/ Forside / Interesser / Dyr / Fisk / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fisk
#NavnPoint
dova 6715
molokyle 2545
Cirkeline.. 2256
dabj 1816
granner01 954
redtop 942
Troldepige 930
PARKENSS 926
pallebhan.. 741
10  Gennie 710
Fodring med frisk fisk?
Fra : Silverflame


Dato : 08-08-01 15:20

Hej!
Da man jo ikke kan købe levede foder i den her tid, har jeg overvejet at
strimle lidt frisk fisk (hjemmefanget) og fodre mine Malawi'er med det for
deres adspredelses skyld. Er der noget man bør være opmærksom på her? Jeg er
klar over at de i naturen primært lever af grønt, men engang imellem tager
de vel ikke skade af lidt kød... Jeg tænker mere på om der kan være noget
skadeligt i fisk, man selv fanger?
--
MVH SF.



 
 
Jan Boegh (08-08-2001)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 08-08-01 16:37

"Silverflame" <nmt1362@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:9krifn$12og$1@news.cybercity.dk...

> Da man jo ikke kan købe levede foder i den her tid, har jeg overvejet at
> strimle lidt frisk fisk (hjemmefanget) og fodre mine Malawi'er med det for
> deres adspredelses skyld. Er der noget man bør være opmærksom på her? Jeg
er
> klar over at de i naturen primært lever af grønt, men engang imellem tager
> de vel ikke skade af lidt kød...

....hvilket er en meget, meget udbredt misforståelse. For det første er der
masser af Malawi'er der er rene rovfisk, dernæst får også "algegræsserne"
(ofte kalde aufwuchs-spisere) masser af "kød" i form af småkryb (insekter,
krebsdyr og fiskeyngel). Så nej, de tager ikke skade af fiskekød - jeg har
faktisk fornemmelsen af at ikke fedt fiskekød er et glimrende foder.
Dog har jeg med stor undren konstateret at mine fisk i lighed med
undertegnede nægter at æde skrubbe. Så dem overlader vi til køwenhavnere og
andet godtfolk, der må nøjes med det knap så gode .

> Jeg tænker mere på om der kan være noget
> skadeligt i fisk, man selv fanger?

Ja - kroge!
Principielt bør man holde sig til saltvandsfisk - her er chancen for at få
overført parasitter ikke så stor (personligt tror jeg ikke det betyder det
store).

mvh
Jan


Silverflame (08-08-2001)
Kommentar
Fra : Silverflame


Dato : 08-08-01 17:41


"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse
news:9krm9u$rp0$1@news.net.uni-c.dk...
> ...hvilket er en meget, meget udbredt misforståelse. For det første er der
> masser af Malawi'er der er rene rovfisk, dernæst får også "algegræsserne"
> (ofte kalde aufwuchs-spisere) masser af "kød" i form af småkryb (insekter,
> krebsdyr og fiskeyngel).

Jeg er da glad for at det er så udbredt en misforståelse... så er jeg vel
ikke den eneste . Men derudover ved jeg nu godt at de også får en masse
andet med aufwuchs'en. Er der iøvrigt nogen der kender en god måde at
efterligne aufwuchs i akvariet??? Jeg har overvejet såvel Javamos som
algeboller... Nogen idéer? Ikke mindst hvad angår det øvrige indhold af
aufwuchs'en (krebsdyr, insekter osv)?

> Principielt bør man holde sig til saltvandsfisk - her er chancen for at få
> overført parasitter ikke så stor (personligt tror jeg ikke det betyder det
> store).

Altså ingen skaller, aborrer og brasener?
MVH SF



Carsten Gall (08-08-2001)
Kommentar
Fra : Carsten Gall


Dato : 08-08-01 19:37


Silverflame <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:9krifn$12og$1@news.cybercity.dk...
> Hej!
> Da man jo ikke kan købe levede foder i den her tid, har jeg overvejet at
> strimle lidt frisk fisk (hjemmefanget) og fodre mine Malawi'er med det for
> deres adspredelses skyld. Er der noget man bør være opmærksom på her? Jeg
er
> klar over at de i naturen primært lever af grønt, men engang imellem tager
> de vel ikke skade af lidt kød... Jeg tænker mere på om der kan være noget
> skadeligt i fisk, man selv fanger?

Hvorfor tager du ikke ud til vandet og fanger nogle mysis?
De findes i enorme mængder, og kan fryses ned, så du har til hele den
lange vinter sæson.
Hvis du fryser dem ned, så lad dem lige dryppe af, så er de lettere at
have med at gøre, som frosne.

Carsten



Silverflame (08-08-2001)
Kommentar
Fra : Silverflame


Dato : 08-08-01 22:05


"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:9ks0id$1tkr$1@news.cybercity.dk...
>
> Hvorfor tager du ikke ud til vandet og fanger nogle mysis?
> De findes i enorme mængder, og kan fryses ned, så du har til hele den
> lange vinter sæson.
> Hvis du fryser dem ned, så lad dem lige dryppe af, så er de lettere at
> have med at gøre, som frosne.

Det lyder da som en god idé. Men jeg er ikke bekendt med fremgangsmåden...
kan du hjælpe med den del?
MVH SF



Carsten Gall (09-08-2001)
Kommentar
Fra : Carsten Gall


Dato : 09-08-01 08:12


Silverflame <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:9ksa7i$2i35$1@news.cybercity.dk...
>
> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:9ks0id$1tkr$1@news.cybercity.dk...
> >
> > Hvorfor tager du ikke ud til vandet og fanger nogle mysis?
> > De findes i enorme mængder, og kan fryses ned, så du har til hele
den
> > lange vinter sæson.
> > Hvis du fryser dem ned, så lad dem lige dryppe af, så er de lettere
at
> > have med at gøre, som frosne.
>
> Det lyder da som en god idé. Men jeg er ikke bekendt med
fremgangsmåden...
> kan du hjælpe med den del?

Når jeg har været ude og fange mysis, lader jeg dem først dryppe af i et
net.
derefter breder jeg dem ud på avispapir, indtil de ikke er fugtige mere,
vend dem engang
imellem for at de ikke klumper sammen. Når de er blevet løse, er de klar
til at komme i poser,
som trykkes flade, dels for at lette opbevaringen dels for at du senere
kan knække stykker af.

De skal tøes op og skylles inden fodringen.

Carsten





Silverflame (09-08-2001)
Kommentar
Fra : Silverflame


Dato : 09-08-01 15:07

Jo, det lyder nemt nok... men hvordan fanger du dem i første omgang???

> Når jeg har været ude og fange mysis, lader jeg dem først dryppe af i
et
> net.
> derefter breder jeg dem ud på avispapir, indtil de ikke er fugtige
mere,
> vend dem engang
> imellem for at de ikke klumper sammen. Når de er blevet løse, er de
klar
> til at komme i poser,
> som trykkes flade, dels for at lette opbevaringen dels for at du senere
> kan knække stykker af.
>
> De skal tøes op og skylles inden fodringen.
>
> Carsten
>
>
>
>



Carsten Gall (09-08-2001)
Kommentar
Fra : Carsten Gall


Dato : 09-08-01 15:31


Silverflame <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:9ku627$2n6v$1@news.cybercity.dk...
> Jo, det lyder nemt nok... men hvordan fanger du dem i første omgang???

Se det er straks vanskeligere at give et svar på, for mysis er nogle
underlige nogen, de flytter sig med
næsten lynets hast fra et sted til et andet.
Tag et stort net med masker i ngenlunde samme størrelse som de grønne net
til akvarierne.
Find en bådebro eller en høfte, og kig ned i vandet derfra, som regel ser
det ud som en stime af småfisk,
men små fisk går ikke så mange sammen.
Hvis du finder er godt sted, kan du forsøge der igen, men bliv ikke
overrasket hvis der ikke er en eneste næste gang.
Et hint, hvis vandet er roligt og der falder sol ned på vandet, kan man
som regel finde dem der.

Kom fangsten i en spand uden vand, så holder de bedst. Når du kommer
hjem, så kan du fodre med levende mysis,
dine fisk vil elske dig for det. Resten fryser du ned.

Har du heldet med dig så kan du fange 10liter på en halvtime.


Carsten



Silverflame (09-08-2001)
Kommentar
Fra : Silverflame


Dato : 09-08-01 16:55

Jeg takker og bukker!
Det skal helt klart prøves ved først givne lejlighed. Men kan det passe at
de holder sig bedst i en spand UDEN vand???




Jan Boegh (09-08-2001)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 09-08-01 17:33

"Silverflame" <nmt1362@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:9kucdb$2fb$1@news.cybercity.dk...

> Det skal helt klart prøves ved først givne lejlighed. Men kan det passe at
> de holder sig bedst i en spand UDEN vand???

Ja, helt klart. Akkurat ligesom med myggelarver: Enten har man kun få i vand
eller så har man mange uden vand. Så holder de sig bedst.
Mange mysis i vand bruger al ilt i løbet af få minutter og rådner 10 min.
efter! Og så stinker de værre end en død kat.

mvh
Jan


Silverflame (09-08-2001)
Kommentar
Fra : Silverflame


Dato : 09-08-01 20:14

Hvor længe kan man opbevare dem på den måde uden at de dør?



Morten Trab (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Morten Trab


Dato : 10-08-01 01:38

> Når du kommer
> hjem, så kan du fodre med levende mysis,
> dine fisk vil elske dig for det. Resten fryser du ned.

Hmmm...Kan man også fodre sumpskildpadder med dem??

Mvh. Morten



Carsten Gall (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Carsten Gall


Dato : 10-08-01 14:55


Morten Trab <morten@trab.dk> skrev i en
news:9kva5l$21eq$1@news.cybercity.dk...
> > Når du kommer
> > hjem, så kan du fodre med levende mysis,
> > dine fisk vil elske dig for det. Resten fryser du ned.
>
> Hmmm...Kan man også fodre sumpskildpadder med dem??

Ja, det kan man da.

Carsten



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste