copyright på dvd
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 25-11-10 14:36

jeg kender en dame der har lavet en dokumentar film om en kunstner -
denne film er der nogen der har udgivet som dvd
- min plan er at rippe den og lægge indholdet på youtube til brug på
hjemmeside - hvad jeg er klar over man umiddelbart ikke må.

Men Damen der oprindeligt har lavet optagelserne og den som optagelserne
er lavet af har aldrig fået noget honorar
og de mener begge at de ejer indholdet på dvd ... der er ikke skrevet
nogen kontrakt osv

er der nogen der har et bud på hvordan sagerne står ?

Mv.
BMM

Fra : Allan Soerensen

Dato : 25-11-10 14:21

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogen kontrakt osv
>
> er der nogen der har et bud på hvordan sagerne står ?

Det er jo umuligt for os at svarer på.
Du kan jo selv se at der er 2 parter, som begge påstår de har rettighederne.
Da aftalen ikke er på skrift er det da først helt håbløst at vide hvad der
egentlig er aftalt de 2 parter imellem.
At fotografen ikke har fået noget honorar betyder jo ikke at hun ikke
mundtligt kan have overdraget rettighederne til udgiveren. Har hun ikke det,
virker det besynderligt at hun ikke har reageret på at hendes ophavsret er
blevet krænket helt åbenlyst.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 25-11-10 20:23

Den 25-11-2010 14:21, Allan Soerensen skrev:
> [...]
> virker det besynderligt at hun ikke har reageret på at hendes ophavsret er

ja jeg kan godt se det er noget rod og dem der har udgivet dvd en har da
helt sikkert tænkt sig at tjene noget
på den thi jeg havde et helvedes hus med dem da de ville have den
markeds ført - hvad de selvf også ville have gjort gratis - jeg ved ikke
hvorfor hun ikke har fået noget på skrift ? eller hun bare ikke kan
huske det - ?

Det bedste ville egentligt nok være hvis jeg fik den rå film lagt over
på dvd eller harddisk også give mig til at klippe i det
hvis der så er et overlap med hvad der ligger på dvd en ja så må vi jo
tage den derfra ... men efter som der aldrig er faldet et honorar fra
den der har lavet disken - så bliver det nok svært at kræve det store
for tabt salg ?
jeg mener den er ude af produktion - men kan skaffes på biblioteker

problemet er bare jeg reelt ejer www siden og er dermed ansvarlig for
hvad der ligger på den ...

Mv.
BMM

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-11-10 19:34

Bo M. Mogensen skrev:

> Det bedste ville egentligt nok være hvis jeg fik den rå film lagt over
> på dvd eller harddisk også give mig til at klippe i det

Hvis du har den rå film, så kan der kun være ét problem
tilbage: Hvis hun har givet andre eneret til distribution af
filmen.

Hvis hun har givet dem lov til at bruge materialet, men ikke
har givet dem eneret til distribution, så kan de ikke
forbyde dig at bruge materialet på råbåndene. Men de kan
forbyde dig at bruge deres redigerede udgave på DVD'en.

Det kunne måske være smart at spørge dem, der har lavet
DVD'en, om hvilken aftale, der ligger bag deres brug. Evt.
kunne hun bede om et vederlag, så ville de vel komme på
banen og fortælle, hvorfor de mener, at hun ikke skal have
vederlag.

> problemet er bare jeg reelt ejer www siden og er dermed ansvarlig for
> hvad der ligger på den ...

Nu har du set de problemer, der kan opstå, når der ikke
foreligger en klar aftale, så du sørger naturligvis for at
få en tilladelse på skrift fra ophavshaver.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridge på computeren:

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 26-11-10 17:17

Den 25-11-2010 19:33, Kim Ludvigsen skrev:

> Hvis du har den rå film, så kan der kun være ét problem tilbage: Hvis
> hun har givet andre eneret til distribution af filmen.

det har hun ikke ...

> Hvis hun har givet dem lov til at bruge materialet, men ikke har givet
> dem eneret til distribution, så kan de ikke forbyde dig at bruge
> materialet på råbåndene.
Det er det jeg satser på ... men ellers må der ligge i timevis der ikke
er brugt

> [...]
> hvilken aftale, der ligger bag deres brug. Evt. kunne hun bede om et
> vederlag, så ville de vel komme på banen og fortælle, hvorfor de
Det er en go ide Kim jeg skriver slet og ret til dem - men de er mildest
talt meget tunge at have med at gøre
da dvd en kom fik jeg 12 e-mail om dagen med hvad de ville have lavet af
reklamer for den , men så skrev jeg hvordan jeg ville have det og hvis
de ønskede det anderledes kunne de gøre det selv på deres egen
hjemmeside om en sådan fandtes også har jeg ikke hørt fra dem siden ..

> Nu har du set de problemer, der kan opstå, når der ikke foreligger en
> klar aftale, så du sørger naturligvis for at få en tilladelse på
> skrift fra ophavshaver.
ja det må jo være Malene altså hende der har lavet filmen

Mv.
BMM