Strømskinne i køkkenskuffe, hvordan?
Fra : Steen Suder

Dato : 27-11-10 14:24

I mit nye hus har elektrikeren monteret en membrandåse på bagvæggen af
skuffeskabet. Højden er lige under bunden af den øverste skuffe.
Der er fremført 230V til membrandåsen af elektrikeren.

Ideen er at der bagerst i den øverste skuffe skal monteres en
strømskinne til mobilladere, MP3afspillere og den slags.

Spørgsmålet er nu - og det er derfor jeg søger inspiration her - er at
både elektrikeren og jeg er lidt blanke mht. hvordan membrandåsen og
strømskinnen skal forbindes bedst muligt, hvad angår den mekaniske
installation.

Mit forslag er 3 x 1,5mm² gummikabel ført nedenud af dåsen i en halv
løkke, der løber op langs bagvæggen på indersiden af skabet og fastgøres
øverst bagest.
Herfra løber det den halve skuffedybde frem til og gennem et
øje/øsken/fastgørelse, der sidder i loftet af skuffeskabet og derfra
tilbage og ned i strømskinnen.

På den måde er det kun segmentet mellem øjet og strømskinnen, der "hænger".

Har I bedre forslag?

Havde det været en industriel installation, kunne man blot have anvendt
kabelkæde, men det er der ikke plads til her.

Der er dog "hulrum" i loftet af skabet hvor bordpladen er blotlagt,
fordi skabet ikke har fuldt "tag". Måske er der her plads en slags
horisontal kabelguide?

--
Steen Suder

Fra : Max

Dato : 27-11-10 16:36

Hej Steen

> Der er fremført 230V til membrandåsen af elektrikeren.

Hvorfor ikke en stikkontakt hvori man kan sætte en
ganske almindelig flerstikdåse ?

Ellers prøv dk.teknik.el, der sidder trikkerne :)

Max

Fra : Armand

Dato : 27-11-10 19:23

Den 27-11-2010 14:24, Steen Suder skrev:

> [...]
>
> Der er dog "hulrum" i loftet af skabet hvor bordpladen er blotlagt,
> fordi skabet ikke har fuldt "tag". Måske er der her plads en slags

Er der stop for max udtræk af skuffen? Ifald, så marker på pladen over
øverste skuffe hvor dens bagvæg kommer til under max. udtrækning og før
ledningen frem dértil på 'loftet' - Herfra skal der være en merlængde
svarende til at ledningen/strømskinnen kan nå ind på skuffens bagvæg!

Drejer det sig om 'løse' skuffer, så regn med skuffens halve længde!

I begge tilfælde: Monter ikke strømskinnen bedre end at man let kan tage
den af hvis skuffen skal trækkes helt ud af møblet!

--
Armand.

Fra : CC

Dato : 27-11-10 19:53

> [...]
>
> Der er dog "hulrum" i loftet af skabet hvor bordpladen er blotlagt,
> fordi skabet ikke har fuldt "tag". Måske er der her plads en slags

Som udgangspunkt er der ikke krav om, at dit kabel mellem stikdåsen og
membrandåsen skal være understøttet. Gummikablet skal dog være aflastet
i begge ender.

Endvidere skal din stikdåse være godkendt for anvendelse som fast
installation. Ellers må du udskifte membrandåsen med en stikkontakt

Hvis stikdåsen er fast monteret i skuffen, skal tilledningen
(gummikablet) være så langt, at du kan fjerne skuffen, for at kunne
komme til membrandåsen/stikkontakten.

Umiddelbart vil fastgøre stikdåsen langs med skuffesiden
(dobbeltklæbende tape ?) således, at tilovers blivende tilledning
dumpern ned skuffen.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 27-11-10 19:53

> [...]
>
> Der er dog "hulrum" i loftet af skabet hvor bordpladen er blotlagt,
> fordi skabet ikke har fuldt "tag". Måske er der her plads en slags

Hvad med en spiralledning?