringsselskab,
forklar dem evt. sammenhængen, men jeg tror de er ligeglade

Fra : John N. H.

Dato : 01-12-10 22:18

"Tom" skrev i meddelelsen:

[...]

--------------

Måske bare et sammenfald af uheldige omstændigheder, måske ikke.
Var der andre ting i huset, der tog skade?
Hvad lavede elektrikeren i kassen?

Jeg forestiller mig, at nullederen måske kunne være revet over/af, så PC'en
har fået nogle uheldige spændinger. Derfor kunne det være interessant at
vide, hvad der var sket i kassen.
Kan du få fat i elektrikeren igen, og få hans beskrivelse af skaden, kan du
bedre vurdere, om du har en sag over for bilisten.

-- Med venlig hilsen
John N. H.
; -)

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-10 22:28

"John N. H." <ganske@invalid.dk> wrote in message
> [...]
> Kan du få fat i elektrikeren igen, og få hans beskrivelse af skaden, kan
> du bedre vurdere, om du har en sag over for bilisten.

Tja det var en bil fra EnergiSyd med 3-4 elektrikere som gik igang med at
udbedre fejlen. Vi har da før haft strømudfald i forbindelse med lynnedslag
som PCen fint har klaret, så det må have været noget specielt ved dette
udfald.
Lyskassen ser da og temmelig skadet ud.

Ikke er jeg er expert, men mente bare at en ansvarsforsikring også dækker
de følgeskader der optræder i forbindelse med en skade. Sådant lidt øv at
det måske også koster mig en PC at han kørte ind lyskassen.

--
Tom

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 01-12-10 22:35

"Tom" skrev i meddelelsen

[...]
------
Umiddelbart kan der være sket det, at påkørslen af "lyskassen" kan ha
forårsaget, at en fase er lagt på 0-lederen, hvorved der pludseligt er skabt
et potentiale kortvarigt på 400 volt, hvor du normalt har 230 volt. En sådan
"kortslutning" må ha medført andre skader i dine installationer / udstyr og
endvidere dækket af forsikringen...

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-12-10 22:38

> Ikke er jeg er expert, men mente bare at en ansvarsforsikring også dækker
> de følgeskader der optræder i forbindelse med en skade. Sådant lidt øv at
> det måske også koster mig en PC at han kørte ind lyskassen.

Det er højst sandsynligt kun strømforsyningen der er gået i PCen.

Jeg kunne ikke forestille mig at hendes forsikring ville dække din PC da
det jo ikke direkte er hendes bil der har ødelagt den. Det er en
fejlspænding fra elselskabet der har gjort det, og det er typisk din
egen forsikring der skal dække det.
At fejlspændingen er opstået fordi en bil har kørt ind i et elskab, ser
jeg som noget sekundært. Men jeg er ikke forsikringsekspert, så det er
udelukkende min holdning til sagen du hører her.

Det nemmeste er vel bare at prøve at snakke med dit forsikringsselskab
hvis du har en indboforsikring, så skal de nok sørge for at udrede det,
hvis der er noget at udrede.

--
Mvh. Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-12-10 23:02

Tom skriver:

> [...]
> som PCen fint har klaret, så det må have været noget specielt ved dette

Ellers er den bare blevet ældre og kondesatorerne i den er blevet
ringere. Typisk fejl i switchmode forsyninger.

Forsikring - har du ikke elskadedækning?

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 01-12-10 23:19

> "Klaus D. Mikkelsen" skrev i meddelelsen
>
> Forsikring - har du ikke elskadedækning?

Tom har sikkert - som de fleste - kun elskade I dækning, som kræver åben ild
ved kortslutning, for at dække.....

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-10 15:39

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Tom skriver:

> Ellers er den bare blevet ældre og kondesatorerne i den er blevet
> ringere. Typisk fejl i switchmode forsyninger.
>
> Forsikring - har du ikke elskadedækning?

Fik snakket med min egen forsikring i dag. De gad ikke besvære sig med at
få oplyst ved politiet hvem der forårsagede skaden, så hvis jeg selv ville
prøve
ville de kunne få modpartens selskab til at betale.
Ellers fik jeg at vide min egen indbo/husforsikring dækker så det kommer
ikke
til at koste mig noget. Desværre står jeg så reg. for en skade som jeg ikke
har
ret meget skyld i.

Bare for at være helt korrekt har jeg prøvet at ringe til politiet, de var
ikke afvisende
men da jeg skulle stilles om til den betjent der havde sagen fik jeg en
tlf.svarer. Har
så skrevet en mail, som jeg ikke regner med en positiv respons på.

--
Tom