Er M+S sommer eller vinterdæk ?
Fra : frank

Dato : 28-11-10 19:55

Mit spørgsmål kort og godt: Er dæk mærket M+S et sommerdæk eller et
vinterdæk? Jeg er godt klar over at M+S står for Mudder og Sne.

Men, når jeg søger på www.dækonline.com og søger vinterdæk får jeg ingen
M+S. Når jeg derimod søger et sommerdæk får jeg mange hits med M+S !

Jeg talte med AGL (auto gummilageret) og spurgte efter et Bridgestone dæk
mærket M+S. Nåh, et sommerdæk blev der svaret!!

Forleden morgen på TV2 blev der omtalt vinterdæk. Det blev påpeget at et
vinterdæk kunne kendes på et stort antal lameller. Men på de dæk jeg lige
har købt (som er mærket M+S) er dækmønstret ikke opdelt i mange lameller!

Så hvad er op og ned ?

(Jeg skal til tyskland til januar og er i tvivl om et dæk mærket M+S er ok,
hvis der er sne og sjap).

v.h. Frank

Fra : frank

Dato : 28-11-10 20:17

Linket skulle have været: www.daekonline.dk

Fra : .J.S...

Dato : 28-11-10 20:38

"frank" wrote in message

[...]

M+S kan der stå på alle mulige 4x4 dæk og andet som ikke nødvendigvis er
vinter egnet.
Som jeg har forstået det skal man efter de nye regler i Tyskland køre med
dæk om vinteren som har snefnug symbol.
Ser sådan ud :
http://www.reifensuchmaschine.de/winterreifen/schneeflockensymbol/schneeflockensymbol.htm

hvad hedder de dæk du har købt ?

Fra : alexbo

Dato : 28-11-10 20:42

"frank" skrev

> Mit spørgsmål kort og godt: Er dæk mærket M+S et sommerdæk eller et
> vinterdæk? Jeg er godt klar over at M+S står for Mudder og Sne.

Det er et vinterdæk.
Sommerdæk har ingen betegnelse.
Der findes så dæk med et lille bjerg og et par snefnug, de er lidt mere
vinteragtige end de andre,
men uanset hvad der skrives så er et M+S officielt et vinterdæk.

Deatilforskrifter for køretøjer:
(6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
a) opbygning:
- radialdæk
- diagonaldæk
b) anvendelseskategori:
- almindeligt dæk (uden M+S-mærkning)
- terræn- og vinterdæk (med M+S-mærkning)
- dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul).

mvh
Alex Christensen

Fra : frank

Dato : 28-11-10 21:00

Og nu ser jeg allerede to helt modstridende oplysninger - så hvad er rigtigt
? (er det underligt at man bliver forvirret ?)

De dæk jeg har købt til min Toyota RAV4 er: Bridgestone, Dueller, 215 70
R16. Og de er mærket M+S !

v.h. Frank

Fra : .J.S...

Dato : 28-11-10 21:13

"frank" wrote in message

[...]

Mener ikke dueler er et vinterdæk, så skulle det hedde Blizzak hvis det er
fra bridgestone :

http://www.bridgestone.com/products/passenger_tires/dueler/index.html

Fra : oz3bto

Dato : 28-11-10 22:06

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> R16. Og de er mærket M+S !
>>>>>>

> Mener ikke dueler er et vinterdæk, så skulle det hedde Blizzak hvis det er

Dueller er et helårs dæk ifølge bridgestone og er mærket m+s og det klare
sig rigtig godt på vinterføre.. Jeg overlevede ihvertfald 4 uger i norsk
vinter med disse

Fra : AS

Dato : 28-11-10 23:40

"oz3bto" <no@in.dk> wrote in message

> sig rigtig godt på vinterføre.. Jeg overlevede ihvertfald 4 uger i norsk
> vinter med disse

Rigtigt godt i forhold til sommerdæk. Man kan godt overleve med de helårs
eller M+S/universal dæk. Dog, overlevelse så længe man har noget fornuftig
vej, dvs. ikke for meget ny sne eller rimmeligt presset sne. Hvis der bliver
mere glat, eller man skal starte op ad bakken, kan man have en overraskelse.

Fra : oz3bto

Dato : 29-11-10 20:06

"AS" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> vej, dvs. ikke for meget ny sne eller rimmeligt presset sne. Hvis der
> bliver mere glat, eller man skal starte op ad bakken, kan man have en

Man har faktisk rigtig godt greb i ny sne .. meget bedere som fastkørt sne

Vi kørte henad 150km i 30cm ny sne med dueller med forholdsvis høj
hastighed.. Ingen problemer med at bremse eller dreje

Fra : .J.S...

Dato : 29-11-10 00:05

"oz3bto" wrote in message

>".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

>Dueller er et helårs dæk ifølge bridgestone

Hvor ser du det ??

> og er mærket m+s og det klare sig rigtig godt på vinterføre.. Jeg
> overlevede ihvertfald 4 uger i norsk vinter med disse

Hmnn, skrev du ikke om vinterdæk en gang i september med følgende konklusion
:0)

"Lærte ihvertfald en ting idag .. Helårs dæk og sne er NO GO selvom man har
4WD på bilen "

mvh/JS

Fra : oz3bto

Dato : 29-11-10 20:04

> [...]
> konklusion :0)
>
> "Lærte ihvertfald en ting idag .. Helårs dæk og sne er NO GO selvom man

De fleste helårs dæk er no go i sne .. Lige dueller er en af dem der kan

Fra : Tom Jensen

Dato : 28-11-10 21:15

"frank" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigtigt ? (er det underligt at man bliver forvirret ?)
>
> De dæk jeg har købt til min Toyota RAV4 er: Bridgestone, Dueller, 215 70

hej
det er ikke rigtige vinterdæk , har selv nogle dueller ( 889 svjh) som jeg
kører med om sommeren på min grand vitara og nogle yokohama (geolander svjh)
vinterdæk jeg kører med om vinteren og der er meget forskel med at stå fast
om vinteren når der er sne, på de 2 dæk.
mvh tom

Fra : alexbo

Dato : 28-11-10 21:44

"frank" skrev

> Og nu ser jeg allerede to helt modstridende oplysninger - så hvad er
> rigtigt ? (er det underligt at man bliver forvirret ?)

Næh, problemet er at du får svar der går fra om dækkene er egnede til om de
er lovlige, og egentlig spørger efter de tyske krav til dækmontering.

Efter danske regler er dine dæk vinterdæk, om de er velegnede eller om de
opfylder de tyske krav ved
jeg ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 28-11-10 23:19

"alexbo" > skrev

> Efter danske regler er dine dæk vinterdæk, om de er velegnede eller om de
> opfylder de tyske krav ved jeg ikke.

Men det ser nu ud til det, forbundsrådet skriver om M+S dæk, ikke noget med
små bjerge eller snefnug,
det handler ganske vist om busser og brandbiler men det interessante er "M+S
Reifen"

Bundesrat:
Er hält es für ausreichend, wenn bei Omnibussen mit mehr als acht
Sitzplätzen und Lkw mit mehr als 3,5 Tonnen Gewicht nur auf den
Antriebsachsen Winterreifen montiert sind. Zudem will er Nutzfahrzeuge der
Land- und Forstwirtschaft von der Winterreifenpflicht ausnehmen. Gleiches
soll für Einsatzfahrzeuge von Bundeswehr, Bundespolizei, Feuerwehr,
Katastrophenschutz und Polizei gelten, wenn für diese Fahrzeuge
bauartbedingt keine M+S Reifen erhältlich sind.

mvh
Alex Christensen