nemid
Fra : Ukendt

Dato : 26-11-10 22:48

Hej gruppe.
Ved ikke rigtig om det er den gruppe til dette spørgsmål?
Men jeg forstår ikke rigtig hvad sikkerheden er ved nemid!!!
Man skal rende rundt med et kort med koder i pungen, hvis den bliver stjålet
har tyven adgang til alle mine oplysninger, bank, e-post osv. hvordan skal
man opbevare koderne så de ikke kan misbruges?
Der kræves jo kun personnummer, som nemt kan findes, og så kortet med
koderne.
Hvad siger I, kom med nogle gode begrundelser for at det er mere sikkert end
det gamle system med et certifikat på computeren eller som jeg, på en USB
stik.
Mvh. Erik

Fra : Niels C. Grønlund [2~

Dato : 26-11-10 22:56

"Erik" skrev i meddelelsen
> [...]
> end det gamle system med et certifikat på computeren eller som jeg, på en

Gemmer du dit kodeord sammen med nemid pappet ???

Har du glemt ud over CPR og nemid pap skal du bruge et kodeord ?

Mvh.
Niels

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 27-11-10 00:03

Erik skrev:

> Der kræves jo kun personnummer

Du kan selv vælge hvad dit brugernavn skal være, det behøver ikke være
dit cpr-nummer

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-10 00:55

> Du kan selv vælge hvad dit brugernavn skal være, det behøver ikke være
> dit cpr-nummer
>
> --
> Ivan V. Klattrup
> http://klattrup.dk

På de papirer jeg har modtaget står der ikke noget om et kodeord!!!
Kun at jeg skal bruge mit personnummer eller id'et på nøglekortet.
OK, kan se at jeg kan vælge at bruge et personligt bruger-id, så det vil
naturligvis hjælpe, men de skriver at man kan bruge sit personnummer, nemid
nummer, og det gør sikkert mange.
For vælger man IKKE at lave et selvvalgt bruger id, er der da slet ingen
sikkerhed i det.
Eller?

Mvh. Erik

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-11-10 01:46

"Erik" <erik(snabelA)spritny(dot)dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> nemid nummer, og det gør sikkert mange.
> For vælger man IKKE at lave et selvvalgt bruger id, er der da slet ingen

Jo der er. Som andre skriver skal du også konstruere et password. Det vil du
opdage, når du begynder at registrere dig på Nemid første gang.

Kurt

Fra : alexbo

Dato : 27-11-10 09:59

"Erik" skrev

> [...]
> OK, kan se at jeg kan vælge at bruge et personligt bruger-id, så det vil
> naturligvis hjælpe, men de skriver at man kan bruge sit personnummer,

Måske skulle du få en smule erfaring med nemid, f.eks. prøve bare een gang,
inden du skriver indlæg om brugen.
Jeg synes det er et godt system, navnlig for os som bruger det samme
brugernavn og samme pasword flere steder og ikke gider skifte med jævne
mellemrum.
For de brugere der selv sørger for deres sikkerhed er det nok en unødig
besværlighed, og for dem som ikke aner noget om brugen er det dumt, men for
mig er det fint.

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 27-11-10 10:24

Den 27-11-2010 09:58, alexbo skrev:
> [...]
> For de brugere der selv sørger for deres sikkerhed er det nok en unødig
> besværlighed, og for dem som ikke aner noget om brugen er det dumt, men

Det har intet med jura eller sikkerhed at gøre, men NemID er IKKE nemt
(for mig).

Jeg var vant til at kunne logge på diverse steder ved brug af brugernavn
og adgangskode (adgangskode som var testet svær at knække i en test).

Nu er jeg nødt til at have papkortet med koder med mig. Dvs. når jeg er
derhjemme skal jeg ud i jakken og hente papkortet. Når jeg er på
arbejdet skal jeg huske at have kortet med mig hjemmefra igen, ellers
har jeg et problem. osv.

Fra : alexbo

Dato : 27-11-10 11:06

"Michael Sørensen" skrev

> Jeg var vant til at kunne logge på diverse steder ved brug af brugernavn
> og adgangskode (adgangskode som var testet svær at knække i en test).

Ja, men problemet med det er jo at på en fremmed computer eller hvis ens
egen er inficeret kan det aflæses og give den der aflæser direkte adgang.
Og så er sværhedsgraden af adgangskoden ligegyldig, den bliver ikke gættet
den bliver afluret.
Papkortet sikrer også imod phishing, selv om en godtroende bruger indtaster
sit brugernavn og adgangkode på en lureside kan den ikke bruge det til
noget, den mangler engangskoden, og at få en bruger til at scanne og sende
sit papkort vil være svært.
At have en kopi af sit kort i skuffen på kontoret er så til at overse synes
jeg, stadig er der brugernavn og adgangskode som en misbruger skal vide.
Men som du skriver har det ikke noget med jura at gøre, så den lange tråd
man kunne have om digital sikkerhed vil passe bedre et andet sted.

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael Sørensen

Dato : 27-11-10 13:57

Den 27-11-2010 11:06, alexbo skrev:

> [...]
> Men som du skriver har det ikke noget med jura at gøre, så den lange tråd
> man kunne have om digital sikkerhed vil passe bedre et andet sted.

Du har ret. Jeg vil dog afslutningsvis sige, at dit indlæg var lærerigt
for mig, der fik en anden synsvinkel på NEMID

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-10 15:30

"Erik" <erik(snabelA)spritny(dot)dk> wrote:

> For vælger man IKKE at lave et selvvalgt bruger id, er der da slet ingen
> sikkerhed i det.

Dette bruger-id erstatter så hverken CPR-nummeret eller NemID-cifrene.
Det giver så blot en tredje mulighed.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 27-11-10 15:51

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Dette bruger-id erstatter så hverken CPR-nummeret eller NemID-cifrene.
> Det giver så blot en tredje mulighed.

Ja, det sker jo når man når at skrive en kommentar inden tråden er læst
færdig.

Jeg har nu også selv deaktiveret brugen af mit cpr-nummer ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per

Dato : 27-11-10 09:10

Ivan V. Klattrup wrote:

> Du kan selv vælge hvad dit brugernavn skal være, det behøver ikke være
> dit cpr-nummer

Du har ret - MEN selvom man har valgt et andet brugernavn, så kan man
stadigvæk logge sig ind med PNR.

Du vil så bare have 2 brugernavne at vælge imellem. Altså enten dit PNR
eller det selvvalgte brugernavn.

MVh. per

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-11-10 09:42

"Per" <mesked@hotmail.com> writes:

>Du har ret - MEN selvom man har valgt et andet brugernavn, så kan man
>stadigvæk logge sig ind med PNR.

Det kan du slå fra i Selvbetjening.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Per

Dato : 27-11-10 09:49

Klaus Ellegaard wrote:

> Det kan du slå fra i Selvbetjening.
>
> Mvh.
> Klaus.

Det vidste jeg ikke - 1000 tak

Mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-11-10 22:42

Ivan V. Klattrup skrev:

> Du kan selv vælge hvad dit brugernavn skal være, det behøver ikke være
> dit cpr-nummer

Hvis jeg har forstået det ret, så vil CPR-nummeret (og
kort-ID'en) altid virke uanset om man opretter et andet
brugernavn.

--
Bertel

Fra : Hauge

Dato : 27-11-10 22:44

> Hvis jeg har forstået det ret, så vil CPR-nummeret (og
> kort-ID'en) altid virke uanset om man opretter et andet
> brugernavn.

Man kan vælge at slå CPR-nummeret fra, men om det virker, ved jeg ikke.
Men umiddelbart har du misforstået det.

/Hauge

Fra : Ole C

Dato : 27-11-10 22:47

Bertel Lund Hansen skrev blandt andet:

> Hvis jeg har forstået det ret, så vil CPR-nummeret (og
> kort-ID'en) altid virke uanset om man opretter et andet
> brugernavn.

Cpr- nummeret kan deaktiveres...

--
vh
Ole C

Fra : Ralph

Dato : 27-11-10 01:21

"Erik" <erik(snabelA)spritny(dot)dk> skrev i en meddelelse
> Der kræves jo kun personnummer, som nemt kan findes, og så kortet med
> koderne.

HVIS man bruger personnummer som brugernavn, så skal en hacker stadig kunne
gætte dit password OG have dit nemID kort (som du selvfølgelig ikke kunne
drømme om at spærre).

JEG bruger et ikke-gætbart brugernavn og et endnu mindre gætbart password
(store bogstave, små bogstaver, tal, og væsentligt flere cifre end de seks
anbefalede).

--
Ralph

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 27-11-10 01:47

Efter mange tanker skrev Ralph:
> JEG bruger et ikke-gætbart brugernavn og et endnu mindre gætbart password
> (store bogstave,

Nemid er ligeglad med om bogstaverne er store eller små.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ralph

Dato : 27-11-10 02:00

> Nemid er ligeglad med om bogstaverne er store eller små.

Du har ret, har lige testet, hvorfor kan man ikke blive enige om en
standard, det er lidt mærkeligt, for at kunne sende en pakke via webpack hos
postdanmark skal man skifte password hvert ? år, hos digital signatur SKAL
man bruge "tegn" @£$ i password. men når man skal i "banken" indberette
skat, moms, fakturere til det offentlige, er de ligeglade??

--
Ralph

Fra : Mcwm

Dato : 27-11-10 02:04

Den 27-11-2010 02:00, Ralph skrev:
> hos digital signatur SKAL
> man bruge "tegn" @£$ i password
Hmm.. min indeholder da kun bogstaver og tal...

Venligst
Mcwm

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-11-10 11:39

"Mcwm" <newsFJERN@glostrup.it> skrev i meddelelsen
> Hmm.. min indeholder da kun bogstaver og tal...

Også her....

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-11-10 23:07

Ralph skrev:

> Du har ret, har lige testet, hvorfor kan man ikke blive enige om en
> standard,

Ja, det ville være rart.

> det er lidt mærkeligt, for at kunne sende en pakke via webpack hos
> postdanmark skal man skifte password hvert ? år,

Det er ikke nødvendigvis så god sikkerhed som man skulle tro.
Udskiftning af kodeord kan få folk til at skrive dem op på et
stykke papir:

   Var det "gårdmandbjørn" jeg brugte sidste år, eller er det
   mit nye kodeord? Jeg kan sgu aldrig huske det.

--
Bertel

Fra : Michael Haase

Dato : 28-11-10 00:09

Bertel Lund Hansen skrev dette den 27-11-2010 23:06:

> Ja, det ville være rart.

> Det er ikke nødvendigvis så god sikkerhed som man skulle tro.
> Udskiftning af kodeord kan få folk til at skrive dem op på et
> stykke papir:

Ja og så er der steder, hvor man ikke må genbruge et af de sidste 24
password, som skal skiftes hver 3. måned, så man skal huske 6 år tilbage.

>    Var det "gårdmandbjørn" jeg brugte sidste år, eller er det
>    mit nye kodeord? Jeg kan sgu aldrig huske det.

Man ser det for sig:
Er "S70rES7yggEU[v" ledig hos A-kassen? Har jeg brugt det hos
   pensionskassen? Hvad med kommunen, forsikringsselskabet,
   olieselskabet?

Og før der er nogen som siger det: Ja, jeg ved godt man selvfølgelig kan
bruge samme kodeord flere steder. Men det er sjældent man skal skifte
kodeordene samtidig, så man skal alligevel holde styr mere end man tror.

Der er så en del som "snyder" og faktisk laver usikre password disse
steder, og bruger serier som:
Password1, Password2 ... Password24
Pass1word, 1Password, p1assword, Pa1ssword....

og bruger den konsekvent, hvor de kan komme til det. I stedet for en
håndfuld "ordentligt sikre" password på minimum 12 tegn (eller hvad der
nu kan være en passende grænse)

--
Michael Haase

Fra : Henning

Dato : 27-11-10 09:41

>JEG bruger et ikke-gætbart brugernavn
Ligegyldigt, man kan altid bruge dit personnummer som login, også selv
om du har valgt et brugernavn.

Fra : John N. H.

Dato : 27-11-10 10:25

"Henning" skrev i meddelelsen:

> Ligegyldigt, man kan altid bruge dit personnummer som login, også selv
> om du har valgt et brugernavn.

Delvist rigtigt.
Hvis du husker at deaktivere dit CPR-nr. til login, kan det ikke længere
bruges til at logge ind med
Det kan senere aktiveres igen, hvis man får behov.
Desværre er dette ikke rigtig beskrevet i vejledningen, men log ind på
https://www.nemid.nu/ , (ikke via bank eller lign.) så får du mulighederne.

-- Med venlig hilsen
John N. H.
; -)

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 27-11-10 11:53

Henning kom med følgende:

> Ligegyldigt, man kan altid bruge dit personnummer som login, også selv
> om du har valgt et brugernavn.

Gennemtænkt! ;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-11-10 23:22

Hans Paulin skrev:

> Gennemtænkt! ;)

og forkert. Men man kan altid logge ind med kort-id'en.

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 28-11-10 14:05

> og forkert. Men man kan altid logge ind med kort-id'en.

Så skal man bare makulere brevet med nemid-nummeret, når man først har
oprettet sig; så skal det nummer ikke bruges mere. Kort-id'en er vel
det, der står på kortet, og er usammenførbart til brugeren.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-11-10 14:35

Leif Neland skrev:

> Så skal man bare makulere brevet med nemid-nummeret, når man først har
> oprettet sig; så skal det nummer ikke bruges mere. Kort-id'en er vel
> det, der står på kortet, og er usammenførbart til brugeren.

Nå ja, jeg rodede de to ting sammen.

--
Bertel