Nyt tag og ekstra isolering 2
Fra : Elmer

Dato : 29-11-10 21:01

Hej Gruppe.
Interessant tråd - den forrige.
Jeg har noget lignende, et hus med ca 150 m2 eternit-skiffer tag, som er
50+ år. Det er begyndt at dryppe lidt fra skruerne i rygningspladerne og
selvom jeg har haft dem oppe og fyldt noget "snask"(Bitumen) i hullerne,
så bliver det ved med at dryppe.
Det er min plan at pille rygningspladerne af og få lagt tagpap direkte
oven på eternitpladerne på hele taget. Samtidig vil jeg skifte
sternbrædderne.
Jeg vil også gerne efterisolere loftet, som,ligesom i forrige tråd, er
noget gammelt fladtrådt noget. Her er jeg meget tiltalt af papirulden,
det lyder til at være noget for en gør det selv mand.

Umiddelbart kan jeg ikke se nogen fordel ved at udføre isoleringen
samtidig med tagrenovering.
Skal der monteres ekstra udluftning i taget, når der lægges pap over
skifereternitten? - Det bliver jo helt tæt.

Er der noget jeg har overset?

m.v.h.
Elmer

Fra : Martin Bak

Dato : 29-11-10 21:09

"Elmer" <elmer@engineer.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal der monteres ekstra udluftning i taget, når der lægges pap over
> skifereternitten? - Det bliver jo helt tæt.

Som udgangspunkt i hvert fald at pairulden er granulat, og ikke kan bruges
til at isolere tagfladen. Den omtalte isolering er lavet i
etageadskillelsen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : cykelsmeden

Dato : 29-11-10 21:13

Den 29-11-2010 21:01, Elmer skrev:
> [...]
> 50+ år. Det er begyndt at dryppe lidt fra skruerne i rygningspladerne og
> selvom jeg har haft dem oppe og fyldt noget "snask"(Bitumen) i hullerne,

??? Hvis det drypper fra skruerne i rygningspladerne, er der da noget
ganske rablende. Det er kanske små mængder reng som kan nå disse
skruehuller, og burde sagtens kunne lukkes med den foreskrevne papskive.
kan du ikke beskrive det dryp noget bedre?

> Det er min plan at pille rygningspladerne af og få lagt tagpap direkte
> oven på eternitpladerne på hele taget. Samtidig vil jeg skifte
> sternbrædderne.

Det lyder som et aparte job at lægge pap på en (bølge?)eternit!

> Jeg vil også gerne efterisolere loftet, som,ligesom i forrige tråd, er
> noget gammelt fladtrådt noget. Her er jeg meget tiltalt af papirulden,
> det lyder til at være noget for en gør det selv mand.

kan anbefales!

> Umiddelbart kan jeg ikke se nogen fordel ved at udføre isoleringen
> samtidig med tagrenovering.

Kun komforten med den ekstra plads hvis pladerne skal af!

> Skal der monteres ekstra udluftning i taget, når der lægges pap over
> skifereternitten? - Det bliver jo helt tæt.

aha! skifereternit?? - er det en flad plade?, så forstår jeg bedre
ovenstående
Men det er vel tæt i forvejen?
Men luft skal der til, enten pæne huller i gavlen, eller masser af de
specielle trekanter i tagfladen.

> Er der noget jeg har overset?
Måske er taget så tæt nu, at dine dryp simpelthen er kondens fra de
kolde skruer?? - hvis ja, har du et større problem end isolering

//finn

Fra : Elmer

Dato : 30-11-10 18:20

Den 29-11-2010 21:13, cykelsmeden skrev:

> [...]
> skruehuller, og burde sagtens kunne lukkes med den foreskrevne papskive.
> kan du ikke beskrive det dryp noget bedre?
Kun at der er vådt under rygningen efter længere tids regn, og træværket
er sort efter længere tids påvirkning.
Dog er skruerne dem som bruges til bølgeplader og derfor for lange og
går helt igennem lægten, som nogle steder er revnet.

> [...]
> ovenstående
> Men det er vel tæt i forvejen?
> Men luft skal der til, enten pæne huller i gavlen, eller masser af de
Der er et par drænrør i gavlene ca ø70mm.

> Måske er taget så tæt nu, at dine dryp simpelthen er kondens fra de
> kolde skruer?? - hvis ja, har du et større problem end isolering
Hvis det er kondes skal det vel komme fra alle skruerne, hvilket det
ikke gør.

Elmer

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-11-10 21:13

Elmer wrote:

> Dog er skruerne dem som bruges til bølgeplader og derfor for lange og
> går helt igennem lægten, som nogle steder er revnet.

Det burde være uden betydning for vandindtrængning, hvis ellers skruerne
sidder urokkeligt og tætningsskiven er klemt fast mod tagpladens yderside.

Er du sikker på, at skruen ikke har været spændt så hårdt, at pladen under
rygningen er revnet? Det kan være sådan, at vandet finder ind.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : ***Frank***

Dato : 29-11-10 21:39

> [...]

> 50+ år. Det er begyndt at dryppe lidt fra skruerne i rygningspladerne og
> selvom jeg har haft dem oppe og fyldt noget "snask"(Bitumen) i hullerne,

Hvis rygningspladerne er monteret med samme skruer som man bruger til
bølgepladerne ( ser vi tit )
Så vil jeg anbefale at pladerne skiftes ud med nye, og skrues fast med
DE-flex facadeskrue som er beregnet dertil.
Husk at give pladerne skiferkit.

> Det er min plan at pille rygningspladerne af og få lagt tagpap direkte
> oven på eternitpladerne på hele taget.

Jeg tror ikke at der er nogen firmaer der vil montere pap ovenpå et beskidt
skifertag.

> Umiddelbart kan jeg ikke se nogen fordel ved at udføre isoleringen
> samtidig med tagrenovering.

Dette er heller ikke nødvendigt, da der ikke skal ændres på
tagkonstruktionen.

> Skal der monteres ekstra udluftning i taget, når der lægges pap over
> skifereternitten? - Det bliver jo helt tæt.

Det skulle det også gerne være nu.
Husk at alle skifertage er eller rettere burde være kittet i samlingerne.
Det er bestemt ingen skade til at lave ekstra udluftning, men lav dem nu i
gavlene og ikke i taget.

Mvh
Frank

Fra : Elmer

Dato : 30-11-10 18:25

Den 29-11-2010 21:38, ***Frank*** skrev:
> "Elmer"<elmer@engineer.com> skrev i en meddelelse

> Hvis rygningspladerne er monteret med samme skruer som man bruger til
> bølgepladerne ( ser vi tit )
Det er de
> Så vil jeg anbefale at pladerne skiftes ud med nye, og skrues fast med
> DE-flex facadeskrue som er beregnet dertil.
> Husk at give pladerne skiferkit.
Det kan nok løse mit øjeblikkelige problem, men tager er over 50 år, så
inden længe skal jeg alligevel skifte det hele/reparere.

> Jeg tror ikke at der er nogen firmaer der vil montere pap ovenpå et beskidt
> skifertag.
Jeg har spurgt og fået et uforbindende tilbud, (30.000 for 150m2)så det
er muligt og nemt

Elmer

Fra : CC

Dato : 30-11-10 18:07

Den 29-11-2010 21:01, Elmer skrev:
> Umiddelbart kan jeg ikke se nogen fordel ved at udføre isoleringen
> samtidig med tagrenovering.

Jo - fordi du skal lave "vindbrædderne" ude ved murværket. De er sikkert
"kun" 100 mm højde, og det duer ikke når du lægger 2-400 mm yderlige
isolering på

> Skal der monteres ekstra udluftning i taget, når der lægges pap over
> skifereternitten? - Det bliver jo helt tæt.

Af med det asbest - skal du have ny tagplader bør der lægge T1 lægter.
Skal du have pap, så få lagt nogle ordentlige tagplader, så pappet kan
hæfte ordentligt.
Du kan altid vente med at fortælle kommunen, at du har fjernet asbesten,
til den dag, du skal sælge (du får jo fradrag i ejendomsværdien for
asbestholdigt tag).

Fra : Elmer

Dato : 30-11-10 20:47

Den 30-11-2010 18:07, CC skrev:

> Jo - fordi du skal lave "vindbrædderne" ude ved murværket. De er sikkert
> "kun" 100 mm højde, og det duer ikke når du lægger 2-400 mm yderlige
> isolering på
Taghældningen er ikke særlig stor, jeg vil tro 30gr. Og hvad sker der
hvis isoleringen ligger op mod taget? d.v.s.den er lidt tyndere ude ved
ydervægen, det kan jo give lidt kuldebro, men da der ikke er nogen
kuldebro nu, så kan den vel ikke opstå senere når isoleringen forbedres?

> [...]
> Du kan altid vente med at fortælle kommunen, at du har fjernet asbesten,
> til den dag, du skal sælge (du får jo fradrag i ejendomsværdien for

Dit argument er dårligt, de gamle lægter er OK, de er fra dengang man
lavede dem af ordentligt træ. Asbesten ligger godt hvor den er, det
farlige er når man arbejder med asbesten og så kan jeg jo bevare
fradraget for asbestholdigt tag, det har jeg forøvrigt aldrig hørt om.

Elmer

Fra : CC

Dato : 01-12-10 01:31

Den 30-11-2010 20:46, Elmer skrev:

> [...]
> farlige er når man arbejder med asbesten og så kan jeg jo bevare
> fradraget for asbestholdigt tag, det har jeg forøvrigt aldrig hørt om.

Det kan godt være at dine lægter er ok, men de er sandsynligvis 38x57mm.
I dag forlanges det at det er T1 lægter på 38x73mm.
Endvidere har der altid været standard for kvaliteten af taglægter. Så
dit argument om lægter af "ordentligt træ" holder ikke.

Vent til om 50 år eller mere, hvor din asbest begynder at smuldre og
bliver sundhedsskadelig for din børn og børnebørn. Så tror jeg ikke de
takker dig.

Med hensyn til fradrag. Find dit ejendomsskema fra Skat frem (ikke
årsregulering, men vurdering), og se bagsiden hvor m2 prisen er
beregnet. (Min er fra 2007 hvor jeg får et fradrag på kr. 1200 pr. m2
bebygget areal)

Fra : CC

Dato : 01-12-10 01:41

> [...]
> ydervægen, det kan jo give lidt kuldebro, men da der ikke er nogen
> kuldebro nu, så kan den vel ikke opstå senere når isoleringen forbedres?

Vindbrædderne har til formål, at forhindre vinden i at blæse sideværts
ind i isoleringen således, at isolationsevnen forringes.

Du må ikke isolere helt ud til taget, da du dermed lukker for
luftcirkulationen på loftet. Ingen cirkulation => råd i træværk.

Gå en tur på biblioteket. der kan du finde en SBI anvisning på hvordan
loftkonstruktion bygges (de findes desværre ikke på WWW).

Du kan også få nogle gode hints fra "Den lille lune" fra rockwools
hjemmeside. http://www.rockwool.dk/r%c3%a5d+og+vejledning/den+lille+lune

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 01-12-10 17:52

"Elmer" <elmer@engineer.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Skal der monteres ekstra udluftning i taget, når der lægges pap over
> skifereternitten? - Det bliver jo helt tæt.

Ja. Det ser meget grimt ud med pap ovenpå eternitskifer.
Jeg har lige fået lagt nyt stålpladetag ovenpå samme type tag. Det er meget
pænere og jeg tror ikke det er meget dyrere.
Jeg betalte 100K for at få lavet skjulte tagrender om til åbne med nye stål
tagrender, og self. nyt tag ovenpå.
Det ser pænt ud, efter min mening.

Steen.