/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Står
Fra : Per Rønne


Dato : 21-10-10 10:23

Ja, jeg vil tro at følgende artikel vil have en vis interesse her:

<http://www.videnskab.dk/content/dk/miljo_natur/vi_bruger_for_meget_grun
dvand>

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

 
 
Jesper (23-10-2010)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 23-10-10 02:29

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, jeg vil tro at følgende artikel vil have en vis interesse her:
>
> <http://www.videnskab.dk/content/dk/miljo_natur/vi_bruger_for_meget_grun
> dvand>

Jeg vil tro at problemet med det meget grundvand der løber ud i havet og
forårsager havstigninger kan løses med saltvandsfarming:
Dyrk en masse ørkenland i f.eks. Afrika og Australien, dyrk
mangrovetræer og salicornia, olieplante der tåler saltvand. Det kan
potentielt binde en masse havvand, øge fordampningen, beskytter kyster
mod erosion, tsunamier og oversvømmelse og opsuge en masse CO2. Men hov,
det var hele 3 ting, det er jo det rene Kinderæg
--
Jesper
*********************************************
Chuck Norris doesn't wear a watch.
HE decides what time it is.

Per Rønne (23-10-2010)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 23-10-10 07:00

Jesper <spambuster@users.toughguy.net> wrote:

> Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
>
> > Ja, jeg vil tro at følgende artikel vil have en vis interesse her:
> >
> > <http://www.videnskab.dk/content/dk/miljo_natur/vi_bruger_for_meget_grun
> > dvand>
>
> Jeg vil tro at problemet med det meget grundvand der løber ud i havet og
> forårsager havstigninger

Der er tale om grundvand der bliver pumpet op, og gennem kloakkerne
havner i havet.

Det modvirkes så til dels ved at havvand, saltvand, trænger ind i
grundvandet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk
Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

Preben R. Sørensen (23-10-2010)
Kommentar
Fra : Preben R. Sørensen


Dato : 23-10-10 10:10


"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev
>
>> Ja, jeg vil tro at følgende artikel vil have en vis interesse her:

Problemet er svært at få øje på, idet flere ting trækker den anden vej og
resten finder en balance, eller er et overstået kapitel, der kun vil stige
med stigende verdensbefolkning.

F.eks. vil vandingsvand give forøget fordampning, der dæmper den 'måske
eksisterende' GBopvarmning.


--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk


ASKF (28-10-2010)
Kommentar
Fra : ASKF


Dato : 28-10-10 12:39

Preben R. Sørensen ytrede sig i
<4cc2a65b$0$36559$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> med dette:

>
>"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev
>>
>>> Ja, jeg vil tro at følgende artikel vil have en vis interesse her:
>
>Problemet er svært at få øje på, idet flere ting trækker den anden vej og
>resten finder en balance, eller er et overstået kapitel, der kun vil stige
>med stigende verdensbefolkning.
>
>F.eks. vil vandingsvand give forøget fordampning, der dæmper den 'måske
>eksisterende' GBopvarmning.

Vanddamp i atmosfæren er en ret kraftig "drivhusgas", så en øgning i
atmosfærens indhold af dette, vil give en opvarmning. Hvis der vel at
mærke ikke er et negativt feedback som i form af øget skydannelse.

Her er det store problem så at man ikke forstår skydannelsen, ud over at
vandet fortættes om aerosoler. Hvad der gør at partikler bliver til
aerosoler og netop hvilke der har muligheden.

Svensmark mener jo den kosmiske stråling medvirker til at dannelsen af
aerosoler, men ud over det kender jeg ikke til andre teorier. Bortset
fra den nok dårligste artikel jeg endnu har læst på Videnskab.dk, hvor
der nævnes:

»Jeg kigger på mange forskellige ting: hvordan de fungerer, hvordan
samspillet mellem planter og bakterier er, og på det sidste har jeg
kigget meget på små duftstoffer, som planterne afgiver til atmosfæren.
Det er alle mulige stoffer. Hvis du f.eks. skærer i en appelsin, så
kommer der en slags duftstoffer, eller hvis du går i skoven, kan du også
mærke, at der dufter lidt af skov. Det er lige præcis de stoffer, jeg
kigger på.«
[...]
»De har faktisk meget stor betydning for klimaet. Når de reagerer i
atmosfæren, så danner de noget, der hedder aerosoler. De reducerer
opvarmning, så hvis der bliver dannet mange, så kan det være, at den
globale opvarmning ikke er så voldsom.«
<http://www.videnskab.dk/content/dk/forskerne_fortaller/miljobiolog_fingeren_til_folk_som_ikke_tror_pa_klimaforandringer>

Hvis nogen har kendskab til andre hypoteser/teorier om dannelsen af
aerosoler, må de meget gerne bringe dem på banen.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
"When you try to change a mans paradigm, you must keep in mind that he
can hear you only through the filter of the paradigm he holds."
-Myron Tribus

ASKF (28-10-2010)
Kommentar
Fra : ASKF


Dato : 28-10-10 13:14

Jesper ytrede sig i
<1jqspg2.1tf6ivowbe2ngN%spambuster@users.toughguy.net> med dette:

>Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
>
>> Ja, jeg vil tro at følgende artikel vil have en vis interesse her:
>>
>> <http://www.videnskab.dk/content/dk/miljo_natur/vi_bruger_for_meget_grun
>> dvand>
>
>Jeg vil tro at problemet med det meget grundvand der løber ud i havet og
>forårsager havstigninger kan løses med saltvandsfarming:
>Dyrk en masse ørkenland i f.eks. Afrika og Australien, dyrk
>mangrovetræer og salicornia, olieplante der tåler saltvand. Det kan
>potentielt binde en masse havvand, øge fordampningen, beskytter kyster
>mod erosion, tsunamier og oversvømmelse og opsuge en masse CO2. Men hov,
>det var hele 3 ting, det er jo det rene Kinderæg

Det vil ikke virke i ørkenerne uden meget store afsaltningsanlæg, for de
søer man danner med havvandet vil meget hurtigt blive overmættet med
salt, og så får vi blot en død saltsø.

Der er i øvrigt eksempler på folkeslag som udnyttede store
grundvandsreserver, men bukkede under fordi de brugte vandet hurtigere
end det blev fornyet. Så det er blot en gentagelse af en fejl vi burde
kunne undgå, hvis vi ville lære af historiske og arkæologiske
vidnesbyrd.

Det er i øvrigt i højere grad byernes vandforbrug som er problemet, end
det er landbruget. Byerne har nemlig et konstant højt vandforbrug, i
modsætning til landbruget som blot har forhøjet forbrug når
nedbørsmængden er lav. Dertil forhindrer byerne at regnvand kan nedsive
til grundvandet da jorden er plastret til med bygninger, asfalt og
fliser, samt vandet via kloarkeringen ledes ud til vandløb eller hav.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
"When you try to change a mans paradigm, you must keep in mind that he
can hear you only through the filter of the paradigm he holds."
-Myron Tribus

Jesper Lauridsen (30-10-2010)
Kommentar
Fra : Jesper Lauridsen


Dato : 30-10-10 13:42

On Thu, 28 Oct 2010 14:14:23 +0200, ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

>Der er i øvrigt eksempler på folkeslag som udnyttede store
>grundvandsreserver, men bukkede under fordi de brugte vandet hurtigere
>end det blev fornyet. Så det er blot en gentagelse af en fejl vi burde
>kunne undgå, hvis vi ville lære af historiske og arkæologiske
>vidnesbyrd.

Et overforbrug af grundvand burde kunne måles på grundvandsspejlet. Problemet der er
snarere for høj, end for lav, grundvandsstand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste