For/imod den nye finanslov?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-11-10 14:56

Hvad synes i, om den nye finanslov?

Specielt afsnittet/forslaget om, at nedsætte grænsen for hvornår en bil er
totalskadet fra den nuværende grænse 65/75% til 55/65% istedet.
Det betyder, at en bil der er skadet for mellem 55 og 65 procent af dens
værdi, kan genopbygges uden ny afgift og forsikringen skal tilbyde
kontanterstatning i stedet for rep.
Er den derimod skadet for 65% eller mere, så er den totalskadet og der skal
betales ny afgift ved evt. genopbygning.

Samtidigt vil de hæve bagatel grænsen fra de nuværende 15000 (mener jeg den
er nu) til 25000.
Dvs at hvis skadens pris er under de 25000, så kan bilen laves uden ny
afgift uanset bilens værdi.

Regeringen regner med at "tjene" ca. 120 milioner om året ved ændringen
(afgift på nye biler der sælges istedet for at reparere de skadede, større
indtjening af afgift på forsikringspræmierne).

Andre mener, at det vil give et negativt resultat, da det vil betyde at ca.
4000 skader vil blive skrottet, istedet for at blive repareret ift i dag,
hvilket så igen vil betyde afskedigelse af mange pladesmede, mekanikere,
malere, reservedelsfolk, taksatorer osv., som måske skal på understøttelse i
en kortere/længere periode.
Samtidigt vil det skaffe arbejde til bilfabrikkerne (udlandet) i stedet for
i DK.

En ting der er sikker, det er, at bilforsikringerne vil stige, da det bliver
dyrere for selskaberne, når bilerne bliver hurtigere totalskadet.

Hvis det bliver vedtaget, så træder det i kraft den 1/1-2011.

Men hvad er jeres mening?
Er det et plus eller et minus for de danske billister?

Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:

Fra : Bjørn J.

Dato : 25-11-10 15:13

KLIP

> Hvad synes i, om den nye finanslov?

Som ej ansat i autobranchen, kan jeg ikke se nogen ulempe ved loven.

Når man så samtidig ser på mindsteprisen for 4 hjul med låg, er der
rimelighed i sagerne.

En MC koster jo meget nemt 80.000 kr. fra ny !

Hvis også registreringsafgiften sættes ned til 50% med tilhørende road
pricing (eller lign.), så tjener det privatbilismen, men regningen sendes så
til erhvervslivet.

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-11-10 19:48

>"Bjørn J." skrev i meddelelsen
>Som ej ansat i autobranchen, kan jeg ikke se nogen ulempe ved loven.

Jeg ka' godt se det positive i begge oplæg, men så er det bare lige dét, om
nogen af dem holder vand.
Det er jo ikke meget andet end at pisse i bukserne, hvis de 120 milioner
skal tjenes ind, på bekostning af at ca. 500 mister deres job, + alle de
rare danske kroner der så skal til udlandet for at købe nye biler.
Jeg kender da lidt til autobranchen og de fleste synes den grænse (65/75%)
der er nu, den allerede er for lav, da man ofte må skrotte nyere biler som
har fået en mindre (men dyr) skade.
Det virker jo lidt tosset, at man skal smide "nye" biler i jernbunken, når
de nemt kunne laves igen, i disse "genbrug alt" tider.

Og i sidste ende, så er det jo os, billister, der kommer til at stå med
regningen

> [...]
>
>Hvis også registreringsafgiften sættes ned til 50% med tilhørende road
>pricing (eller lign.), så tjener det privatbilismen, men regningen sendes

Hmm, det med at de vil sænke afgiften, har vi ikke hørt det (mange gange)
før?
Er det nogensinde blevet til noget?

Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:

Fra : Bjørn J.

Dato : 25-11-10 21:42

KLIP

> Hmm, det med at de vil sænke afgiften, har vi ikke hørt det (mange gange)
> før?

Masser af gange.

> Er det nogensinde blevet til noget?

Ikke endnu men det lykkedes vel en gang.

Når regeringen/folketinget synes de har holdt os for nar længe nok med
leasingstuntet, så sker der vel endeligt noget.....

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-11-10 13:06

>"Bjørn J." skrev i meddelelsen
>Når regeringen/folketinget synes de har holdt os for nar længe nok med
>leasingstuntet, så sker der vel endeligt noget.....

Jeg tror, at det eneste der sker i den sag er, at de ændrer
vilkårene/reglerne for leasing, så det bliver lige så dyrt som at købe.
I alle de år jeg kan huske, har der været talt om, at "Nu skal vi have set
de bilafgifter efter og have ændret dem, så de passer bedre med andre
lande", men der er ikke sket en sk*d endnu

Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Noget for pladesmeden:

Fra : AS

Dato : 26-11-10 16:42

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in message
> [...]
> de bilafgifter efter og have ændret dem, så de passer bedre med andre
> lande", men der er ikke sket en sk*d endnu

De venter muligvis, indtil alle andre lande kommer til den danske niveau

Fra : alexbo

Dato : 25-11-10 15:45

"Per Beer Hansen" skrev

> [...]

> totalskadet fra den nuværende grænse 65/75% til 55/65% istedet.

> Er det et plus eller et minus for de danske billister?

For bilisterne som sådan er det nok nærmest ligegyldigt, direkte berører det
kun de bilister der får deres bil skadet for mellem 55 og 75% af værdien,
deres vilkår og muligheder ændres.
Jeg synes så at det er en mærkelig måde at gøre det op på, under en grænse
skal bilen laves, mellem to grænser vælger bilejeren, og over en grænse må
den ikke laves.
Nogle bilejere håber på skaden kommer over grænsen, de vil hellere have
penge end lavet bil, andre det modsatte, bare min bil ikke totalskades.

Det gælder så kun biler der er forsikret, eller hvor ejeren har 10 biler
uden kasko, en besynderlig regel.

mvh
Alex Christensen

Fra : AS

Dato : 25-11-10 17:08

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in message
> Hvad synes i, om den nye finanslov?
.....>
> Regeringen regner med at "tjene" ca. 120 milioner om året ved ændringen
> (afgift på nye biler der sælges istedet for at reparere de skadede, større
> indtjening af afgift på forsikringspræmierne).

Skal man ike klappe hænder? Livet bliver endnu bedre igen!

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 26-11-10 19:58

Per Beer Hansen formulerede torsdag:
> Er det et plus eller et minus for de danske billister?

Hvis staten får ekstra 120 mio. er det et minus.

Hans
www.zofiaoghans.dk