/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Garanti for køb på Apple Store?
Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~


Dato : 26-11-10 14:25

Jeg skal have en iPod Touch og er fristet af rabatten på Apple Store,
som kun gælder i dag og kun ved køb online.

Men hvordan er jeg stillet mht. garanti osv., hvis der skulle opstå
problemer? Nogen erfaringer?

Eller går en iPod Touch aldrig i stykker?

Mikkel

 
 
Henrik V Blunck (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Henrik V Blunck


Dato : 26-11-10 14:43

Den 26-11-2010 14:24, Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:
> Jeg skal have en iPod Touch og er fristet af rabatten på Apple Store,
> som kun gælder i dag og kun ved køb online.
> Men hvordan er jeg stillet mht. garanti osv., hvis der skulle opstå
> problemer? Nogen erfaringer?
> Eller går en iPod Touch aldrig i stykker?
> Mikkel

Jeg er glad for Apples produkter
[http://www.blunck.dk/loves-apple-mac/], men må desværre også sige, at
Apple er nogle hænger*ve når det gælder garanti.

De henviser i egen tekst til 12 måneders garanti, og overholder ikke
vores danske regler med 2 års reklamationsret, jvfr. købeloven.

Du kan bl.a. læse disse indlæg for at følge de erfaringer jeg har gjort
med dem:

<http://www.blunck.dk/blog/2009/10/15/endelig-har-apple-erkendt-fejlen/>

<http://www.blunck.dk/loves-apple-mac/2009/10/20/limited-warranties/>

<http://www.blunck.dk/loves-apple-mac/2010/06/12/apple-has-a-customer-service-problem-indeed/>

--
Med venlig hilsen
Henrik Blunck - Ruds Vedby
SEO for begyndere
http://seo-for-begyndere.blogspot.com

Mikkel Moldrup-Lakje~ (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~


Dato : 26-11-10 15:46

Den 26/11/10 14.42, Henrik V Blunck skrev:
>
> Jeg er glad for Apples produkter
> [http://www.blunck.dk/loves-apple-mac/], men må desværre også sige, at
> Apple er nogle hænger*ve når det gælder garanti.
>
> De henviser i egen tekst til 12 måneders garanti, og overholder ikke
> vores danske regler med 2 års reklamationsret, jvfr. købeloven.

Hm... ja det lyder jo ikke godt. Hvis jeg alligevel ikke kan få garanti
osv. efter danske regler (købeloven) er der ingen grund for mig til at
købe på Apple Store - så vil jeg hellere købe i en dansk butik med
rettigheder efter købeloven eller købe min iPod under en udlandsrejse
til en langt billigere pris end på Apple Store.

Mikkel

Ukendt (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-11-10 16:01

Hej,

>> De henviser i egen tekst til 12 måneders garanti, og overholder ikke
>> vores danske regler med 2 års reklamationsret, jvfr. købeloven.

> Hm... ja det lyder jo ikke godt. Hvis jeg alligevel ikke kan få garanti
> osv. efter danske regler (købeloven) er der ingen grund for mig til at

Hvis det er rigtigt at Apple tilbyder 12 måneders garanti er det jo
BEDRE end det, du er garanteret efter købeloven. Det må virksomheder
gerne ifølge dansk lov (altså tilbyde bedre vilkår end loven sikrer).

Købeloven blev ændret tilbage i 2002 så man ikke længere altid har
garanti ved køb. Istedet har man kun reklamationsret i 2 år, hvor der
dog gælder en særlig formodningsregel de første 6 måneder.

--
Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,
jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Flemming Rubini (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 26-11-10 16:02

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkelml@gmail.com> wrote:

> Den 26/11/10 14.42, Henrik V Blunck skrev:
> >
> > Jeg er glad for Apples produkter
> > [http://www.blunck.dk/loves-apple-mac/], men må desværre også sige, at
> > Apple er nogle hænger*ve når det gælder garanti.
> >
> > De henviser i egen tekst til 12 måneders garanti, og overholder ikke
> > vores danske regler med 2 års reklamationsret, jvfr. købeloven.
>
> Hm... ja det lyder jo ikke godt. Hvis jeg alligevel ikke kan få garanti
> osv. efter danske regler (købeloven) er der ingen grund for mig til at
> købe på Apple Store - så vil jeg hellere købe i en dansk butik med
> rettigheder efter købeloven eller købe min iPod under en udlandsrejse
> til en langt billigere pris end på Apple Store.

Nej det lyder ikke godt. Og det er helt uacceptabelt at Apple ikke får
styr på den slags ting. Det kræver ualmindelig meget skolegang at læse
deres juridiske dokumenter på grund af alle disse krumspring. Men som I
alle andre forhold, prøv at gøre dine egne erfaringer. Har du råd til en
iPod, så synes jeg at det kan være din start med Apple Store. Men Fona
er da også udbredt.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Henrik Münster (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 26-11-10 19:05

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkelml@gmail.com> wrote:

> Den 26/11/10 14.42, Henrik V Blunck skrev:
> >
> > Jeg er glad for Apples produkter
> > [http://www.blunck.dk/loves-apple-mac/], men må desværre også sige, at
> > Apple er nogle hænger*ve når det gælder garanti.
> >
> > De henviser i egen tekst til 12 måneders garanti, og overholder ikke
> > vores danske regler med 2 års reklamationsret, jvfr. købeloven.
>
> Hm... ja det lyder jo ikke godt. Hvis jeg alligevel ikke kan få garanti
> osv. efter danske regler (købeloven) er der ingen grund for mig til at
> købe på Apple Store - så vil jeg hellere købe i en dansk butik med
> rettigheder efter købeloven eller købe min iPod under en udlandsrejse
> til en langt billigere pris end på Apple Store.

Nu er det jo heller ikke sådan, at man altid har problemer. Sidste år
fik vi ordnet en halvanden år gammel iMac 3,06 GHz 24", der var købt på
Apple Store. Den var altså langt over de 12 måneder i alder. Bevares,
det var lidt bøvlet. Vi bor nemlig i Esbjerg, og vi blev henvist til et
reparationsværksted i Vejle. Heldigvis havde vi i den periode nogle
ærinder både i Nordjylland og på Fyn, og værkstedet ligger lige ved
siden af motorvejen. Der var intet bøvl med at få Apple til at erkende
fejlen i telefonen, og værkstedet tog bare imod computeren og reparerede
den. Desværre måtte den afsted to gange. Først skiftede værkstedet bare
grafikkortet, og fejlen kom igen. Det var åbenbart motherboardet, der
ødelagde grafikkortet, så i anden omgang blev begge dele skiftet. Siden
har den kørt helt perfekt.
Det er lidt mit indtryk, at der er flest problemer med Apple,
hvis der er tale om lidt diskutable problemer. Det kan være noget
kosmetisk, hvor Apple påstår, at apparatet har været behandlet for
hårdt, og kunderne siger, at det bliver for let ridset eller skaller af.
Nogle gange erkender Apple dog problemet. Min kones hvide iPhone 3G
bleve ordnet sidste år, da den var revnet, og den var lidt over et år
gammel. Jeg gik bare ned i Telia med den, og en uge efter havde vi en
ny. Den er så også revnet, men min kone gider ikke rigtig gøre noget ved
det.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 26-11-10 19:09

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkelml@gmail.com> wrote:
>
> > Den 26/11/10 14.42, Henrik V Blunck skrev:
> > >
> > > Jeg er glad for Apples produkter
> > > [http://www.blunck.dk/loves-apple-mac/], men må desværre også sige, at
> > > Apple er nogle hænger*ve når det gælder garanti.
> > >
> > > De henviser i egen tekst til 12 måneders garanti, og overholder ikke
> > > vores danske regler med 2 års reklamationsret, jvfr. købeloven.
> >
> > Hm... ja det lyder jo ikke godt. Hvis jeg alligevel ikke kan få garanti
> > osv. efter danske regler (købeloven) er der ingen grund for mig til at
> > købe på Apple Store - så vil jeg hellere købe i en dansk butik med
> > rettigheder efter købeloven eller købe min iPod under en udlandsrejse
> > til en langt billigere pris end på Apple Store.
>
> Nu er det jo heller ikke sådan, at man altid har problemer. Sidste år
> fik vi ordnet en halvanden år gammel iMac 3,06 GHz 24", der var købt på
> Apple Store. Den var altså langt over de 12 måneder i alder. Bevares,
> det var lidt bøvlet. Vi bor nemlig i Esbjerg, og vi blev henvist til et
> reparationsværksted i Vejle. Heldigvis havde vi i den periode nogle
> ærinder både i Nordjylland og på Fyn, og værkstedet ligger lige ved
> siden af motorvejen. Der var intet bøvl med at få Apple til at erkende
> fejlen i telefonen, og værkstedet tog bare imod computeren og reparerede
> den. Desværre måtte den afsted to gange. Først skiftede værkstedet bare
> grafikkortet, og fejlen kom igen. Det var åbenbart motherboardet, der
> ødelagde grafikkortet, så i anden omgang blev begge dele skiftet. Siden
> har den kørt helt perfekt.
> Det er lidt mit indtryk, at der er flest problemer med Apple,
> hvis der er tale om lidt diskutable problemer. Det kan være noget
> kosmetisk, hvor Apple påstår, at apparatet har været behandlet for
> hårdt, og kunderne siger, at det bliver for let ridset eller skaller af.
> Nogle gange erkender Apple dog problemet. Min kones hvide iPhone 3G
> bleve ordnet sidste år, da den var revnet, og den var lidt over et år
> gammel. Jeg gik bare ned i Telia med den, og en uge efter havde vi en
> ny. Den er så også revnet, men min kone gider ikke rigtig gøre noget ved
> det.

helt generelt er der _altid_ nogen der har et problem, og det er som
regel dem der har problemer som kæfter op. Dvs. signal-to-noise er skævt
så det hurtigt kan se ud som om der er masser af problemer ...

Apple er hverken værre eller bedre end så mange andre tech firmaer.

Og det jo ikke fordi du er sikret værre eller bedre igennem Fona .. du
har stadig 12 mdr. garanti på Apple udstyr, blot skal du igennem Fona's
service apperat istedet for Apple's og ventetiden kan nemt blive længere
hos Fona/Elektronik Centeret.

/thomas

Henrik V Blunck (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Henrik V Blunck


Dato : 26-11-10 20:17

Den 26-11-2010 19:09, Thomas von Hassel skrev:
> Henrik Münster<henrik@muenster.dk> wrote:
>
>> Mikkel Moldrup-Lakjer<mikkelml@gmail.com> wrote:
>>
>>> Den 26/11/10 14.42, Henrik V Blunck skrev:
>>>>
>>>> Jeg er glad for Apples produkter
>>>> [http://www.blunck.dk/loves-apple-mac/], men må desværre også sige, at
>>>> Apple er nogle hænger*ve når det gælder garanti.
>>>>
>>>> De henviser i egen tekst til 12 måneders garanti, og overholder ikke
>>>> vores danske regler med 2 års reklamationsret, jvfr. købeloven.
>>>
>>> Hm... ja det lyder jo ikke godt. Hvis jeg alligevel ikke kan få garanti
>>> osv. efter danske regler (købeloven) er der ingen grund for mig til at
>>> købe på Apple Store - så vil jeg hellere købe i en dansk butik med
>>> rettigheder efter købeloven eller købe min iPod under en udlandsrejse
>>> til en langt billigere pris end på Apple Store.
>>
>> Nu er det jo heller ikke sådan, at man altid har problemer. Sidste år
>> fik vi ordnet en halvanden år gammel iMac 3,06 GHz 24", der var købt på
>> Apple Store. Den var altså langt over de 12 måneder i alder. Bevares,
>> det var lidt bøvlet. Vi bor nemlig i Esbjerg, og vi blev henvist til et
>> reparationsværksted i Vejle. Heldigvis havde vi i den periode nogle
>> ærinder både i Nordjylland og på Fyn, og værkstedet ligger lige ved
>> siden af motorvejen. Der var intet bøvl med at få Apple til at erkende
>> fejlen i telefonen, og værkstedet tog bare imod computeren og reparerede
>> den. Desværre måtte den afsted to gange. Først skiftede værkstedet bare
>> grafikkortet, og fejlen kom igen. Det var åbenbart motherboardet, der
>> ødelagde grafikkortet, så i anden omgang blev begge dele skiftet. Siden
>> har den kørt helt perfekt.
>> Det er lidt mit indtryk, at der er flest problemer med Apple,
>> hvis der er tale om lidt diskutable problemer. Det kan være noget
>> kosmetisk, hvor Apple påstår, at apparatet har været behandlet for
>> hårdt, og kunderne siger, at det bliver for let ridset eller skaller af.
>> Nogle gange erkender Apple dog problemet. Min kones hvide iPhone 3G
>> bleve ordnet sidste år, da den var revnet, og den var lidt over et år
>> gammel. Jeg gik bare ned i Telia med den, og en uge efter havde vi en
>> ny. Den er så også revnet, men min kone gider ikke rigtig gøre noget ved
>> det.
>
> helt generelt er der _altid_ nogen der har et problem, og det er som
> regel dem der har problemer som kæfter op. Dvs. signal-to-noise er skævt
> så det hurtigt kan se ud som om der er masser af problemer ...

En slet skjult antydning af at jeg skulle være en kværulant?

Jeg formoder du ikke har læst den artikel jeg linkede til fra CRN, for
der
<http://crn.dk/nyheder/Er-Apple-verdens-darligste-computerproducent-1.244223.html?utm_source=crn-for_newsletter&utm_medium=newsletters>
kunne du have læst følgende:

=== citat ===
Det er ikke første gang, Apple har afvist, at de skulle være den direkte
årsag til afmagt og frustration hos deres kunder.
Selv om det i årevis har været almindelig kendt, at Apples design-ikon,
den hvide Macbook, har en fejl, der gør at kabinettet flækker i nederste
højre hjørne, så tog det flere år, før Apple erkendte problemet. Først i
april i år blev et memo sendt rundt til supportmedarbejderne om, at
Macbooks med fejlen skulle erstattes, uanset om garantien var udløbet.
=== citat slut ===

Præcis den fejl jeg oplevede, og derfor beskrev.

Jeg kunne også vælge at tie, men udtaler mig om det jeg *konkret* har
oplevet, hvilket var det den oprindelige spørger bad om - nemlig erfaringer.

> Apple er hverken værre eller bedre end så mange andre tech firmaer.

Hvis jeg køber B&O (Philips-billedrør, men med lækkert design),
forventer jeg bedre service end Prosonic købt i Bilka. Det samme gælder
Apple-produkter.

I øvrigt er jeg selv glad indehaver af både iPod Shuffle (som gave for
en måneds tid siden fra arbejdsgiver), og iPod Touch.

God weekend.

--
Med venlig hilsen
Henrik Blunck - Ruds Vedby
SEO for begyndere
http://seo-for-begyndere.blogspot.com

Thomas von Hassel (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 26-11-10 20:42

Henrik V Blunck <henrik@blunck.dk> wrote:

> Den 26-11-2010 19:09, Thomas von Hassel skrev: > Henrik
> Münster<henrik@muenster.dk> wrote: > >> Mikkel
> Moldrup-Lakjer<mikkelml@gmail.com> wrote: >> >>> Den 26/11/10 14.42,
> Henrik V Blunck skrev: >>>> >>>> Jeg er glad for Apples produkter >>>>
> [http://www.blunck.dk/loves-apple-mac/], men må desværre også sige, at
> >>>> Apple er nogle hænger*ve når det gælder garanti. >>>> >>>> De
> henviser i egen tekst til 12 måneders garanti, og overholder ikke >>>>
> vores danske regler med 2 års reklamationsret, jvfr. købeloven. >>> >>>
> Hm... ja det lyder jo ikke godt. Hvis jeg alligevel ikke kan få garanti
> >>> osv. efter danske regler (købeloven) er der ingen grund for mig til at
> >>> købe på Apple Store - så vil jeg hellere købe i en dansk butik med >>>
> rettigheder efter købeloven eller købe min iPod under en udlandsrejse >>>
> til en langt billigere pris end på Apple Store. >> >> Nu er det jo heller
> ikke sådan, at man altid har problemer. Sidste år >> fik vi ordnet en
> halvanden år gammel iMac 3,06 GHz 24", der var købt på >> Apple Store. Den
> var altså langt over de 12 måneder i alder. Bevares, >> det var lidt
> bøvlet. Vi bor nemlig i Esbjerg, og vi blev henvist til et >>
> reparationsværksted i Vejle. Heldigvis havde vi i den periode nogle >>
> ærinder både i Nordjylland og på Fyn, og værkstedet ligger lige ved >>
> siden af motorvejen. Der var intet bøvl med at få Apple til at erkende >>
> fejlen i telefonen, og værkstedet tog bare imod computeren og reparerede
> >> den. Desværre måtte den afsted to gange. Først skiftede værkstedet bare
> >> grafikkortet, og fejlen kom igen. Det var åbenbart motherboardet, der
> >> ødelagde grafikkortet, så i anden omgang blev begge dele skiftet. Siden
> >> har den kørt helt perfekt. >> Det er lidt mit indtryk, at der
> er flest problemer med Apple, >> hvis der er tale om lidt diskutable
> problemer. Det kan være noget >> kosmetisk, hvor Apple påstår, at
> apparatet har været behandlet for >> hårdt, og kunderne siger, at det
> bliver for let ridset eller skaller af. >> Nogle gange erkender Apple dog
> problemet. Min kones hvide iPhone 3G >> bleve ordnet sidste år, da den var
> revnet, og den var lidt over et år >> gammel. Jeg gik bare ned i Telia med
> den, og en uge efter havde vi en >> ny. Den er så også revnet, men min
> kone gider ikke rigtig gøre noget ved >> det. > > helt generelt er der
> _altid_ nogen der har et problem, og det er som > regel dem der har
> problemer som kæfter op. Dvs. signal-to-noise er skævt > så det hurtigt
> kan se ud som om der er masser af problemer ...
>
> En slet skjult antydning af at jeg skulle være en kværulant?


Nej, det er en generelt observation ...


>
> Jeg formoder du ikke har læst den artikel jeg linkede til fra CRN, for der
> <http://crn.dk/nyheder/Er-Apple-verdens-darligste-computerproducent-1.2442
> 23.html?utm_source=crn-for_newsletter&utm_medium=newsletters> kunne du
> have læst følgende:
>
> === citat === Det er ikke første gang, Apple har afvist, at de skulle være
> den direkte årsag til afmagt og frustration hos deres kunder. Selv om det
> i årevis har været almindelig kendt, at Apples design-ikon, den hvide
> Macbook, har en fejl, der gør at kabinettet flækker i nederste højre
> hjørne, så tog det flere år, før Apple erkendte problemet. Først i april i
> år blev et memo sendt rundt til supportmedarbejderne om, at Macbooks med
> fejlen skulle erstattes, uanset om garantien var udløbet. === citat slut
> ===
>
> Præcis den fejl jeg oplevede, og derfor beskrev.
>
> Jeg kunne også vælge at tie, men udtaler mig om det jeg *konkret* har
> oplevet, hvilket var det den oprindelige spørger bad om - nemlig
> erfaringer.
>
> > Apple er hverken værre eller bedre end så mange andre tech firmaer.
>
> Hvis jeg køber B&O (Philips-billedrør, men med lækkert design), forventer
> jeg bedre service end Prosonic købt i Bilka. Det samme gælder
> Apple-produkter.
>

Og det er som regel også det du får:

<http://news.cnet.com/8301-13579_3-10467112-37.html>


/thomas

Robert Piil (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 26-11-10 19:20

Den 26-11-2010 19:05, Henrik Münster skrev:

> Nu er det jo heller ikke sådan, at man altid har problemer. Sidste år
> fik vi ordnet en halvanden år gammel iMac 3,06 GHz 24", der var købt på
> Apple Store. Den var altså langt over de 12 måneder i alder. Bevares,
> det var lidt bøvlet. Vi bor nemlig i Esbjerg, og vi blev henvist til et
> reparationsværksted i Vejle. Heldigvis havde vi i den periode nogle
> ærinder både i Nordjylland og på Fyn, og værkstedet ligger lige ved
> siden af motorvejen. Der var intet bøvl med at få Apple til at erkende
> fejlen i telefonen, og værkstedet tog bare imod computeren og reparerede
> den. Desværre måtte den afsted to gange. Først skiftede værkstedet bare
> grafikkortet, og fejlen kom igen. Det var åbenbart motherboardet, der
> ødelagde grafikkortet, så i anden omgang blev begge dele skiftet. Siden
> har den kørt helt perfekt.
> Det er lidt mit indtryk, at der er flest problemer med Apple,
> hvis der er tale om lidt diskutable problemer. Det kan være noget
> kosmetisk, hvor Apple påstår, at apparatet har været behandlet for
> hårdt, og kunderne siger, at det bliver for let ridset eller skaller af.
> Nogle gange erkender Apple dog problemet. Min kones hvide iPhone 3G
> bleve ordnet sidste år, da den var revnet, og den var lidt over et år
> gammel. Jeg gik bare ned i Telia med den, og en uge efter havde vi en
> ny. Den er så også revnet, men min kone gider ikke rigtig gøre noget ved
> det.

Det du går igennem der er da hvad man burde kunne forvente af enhver
leverandør af elektronik. Måske bortset fra du selv skulle aflevere
maskinen på værkstedet. Man har i praksis 2 års reklamationsret i DK,
der er så tæt på Apples (etårige) garanti, at forbrugerombudsmanden ikke
mener at Apple må kalde den en garanti, da den ikke stiller forbrugeren
væsentligt bedre end lovens krav.

Mit indtryk er at Apple tøver med at anerkende fejlene når de er
generelle og potentielt kan komme til at koste dem rigtig mange penge.

--
Robert Piil

Henrik V Blunck (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Henrik V Blunck


Dato : 26-11-10 20:18

Den 26-11-2010 19:20, Robert Piil skrev:
> Den 26-11-2010 19:05, Henrik Münster skrev:
[...]
> Det du går igennem der er da hvad man burde kunne forvente af enhver
> leverandør af elektronik. Måske bortset fra du selv skulle aflevere
> maskinen på værkstedet. Man har i praksis 2 års reklamationsret i DK,
> der er så tæt på Apples (etårige) garanti, at forbrugerombudsmanden ikke
> mener at Apple må kalde den en garanti, da den ikke stiller forbrugeren
> væsentligt bedre end lovens krav.

Forbrugerombudsmanden er ikke ignorant på området, så jeg mener det er
en væsentlig faktor for et firma som vil handle på det danske marked at
tage hans henstillinger til efterretning.

> Mit indtryk er at Apple tøver med at anerkende fejlene når de er
> generelle og potentielt kan komme til at koste dem rigtig mange penge.

Enig.

--
Med venlig hilsen
Henrik Blunck - Ruds Vedby
SEO for begyndere
http://seo-for-begyndere.blogspot.com

Thomas von Hassel (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 26-11-10 20:43

fHenrik V Blunck <henrik@blunck.dk> wrote:

> Den 26-11-2010 19:20, Robert Piil skrev:
> > Den 26-11-2010 19:05, Henrik Münster skrev:
> [...]
> > Det du går igennem der er da hvad man burde kunne forvente af enhver
> > leverandør af elektronik. Måske bortset fra du selv skulle aflevere
> > maskinen på værkstedet. Man har i praksis 2 års reklamationsret i DK,
> > der er så tæt på Apples (etårige) garanti, at forbrugerombudsmanden ikke
> > mener at Apple må kalde den en garanti, da den ikke stiller forbrugeren
> > væsentligt bedre end lovens krav.
>
> Forbrugerombudsmanden er ikke ignorant på området, så jeg mener det er
> en væsentlig faktor for et firma som vil handle på det danske marked at
> tage hans henstillinger til efterretning.

Og Danmark er så lille et marked at Apple sikkert uden skruper kan
trække sig helt ud hvis det bliver for besvværligt ..

>
> > Mit indtryk er at Apple tøver med at anerkende fejlene når de er
> > generelle og potentielt kan komme til at koste dem rigtig mange penge.
>
> Enig.

Det er generelt praksis i hele tech branchen ... når Apple gør det så
får det bare mere presse fordi det sælger annoncer og hiver kliks ind
når overskriften indeholder navnet "Apple"

Jeg har ligeså mange horror historier fra HP og Dell, men de er ikke så
satige for pressen at dække ..

/thomas

Robert Piil (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 26-11-10 21:06

Den 26-11-2010 20:42, Thomas von Hassel skrev:

>> Forbrugerombudsmanden er ikke ignorant på området, så jeg mener det er
>> en væsentlig faktor for et firma som vil handle på det danske marked at
>> tage hans henstillinger til efterretning.
>
> Og Danmark er så lille et marked at Apple sikkert uden skruper kan
> trække sig helt ud hvis det bliver for besvværligt ..

Tja, og hvis de ikke vil overholde dansk lovgivning, så er det jo det
der må til. Rent omsætningsmæssigt er jeg enig i at det nok ikke vil
være det store problem for dem. Jeg tror dog det vil give deres brand
nogle alvorlige ridser i lakken - også i andre lande.

> Det er generelt praksis i hele tech branchen ... når Apple gør det så
> får det bare mere presse fordi det sælger annoncer og hiver kliks ind
> når overskriften indeholder navnet "Apple"

Derfor skal vi vel ikke acceptere det? Apple er højt profileret og
dermed også ekstra udsatte for kritik.

> Jeg har ligeså mange horror historier fra HP og Dell, men de er ikke så
> satige for pressen at dække ..

Jeg er ikke enig i at fx Dell fx har fået mindre negativ opmærksomhed i
pressen. Apple stikker selvfølgelig næsen lidt frem, fordi deres
produkter er dyre, og så forventer folk (med god ret, mener jeg) at de
også er bedre end andre produkter. Det skuffer selvfølgelig når man
opdager at de "kun" er på højde med de andre (på det område).

Noget lignende skete for Merecedes der fik utroligt meget dårlig omtal
fordi de havde et par årgange af biler der rustede alt for nemt. Jeg kan
ikke tro det var meget værre end så mange andre billigere mærker, men
når folk har betalt 2 mill for en S-klasse så råber de højt, når den har
alvorlige rustproblemer efter en 3-4 år.

--
Robert Piil

Thomas von Hassel (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 26-11-10 21:17

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

>
> > Det er generelt praksis i hele tech branchen ... når Apple gør det så
> > får det bare mere presse fordi det sælger annoncer og hiver kliks ind
> > når overskriften indeholder navnet "Apple"
>
> Derfor skal vi vel ikke acceptere det? Apple er højt profileret og
> dermed også ekstra udsatte for kritik.

Det jeg mener er at de problemer Apple har (og naturligvis har de
problemer ... alle har problemer) får mere eksponering end de ville få
fra ethvert andet firma, alene fordi det er Apple og fordi der giver
hits. Bare se på f.eks. jp.dk når de kører en historie med Apple i
titlen, den ligger i top 5 med det samme....

>
> > Jeg har ligeså mange horror historier fra HP og Dell, men de er ikke så
> > satige for pressen at dække ..
>
> Jeg er ikke enig i at fx Dell fx har fået mindre negativ opmærksomhed i
> pressen. Apple stikker selvfølgelig næsen lidt frem, fordi deres
> produkter er dyre, og så forventer folk (med god ret, mener jeg) at de
> også er bedre end andre produkter. Det skuffer selvfølgelig når man
> opdager at de "kun" er på højde med de andre (på det område).
>
> Noget lignende skete for Merecedes der fik utroligt meget dårlig omtal
> fordi de havde et par årgange af biler der rustede alt for nemt. Jeg kan
> ikke tro det var meget værre end så mange andre billigere mærker, men
> når folk har betalt 2 mill for en S-klasse så råber de højt, når den har
> alvorlige rustproblemer efter en 3-4 år.

Du betaler jo ikke 10 gange som meget for en Mac i forhold til en alm.
PC ...

Det samme med B&O der koster uforholdsmæssigt meget i forhold til de
andre. B&O og Mercedes er det vi kalder "Luxury brands" .. Apple er
"kun" et premium brand ...

/thomas

Robert Piil (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 26-11-10 21:54

Den 26-11-2010 21:16, Thomas von Hassel skrev:
> Det jeg mener er at de problemer Apple har (og naturligvis har de
> problemer ... alle har problemer) får mere eksponering end de ville få
> fra ethvert andet firma, alene fordi det er Apple og fordi der giver
> hits. Bare se på f.eks. jp.dk når de kører en historie med Apple i
> titlen, den ligger i top 5 med det samme....

Apple er højt profileret, og så bliver de interessante. Sådan er det jo.
Det hører jo med. De får også uforholdsvis meget positiv omtale, når det
er relevant.

> Du betaler jo ikke 10 gange som meget for en Mac i forhold til en alm.
> PC ...

Nej, nu var det lige ét eksempel. Folk med c og E-klasser var også sure.

> Det samme med B&O der koster uforholdsmæssigt meget i forhold til de
> andre. B&O og Mercedes er det vi kalder "Luxury brands" .. Apple er
> "kun" et premium brand ...

Apple gør meget ud af at føre sig frem som et kvalitetmærke, og de er
rigtig gode til markedsføring. Den slags giver attention, både positivt
og negativt. Det hænger sammen og jeg tror ikke Steve ville være foruden.

--
Robert Piil

Henrik V Blunck (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Henrik V Blunck


Dato : 26-11-10 20:08

Den 26-11-2010 19:05, Henrik Münster skrev:
> Mikkel Moldrup-Lakjer<mikkelml@gmail.com> wrote:
>
>> Den 26/11/10 14.42, Henrik V Blunck skrev:
>>>
>>> Jeg er glad for Apples produkter
>>> [http://www.blunck.dk/loves-apple-mac/], men må desværre også sige, at
>>> Apple er nogle hænger*ve når det gælder garanti.
>>>
>>> De henviser i egen tekst til 12 måneders garanti, og overholder ikke
>>> vores danske regler med 2 års reklamationsret, jvfr. købeloven.
>>
>> Hm... ja det lyder jo ikke godt. Hvis jeg alligevel ikke kan få garanti
>> osv. efter danske regler (købeloven) er der ingen grund for mig til at
>> købe på Apple Store - så vil jeg hellere købe i en dansk butik med
>> rettigheder efter købeloven eller købe min iPod under en udlandsrejse
>> til en langt billigere pris end på Apple Store.
>
> Nu er det jo heller ikke sådan, at man altid har problemer. Sidste år
> fik vi ordnet en halvanden år gammel iMac 3,06 GHz 24", der var købt på
> Apple Store. Den var altså langt over de 12 måneder i alder. Bevares,
> det var lidt bøvlet. Vi bor nemlig i Esbjerg, og vi blev henvist til et
> reparationsværksted i Vejle. Heldigvis havde vi i den periode nogle
> ærinder både i Nordjylland og på Fyn, og værkstedet ligger lige ved
> siden af motorvejen. Der var intet bøvl med at få Apple til at erkende
> fejlen i telefonen, og værkstedet tog bare imod computeren og reparerede
> den. Desværre måtte den afsted to gange. Først skiftede værkstedet bare
> grafikkortet, og fejlen kom igen. Det var åbenbart motherboardet, der
> ødelagde grafikkortet, så i anden omgang blev begge dele skiftet. Siden
> har den kørt helt perfekt.

Heldigvis blev problemet løst, og det er så en positiv erfaring, i det
mindste...

> Det er lidt mit indtryk, at der er flest problemer med Apple,
> hvis der er tale om lidt diskutable problemer. Det kan være noget
> kosmetisk, hvor Apple påstår, at apparatet har været behandlet for
> hårdt, og kunderne siger, at det bliver for let ridset eller skaller af.

Hvilket også var grunden til jeg i en af mine artikler linkede til CRN
om netop det med "afskalning":
<http://crn.dk/nyheder/Er-Apple-verdens-darligste-computerproducent-1.244223.html?utm_source=crn-for_newsletter&utm_medium=newsletters>

--
Med venlig hilsen
Henrik Blunck - Ruds Vedby
SEO for begyndere
http://seo-for-begyndere.blogspot.com

Thomas von Hassel (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 26-11-10 19:04

Henrik V Blunck <henrik@blunck.dk> wrote:

> Den 26-11-2010 14:24, Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:
> > Jeg skal have en iPod Touch og er fristet af rabatten på Apple Store,
> > som kun gælder i dag og kun ved køb online.
> > Men hvordan er jeg stillet mht. garanti osv., hvis der skulle opstå
> > problemer? Nogen erfaringer?
> > Eller går en iPod Touch aldrig i stykker?
> > Mikkel
>
> Jeg er glad for Apples produkter
> [http://www.blunck.dk/loves-apple-mac/], men må desværre også sige, at
> Apple er nogle hænger*ve når det gælder garanti.
>
> De henviser i egen tekst til 12 måneders garanti, og overholder ikke
> vores danske regler med 2 års reklamationsret, jvfr. købeloven.
>
> Du kan bl.a. læse disse indlæg for at følge de erfaringer jeg har gjort
> med dem:
>
> <http://www.blunck.dk/blog/2009/10/15/endelig-har-apple-erkendt-fejlen/>
>
> <http://www.blunck.dk/loves-apple-mac/2009/10/20/limited-warranties/>
>
> <http://www.blunck.dk/loves-apple-mac/2010/06/12/apple-has-a-customer-service-problem-indeed/>

Thomas von Hassel (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 26-11-10 19:07

Henrik V Blunck <henrik@blunck.dk> wrote:

> Den 26-11-2010 14:24, Mikkel Moldrup-Lakjer skrev: > Jeg skal have en iPod
> Touch og er fristet af rabatten på Apple Store, > som kun gælder i dag og
> kun ved køb online. > Men hvordan er jeg stillet mht. garanti osv., hvis
> der skulle opstå > problemer? Nogen erfaringer? > Eller går en iPod Touch
> aldrig i stykker? > Mikkel
>
> Jeg er glad for Apples produkter [http://www.blunck.dk/loves-apple-mac/],
> men må desværre også sige, at Apple er nogle hænger*ve når det gælder
> garanti.
>
> De henviser i egen tekst til 12 måneders garanti, og overholder ikke vores
> danske regler med 2 års reklamationsret, jvfr. købeloven.
>
> Du kan bl.a. læse disse indlæg for at følge de erfaringer jeg har gjort
> med dem:
>
> <http://www.blunck.dk/blog/2009/10/15/endelig-har-apple-erkendt-fejlen/>
>
> <http://www.blunck.dk/loves-apple-mac/2009/10/20/limited-warranties/>
>
> <http://www.blunck.dk/loves-apple-mac/2010/06/12/apple-has-a-customer-serv
> ice-problem-indeed/>


*suk* ... jeg har ingen problemer haft med Apple, heller ikke med at få
defekte produkter, f.eks. batterier der buler, byttet under
reklamationesretten, også i år 2.

Derudover giver Apple 12 mdr. garanti (hvor de har bevisbyrden) og ikke
6 mdr. som de skal iflg. købeloven ergo er du _bedre_ stillet end mange
andre.

/thomas

Robert Piil (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 26-11-10 19:24

Den 26-11-2010 19:06, Thomas von Hassel skrev:

> *suk* ... jeg har ingen problemer haft med Apple, heller ikke med at få
> defekte produkter, f.eks. batterier der buler, byttet under
> reklamationesretten, også i år 2.
>
> Derudover giver Apple 12 mdr. garanti (hvor de har bevisbyrden) og ikke
> 6 mdr. som de skal iflg. købeloven ergo er du _bedre_ stillet end mange
> andre.

Enkelt-erfaringer kan ikke bruges til meget. Hverken de positive eller
de negative. Problemet er at det så gør det noget besværligt at
diskutere, for det fulde billede er ikke så nemt af få overblik over.

Det er bla derfor vi har forbrugerombudsmanden, da har lidt bedre
mulighed for at se det samlede billede. Han mener jo så ikke at man er
så meget bedre stillet med Apples garanti, at de overhovedet må have lov
til at kalde det en garanti.

--
Robert Piil

Thomas von Hassel (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 26-11-10 19:28

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Den 26-11-2010 19:06, Thomas von Hassel skrev:
>
> > *suk* ... jeg har ingen problemer haft med Apple, heller ikke med at få
> > defekte produkter, f.eks. batterier der buler, byttet under
> > reklamationesretten, også i år 2.
> >
> > Derudover giver Apple 12 mdr. garanti (hvor de har bevisbyrden) og ikke
> > 6 mdr. som de skal iflg. købeloven ergo er du _bedre_ stillet end mange
> > andre.
>
> Enkelt-erfaringer kan ikke bruges til meget. Hverken de positive eller
> de negative. Problemet er at det så gør det noget besværligt at
> diskutere, for det fulde billede er ikke så nemt af få overblik over.
>
> Det er bla derfor vi har forbrugerombudsmanden, da har lidt bedre
> mulighed for at se det samlede billede. Han mener jo så ikke at man er
> så meget bedre stillet med Apples garanti, at de overhovedet må have lov
> til at kalde det en garanti.

hvad skulle Apple så gøre mere i de 6 mdr. som de udviden den
lovpligtige garati før de må kalde det garant i?

/thomas

Robert Piil (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 26-11-10 19:46

Den 26-11-2010 19:28, Thomas von Hassel skrev:
> hvad skulle Apple så gøre mere i de 6 mdr. som de udviden den
> lovpligtige garati før de må kalde det garant i?

Det ved jeg ikke. Jeg ved blot at forbrugerombudsmanden ikke er tilfreds
med forskellen. Seneste omtale af sagen her:

http://www.comon.dk/nyheder/Apple-forsoeger-at-skraemme-danske-embedsmaend-1.378369.html

(alm. kildekritik er som altid en sund øvelse. Jeg betrager både comon
og CW som techpressens svar tabloidaviser)

--
Robert Piil

Thomas von Hassel (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 26-11-10 19:52

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Den 26-11-2010 19:28, Thomas von Hassel skrev: > hvad skulle Apple så gøre
> mere i de 6 mdr. som de udviden den > lovpligtige garati før de må kalde
> det garant i?
>
> Det ved jeg ikke. Jeg ved blot at forbrugerombudsmanden ikke er tilfreds
> med forskellen. Seneste omtale af sagen her:
>
> http://www.comon.dk/nyheder/Apple-forsoeger-at-skraemme-danske-embedsmaend
> -1.378369.html
>
> (alm. kildekritik er som altid en sund øvelse. Jeg betrager både comon og
> CW som techpressens svar tabloidaviser)

noget af problemet er jo også at mange forbrugere ikke sætter sig ind i
reglerne og derfor let bliver forvirrede ... prøv at tage en voxpop på
gaden og se hvormange der kender forskellen på garanti og
reklamationsret ...

/thomas

Robert Piil (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 26-11-10 19:59

Den 26-11-2010 19:52, Thomas von Hassel skrev:
> noget af problemet er jo også at mange forbrugere ikke sætter sig ind i
> reglerne og derfor let bliver forvirrede ... prøv at tage en voxpop på
> gaden og se hvormange der kender forskellen på garanti og
> reklamationsret ...

Mjoe, men det burde heller ikke være nødvendigt (forskellen i praksis er
også meget lille). Som udgangspunkt skal man selvfølgelig kunne stole på
at det produkt man har købt virker (og bliver ved med det) og at man i
modsat fald for fejlen udbedret.

--
Robert Piil

Thomas von Hassel (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 26-11-10 19:30

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Enkelt-erfaringer kan ikke bruges til meget. Hverken de positive eller
> de negative.

ah, jeg skulle måske sige at jeg har arbejdet hos en Aut. Apple
forhandler i ca. 5 år og bla. har håndteret kundernes sager med og mod
Apple i den tid ... så jeg har nok en lidt større "sample size" end den
alm. forbruger ..

/thomas

Robert Piil (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 26-11-10 19:43

Den 26-11-2010 19:29, Thomas von Hassel skrev:

> ah, jeg skulle måske sige at jeg har arbejdet hos en Aut. Apple
> forhandler i ca. 5 år og bla. har håndteret kundernes sager med og mod
> Apple i den tid ... så jeg har nok en lidt større "sample size" end den
> alm. forbruger ..

Ok, den havde jeg ikke fået med. Det giver selvfølgelig dig et større
indblik i slige sager end os andre.

Jeg er nu heller ikke generelt utryg ved at købe Appleudstyr, hverken
via Apple eller andre danske forhandlere. Jeg ville dog nok overveje
applecare meget grundigt for nogle af de produkter man kan google sig
til har problemer med fx varme.

--
Robert Piil

Thomas von Hassel (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 26-11-10 19:48

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Den 26-11-2010 19:29, Thomas von Hassel skrev:
>
> > ah, jeg skulle måske sige at jeg har arbejdet hos en Aut. Apple
> > forhandler i ca. 5 år og bla. har håndteret kundernes sager med og mod
> > Apple i den tid ... så jeg har nok en lidt større "sample size" end den
> > alm. forbruger ..
>
> Ok, den havde jeg ikke fået med. Det giver selvfølgelig dig et større
> indblik i slige sager end os andre.
>
> Jeg er nu heller ikke generelt utryg ved at købe Appleudstyr, hverken
> via Apple eller andre danske forhandlere. Jeg ville dog nok overveje
> applecare meget grundigt for nogle af de produkter man kan google sig
> til har problemer med fx varme.

Apple Care synes jeg faktisk er en dårlig deal ... så hellere en all
Risk forsikring, det Fona kalder X-tra forsirking, som også dækker
slitage, dumhed osv. osv.

/thomas

Robert Piil (26-11-2010)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 26-11-10 19:51

Den 26-11-2010 19:47, Thomas von Hassel skrev:

> Apple Care synes jeg faktisk er en dårlig deal ... så hellere en all
> Risk forsikring, det Fona kalder X-tra forsirking, som også dækker
> slitage, dumhed osv. osv.

Det er sådan en jeg har via min firmaordning. En helt tredje mulighed
ville være at se på hvad det ville koste at få ens sædvanlige
indboforsikring til at dække den slags uheld. Medmindre man ikke har ret
mange gadgetdimser, så er det sikkert det billigste i det lange løb.

--
Robert Piil

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408871
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste