Rørskåle?
Fra : N. Foldager

Dato : 28-11-10 08:38

Jeg ville gerne give mine varmtvands- og varmerør på loftet en
ordentlig isolering. Loftet har ude-temperatur.

Men jeg kan ikke finde rørskåle med en ordentlig tykkelse; typisk kun
13 eller 19 mm.

Det er også meget sparsomt, hvad jeg kan finde, hvis jeg vil påsætte
to lag. F.eks. til et Ø35 mm rør kunne jeg sætte en 13 mm tyk
rørskål. Det giver Ø61 mm ydre diameter. Og uden på den en Ø 76 mm
(til nød en Ø60 mm) rørskål. Men prisen bliver jo fordoblet. Og det
giver kun 26 mm isolering.

Findes der ikke nogle rørskåle med ordentlig tykkelse, eller nogen,
hvor man har dimensioneret udvalget så de passer sammen i flere lag?

Eller skal man i stedet bevikle og fumle med bindetråd? Hvad er godt
at bevikle med? Måtter er noget store i det.

Har nogen en rigtig god løsning eller fabrikat?

Mvh
Niels Foldager

Fra : skodbjarne

Dato : 28-11-10 01:13

On Nov 28, 8:37 am, N. Foldager <nfoldager-takethisa...@yahoo.com>
wrote:
> [...]
> at bevikle med? Måtter er noget store i det.
>
> Har nogen en rigtig god løsning eller fabrikat?

Rockwool laver rørskåle i større tykkelser. De har en alu kappe
yderst der tapes sammen. De har en langt bedre uv værdi end de
billige skum modeller, dvs at en rockwool 30mm isolerer langt bedre
end en tilsvarende i skum

Jeg ved at Silvan samt diverse vvs online butikker sælger dem, og de
er ikke så dyre...

Mvh Tp

Fra : Leif

Dato : 28-11-10 10:17

wrote:
> [...]
end en tilsvarende i skum

Jeg ved at Silvan samt diverse vvs online butikker sælger dem, og de

Hvad så med større indre diameter - skal bruge nogle til min
centralstøvsugers rør på loftet. Vil gerne undgå kondens ned
i huset.

/Leif

Fra : Ole V Jensen

Dato : 28-11-10 11:48

"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> wrote:

> Hvad så med større indre diameter - skal bruge nogle til min
> centralstøvsugers rør på loftet. Vil gerne undgå kondens ned
> i huset.
>
> /Leif

Jeg havde samme overvejelser som dig, men så spurgte jeg Frithiof om
dette, og herunder er mine spørgsmål og deres svar:

- - - -

Hej

Jeg overvejer at installere en centralstøvsuger, men har et spørgsmål.

Jeg vil gerne have den installeret i et baghus, men det betyder, at der
skal føres ca. tre meter rør i det fri. Kan man det uden at isolere
røret, og hvis det skal isoleres, hvor meget skal der så bruges?

Hej Ole,
du behøver ikke at isolere. Når du ikke bruger anlægget står luften
stille, da alle sugekontakter er lukkede. Når anlægget kører går luften
med ca. 80 km i timen, så den når ikke at blive afkølet. Hvis du graver
røret ned i jorden, anbefaler vi, at du lægger vores rør inden i et
større rør for at undgå revner ved evt. jordsætninger.

Hej igen

Som opfølgning på mit spørgsmål, og dit svar, vil jeg gerne have det
helt klarlagt.

Selvom, som du siger, at luften står stille, eller suser med 80 km i
timen, så vil der da når anlægget bliver slukket, stå varm luft i røret.
Vil det så ikke kondensere imod væggene i det kolde plastrør om
vinteren, ligesom varm fugtig luft gør det på kolde ruder f.eks. Og hvor
bliver det vand så af, vil det ikke komme til at stå stille i en bøjning
på et tidspunkt?

Hej igen,
Jo luften i røret bliver afkølet, men der er jo næsten ingen luft, altså
heller ikke noget vand i den smule luft. Når du ser ruderne i huset
dugger, så er der jo et mægtigt antal kubikmeter luft i rummet med
masser af vanddamp.

- - - -

mvh
Ole-J

Fra : Ivar

Dato : 28-11-10 19:27

Ole V Jensen skrev:

> [...]
> heller ikke noget vand i den smule luft. Når du ser ruderne i huset
> dugger, så er der jo et mægtigt antal kubikmeter luft i rummet med

Ja, luft omkring 20 grader med en luftfugtighed på 40% indeholder
omkring 5 g pr. kbm, så det er ikke meget.
Hvad koster en centralstøvsuger at bruge i varme, når det er
0 grader udenfor?
(Fortæl mig hvor mange kbm, den suger ud i timen, så kan jeg selv
regne det ud)

Ivar Magnusson

Fra : CC

Dato : 28-11-10 09:53

Den 28-11-2010 08:37, N. Foldager skrev:

> [...]
> at bevikle med? Måtter er noget store i det.
>
> Har nogen en rigtig god løsning eller fabrikat?

Her kan du finde ud af hvor meget isolering Rockwool anbefaler at der
skal monteres:
http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/teknisk-isolering/varme-roer?page=6419

Dette kan du finde under produkter:
http://guiden.rockwool.dk/produkter/teknisk-isolering/universal-roerskaal-med-tape

Her er en typisk pris:

http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Isolering-Rockwool-roerskaale--Roerskaal-med-tape-22-30-1000-mm-192296.html

Jeg ville nok gå en tur til den lokale trælasthandel, og spørge om en
pris, for så mange meter á den og den størrelse. Altså indhente et
specifikt tilbud, gerne hos flere forhandlere.

Fra : Anders Majland

Dato : 28-11-10 11:09

> Findes der ikke nogle rørskåle med ordentlig tykkelse, eller nogen,
> hvor man har dimensioneret udvalget så de passer sammen i flere lag?

Det er bare ikke lagervare i byggemarkederne ...
Jeg købte rockwool med 30mm isolerig fra http://www.varmt-hjem.dk til mit
fyrrum. mest 1" men også lidt 3/4" og 1/2" - dertil noget 20mm hvor rørene
lå for tæt...